Vad handlar sopstrejken om?

En stor del av diskussionen har att göra med att företaget som vunnit upphandlingen inte har räknat med lönekostnaden när de lämnat in sitt bud, som följd av detta vill de i praktiken sänka sopåkarnas löner genom att ändra avtalen å sänka lönerna. Nyckelkunskapen är bara en del i detta.

Och eftersom ytterligare områden i Sthlm kommer gå över till ny entreprenör senare i år ser deras åkare samma risk för dem framöver och därför sympatiserar de med nuvarande strejk.

Ang accordslön resp månadslön är jag för dåligt insatt, men vilken arbetsgrupp skulle gå med på att endera jobba samma tid för sänkt lön eller jobba mer för samma lön?
 
[QUOTE="Paddington, post: 18159524,
@Paddington

Ang accordslön resp månadslön är jag för dåligt insatt, men vilken arbetsgrupp skulle gå med på att endera jobba samma tid för sänkt lön eller jobba mer för samma lön?[/QUOTE]

Sjuksköterskor i landsting blev av med alla sina lokala avtal ( ffa kompensation för nattarbete) för ett par år sedan och fick göra precis så... Jobba mer för lika lön. Då handlade det inte om att gå från 29 till 34 h utan snarare 34h till 38h. Förlorare blev nattarbetarna som redan förkortar livslängden med flera år.
Nä. Skattefinansierade verksamheter måste i första hand betala lön för utbildning, kompetens, risk och obekväma arbetstider. Givetvis måste man jämföra yrkesgrupper och då med fokus på ovanstående. Allt annat är helt sjukt.
/ 5 års studier, 10 år yrkeserfarenhet och 30 % av veckan obekväm arbetstid.
Att jobba med mänsklig interaktion anses vara ett av de mer komplexa yrken en kan ha för övrigt.
 
För 20 år sedan när jag bodde med en sopgubbe fick dom ändrade arbetsvillkor i och med byte av entreprenör. Ingen löneändring.
Från att kunna gå hem när dom var klara - det vill säga jobba 05.00-11.00 de flesta dagar var dom tvungna att vara på jobbet till 13.00 inkl lunchrast på 30 min.
Han sa själv att det kändes surt först men att det var skönt att tempot drogs ner. Han var då trettio och hade börjat få problem med knän. För att jobba snabbt så hoppade man in o ut ur bilen och slarvade med ergonomin. Han sa också att då det blev vanligare och vanligare med kran så vart jobbet 1000 gånger enklare.
Mystiskt att det har tagit så lång tid att nå Stockholm.
Och det här med nycklar och koder är ju rena utpressningen.
Tänk om sjuksköterskor skulle gör så. - Nähä jag tänker INTE ge någon annan nyckeln till medicinskåpet!
 
Konflikten handlar både om lönen och nyckelinventeringen men det var enbart frågan om nycklarna som ledde till strejken. Och för min del är det den som är absolut svårast att förstå, det är liksom så självklart att inte de anställda i ett företag ska ha kontroll över nycklar som ger tillträde till tredje part. I de yrken jag har haft där nyckelhantering har ingått så har den varit noga reglerad, för allas säkerhet.
 
Jag hittade detta(publicerat 12:e):

"Den nuvarande avtalade lönenivån är 35 000 kronor/månaden, det framgår av ett pressmeddelande från Reno Norden på onsdagen (12 juni). Senaste budet i förhandlingarna från arbetsgivaren var att behålla lönenivån men att sopåkarna skulle gå upp i arbetstid – från 29,5 timmer/veckan till 34,5 timmar/veckan, enligt samma pressmeddelande." (från en artikel i MittiHelaStockholm)

Det här budet tackade man dock nej till från arbetstagarnas sida.
 
Prova att se det så här angående nyckelinventeringen och ändringen av arbetstid:
Ett sätt att sänka kostnader för sopföretaget är att "ta ifrån" sopkörarna kunskapen om nycklarna, för sedan kunna säga upp de nuvarande arbetarna, och ta in "vem som helst", på timanställning eller via bemanningsbolag.
Likaså så, så möjliggör en förlängd arbetstid, att man helt enkelt kan säga upp en del av den nuvrande fast anställda arbetsstyrkan, och hävda arbetsbrist.
Det handlar om solidareritet mellan arbetare helt enkelt, och en stark oro att bli av med fasta anställningar.

Egentligen liknar den här vilda strejken, väldigt mycket de strejker som förekom på slutet av 1800-talet, eller början av 1900-talet, när striden om rätten att organisera sig fackligt och om att ha kollektivavtal drevs genom just strejker, som alla var "vilda" på den tiden, eftersom det inte fanns vare sig organisationsrätt eller strejkrätt.

Det grundläggande felet är att politiker och tjänstemän har accepterat resultat av upphandling mot lägsta kostnad, utan att kunna/vilja/ha kompetens nog (välj vad som passar) syna om det är en realistiskt kostnad, eller om vinnaren av upphandlingen helt enkelt lagt sig så lågt, så att tjänsten (sophämtning i det här fallet) inte går att genomföra.

På senare tid har ett antal fullständigt skandalösa offentliga upphandlingar skett, i synnerhet i Stockholms län (och kommun) där det verkar som om tjänstemän och politiker vare sig lyckats skapa tillräckligt bra underlag för upphandling, eller sedan lyckats utvärdera de inkomna förslagen på ett rimligt sätt.

Se kostnads- och kvalitetscirkusen runt "Nya Karolinska", sjukvårdsmaterialupphandlingen med stäödstrumpor för 6000 kr/paret, färdtjänstupphandlingen i Stockholm där chaufförerna inte fick betalt, upphandling av oseriösa coacher till arbetsförmedlingen, eller sopupphandlingen från ett oseriöst företag som några exempel.

Hela upphandlingscirkusen i offentlig verksamhet har helt gått på näbben. Det som var avsikten att kunna få effektiv användning av skattemedel med transparens gentemot skattebetalarna (vi), har i stället blivit en kostbar koloss utom kontroll. Det går åt massor med tjänstemannatimmar och konsulttimmar för att vårda alla upphandlingar.
Och hur ska vi (vi skattebetalare alltså) veta om det vore bäst (pris och/eller kvalitet av olika slag) att driva en verksamhet i kommunal/landstings/statlig regi eller via ett företag om det inte finns offentligt drivna objekt att jämföra "privatdrivet" med?
 
Prova att se det så här angående nyckelinventeringen och ändringen av arbetstid:
Ett sätt att sänka kostnader för sopföretaget är att "ta ifrån" sopkörarna kunskapen om nycklarna, för sedan kunna säga upp de nuvarande arbetarna, och ta in "vem som helst", på timanställning eller via bemanningsbolag.
Likaså så, så möjliggör en förlängd arbetstid, att man helt enkelt kan säga upp en del av den nuvrande fast anställda arbetsstyrkan, och hävda arbetsbrist.
Det handlar om solidareritet mellan arbetare helt enkelt, och en stark oro att bli av med fasta anställningar.

Egentligen liknar den här vilda strejken, väldigt mycket de strejker som förekom på slutet av 1800-talet, eller början av 1900-talet, när striden om rätten att organisera sig fackligt och om att ha kollektivavtal drevs genom just strejker, som alla var "vilda" på den tiden, eftersom det inte fanns vare sig organisationsrätt eller strejkrätt.

Det grundläggande felet är att politiker och tjänstemän har accepterat resultat av upphandling mot lägsta kostnad, utan att kunna/vilja/ha kompetens nog (välj vad som passar) syna om det är en realistiskt kostnad, eller om vinnaren av upphandlingen helt enkelt lagt sig så lågt, så att tjänsten (sophämtning i det här fallet) inte går att genomföra.

På senare tid har ett antal fullständigt skandalösa offentliga upphandlingar skett, i synnerhet i Stockholms län (och kommun) där det verkar som om tjänstemän och politiker vare sig lyckats skapa tillräckligt bra underlag för upphandling, eller sedan lyckats utvärdera de inkomna förslagen på ett rimligt sätt.

Se kostnads- och kvalitetscirkusen runt "Nya Karolinska", sjukvårdsmaterialupphandlingen med stäödstrumpor för 6000 kr/paret, färdtjänstupphandlingen i Stockholm där chaufförerna inte fick betalt, upphandling av oseriösa coacher till arbetsförmedlingen, eller sopupphandlingen från ett oseriöst företag som några exempel.

Hela upphandlingscirkusen i offentlig verksamhet har helt gått på näbben. Det som var avsikten att kunna få effektiv användning av skattemedel med transparens gentemot skattebetalarna (vi), har i stället blivit en kostbar koloss utom kontroll. Det går åt massor med tjänstemannatimmar och konsulttimmar för att vårda alla upphandlingar.
Och hur ska vi (vi skattebetalare alltså) veta om det vore bäst (pris och/eller kvalitet av olika slag) att driva en verksamhet i kommunal/landstings/statlig regi eller via ett företag om det inte finns offentligt drivna objekt att jämföra "privatdrivet" med?
Är man så enkel att ersätta så är det nog inte rimligt att man tjänar 35 tusen i månaden för 29.5h arbetsvecka.
 
Viktiga jobb känns helt malplacerat dra in med tanke på sommarens turbulens kring deltidsbrandmännens förändrade (försämrade enligt många) avtal.

Det finns massvis med viktiga jobb. I princip alla jobb är viktiga och en del jobb är rent livsavgörande. Det syns tyvärr inte i lönekuvertet för de flesta som har jobb som är livsavgörande för andra.
 
Konflikten kan förstås i slutändan kokas ner till att arbetsgivaren försöker öka sin vinst genom försämrade löner och arbetsvillkor för sophämtarna. Självklart motsätter soparbetarna sig detta, allt annat vore ju konstigt.

Att göra detta till en fråga om löneskillnader mellan män och kvinnor som jag sett att vissa försöker göra känns helt absurt. Vinsten som arbetsgivaren kommer att göra om den får igenom löneminskingen kommer knappast att hamna i fickorna på underbetalda kvinnor liksom :meh:

Nja. Nu vet vi ju att det finns en upphandling som kanske eller inte är grunden för förändringen, men lönekostnaden i sig är ju samma för arbetsgivaren. Det är ju faktiskt inte utrett ännu (vad jag har sett) hur mycket mer som ska göras - det är däremot sagt att det ska bli fler timmar på arbetsveckan. Det är nog som någon ovan skrivit: ackordlön är ett skäl att åsidosätta arbetsmiljö, och jag tror inte att det i längden går att arbeta hållbart med arbetsmiljö och behålla ackordlön.

Det spelar mindre roll om vilket yrke som är värt mest, ingen gillar sänkt lön.

Självklart, ändå får t ex sjuksköterskor årligen slicka i sig det villkoret. Utan att vara överbetalda från början.
 
Politiker är en drös överbetalda onyttiga människor.
OK

Berätta för mig vad politikerna gör. Exakt. Så vi bewgriper vari det onyttiga består.

Jag får inte fullt 200 kr i timmen under sammanträdestid. Det räknas i minuter. Dvs pågår sammanträdet i 98 minuter får jag betalt i 98 minuter. 10 sammanträden om året. Den övriga tiden när vi inte sammanträder gör jag allt arbete totalt ideellt. Jag är bara vanlig nämnledamot men lägger ändå runt 15-20 timmar i månaden på mitt uppdrag - om man räknar allt jag gör.

På vilket vis är jag överbetald?
 
Senast ändrad:
Jag tycker att dom ska stå på sig, varför sänka lönen? Antingen får dom höja lönen för mer arbete eller så får dom ha lika lite arbete men behålla lönen.
Vem har sagt att dom är överbetalda? Företaget?
Tillåter man en sån sak sker med sopgubbarna, då kan jag slå vad om att det komemr gå i mode och drabba många andra yrken. Man gör om system för att krama ur så mycket det bara går ur personalen, utan att betala ett öre extra. Dom gör ett skitjobb och jag tycker att det är helt rätt att dom jobbar kortare pass och har bättre betalt.

Men det händer ju redan hela tiden. Mer och mer ska produceras på samma tid till samma lön. Det gäller allt från universitetslektorer till sjuksköterskor. Därmed inte sagt att det är rätt, utan jag vill understryka att det redan sker i många andra branscher - där heltid dessutom redan är heltid (och i många fall även mer än heltid).

Däremot är det väl rimligt att om något som ska uppfattas som ett heltidsjobb tar under 30 h per vecka att utföra så är det tilldelade arbetet för lite för att motsvara normal heltid. Att då lägga till arbetsuppgifter tycks mig inte alls orimligt.
 
Konflikten handlar både om lönen och nyckelinventeringen men det var enbart frågan om nycklarna som ledde till strejken. Och för min del är det den som är absolut svårast att förstå, det är liksom så självklart att inte de anställda i ett företag ska ha kontroll över nycklar som ger tillträde till tredje part. I de yrken jag har haft där nyckelhantering har ingått så har den varit noga reglerad, för allas säkerhet.

Instämmer helt. Jag har väldigt svårt att sympatisera med en vild strejk hos en grupp som faktiskt har en väldigt bra lön bara för att de inte vill släppa kontrollen över nycklar som inte är deras! Hade strejken gällt arbetsmiljön hade jag varit betydligt mer förstående...

Jag håller med @Lovisaleonora också, i ett sådant yrke känns det väldigt knepigt att upprätthålla en rimlig arbetsmiljö samt följa lagar och regler (hastighetsbegränsningar bla) med ackord. Vi ska komma ihåg att AG faktiskt är ytterst ansvarig för arbetsmiljön, dvs är den inte bra kan de åka dit ordentligt.
 
Först och främst måste man kommaihåg hur viktig sophanteringen i en stad är! Stockholm är ren stad för vi har sopgubbar som håller en del ren. De är inte alls överbetalda. Och de försvarar sig mot ett system som är riggar mot de anställda ich ger mer makt åt företagaren att sänka löner genom att sänka värdet på individers kunskap.

Man kan förstå ovilja att acceptera en försämring i avtalet, som lite längre arbetstid skulle innebära.
Jag håller med om att det är ett viktigt jobb, men 35000kr för ett deltidsjobb är väldigt bra betalt. Om inte arbetsgivaren får det att gå runt, behöver man se över verksamheten. Antingen genom att få ut mer arbete av de anställda, eller genom att se över övriga omkostnader.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp