Bukefalos 28 år!

Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

Fjodingar är ju av den grövre typen och blir ju därför lättare större.
En av våra hästar har nordsvensk i sej + 2 andra raser (halvblod,arab) men just runt magen så ser man att hon har fått lite från nordsvensken. Man får ju tänka på hur mkt mat den ska ha och hur mkt den rör på sej. Det är en viktig sak som hänger ihop :)
Jag ser iallafall bara att fjordingen är kanske lite överviktig, hur mkt motion ger du då :)
jätte fin fjording annars :)
gillar fjordingar (y)
 
Sv: Vad är denna häst??

Fjodingar är ju av den grövre typen och blir ju därför lättare större.
En av våra hästar har nordsvensk i sej + 2 andra raser (halvblod,arab) men just runt magen så ser man att hon har fått lite från nordsvensken. Man får ju tänka på hur mkt mat den ska ha och hur mkt den rör på sej. Det är en viktig sak som hänger ihop :)
Jag ser iallafall bara att fjordingen är kanske lite överviktig, hur mkt motion ger du då :)
jätte fin fjording annars :)
gillar fjordingar (y)


Lite för lite motion får han nu tyvärr :( Mest bara för all denna snö som kommit. Men nu när det gett med sej ett litet tag ska vi ut och pulsa igen se om vi drunknar eller hur vi gör.
Men annars varvar vi lite dressyr med körning och skogsturer.
 
Sv: Vad är denna häst??

Mja? Hur mycket ska han väga som normalviktig? Om man lägger 450 kg (vilket nog är i mesta laget) och fet får man ett behov av 44 mj. De flesta torrhö ligger på i allafall 8 mj/kg, dvs inte mer än 5,5 kg hö då... Hur får du ett behov av 7 kg hö?
 
Sv: Vad är denna häst??

Mja? Hur mycket ska han väga som normalviktig? Om man lägger 450 kg (vilket nog är i mesta laget) och fet får man ett behov av 44 mj. De flesta torrhö ligger på i allafall 8 mj/kg, dvs inte mer än 5,5 kg hö då... Hur får du ett behov av 7 kg hö?

Har inte foder papperna här just nu så jag vet inte.

Ni ser ju bara en bild....ni totalsågar hästen för en bild. Så ni ser på bild att han är TJOCK men dom som ser honom i vekligheten säger visst han är överviktig men inte så farligt...undrar vilka man ska lyssna på :crazy:. Och dom som säger det i verkligheten kan också hästar så det är inga okunniga.
 
Sv: Vad är denna häst??

Fast jag kan väl inte grunda mina åsikter på mycket mer än en bild eftersom det är det du visar mig? Jag har ju knappast någon chans att se hästen i verkligen. Men du ser väl själv att han har alldeles för mycket fett uppe vid mankammen? Hur mycket ska han väga som normalviktig, dvs vad angav du för vikt i hippocampus när du räknade?
 
Sv: Vad är denna häst??

Fast jag kan väl inte grunda mina åsikter på mycket mer än en bild eftersom det är det du visar mig? Jag har ju knappast någon chans att se hästen i verkligen. Men du ser väl själv att han har alldeles för mycket fett uppe vid mankammen? Hur mycket ska han väga som normalviktig, dvs vad angav du för vikt i hippocampus när du räknade?

Mankammen där finns det fett...å har funnit i de 6 år jag känt honom så det har jag jobbat med i 3 år att få bort. Å har lyckats nu i alla fall att få den mjukare och inte stenhård som innan.

Jag tror jag räknade honom på 400 någonting. Har inte papperna här så jag vet inte riktigt siffror. Viktmåttbandet visar 435kg iaf. Var 515kg när jag började för 2 år sedan.
 
Sv: Vad är denna häst??

Jag har skummat igenom tråden. Har också konstaterat att min egen häst har hunnit vara rejält sjuk sedan tråden startade - pga sin övervikt! Fång. Nu har ju din häst också haft fång, och jag hoppas innerligt att hästen och du inte behöver uppleva det igen innan du får bort övervikten... Fången blev, tyvärr, mitt wake-up call och det gick att banta en rejält överviktig häst relativt snabbt faktiskt. Inget gräs alls, 4 kg hö och 1,5-2 kg halm (vilket var i princip obegränsat eftersom hon inte ville ha mer). Sakta men säkert har jag sedan "smugit upp" höet igen, och hon kan nu äta nästan 8 kg grovfoder om man räknar både hö och lucernhack. Det var absolut inte roligt att banta hästen, men det var helt enkelt nödvändigt! Så se inte mina kommentarer som elaka eller otrevliga, utan se det som råd från någon som tyvärr varit i samma sits.
 
Sv: Vad är denna häst??

Det är ap-svårt att få bort depåer! Sitter själv med en fet fjordkorsning som jag inte får någon riktig ordning på.
Han får i dagsläget 2 kg hö och 3 kg halm. Nu har vi börjat få bort magen, men depåerna sitter kvar. Förhoppningsvis kan jag få bort dem med stenhårt foderstat och träning, men det kommer ta tid. Och det måste bort, inget snack om saken. Man får bita ihop och kämpa vidare helt enkelt. Det är en enorm hälsofara med fetma och övervikt.
Man måste hela tiden se till hur hästen svarar på foderstaten. Går den inte ner i lagom takt får man ändra och pyssla tills man får resultat.

Att ge 8 kg hö låter väldigt mycket. Skitbra för magen, men rena döden för hullet. Ibland måste man offra lite för att komma någonvart med bantandet.
Har inte läst tråden, men kan du inte ge halm istället för några kilo hö? Så får man ner energin en bit men behåller fibrerna.
 
Sv: Vad är denna häst??

Halm är jättebra, jag tycker verkligen att du ska se till att skaffa det. Det är ett billigt (brukar kosta någon krona kilot) och enkelt sätt att göra pålle både lyckligare och smalare! Jag förstår att han ligger på gränsen med tuggbehovet nu, vilket du löser med halm, som också gör så att du kan dra ner ännu mer på höet. Alla vinner! Och för kronorna du sparar när du byter ut kan du kanske till och med betala någon att räkna ut en foderstat för just din häst :)
 
Sv: Vad är denna häst??

Det är ap-svårt att få bort depåer! Sitter själv med en fet fjordkorsning som jag inte får någon riktig ordning på.
Han får i dagsläget 2 kg hö och 3 kg halm. Nu har vi börjat få bort magen, men depåerna sitter kvar. Förhoppningsvis kan jag få bort dem med stenhårt foderstat och träning, men det kommer ta tid. Och det måste bort, inget snack om saken. Man får bita ihop och kämpa vidare helt enkelt. Det är en enorm hälsofara med fetma och övervikt.
Man måste hela tiden se till hur hästen svarar på foderstaten. Går den inte ner i lagom takt får man ändra och pyssla tills man får resultat.

Att ge 8 kg hö låter väldigt mycket. Skitbra för magen, men rena döden för hullet. Ibland måste man offra lite för att komma någonvart med bantandet.
Har inte läst tråden, men kan du inte ge halm istället för några kilo hö? Så får man ner energin en bit men behåller fibrerna.
:bow: o Bettys..

Den måste först bli slank innan depåerna försvinner. Min erfarenhet av dessa.
 
Sv: Vad är denna häst??

svar till alla....

Det var inte fång han hade förut. Han har problem med hovbrosk.

Halm har jag försökt fått tag på men inte lyckats än...
 
Sv: Vad är denna häst??

Även om det var hovbroskförening, så är ju den extra vikten pga övervikten av ondo.

Flera har redan skrivit mkt bra så behöver inte upprepa, men även jag hade tjock ponny, 'bortförklarade' det (vissa skäl legitima, andra inte) - och han fick fång. DÅ tog jag tag i det (sent ska syndaren vakna) och bantade honom. Och det GÅR, men det är inte lätt och man MÅSTE vara strikt även om det känns elakt.

Idag är min ponny smal, men han skulle INTE kunna äta 8 kg hö utan att bli smällfet igen..
 
Sv: Vad är denna häst??

Okej jag bortförklarar ingenting.
Jag kämpar på med att få honom att gå ner i vikt. Och även fast inte ni ser det så ser jag att det händer grejer.
Han har fått en manke till exempel. Innan var den inbäddad i fett men nu ser man manken på honom.
Jämför jag kort från förra vintern så har han mindre rumpa.
Så även fast inte ni ser skillnad så gör jag det och det är tyvärr det jag ser själv jag går efter.
 
Sv: Vad är denna häst??

Det var inte fång han hade förut. Han har problem med hovbrosk.

Fast i början av tråden pratar du om att han haft fång. Där har han även hovar som ser ut som rättså typiska fånghovar. Men, som alexandra säger, är det i stället någon slags hovbroskproblem så måste det ju ändå påverks negativt av att han är så överviktig...
 
Sv: Vad är denna häst??

Okej han har väl haft det då utan att jag vetat om det...

?????? I början av tråden pratar du ju om att han haft fång och inte kunnat motioneras pga att han haft ont. När och hur fick du reda på att han INTE haft fång? Är han undersökt på klinik? Om det står i tråden någonstans så har jag missat det!
 
Sv: Vad är denna häst??

Okej jag bortförklarar ingenting.
Jag kämpar på med att få honom att gå ner i vikt. Och även fast inte ni ser det så ser jag att det händer grejer.
Han har fått en manke till exempel. Innan var den inbäddad i fett men nu ser man manken på honom.
Jämför jag kort från förra vintern så har han mindre rumpa.
Så även fast inte ni ser skillnad så gör jag det och det är tyvärr det jag ser själv jag går efter.

Jag menade inte att du inte gör någonting. Däremot visar vinterbilden en TJOCKARE häst än sommarbilden, och han har depåer vilket är farligt som f*n ur fånghänseende.

Dvs det du gör är inte tillräckligt, du måste göra mer. Och att ge 8 kg hö är och förblir för mycket, du måste minska höet ännu mer eller ta ut väldigt mkt mer energi via motion, jag skulle vara försiktig att HÅRDmotionera en häst med den övervikten dock.

Som jämförelse så min var tvungen att få motsvarande (jag ger silage) 4 kg hö av 'normalvärde' för att gå ner. Han är en stod D-ponny.

Har du analys på höet? Om du har tillräckligt med protein i det är att byta ut delar av givan mot halm en bra ide.

Min fick förra vintern ungefär - omräknat till hö vad gäller TS - 3 kg hö och 2 kg halm (HÖGT protein i grovfodret). Jämför det med dina 8 kg hö så förstår du.

Jag tror absolut du försöker, det gjorde jag med innan fånget. Men jag försökte inte NOG mycket, och resultatet blev samma som för dig, dvs inget större resultat att tala om.

När sommaren kom blev han akut IR, smällde iväg hejdlöst i vikt på 1 månad och fick svår fång.

Efter det var jag så rädd att jag tog tag i det 'på riktigt' och gjorde TILLRÄCKLIGT.

Så, du gör säkerligen en hel del, men det du gör är inte tillräckligt tyvärr.
 
Sv: Vad är denna häst??

Det har säkert hänt saker med hullet, men inte tillräckligt för att man ska kunna sitta tillbaka och vara nöjd. Jag tror inte att någon menar något elakt eller nedsättande, flera av oss som svarat vet hur grymt svårt det kan vara att få ner en häst i vikt.
Halm är i det närmsta oumbärligt när man har en tjock lättfödd häst! Jag hade aldrig klarat mej utan halm. Kolla annonser på Blocket och såna sidor, även om man kanske får åka en bit eller betala lite extra för hemkörning. Det kan det vara värt om hästen ska banta!

Hästen kan mycket väl haft fång utan att man märkt det. Min hade antydan till hovbenssänkning på en framhov, men det märktes inte förrän han blev halt pga en stor hovböld och röntgades. Han hade varit helt symtomfri fram till hovbölden.
Numera är jag supernojig och tolkar precis allt som fångsymtom :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: mily
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
711
Senast: Murray
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
115
Senast: Corax
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
580
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp