Bukefalos 28 år!

Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Blev gudomligt också :)

img_20171020_191121_100_59ea305fe087c316c4edf078.jpg


Har sallad, rödlök och gurka på :) samt mexicanasås och aioli!
 
Vad har du för recept på bönburgarna? :) Jag får aldrig de att hålla ihop ordentligt.

Idag hade jag:
1 gul lök
2 thaichili
1 stor vitlöksklyfta
1 ägg
Ca 0.5 burk soltorkade tomater
Mixade detta, la i en bunke.
Mixade sen
1 tetra kidneybönor
1 tetra svarta bönor
La ihop allt, saltade och pepprade :)

Knådade ihop till 5 burgare och hade i ugnen (ca 200 grader 20 min) på grund av lat.
 
Idag hade jag:
1 gul lök
2 thaichili
1 stor vitlöksklyfta
1 ägg
Ca 0.5 burk soltorkade tomater
Mixade detta, la i en bunke.
Mixade sen
1 tetra kidneybönor
1 tetra svarta bönor
La ihop allt, saltade och pepprade :)

Knådade ihop till 5 burgare och hade i ugnen (ca 200 grader 20 min) på grund av lat.
Tack ska testa det :up:
 
Jag lånar tråden nu när vi har proffs på vegmat här :D

Mina barn fick en kusin igår :love: vis av erfarenhet vet jag att presenter till bebisen får man i högar ändå och föräldrarna har sagt vid tidigare tillfälle att de gärna köper lite själva efter att ha kollat igenom det som finns kvar efter mina barn så jag tänkte att lite käk att stoppa i frysen till kaosiga dagar och kanske lite godis kan vara något.

MEN föräldrarna är veganer och jag har inte ens haft lust att laga mat själv sista veckorna! Så, något enkelt i gratäng-väg tänkte jag. Har någon ett bra förslag som inte går att misslyckas med? :P
 
Jag lånar tråden nu när vi har proffs på vegmat här :D

Mina barn fick en kusin igår :love: vis av erfarenhet vet jag att presenter till bebisen får man i högar ändå och föräldrarna har sagt vid tidigare tillfälle att de gärna köper lite själva efter att ha kollat igenom det som finns kvar efter mina barn så jag tänkte att lite käk att stoppa i frysen till kaosiga dagar och kanske lite godis kan vara något.

MEN föräldrarna är veganer och jag har inte ens haft lust att laga mat själv sista veckorna! Så, något enkelt i gratäng-väg tänkte jag. Har någon ett bra förslag som inte går att misslyckas med? :P

Pumpa- eller linssoppa med kokosmjölk kanske?

Ikväll blir det pastasnäckor fyllda med getfärskost, valnötter och ramslök, därefter ugnsbakade med tomatsås och riven ost. Eftersom jag hade mer pastasnäckor än fyllning så rörde jag ihop en till med torkade, inlagda tomater, basilika, färskost och solroskärnor. Den får hamna i frysen så länge.

Till lunch blev det pannkakor.
 
http://www.crockpot.no/oppskrift/vegetarisk-lasagne/

Detta blev vår middag. Maken som inte gillar spenat vill ha med rivna morötter i stället för spenat nästa gång. Och mer svamp. Jag föredrar bechamel i stället för den där läskiga ricottagrynigheten. Jag brukar inte vara så gnällig men här passade den inte riktigt. Annars var den en riktig höjdare i dubbel bemärkelse. Den fyllde grytan till bredden och smakade bra :)
 
Pumpa- eller linssoppa med kokosmjölk kanske?

Ikväll blir det pastasnäckor fyllda med getfärskost, valnötter och ramslök, därefter ugnsbakade med tomatsås och riven ost. Eftersom jag hade mer pastasnäckor än fyllning så rörde jag ihop en till med torkade, inlagda tomater, basilika, färskost och solroskärnor. Den får hamna i frysen så länge.

Till lunch blev det pannkakor.
Soppa har slagit mig men jag ska nog försöka sikta på någon slags gratäng. Eller pizzabitar, det är ju lätt när man har en unge i famnen :p
 
Hjälp! Nu har jag förberett Belugabolognesen inför imorgon, och den smakar väldigt platt. Typ tomatsås med linser och inget mer. Hur kan jag krydda på den för att det ska bli lite mer bolognesigt? Funderar på Ancho-chili och kakao, kan det vara något? Balsamico-creme?

Hm. Min brukar bli smakrik.. längesen jag gjorde den dock..
Jag överdriver alltid med kryddorna rejält, har i en kruka färsk basilika, torkad basilika och torkad oregano. Låter puttra på rätt länge.
 
Hjälp! Nu har jag förberett Belugabolognesen inför imorgon, och den smakar väldigt platt. Typ tomatsås med linser och inget mer. Hur kan jag krydda på den för att det ska bli lite mer bolognesigt? Funderar på Ancho-chili och kakao, kan det vara något? Balsamico-creme?
Balsamicocreme absolut, mer av både oregano och basilika och ev lite timjan och sambaloelek :)
 
Jag behöver lite råd och tips. Jag ska göra en pumpasoppa som det normalt sett är grädde i, men nu behöver jag göra den vegansk. Vilket alternativ tycker ni är bäst och godast? Havregrädde?
 
Jag behöver lite råd och tips. Jag ska göra en pumpasoppa som det normalt sett är grädde i, men nu behöver jag göra den vegansk. Vilket alternativ tycker ni är bäst och godast? Havregrädde?

När jag gjorde soppa med mjölkfritt körde jag alltid på havregrädde, funkade prima :)
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 236
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
636
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 427
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 416
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp