Bukefalos 28 år!

Vad är fel på mig? (Frukost)

Det håller jag absolut med om. Jag vet ju inte på vilken nivå ts brukar ha, hur mycket ts förbrukar eller rör sig. Jag vet att ts har ett stillasittande jobb, men har i alla fall och kanske fortfarande håller på med ridning så jag antog att aktivitetsnivå låg på kring medel i mitt första inlägget, vilket också är vettigt att ligga på om man vill gå ner i vikt. Och sen ville ts ha en lägre nivå än 1400 och det var det jag uttalade mig om. Hade ts från början angivet ett spann på 1400-1500 kalorier om dagen hade jag inte ens skrivit ett inlägg.

Jag rider ytterst lite numera, lite skogsridning i mestadels skritt 2-3 ggr/ månad bara. Så aktivitetsnivån räknar jag som nästintill obefintlig.
 
Har testat tjockare strumpor, men det blev för tjockt. Finns det tunna ullstrumpor? I så fall går nog det, men marginalerna i skorna har minskat sen jag gick upp i vikt igen :(

Jadå, jag har tunna sportullstrumpor från xxl tex (billiga med!) och finns nog ännu tunnare om man behöver. Beroende på typen av innersula i skon har jag ibland tagit ut den till förmån för en tjockare socka, men der fungerar inte i alla skor.
 
Jadå, jag har tunna sportullstrumpor från xxl tex (billiga med!) och finns nog ännu tunnare om man behöver. Beroende på typen av innersula i skon har jag ibland tagit ut den till förmån för en tjockare socka, men der fungerar inte i alla skor.

Jag har specialsulor i skorna, de tar lite extra plats och jag vill inte gå utan dom. Ska kolla på XXL, det har jag nära!
 
För en kvinna mellan 31-60 år som rör sig medelmåttigt (vardaglig motion) är dagsbehovet kring 2100 kcal. 1200 är närmare hälften av det. Har du låg aktivitet är det kring 1900 dock och inte riktigt lika stort hopp.

Inte en chans att 2100 är normalt. Jag går upp om jag äter 1200 om dagen, bra mat. Ägg, kyckling, sallader, och massor grönsaker. Min kille åt 2200 när han försökte lägga på sig riktigt med muskler.

Till Ts rekommenderar jag att ladda ner myfitnesspal på mobilen och kolla. Du kan få det efter just dig, du sätter in din vikt, längd och den räknar ut bmi, sen sätter du in hur mycket du vill tappa i kilo per månad och den räknar ut ca hur mycket du ska försöka hålla dig till.
 
Inte en chans att 2100 är normalt. Jag går upp om jag äter 1200 om dagen, bra mat. Ägg, kyckling, sallader, och massor grönsaker. Min kille åt 2200 när han försökte lägga på sig riktigt med muskler.

Till Ts rekommenderar jag att ladda ner myfitnesspal på mobilen och kolla. Du kan få det efter just dig, du sätter in din vikt, längd och den räknar ut bmi, sen sätter du in hur mycket du vill tappa i kilo per månad och den räknar ut ca hur mycket du ska försöka hålla dig till.

Den har jag redan :) Och den säger 1200.
 
Ska man göra något så överjävla jobbigt som att räkna kalorier kan man lika gärna go all in och använda pulsmätare (med rem runt bröstet) jämt, väga precis all mat och knappa in träning + allt matintag i t ex MyFitnessPal. Träningstabeller och maskiner på gym överskattar ofta förbränningen så en egen pulsmätare är guld värt. För om man räknar fel och äter för lite så klappar man ju liksom ihop, och äter man för mycket/tränar för lite ser man ju inga resultat men stressar ändå om de där jäkla kalorierna... Jag körde sådär i ett par månader; på plussidan gick jag ner asmycket i vikt men jag utvecklade en så himla tråkig relation till mat att jag slutade. Men det jag lärde mig var att så länge jag tränade kunde jag typ äta vad som helst. Så TS, jag har inga bra frukosttips (yogurt och musli funkar för mig) men till och med pyttelite träning gör verkligen kaloriräkningen mycket mer uthärdlig!

Kanske lite off topic igen men 1200 kalorier låter väldigt lite, har du räknat ut din BMR (basal metabolic rate, det vill säga kalorierna din kropp behöver för att fungera och det du förbränner om du bara ligger i sängen en dag)? Min BMR ligger på ca 1400 kcal/dag och skulle jag börja räkna kalorier igen skulle jag absolut inte lägga mig under det.
Men träning ger generellt ganska lite syftet är att gå ned i vikt. Däremot är jag såklart det massor av andra bra saker med träna. Men för just viktnedgång handlar det om vilken mängd mat man äter och vad och hur.
 
Inte en chans att 2100 är normalt. Jag går upp om jag äter 1200 om dagen, bra mat. Ägg, kyckling, sallader, och massor grönsaker. Min kille åt 2200 när han försökte lägga på sig riktigt med muskler.

Till Ts rekommenderar jag att ladda ner myfitnesspal på mobilen och kolla. Du kan få det efter just dig, du sätter in din vikt, längd och den räknar ut bmi, sen sätter du in hur mycket du vill tappa i kilo per månad och den räknar ut ca hur mycket du ska försöka hålla dig till.
Du får förlåta men jag har så fruktansvärt svårt att tro att en normalt rörlig person går upp i vikt på 1200 kalorier.

Tror att folk underskattar hur mycket kalorier de får i sig.
 
Du får förlåta men jag har så fruktansvärt svårt att tro att en normalt rörlig person går upp i vikt på 1200 kalorier.

Tror att folk underskattar hur mycket kalorier de får i sig.

Jag trackar allt, precis allt i myfitness pal. Jag rör mig inte normalt mycket, mindre än än vanlig människa, men det gör ju ts också sa hon
 
Jag trackar allt, precis allt i myfitness pal. Jag rör mig inte normalt mycket, mindre än än vanlig människa, men det gör ju ts också sa hon
1200 kalorier är nästan ingenting. Det är som sagt väldigt lätt att underskatta hur mycket man får i sig även om du nu registrerar allt i en app.
 
Men träning ger generellt ganska lite syftet är att gå ned i vikt. Däremot är jag såklart det massor av andra bra saker med träna. Men för just viktnedgång handlar det om vilken mängd mat man äter och vad och hur.

Maten är absolut A och O, men har man svårt att hålla sig mätt på en nivå att man mår rent dåligt av det, kan det ju ändå vara en god idé att lägga till NÅGON form av träning/fysisk aktivitet. Har man inte motivation för det behöver man ju absolut inte gå all in och börja hänga på gymmet fem dagar i veckan, men en rask promenad och man har 200 kalorier till att kunna göra av med; det är en burk (250 g) minikeso liksom. Det mättar ganska bra och är inte så tungt att man måste äta mer ändå, för att orka. (Om man tänker strikt på kalorierna då; att röra lite på sig är ju bra av andra anledningar också.)

Även om man tänker till och försöker välja mättande och kalorisnåla livsmedel, äta lite men ofta o.s.v. så är ju 1200 kalorier inte mycket om man håller igång och vill slippa känna hunger någon gång under dagen (men har man lättare för att äta mindre kvällstid t.ex., efter jobb och annat, så kan man ju prova att omfördela kalorierna och äta en stadigare frukost t.ex.).

Då är ju motion krasst sett det enda man kan ta till, om man ska köra en helt strikt diet och tvunget vill ligga på den nivån kalorimässigt ...
 
1200 kalorier är nästan ingenting. Det är som sagt väldigt lätt att underskatta hur mycket man får i sig även om du nu registrerar allt i en app.

Håller med. Jag har registrerat mig själv ibland. Vägt allt och använt app. Jag snittade 900 -1200 kcal, och då är jag alltså sämst på att äta. Jag glömmer bort det. Tex idag så åt jag två skinkmackor vid lunch som komb lunch/frukost, sen har jag ätit fem mandariner och en portion broccoligratäng på em. Det är det. Och det är fruktansvärt dåligt men tyvärr lika vanligt som dåligt. Med sådan kosthållning låg jag på 900 - 1200 kcal/dag.

Så ha en sund, vettig kosthållning - särskilt om man ska ha första målet 04.30 och sen äta var fjärde h och behöver mat som ger mättnadskänsla - nä jag ser inte hur det ska gå.

I somras jobbade jag natt. Jag klev upp vid 16. Vid 19 åt jag en macka (typ baguette med pålägg). Sen vid 02 åt jag endera sallad (bara grönsaker), eller en halv portion mat (pallade inte äta mer mitt i natten). Förutom det så en energidryck på väg hem, och en chokladbit vid 05 för att sockerkicka kroppen. En dr pepper slank ner per natt med. Hemma vid 09 och sova.

Blev helt galet för lite mat, jag sov ju när jag skulle äta. Rörde mig rätt mycket ändå jmf med en medelsvensson. Gick (tack och lov) inte ner i vikt - helt enkelt för jag låg på samma genomsnitt på kcal.

Så nej det må vara nästan omöjligt äta vettigt och regelbundet och "normalt" och ligga på 1200 kcal om man behöver äta mer än 3 ggr/dag. (Frukost/lunch/middag). Och om man som TS då knappt kan ha 4 h mellan frukost och lunch, då har man efter 8 h ätit tre mål, och det är 16 h kvar av dygnet. Det är inte funktionellt.
 
1200 kalorier är nästan ingenting. Det är som sagt väldigt lätt att underskatta hur mycket man får i sig även om du nu registrerar allt i en app.

@Lipperta om du inte typ äter någon medicin som kör upp vikten på dig så håller jag med @Tora om att det är rätt osannolitkt att du går upp på 1200 kcal.

Jag har aldrig använt de där apparna särskilt mycket, men har hört från flera håll att det är lätt att underskatta sitt kaloriintag pga flera anledningar:
Appen har för lågt kalorivärde inlagt på vissa grejer. Det kan finnas flera "100 gr kycklingfile" med olika värde.
Det skiljer en hel del mellan en liten och en stor av saker man slår in styckvis. Tex stor/liten kanelbulle, men det finns bara en kanelbulle i appen.
Slår man in volymsmått är det lätt att tex en msk olja egentligen blir två eller tre med en stor matsked.
Lägg därtill att man lätt underskattar grejer med högt energiintag, tex smör på smörgås där man gissar 5 gr fast det var 10 gr.
Det blir många bäckar små, och det går nog rätt lätt att komma ner i 1200 kcal på vad som egentligen är 1800 kcal.
 
@Lipperta om du inte typ äter någon medicin som kör upp vikten på dig så håller jag med @Tora om att det är rätt osannolitkt att du går upp på 1200 kcal.

Instämmer, jag tror WHO drar gränsen för svält vid ca 700 kcal.

Har man haft för lågt intag för länge går man naturligtvis upp om man äter 1200 kcal men det ser jag inte som negativt. När jag åt som minst låg jag på 500-700 kcal per dag max. Klart att jag gick upp när jag började äta mer vilket var en jäkla tur, annars hade jag dött.
 
Inte en chans att 2100 är normalt. Jag går upp om jag äter 1200 om dagen, bra mat. Ägg, kyckling, sallader, och massor grönsaker. Min kille åt 2200 när han försökte lägga på sig riktigt med muskler.

Till Ts rekommenderar jag att ladda ner myfitnesspal på mobilen och kolla. Du kan få det efter just dig, du sätter in din vikt, längd och den räknar ut bmi, sen sätter du in hur mycket du vill tappa i kilo per månad och den räknar ut ca hur mycket du ska försöka hålla dig till.

Det låter väl snarare som om det är onormalt med en person som rör sig medelmåttigt som går upp av att äta 1200 kcal. Jag äter 2000-3000 kcal om dagen och står still i vikt (BMI på runt 19-20), men jag rör på mig en hel del, så det är inte onormalt. Min sambo äter typ dubbla mängden.

Jag äter frukost tre gånger (5.00, 8.00, 11.00), lunch, mellanmål, middag och ett till mellanmål. Annars håller jag på och svälter ihjäl.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 545
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 505
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp