Vad fokuserar du på under vinterträningen?

Jag gillar verkligen att tävla, även om jag inte har äkta vinnarskalle, jag är nöjd med bra känsla och rosett! :p Men träna, det är verkligen det som ger den riktiga kicken. Det är ju då ridkänslan verkligen infinner sig när inga mentala störningsmoment är med i bilden.

Sant, träning är det bästa :up:
Jag har iofs inga som helst problem med tävlingssituationen, det är det här med domare och så vidare blah blah O_o

Det här påminner mig dock om att jag glömde att jag ska lära mig att rida program också, när jag pratar med min tränare inser jag att det finns fler dimensioner av det... Så ännu lite mer härlig disciplin denna vinter alltså :D
 
Nix, det är därför man tävlar. För att grejerna ska bli putsade men jag ska erkänna att till sista tävlingen nu i oktober kändes det lite överskattat så jag drog bara av det värsta...
Ahahah sant! Min groom brukar ibland känna sig tvungen att putsa av min sadel inför tävlingar :o
 
Först skall Mackan få vila lite och under tiden skall matte få tillbaka motivationen och inspirationen förhoppningsvis. Sen skall vi börja på ruta ett. Gas och broms endast när jag säger att det är broms. Basic, precis vad en 20-åring behöver :D :banghead:
 
Jag ska fokusera på att ha en vältränad och smidig kropp som inte är allt för sned. Och jag ska hitta en häst som jag kan jobba med för framtiden. Minst 4 och max 11 år och bra gångarter som troligtvis kan gå MsvB:4 någon gång i sitt liv.
 
Vi har börjat träna för ny tränare så jag hoppas kunna hålla uppe regelbundna träningar under vintern. Vi söker ett stöd längre fram, att hon sträcker ut och kommer ur manken mer. Och inte svarar uppåt utan framåt. Och framåt, framåt, framåt vilket tant alltid tycker är överskattat.
 
SÅ kul att läsa om alla amitiösa människor!

Jag tänkte fokusera på att hålla båda hästarna mjuka och smidiga och framför allt friska!!
Då jag flyttat hästarna från anläggningen där min dressyrtränare bor så kommer träningarna att vara mer sällan. Men jag hoppas att jag får till några pass i veckan fördelat på båda hästarna.
Fiorelli 2010
Ska komma igång ordenligt och bli ridhäst. Han ska börja ridas nu till helgen igen, då han handarbetats i 2månader som igångsättning efter en skada på tåsträckaren vänster bak och en lång växtperiod.
Han ska lära sig att bjuda framåt, ridas ut själv och i grupp och hoppas en del.
Jag hoppas att han får hålla sig frisk och kry så att vem vet, kanske 2015 resulterar i tävlingsdebut!
Punch 1997
Ska jag lägga allt mitt krut på för att hålla mjuk och frisk. Han kommer även får en ny sadel här vilken vecka som helst, så då ska han få komma ut mer och bli riden mer ute i galopp. I dressyrarbete ska vi bara förfina rörelserna.
Vi får se om det hela landar i att vi kanske tävlar till våren igen, men då på en annan nivå än vi har gjort.
 
Kul att du tänker börja tävla igen!

Ja, jag är nästan sur att det är vinter och dåligt med tävlingar just nu ;) Om huvudvärken är borta till imorgon så är det dressyrträning inplanerat för en tränare som jag hittills bara ridit för en gång tidigare. Det är ca fyra veckor sedan men jag lever fortfarande på hur oerhört roligt det var! Ponnyn svarade på allt och jag kom till ridning bättre än vad jag gjort på länge. Stallkamraterna kunde inte sluta prata om vilken rörelse det gick att få fram i min annars ganska mediokra ponny och hur stort leende jag hade hela passet :D

Gammal bonusbild, för att han är sötast i hela världen :love: :angel:
 
Jag har precis startat om ridkarriären i England efter ett uppehåll på 5+ år och fokus under vintern blir att lära sig några brittiska dressyrprogram. Det är fascinerande hur de svenska har satt sig och det är lite småknepigt att försöka programmera om hjärnan :).

Planen är att träna vidare på lånehästen som jag ridit sen i våras för en start i (motsvarande) LB/LA i mars.

Det är en hel del som ska till när man börjar om i ett nytt land med ett nytt språk; en hel del ridspecifika termer som ska läras in, nya dressyrprogram, lokala TR, hur licenserna funkar etc. För att inte tala om all trivial kunskap som var man köper schysstaste de dressyroutfitsen och de blingigaste tränsen ;).
 
För övrigt är det ganska trevligt att se att någon på min ganska blygsamma nivå tränar på ungefär samma saker som de som tränar på mycket högre nivå. Att det är varierande kvalitet på samma arbete är ju en annan femma :p
 
Min blivande femåring ska öva basic, basic, basic i vinter, så att hon förhoppningsvis ska kunna starta en Lätt C i vår utan att vi behöver gå och gräva ner oss efteråt. Det betyder att även ryttaren måste börja anstränga sig lite. :angel:
 
Med hästen ska jag jobba med rakriktningen. Specifikt med byten och skolor.
Med mig själv ska jag jobba med följsamhet och eftergift. Fortsätta yoga och träna mer/ta mer behandlingar för ryggens kull.
Tillsammans ska vi hoppträna var fjortonde dag och gå på hoppkurs en gång i månaden.
 
Vi ska fortsätta befästa bytena och sluta göra de med tillhörande luftakrobatik så hon nästan tappar matten. :angel:
Sen blir det mycket, mycket basic med övergångar och övergångar och försöka hitta tillbaka till skritt igen då hon är så hiskeligt pigg och het just nu att all skritt kokar över och upp i taktande :(
Sen vill väl jag också lyckas så pass med sitsen att jag kan sitta ordentligt i längningarna så det faktiskt kan bli längningar.
 
Precis som de flesta svarat så vinterperioden blir det träningsmässigt mkt ridhus precis som för de flesta pga årstiden , så mkt chans till just grundridning och slipande på det. Vettigt att slipa på just sådant just för att det blir mindre möjlighet till annan ridning denna tid på året, om man inte bor där uteritt kan tillgodoses lika mycket som övriga året, alternativt jobbar kontorstider och måste rida /träna kvällstid mestadels. Grundridning är aldrig fel som flera påpekat klokt så bra att spendera tiden till sånt för de flesta :)
 
Tycker inte grundridning är relaterat till ridhus. Jag rider inte ut min häst i skogen ensam men sommarhalvåret är uteridningsmöjligheterna här sämre iom hårda grusvägar än vad det är på vinter. Vintertid, men snö, är våra grusvägar kanonbra, och jag tränar hellre där än att traila till ridhus, alt plogar ridbanan. Är det blött ute ä grusvägarna också bra. Däremot hoppning sker inom4 väggar.:)
 
Själv:
Har smygstartat och är inne på 4 veckan med bra kosthållning, har ett sockerberoende att brottas med. Sist jag kollade hade jag tappat 3 kg och det har nog blivit något till. Har också tänkt boka in mig på mamma fitness ptonline nu i januari så får vi se om de kan hjälpa mig att utforma ett bra program som hjälper mig som ryttare. Dvs smidighet och bålstabilitet, hade väldigt gärna toppat med yoga men är för långt bort tyvärr. Ridmässigt så är det styrka,balans och sitsträning i mängder som gäller!

Kgs Horgaard Remis & Gabrielle
Remis ska sättas igång, hon blir 20 år efter årsskiftet så jag vet inte alls hur det kommer gå, hon är väl grundutbildad så jag hoppas att jag där kommer till ridning lite snabbare. Lång uppbyggnad men tror att kortare pass med lite mer dressyrarbete kommer tidigare där.
Gabrielle, min pärla, har jobbat som avelssto hela livet och är knappt riden. Hon är styrbar typ :D MEN hon är numer pensionerad från avel - blir 19 år och är fullt frisk. Så jag hoppas försiktigt kunna få igång henne om inte annat så jag kan rida ut ihop med ngn vän ngn gång alt skritta ut med min sambo. Allt som liknar dressyr med henne är en bonus. Båda flickorna är dock otroligt fina i töm!

Våndas över sadeldjungeln, inte sugen på att köpa nya sadlar till båda damerna. Har två dressyrsadlar hemma, en isabell och en Globus - hoppas att ngn ska passa!

Båda flickorna träffar veterinär imorgon får vaccinationer och tandkontroll.

Grace OnTheRocks

Hon blir fem år i årsskiftet och har varit mammaledig, hon reds senast på våren som treåring så för hennes del blir det att börja om. Hon kommer med största sannolikhet lånas ut till en tävlingsryttare.
Blir hon kvar hemma så vet jag inte vad jag hittar på för jag känner mig inte alls redo för att utbilda en femåring!

Tuschomie

Hon blir tre år. Hon är inte påbörjad med inridningen mer än att hon testat lite longering och sadel och träns. Henne ska jag lastträna, fortsätta med lite miljöträning samt träns och sadelinvänjning. Sen åker hon till utbildare i februari och stannar där tills efter treårstestet. Ja om hon nu får vara frisk och hel samt är i fas till testdagen..

Småkottar

Ska jag bara pussa och pilla på :love:

Pontus
Han behöver banta och få bättre kondition. Detta tänkte jag hjälpa honom med genom att arbeta mycket mer på töm. Planen är också att jag själv ska ta några lektioner i tömkörning så att jag lär mig ordentligt. Hoppas kunna hitta några clinics/kurser där vi kan delta!
 
Jag har precis startat om ridkarriären i England efter ett uppehåll på 5+ år och fokus under vintern blir att lära sig några brittiska dressyrprogram. Det är fascinerande hur de svenska har satt sig och det är lite småknepigt att försöka programmera om hjärnan :).

Planen är att träna vidare på lånehästen som jag ridit sen i våras för en start i (motsvarande) LB/LA i mars.

Det är en hel del som ska till när man börjar om i ett nytt land med ett nytt språk; en hel del ridspecifika termer som ska läras in, nya dressyrprogram, lokala TR, hur licenserna funkar etc. För att inte tala om all trivial kunskap som var man köper schysstaste de dressyroutfitsen och de blingigaste tränsen ;).

Jag kan hjalpa med shoppingen - finns jattebra specifika dressyraffarer!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 319
Senast: mrkarisma
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
5 886
Senast: Maddix24
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
1 950
Senast: avur
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp