Bukefalos 28 år!

Vad är denna häst??

Sv: Vad är denna häst??

?????? I början av tråden pratar du ju om att han haft fång och inte kunnat motioneras pga att han haft ont. När och hur fick du reda på att han INTE haft fång? Är han undersökt på klinik? Om det står i tråden någonstans så har jag missat det!

Han kanske hade det då men har inte haft det mer i så fall men haft ont på liknande sätt men precis som då inte visat fång symptom. Utan hovis trodde mer på inflammation i hoven och att hovbrosket inte uppför sej som det ska.

Klinik kommer vi inte till....han blåvägrar gå in i transport.
 
Sv: Vad är denna häst??

Ja vinterbilden visar också en häst med mycket mer päls än han har på sommaren....
 
Sv: Vad är denna häst??

Jag har inte sagt någon om att jag ska sitta tillbaka och vara nöjd...eller har jag?
 
Sv: Vad är denna häst??

Fast det är inte pälsen som är problemet, det är fettdepåerna, t ex nacken.

De flesta som svarat dig i tråden, t ex jag, sthu, bettysmatte, forest autumn, axel mfl kan utan problem 'se bort' vinterpäls.

Din häst är tyvärr tjock ÄVEN under vinterpälsen.
 
Sv: Vad är denna häst??

Nejnej, det var inte så jag menade! Jag menar som Alexandra, det som görs i dagsläget är inte tillräckligt.
Då måste man offra lite mer och kanske mycket mer, för något måste göras.
Det är förmodligen inte det du vill höra, men det är så det är.
Jag vet precis hur jobbigt det är, som sagt har jag varit (och är) i samma situation. Det finns bilder på min fetknopp i bantningstråden. Även om han faktiskt tappat en hel del är han bara halvvägs färdigbantad. Och när han väl är det ska man lyckas hålla vikten också.
Livet är hårt ibland.
 
Sv: Vad är denna häst??

Han kanske hade det då men har inte haft det mer i så fall men haft ont på liknande sätt men precis som då inte visat fång symptom. Utan hovis trodde mer på inflammation i hoven och att hovbrosket inte uppför sej som det ska.

Nu tror inte jag att alla hästar har fång (även om man kanske kan få för sig det i rena nojan). Men jag minns att du har skrivit att han har haft det (om jag inte minns alldeles fel). Har ham haft det så har han ju det. Hästar har ju oftast inte fång hela tiden, det hade varit fruktansvärt. Du får ursäkta men en fethäst med den halsen som har haft ett fånganfall - jag tror att risken är stor att den får fång igen så länge den är fet. Risken minskar betydligt om den blir smalare och fettnacken försvinner. Min ponny har haft ett otäckt fånganfall. Jag hoppas innerligt att jag slipper ta hand om en svårt sjuk fånghäst ngn mer gång. Det var ngt av det värsta jag någonsin har varit med om och det har satt sig fast i mitt minne för all framtid. Jag har förstått det som att jag inte är ensam om den upplevelsen bland de som har svarat dig i tråden.

Det är säkert så att det kan bli inflammationer i flera olika delar av hästens hov. Men i begreppet fång så ligger det bla inflammation av lamellerna i hoven. Så att påstå att den inte har fång utan en inflammation i hoven verkar som ett litet underligt påstående.
 
Sv: Vad är denna häst??

Han kanske hade det då men har inte haft det mer i så fall men haft ont på liknande sätt men precis som då inte visat fång symptom. Utan hovis trodde mer på inflammation i hoven och att hovbrosket inte uppför sej som det ska.

Klinik kommer vi inte till....han blåvägrar gå in i transport.
Den första bilden du visar i tråden- titta på hovarna. Klassiska fångfötter.
Det kan vara svårdiagnosticerat, men den måste bantas nu.
 
Sv: Vad är denna häst??

Den ser precis ut som vår gamla fjording. Det är mestadels på grund av att den är glad i mat. Vi tränade vår varje dag men han förblev ändå i den formen, han åt som en elefant. Ställ honom/henne på magrare bete, det kan funka, de mår inte bra av att vara så feta. Vår gamle pöjk är i trapalanda nu. Han var svulten som ung så han var besatt i mat. Hjälpte inte med något vi gjorde. Hans leder klarade det inte tillslut gissar jag. Fick pålagringar, men han hann bli iaf över 20.

Sen är det ju en fjording av den tyngre kalibern och de har rätt så stor och biffig kropp jämfört med benlängd ändå. Det är dock inte så mycket att göra åt.

På filmen är han mycket finare! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är denna häst??

Ingen som ville kommentera filmen så jag lägger in en bild istället då...

20110414235.jpg


Visst han är otroligt lortig men det ser ni igenom...

Lika fet som bilderna tidigare i tråden???
 
Sv: Vad är denna häst??

Herre gud :D Lortig är the understatement of the year. :p

Tycker hullet ser ok ut, väldigt fin är han. Dock är det bästa sättet att känna överrevbenen så det är ett lagom tunnt lager fett över.

Lättaste tänket tycker jag är: Ner i vikt: dra ner lite på energin, men behåll proteinet och mineralintaget på en normal nivå, varken mer eller mindre. När vikten är justerad tar man upp energiintaget på en normal nivå också.

Vad som är "normalt" energiintag beror på hästen, men räkna ut hur många kalorier som går in när vikten varken går upp eller ner. Normal nivå på proteinintaget är då ca 6 ggr energiintaget i Mj. :) (En gissning på din häst är ca 65 Mj och 370 g smrp, så lämplig nivå om hästen fortfarande har för mkt hull när du känner är en 58-60 Mj)
 
Sv: Vad är denna häst??

Herre gud :D Lortig är the understatement of the year. :p

Tycker hullet ser ok ut, väldigt fin är han. Dock är det bästa sättet att känna överrevbenen så det är ett lagom tunnt lager fett över.

Lättaste tänket tycker jag är: Ner i vikt: dra ner lite på energin, men behåll proteinet och mineralintaget på en normal nivå, varken mer eller mindre. När vikten är justerad tar man upp energiintaget på en normal nivå också.

Vad som är "normalt" energiintag beror på hästen, men räkna ut hur många kalorier som går in när vikten varken går upp eller ner. Normal nivå på proteinintaget är då ca 6 ggr energiintaget i Mj. :) (En gissning på din häst är ca 65 Mj och 370 g smrp, så lämplig nivå om hästen fortfarande har för mkt hull när du känner är en 58-60 Mj)

Hehe :D

Jo revbenen känns.

Just nu ligger han på diet foderstaten fortfarande mest bara för att han ska vara så "lätt" som möjligt nu när grässtråna tittar fram så han inte äter för mycket av det goda och lägger på sej för mycket igen.

Sen är vi inte klara än på länga vägar...vikten tycker jag väl själv e ganska lagom men vi måste bygga muskler nu så han blir snygg också.
 
Sv: Vad är denna häst??

Faktiskt tror jag att det är lättare häst under smutsen:angel:, men släpp den nu inte på bra bete i år IGEN.

Den ser ut att ha fett på bogen, men den körs ju som jag fattar det o det kan vara dragmuskler- vi får tro det.;)

Skit i måttbandet o titta på hästen. ta kort.
Var fortsatt noga bara. Bra jobbat.
 
Sv: Vad är denna häst??

Faktiskt tror jag att det är lättare häst under smutsen:angel:, men släpp den nu inte på bra bete i år IGEN.

Den ser ut att ha fett på bogen, men den körs ju som jag fattar det o det kan vara dragmuskler- vi får tro det.;)

Skit i måttbandet o titta på hästen. ta kort.
Var fortsatt noga bara. Bra jobbat.

Jaså du såg in under smutsen ;)

Jo nog kan det vara fett kvar på bogen...så mycket har han inte körts :o men vi får försöka jobba bort det med om det nu är fett.

Jo men jag "måste" ha måttbandet. I och för sej tror jag inte att han väger 400kg ungefär som måttbandet visar nu men jag har lite koll iaf. Och sen håller ja ju kolla med bilder också men vi har lite mer att kolla efter också. Men jag ser ju på sadelgjorden också för vi har gått ner en storlek.
 
Sv: Vad är denna häst??

Din häst är jättefin! Det är ju som sagt svårt att se på en bild om hästen är fet eller inte, men jag tycker din häst ser lagom ut! Man kan inte tro att det är samma häst som den första bilden du la upp :)

Den vill jag se mer av! Gärna lerfri ;)
 
Sv: Vad är denna häst??

Tack.

Du får hålla kolla i Skogsmulle tråden 2 så får du se bilder lite då och då. Här kanske det inte kommer så mycket mer bilder. OM jag nu inte misslyckas helt under sommaren och han blir smällfet igen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: mily
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp