Vad fokuserar du på under vinterträningen?

b_ridutbildning

Trådstartare
Jag undrar precis som rubriken frågar: Vad fokuserar du på under vinterträningen med din häst?

Själv kommer jag att jobba otroligt mycket med grundformen på min häst. Jag vill få fram en stadigare form och en mer ärlig bjudning. Han behöver bli mer självgående. Som det är nu behöver jag oftast fokusera för mycket på att få honom att tänka framåt och då blir rörelsernas kvalitet lidande. Jag behöver lära mig att inte kontrollera formen med handen utan mer med säte och skänkel. Hitta ett läge där bjudningen skapar formen helt enkelt! Tillsammans med en av mina tränare har vi också börjat leka med trampet för att ytterligare utveckla traven och kvickheten och styrkan i bakbenen. Det går över förväntan faktiskt! Jag som alltid sagt att piff och puff inte är något för Jojje. Men det verkar som om jag har fel!

Målet inför nästa år är att bli stadiga i klasser upp till och med MsvB:4 på tävling. Jag hoppas dock kunna träna högre för att nå det långsiktiga målen att starta Msv:A under 2016. :) Men nu under vintern är det grunderna som gäller. Jag rider mängder med övergångar inom och mellan gångarterna, inte så mycket rörelser. Det Jojje behöver lära sig är att vänta på byteshjälpen. Han är lite väl ivrig där så det kommer att bli mängder med enkla byten och förvänd galopp också.
 
Jag som endast än så länge startat LC kommer fokusera på samma grejer som ni. Känns gött att läsa! ;)
Bjudning och stadigare form är A och O för oss. När det sitter kan vi börja jobba ordentligt med övergångar galopp till trav, vilket nu bara blir en slidestopp med mig på halsen eftersom hästen inte bjuder och mer än gärna bara saktar av..
Mitt mål för nästa år är att rida LC på över 67%, där är gränsen jag satt för mig själv innan jag får börja på LB. Än så länge har vi nått 64% ca, med lite tur och snäll domare. Målet är att det ska kännas plättlätt!

(Är egentligen hoppryttare men har mer och mer gått över till dressyr)
 
Fokuserar på att lägga på dressyrsadeln till att börja med. Rider ju bara i hoppsadeln, men nu har jag en dressyrtävling i början av december så nu måste jag ju lägga på den. Jag ska försöka ta mig igenom ett MsvC program på den tävlingen, har ingen aning om hur det kommer gå.. har inte ens börjat med skolorna än :o Dessutom har jag bara varit i gång i 2 veckor efter 5 veckors vila. Men har känt lite löst på förvänd galopp.:laugh: I vinter ska jag bara finslipa allt detta jag inte har börjat med än och så tänkte jag börja med byten någongång fram på våren så jag kan starta några lättare MsvB klasser på försommaren. :up:
 
Jag har återupptagit målet om att starta LA bland stora hästar med ponnyn under nästa år, så vi ska trimma framförallt formen. Han har utan större problem plockat placering i LC och LB för några år sedan innan vi la tävlandet på hyllan. Dock blev det aldrig nån start i LA och nu är väl formen inte riktigt där den behöver vara för att få bra procent. Suget att tävla har dock kommit tillbaka tillsammans med motivationen att träna nu när vi fått lite miljöombyte.
 
Med Barbie ska det trimmas grundridning. Hon ska bli mer liksidig, lättare fram och mer lösgjord. Eftersom detta verkar bli vår sista säsong här under våren så är tanken att bara rida LA och ha roligt och plocka rosetter:p.

Juno ska stärkas, komma bättre framför skänkeln och bli stadigare. Tanken är att rida några LC på ponnytävling och se lite vad som händer. Har inga jätteplaner med honom eftersom inget hsr fungerat som planerat nån gång med den ponnyn.
 
Typ... allt! :D

Först och främst är det precisionen, lilla häst blir för tusan 10 år i vinter så det är definitivt dags att skärpa kraven.
Han SKA framför allt vara helt igenom i sidorna och ha innerbogen "i sig", och så ska det vara i allt arbete. Ska jag nämna specifikt så är det bytena där vi inte får nöja oss med att det blir ett byte, utan att det ska vara med eftergift och kvalitet.
Så med superkonsekvent ridning och outtröttlig innerskänkel från min sida så är saken biff :D
Annars är det bara piaffen kvar som behöver läras in sas, det är vi iofs redan igång med, allt annat ska "bara" höjas några snäpp, simple as that ;)
Och jag ska lära mig att hålla korrekt i tyglarna hela tiden och inte bara då och då :angel:

Får se om vi orkar starta nån dressyrdressyr öht nästa år, känns så skönt nu att krypa i ide och inte tänka på tävlingar alls :p
 
Jag som endast än så länge startat LC kommer fokusera på samma grejer som ni. Känns gött att läsa! ;)
Bjudning och stadigare form är A och O för oss. När det sitter kan vi börja jobba ordentligt med övergångar galopp till trav, vilket nu bara blir en slidestopp med mig på halsen eftersom hästen inte bjuder och mer än gärna bara saktar av..
Mitt mål för nästa år är att rida LC på över 67%, där är gränsen jag satt för mig själv innan jag får börja på LB. Än så länge har vi nått 64% ca, med lite tur och snäll domare. Målet är att det ska kännas plättlätt!

(Är egentligen hoppryttare men har mer och mer gått över till dressyr)
Bra grundridning kan man ju aldrig få nog av! Min häst kan alla rörelser rent tekniskt men behöver bli starkare och stadigare så nu är det "back to basic". Jag tycker att det är superroligt faktiskt.

Lycka till med att nå dina mål!
 
Fokuserar på att lägga på dressyrsadeln till att börja med. Rider ju bara i hoppsadeln, men nu har jag en dressyrtävling i början av december så nu måste jag ju lägga på den. Jag ska försöka ta mig igenom ett MsvC program på den tävlingen, har ingen aning om hur det kommer gå.. har inte ens börjat med skolorna än :o Dessutom har jag bara varit i gång i 2 veckor efter 5 veckors vila. Men har känt lite löst på förvänd galopp.:laugh: I vinter ska jag bara finslipa allt detta jag inte har börjat med än och så tänkte jag börja med byten någongång fram på våren så jag kan starta några lättare MsvB klasser på försommaren. :up:
Så härligt ambitiös du är! ;) de flesta får 5-6 på skolorna och för det krävs väl typ bara att håll in bogen lite och det fixar du väl!? :devil: Och öka kan ni väl? Svårigheterna avklarade...typ... :grin:
 
Skritt på kort tygel. Det kan vara så att ryttaren helt slutar rida så fort det är skritt och därmed alltid länger tyglarna. Om jag då skulle få för mig att korta tyglarna i skritt går ponnyn som i kola. En konkret sak som definitivt ska lösas i höst/vinter!
 
Jag har återupptagit målet om att starta LA bland stora hästar med ponnyn under nästa år, så vi ska trimma framförallt formen. Han har utan större problem plockat placering i LC och LB för några år sedan innan vi la tävlandet på hyllan. Dock blev det aldrig nån start i LA och nu är väl formen inte riktigt där den behöver vara för att få bra procent. Suget att tävla har dock kommit tillbaka tillsammans med motivationen att träna nu när vi fått lite miljöombyte.
Kul att du tänker börja tävla igen!
 
Med Barbie ska det trimmas grundridning. Hon ska bli mer liksidig, lättare fram och mer lösgjord. Eftersom detta verkar bli vår sista säsong här under våren så är tanken att bara rida LA och ha roligt och plocka rosetter:p.

Juno ska stärkas, komma bättre framför skänkeln och bli stadigare. Tanken är att rida några LC på ponnytävling och se lite vad som händer. Har inga jätteplaner med honom eftersom inget hsr fungerat som planerat nån gång med den ponnyn.
Vad kommer att hända med Barbie?
 
Typ... allt! :D

Först och främst är det precisionen, lilla häst blir för tusan 10 år i vinter så det är definitivt dags att skärpa kraven.
Han SKA framför allt vara helt igenom i sidorna och ha innerbogen "i sig", och så ska det vara i allt arbete. Ska jag nämna specifikt så är det bytena där vi inte får nöja oss med att det blir ett byte, utan att det ska vara med eftergift och kvalitet.
Så med superkonsekvent ridning och outtröttlig innerskänkel från min sida så är saken biff :D
Annars är det bara piaffen kvar som behöver läras in sas, det är vi iofs redan igång med, allt annat ska "bara" höjas några snäpp, simple as that ;)
Och jag ska lära mig att hålla korrekt i tyglarna hela tiden och inte bara då och då :angel:

Får se om vi orkar starta nån dressyrdressyr öht nästa år, känns så skönt nu att krypa i ide och inte tänka på tävlingar alls :p
Jag gillar verkligen att tävla, även om jag inte har äkta vinnarskalle, jag är nöjd med bra känsla och rosett! :p Men träna, det är verkligen det som ger den riktiga kicken. Det är ju då ridkänslan verkligen infinner sig när inga mentala störningsmoment är med i bilden.
 
Hihi, känns som alla här är jätteduktiga med sina hästar och siktar på gå höga klasser och så kommer jag med min oinridna 4 åring. :D
Men ja, vi ska väl också träna i vinter. Ska först och främst träna på relationen mellan oss, få han att förstå att han inte bara kan springa över en och buffla på. Och lära han att det inte behövs någon galopp eller bocksprång när man hör några cyklar bakom oss. :o Så miljöträning, relationsträning, sen börja rida in honom. Ska väl åtminstone kunna skritta, trava och galoppera upsuttet till våren. Höga krav! ;)
 
Jag ska jobba på att stärka relationen mellan mig och min ( nya) häst. Vi ska ha kul tillsammans i skogen, på banan och i ridhuset. Jag vill att han ska känna sig trygg och lugn och låta mig bestämma.
Ett annat mål är att jag ska våga hoppa en meter! :-)
Sen villa jag att hans pannlugg ska växa ut efter att jag massakerade den för några veckor sen.... Ha ha ha alla har vi olika mål, Gud vad oproffsig jag känner mig! :-)
 
Så härligt ambitiös du är! ;) de flesta får 5-6 på skolorna och för det krävs väl typ bara att håll in bogen lite och det fixar du väl!? :devil: Och öka kan ni väl? Svårigheterna avklarade...typ... :grin:

Nä öka kan vi inte än, i trav alltså.. bara springa fortare. Ska bli spännande att se hur skolorna går och dom enkla bytena.

Javisst är jag ambitiös, har ju för böveln anmält mig till en dressyrtävling :rofl:
 
Hihi, känns som alla här är jätteduktiga med sina hästar och siktar på gå höga klasser och så kommer jag med min oinridna 4 åring. :D
Men ja, vi ska väl också träna i vinter. Ska först och främst träna på relationen mellan oss, få han att förstå att han inte bara kan springa över en och buffla på. Och lära han att det inte behövs någon galopp eller bocksprång när man hör några cyklar bakom oss. :o Så miljöträning, relationsträning, sen börja rida in honom. Ska väl åtminstone kunna skritta, trava och galoppera upsuttet till våren. Höga krav! ;)

Jag har en 4 åring oxå men han ska inte tävla dressyr så för honom blir det markarbete under vintern så han blir stark och stadig till 5 års säsongen (hoppning och fälttävlan)
 
Fokuserar på att lägga på dressyrsadeln till att börja med.

Hahaha! Tack för dagens garv!

KL

Jag känner att jag tappat det mesta. Just nu ligger jag hemma med feber och hosta och känner mig mer och mer lik barbamamma eller något i form.
Idag var jag ut och mockade och blev andfådd av det. Jepp..

Jag har ridit så lite under hösten iom sjukdom och nu har hästen stått helt en v. Snart åker jag bort i 2 v och hästen helvilar då.
Med det sagt så är målen inte jättehöga.

Vi ska väl försöka rida ut längd i traven, jobba vidare med trampet och börja med bytena. Vi jobbar vidare med större register i form och gång och med inlärning av piruetterna.

För egen del gäller väl att sitta bättre och rida bättre öht. Det tror jag är det som kommer gå sämre än inlärning och utveckling hos hästen, just iom att jag rider så lite nu och är så kass i kroppen.

Kanske skuttar vi lite också. Jag är lite sugen på det. Jag skulle vilja leka lite med trick också igen. Får jag tid och ork kanske vi gör det och ev lär in något nytt eller förfinar något. Det vore kul!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 319
Senast: mrkarisma
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 886
Senast: Maddix24
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
1 949
Senast: avur
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp