Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Totola

Trådstartare
Jag har köpt mitt vintertäcke bättre begagnat och har inte hittat något i en affär, så jag är jättenyfiken på vad det är för täcke och om de fortfarande säljs! :banana: Det är ett lila/brunrutigt täcke av märket Event (har för mej att det heter Supertex), med bogveck, snabbknäppe och ganska tjockt foder. Som ni ser har jag rätt bra koll på vad det är för täcke, men det vore jättekul att höra vart man kan köpa såna, vad det är för nypris m.m. Och om det kanske är någon fler som har ett som vet hur pass bra dom håller?

Sen så börjar det bli dags för ett nytt regntäcke inför våren. Har spanat lite på ett lila från Hööks för sisådär 770:-, men jag var lite osäker på att det är fleecefoder inuti, jag kommer använda det som övergångstäcke i vår så det bör inte ha lätt för att bli ofräscht på insidan. Jag vill att det ska vara fint, ha bogveck och gärna halvhals och vara ganska tåligt och vattentätt. Några tips?
Prisklass spelar ingen större roll, jag tar det jag faller för mest helt enkelt. Men är det dyrt måste det vara värt sina kronor ;)
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Just det ja, passformen är också viktig :)
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Det finns täcken som har helt glansig insida, de äör bättre på våren under fällningstider )(

Event säljs av Willab och bland annat Granngården för Willabs sortiment.

Event finns och tillverkas alltså fortfarande, mycket annonser om den i t ex ridsport special. Undrar om inte Willab kan ha en hemsida någonstans.

Nypriset på Eventtäcken ligger runt 1500 kr.

Jag skulel INTE köpa HÖÖKS täcken, deras Thermomaster verkar vara VÄLDIGT ojämna i kvaliten och går sönder på löpande band här, med hästar som på 10 år inte lyckas ha sönder ett enda täcke.

Passformen på Hööks täcken är inte den bästa heller.

Jag gillar Shires och Horse Saver (det senare brukar Odal ha också)

Jag minns inte på rak arm vem det är som har dem med glansig undersida, Horseware kanske? Fleeceinsida blir HEMSKT i fällningstider.
 
Besviken på Höökstäcken

Jag köpte det första thermomaster som kom, ett svart det var kanon så jag köpte 2 nya för 2 år sen.
Piss var det, samma täcke skulle det vara men det gick sönder bara de rörde sig.
Så jag ska köpa nya nu i vår, ska dock prova det nya märket på hööks horsepower eller ockås köper jag på den andra hästaffären för de har också bra priser på märkestäcken...
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Det var inte ett Thermo Mastertäcke, såna har jag redan haft en massa som jag fick med hästen när jag köpte honom, och jag vet att de inte är sådär superbra så jag sålde alla utom ett regntäcke som är bra för at färgen gör att det aldrig ser smutsigt ut :) och det passar faktiskt ganska bra på honom.
Kommer inte ihåg riktigt vad det var för märke men det såg bra ut förutom insidan som sagt.

Ang. mitt vintertäcke så är det en lyxigare variant, har iofs inte kollat på Granngården på sistone men på ganska många internetbutiker, Hansbos hemsida med mera och just supertex-täcket har jag inte hittat där.
 
Sv: Besviken på Höökstäcken

Sputnik skrev:
Jag köpte det första thermomaster som kom, ett svart det var kanon så jag köpte 2 nya för 2 år sen.
Piss var det, samma täcke skulle det vara men det gick sönder bara de rörde sig.
Så jag ska köpa nya nu i vår, ska dock prova det nya märket på hööks horsepower eller ockås köper jag på den andra hästaffären för de har också bra priser på märkestäcken...

EXAKT sådär gjorde jag! :) Köpte det första svarta (ett panikköp, hon hade sönder sitt utetäcke precis innan jul och plånboken var tunn så jag tänkte att jag köper det där för 599 kr, och så ett bättre sen). Dock blev jag GRYMT impad,d et bara höll och höll och höll, och bra passform. bensnörena (URDUM fastsättning av dem) rök ganska fort men resten av täcket var odödligt. Hade det i 6 år i ur och skur, och sålde det sen och vad jag vet fungerar det än.

Så, sen köpte jag nya täcken några år senare. Som gick sönder som ingenting. Dum som jag var trodde jag att jag måste fått ett måndagsex ochköpte fler, med samma kassa resultat. Nu tar jag inte i dem med tång ens.

Dessutom är passformen numera värdelös (JAG har inte hittat en enda häst TM passar på, men de finns säkert).

Och tilld e pris som Hööks täcken är uppe i nu finns det inte ens chans att jag provar igen, för de pengarna kan jag få ett täcke jag VET har bra kvalitet. T ex unghästens Horse Saver täcke. Ripstop, andas, teflonbelagt (så regndropparna trillar av, det suger inte upp ett dugg väta), bra passform, håller i eviiigheter. Och så bogveck och snabbspännen och stora justeringsmöjligheter i bogen.
 
Sv: Besviken på Höökstäcken

Hehe, min kuse kanske är konstig då, för på honom sitter Thermo Master-täcken urbra. Det enda täcke som inte passat på honom hittills är ett Horse Saver vintertäcke, men det KAN ha varit lite litet i storleken bara eftersom 135 cm-täcken brukar passa perfekt men bara nån cm ifrån att vara för kort.
 
Sv: Besviken på Höökstäcken

Totola skrev:
Hehe, min kuse kanske är konstig då, för på honom sitter Thermo Master-täcken urbra. Det enda täcke som inte passat på honom hittills är ett Horse Saver vintertäcke, men det KAN ha varit lite litet i storleken bara eftersom 135 cm-täcken brukar passa perfekt men bara nån cm ifrån att vara för kort.

HS är generellt lite små i storlekarna och ofta blir det bättre om man går upp en storlek. Min herre är en måttsydd 125:a, men HS bör han nog ha 135 (vilket dumjag lärde mig den hårda vägen och har TRE 125 cm HS-täcken. Fast det är jag glad åt nu, de fungerar på unghästen, som har 115 nu..så hon har ett (eget) HS i 115, och så kan hon ha valackens tre HS-täcken i 125. Ett ofodrat regn, ett tjockare stall och ett superextremdupertjockt vinter. Det har det dock inte varit behov av än, det hon har är bra varmt det och räcker ner till minus 15 lätt..hon ska ju ha extra varma kläder nu, varm som en kamin)
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Buccas regn är det absolute bästa regntäcke du kan tänka dig :) slit starkt och håller din häst torr mycket bra
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Jag har två TM utegångstäcken från Hööks och ett HP och de är suveräna i passform och kvalitet! Prisvärda täcken om jag får säga. Nu har inte vi några täckesmarodörer i stallet så det kanske är därför de håller så bra? :D
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Är det ett speciellt Bucastäcke du tänker på eller bara märket allmänt?
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Vad tror ni om Svea-täcket? Har sett ett svart med halvhals och bogveck som de har rea på nu på ett par ställen.
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Vi har ett svea-sverige täcke, gamla pållen hade ett med.
Våra är vääääldigt gamla, så jag kan inte säga vilken modell det är :o
Men dom har hållit super, jag tror pållens täcke är inne på 6 året nu, men det har varit mycket rullning i lera på slutet, så det har börjat läcka nu.. Men det duger fortfarande de dagar då det inte ÖSER ner, då blir han blöt.. Men annars funkar det bra.. Har halskrage till också, men jag gillar inte den.. Tycker den är för liten, så jag har sytt en egen istället..
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

domino skrev:
Jag har två TM utegångstäcken från Hööks och ett HP och de är suveräna i passform och kvalitet! Prisvärda täcken om jag får säga. Nu har inte vi några täckesmarodörer i stallet så det kanske är därför de håller så bra? :D

Jag har heller inga täckesmarodörer och täcken håller normalt i minst 15 år här.. Oavsett märke. UTOM då TM som blev sopor (de nya, det första som kom håller än och närmar sig tioårsjubileet)
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Okej, då kanske det är som du säger att det varierar mkt på kvalitet från täcke till täcke... Måste haft tur helt enkelt med mina då! :) :bow:
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

:bow: :bow: :bow: HORSEWARE RAMBO WUG :bow: :bow: :bow:
Jag har regnvarianten, mellan varianten och vintervarianten till mina tre hästar och det finns inga bättre täcken!!
Hästarna är alltid torra och varma och de går ute minst 12 timmar i ur och skur. Passformen är SUVERÄN, jag har väldigt olika "form" på mina hästar (en jättegrov, en mittemellan och ett spinkigt fullblod) men täckena passar som en smäck på alla (om storleken är rätt förstås ;) ). Inte ett skav eller ens krusat hår sedan jag bytte till Rambo, jag köper aldrig mer ett annat utetäcke!

Att de sedan håller i hundra år gör ju inte att man gråter heller.... Det äldsta jag har är fem år gammalt men ser nytt ut och är absolut ogenomträngligt för väta. Jag håller efter och tvättar och impregnerar en gång om året, det är den enda omvårdnad de får och de verkar trivas med det :D

Helt klart värda varenda krona de kostar!!! :bump:
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Har du någon länk så man kan se hur det ser ut?
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Jag införskaffade ett Horseware Rhino wug till min häst i höstas, och har inte ångrat det en sekund!
Lätt och luftigt, håller tätt, samt sitter bra! (det enda täcket jag sett som inte "stramar" när hästen går med huvudet i backen och äter)
Miran i sitt täcke.
 
Sv: Vad är detta för täcke? + Tips på regntäcke?

Hakar på med en fråga här... Hur är Horseware-täckena i storleken?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 532
Utrustning Ja som rubriken lyder.... "täcke med halvhals utan fleece" . Någon som vet var man får tag på BRA HÅLLBARA sådana? Gäller både...
2
Svar
21
· Visningar
3 948
Senast: supersonic
·
Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 617
Utrustning Ja, nu behöver jag ha alla tips ni kan komma på, på ett täcke med ca 200g fyllning. Ett riktigt bra övergångstäcke, som jag ska inhandla...
Svar
14
· Visningar
1 574
Senast: TessieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp