Bukefalos 28 år!

Vad handlar sopstrejken om?

Men inventerandet kan man väl sätta en projektanställd människa med lämplig kompetens för att lägga upp ett genomtänkt system för alltihopa till? Det behöver väl inte vara de som gör det?
Eller menar de att inte ens svara på frågor som en inventerare ställer skulle ingå?
Eller att svara om deras chef frågar dem? Berättar de inte för vikarier och nyanställda idag heller?

Tydligen hade detta planerats, men sopåkarna hade motsatt sig detta då de "minsann inte ville ha några nyckelkillar" (nyckelkillar = de som skulle ha som uppgift att inventera. Kommer inte riktigt ihåg om det var just det ordet som användes. Ska se om jag kan hitta artikeln!) med sig. "Kunskapen var alldeles för värdefull" och inte något de ville dela med sig (till arbetsgivaren!) av.
 
Vinsten tillfaller i första hand upphandlaren, dvs Stckholm stad = skattebetalarna. Som kan använda pengarna till något annat. Vård t ex.

Upphandlaren gör ju knappast en vinst om man gör en bra upphandling. Däremot kan man ju minska sina kostnader men vinsten hamnar ju hos anbudsgivaren.

Sen är ju sophämtningen avgiftsfinansierad. Vilket också är en dimension i diskussionen om vad man tycker är värt att betala vad det kostar för..
 
En stor del av diskussionen har att göra med att företaget som vunnit upphandlingen inte har räknat med lönekostnaden när de lämnat in sitt bud, som följd av detta vill de i praktiken sänka sopåkarnas löner genom att ändra avtalen å sänka lönerna. Nyckelkunskapen är bara en del i detta.

Och eftersom ytterligare områden i Sthlm kommer gå över till ny entreprenör senare i år ser deras åkare samma risk för dem framöver och därför sympatiserar de med nuvarande strejk.
+ @skogaliten

Jag är ganska insatt i offentlig upphandling inom andra områden och jag har stor förståelse för att man inom sopphanteringsbranschen känner oro för sitt jobb i framtiden. Det är de dock inte ensamma om, och jag tror att de har missat en del av omvärldsbevakningen när de nu gör som de gör. Istället för att påstå att nyckelhanteringen är en unik kompetens för just sophämtare och att de inte kan tänka sig att gå över till det mer vanliga systemet med reglerad arbetstid, så hade de tjänat på att samarbeta med facket för att stärka sina kort inför framtiden. Transportförbundet organiserar väl även arbetare inom andra yrken som också drabbas av regelbundna upphandlingar (t ex bussförare tunnelbaneförare)? Lokalvårdare, vård- oh omsorgspersonal, bemanningsföretag m.fl. är andra som också har samma förutsättningar. Sophämtarna är helt enkelt inte så unika som de tror att de är, och jag tror att de skulle tjäna på att acceptera det och göra sig starkare genom att samarbeta med andra. Då riskerar de att tappa sin priviligierade löneposition, vilket de förstås inte vill, men inför framtiden är det kanske ändå smartare.

Lagen om offentlig upphandling borde definitivt ses över så att den anpassas till dagens arbetsmarknad och efter det faktiska utfallet från lagen (för den slår ganska fel ibland och hamnar långt ifrån dess syfte, t ex stödstrumpeavtalet) men sophämtarna jag har hört har ju överhuvudtaget inte sagt något om det utan enbart bara pekat på här och nu och för MIG.

Ang accordslön resp månadslön är jag för dåligt insatt, men vilken arbetsgrupp skulle gå med på att endera jobba samma tid för sänkt lön eller jobba mer för samma lön?

Jag vet för lite om detta exempel, men om jag spekulerar utanför det så kan jag absolut tänka mig lönesystemförändringar som kan beskrivas som sänkt timlön men som ändå i det stora hela är bättre för mig.
  • Att jag får betald tid för rast, toapaus, omklädning, väntetid (t ex väntar på leveranser från andra, står i bilkö, good will för nöjda kunder m.m.)
  • Att jag kan använda maskiner som tar lite längre tid att använda än att bära, dra, lyfta, hiva tunga saker med kroppen vilket går fortare men sliter på kroppen i längden.
  • Att jag slipper sura miner och suckar från kollegor som behöver vänta en minut extra om jag vill ta en omväg runt en hög kant eller använda en maskin istället för att lyfta med kroppen.
Det finns säkert fler exempel men detta är vad jag kommer på här och nu. Dvs tack vare/på grund av maskinerna så tar det längre tid men jag klarar att jobba 5 timmar mer i veckan och klarar att jobba i yrket under fler år.
 
Hmm.
Varför måste de bära så mycket? Det finns ju armar på sopbilarna?
Här är det upp till varje fastighetsägare att ta ut sina kärl till anvisad plats (även om du får släpa dina tunnor ett par hundra meter).
På anvisad tid.
Missar man det blir inga sopor tömda.
Det måste ju fungera i Stockholm med?
Då behövs inga nycklar?
Ska de släpa soporna fysiskt från alla fastigheters soprum, kan jag tycka att de är värda sin lön. Tungt, trångt, roterande lyft, stank osv.
 
Det är dessutom inte arbetsgivaren som vill ha nyckelinventeringen för att jävlas. Den är ett krav från Stockholm Vatten och Avfall - dvs kommunen - enligt det avtal som ingåtts.

Precis. Det som framstår som mest överraskande såhär några dagar senare är nästan att det inte är förrän nu man försöker skaffa sig koll på det nyckelhanteringssystem som tillämpas.
 
Hmm.
Varför måste de bära så mycket? Det finns ju armar på sopbilarna?
Här är det upp till varje fastighetsägare att ta ut sina kärl till anvisad plats (även om du får släpa dina tunnor ett par hundra meter).
På anvisad tid.
Missar man det blir inga sopor tömda.
Det måste ju fungera i Stockholm med?
Då behövs inga nycklar?
Ska de släpa soporna fysiskt från alla fastigheters soprum, kan jag tycka att de är värda sin lön. Tungt, trångt, roterande lyft, stank osv.

En del finns i rum i husen, där det kan vara några 10-talmeter till gatan där sopbilen står. En del har utrymmen mellan hus och gata så det är närmre. Alla har numera (vad jag har sett) kärl med hjul där alla sopor ligger, dessa kan alltså rullas till gatan där bilen står. Bilen har arm som kan användas för att lyfta sopkärlet.

Det är fortfarande rätt fysiskt jämfört med många andra jobb. Dörrar kan krångla, kärl kan krångla, finns säkert en del trösklar och höga kanter eller gatstenar etc. Det är nog dock stor skillnad jämfört med för 20 år sedan. Numera är väl de flesta kärl i plast, det finns lyftanordningar på bilen och moderna bilar har numera lågt insteg till hytten vilket är skonsammare mot knäna. Spekulation 1 är att den höga lönen och korta arbetstiden är en rest från den tiden då det var ett väldigt slitsamt yrke. Spekulation 2 är att alla inte använder alla hjälpmedel eller tar den mest skonsamma vägen, utan använder kroppen istället, och att det är en anledning till att gå ifrån ackordbaserad lön.

Det enda jag är villig att betala en rejäl extrapeng för är för alla råttor de måste träffa på...:nailbiting::nailbiting:
 
Upphandlaren gör ju knappast en vinst om man gör en bra upphandling. Däremot kan man ju minska sina kostnader men vinsten hamnar ju hos anbudsgivaren.

Sen är ju sophämtningen avgiftsfinansierad. Vilket också är en dimension i diskussionen om vad man tycker är värt att betala vad det kostar för..
Jo det är rätt då sopfirman inte ägs av stockholm stad så går vinsterna till den och inte tillbaka till uppdragsgivaren
 
Tydligen hade detta planerats, men sopåkarna hade motsatt sig detta då de "minsann inte ville ha några nyckelkillar" (nyckelkillar = de som skulle ha som uppgift att inventera. Kommer inte riktigt ihåg om det var just det ordet som användes. Ska se om jag kan hitta artikeln!) med sig. "Kunskapen var alldeles för värdefull" och inte något de ville dela med sig (till arbetsgivaren!) av.

Självklart vill de inte ha att göra med någon som inventerar deras egentliga arbetsinsats. Då kommer det ju klart att framstå precis hur arbetet går till och jag har svårt att tänka mig att det är något arbetstagaren vinner på.
 
Är det upphandlat på fast pris?
Vet inte hur det är där men skulle tro det .Här så är det fast pris för en period på jag är osäker om det är 5 år och här har kommunen bildat ett eget bolag för va och avgiften basseras på årsavgift och så en avgift för vart tillfälle som sopbilen kommer och det är inga pengar som kommunen lägger ut utan det få vi invånare en räkning på var månad för att täcka upp sophämtningen .Så om det skulle bli billigare än beräknat så går inte en krona till vård och omsorg utan hamnar hos sophämtaren
 
Tydligen hade detta planerats, men sopåkarna hade motsatt sig detta då de "minsann inte ville ha några nyckelkillar" (nyckelkillar = de som skulle ha som uppgift att inventera. Kommer inte riktigt ihåg om det var just det ordet som användes. Ska se om jag kan hitta artikeln!) med sig. "Kunskapen var alldeles för värdefull" och inte något de ville dela med sig (till arbetsgivaren!) av.

Du kom ihåg helt rätt, inklusive ordet "nyckelkillar". :up:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/det-har-ar-nyckelfragan
 
+ @skogaliten

Jag är ganska insatt i offentlig upphandling inom andra områden och jag har stor förståelse för att man inom sopphanteringsbranschen känner oro för sitt jobb i framtiden. Det är de dock inte ensamma om, och jag tror att de har missat en del av omvärldsbevakningen när de nu gör som de gör. Istället för att påstå att nyckelhanteringen är en unik kompetens för just sophämtare och att de inte kan tänka sig att gå över till det mer vanliga systemet med reglerad arbetstid, så hade de tjänat på att samarbeta med facket för att stärka sina kort inför framtiden. Transportförbundet organiserar väl även arbetare inom andra yrken som också drabbas av regelbundna upphandlingar (t ex bussförare tunnelbaneförare)? Lokalvårdare, vård- oh omsorgspersonal, bemanningsföretag m.fl. är andra som också har samma förutsättningar. Sophämtarna är helt enkelt inte så unika som de tror att de är, och jag tror att de skulle tjäna på att acceptera det och göra sig starkare genom att samarbeta med andra. Då riskerar de att tappa sin priviligierade löneposition, vilket de förstås inte vill, men inför framtiden är det kanske ändå smartare.

Lagen om offentlig upphandling borde definitivt ses över så att den anpassas till dagens arbetsmarknad och efter det faktiska utfallet från lagen (för den slår ganska fel ibland och hamnar långt ifrån dess syfte, t ex stödstrumpeavtalet) men sophämtarna jag har hört har ju överhuvudtaget inte sagt något om det utan enbart bara pekat på här och nu och för MIG.



Jag vet för lite om detta exempel, men om jag spekulerar utanför det så kan jag absolut tänka mig lönesystemförändringar som kan beskrivas som sänkt timlön men som ändå i det stora hela är bättre för mig.
  • Att jag får betald tid för rast, toapaus, omklädning, väntetid (t ex väntar på leveranser från andra, står i bilkö, good will för nöjda kunder m.m.)
  • Att jag kan använda maskiner som tar lite längre tid att använda än att bära, dra, lyfta, hiva tunga saker med kroppen vilket går fortare men sliter på kroppen i längden.
  • Att jag slipper sura miner och suckar från kollegor som behöver vänta en minut extra om jag vill ta en omväg runt en hög kant eller använda en maskin istället för att lyfta med kroppen.
Det finns säkert fler exempel men detta är vad jag kommer på här och nu. Dvs tack vare/på grund av maskinerna så tar det längre tid men jag klarar att jobba 5 timmar mer i veckan och klarar att jobba i yrket under fler år.
tack för bra och utförligt svar @Thaliaste :bow:

Jag tror du har helt rätt i det du skriver om "missad omvärldsbevakning" och att de bara ser till sig själv här och nu.
 
Är sophämtning finansierat med samma medel som ex. sjukvård? Hur kan det ens vars försvarbart att betala ut 47.000 kronor i månaden för detta (om tjänsten hade varit heltid) medan övriga samhällsviktiga tjänster får nöja sig med betydligt mindre? Det finns säkert absolut vissa svåra/tunga bitar av arbetet, men vilket jobb har inte det?

Känns som att självkörande fordon inom en snar framtid skulle kunna ta över, eller?
 
+ @skogaliten

Jag är ganska insatt i offentlig upphandling inom andra områden och jag har stor förståelse för att man inom sopphanteringsbranschen känner oro för sitt jobb i framtiden. Det är de dock inte ensamma om, och jag tror att de har missat en del av omvärldsbevakningen när de nu gör som de gör. Istället för att påstå att nyckelhanteringen är en unik kompetens för just sophämtare och att de inte kan tänka sig att gå över till det mer vanliga systemet med reglerad arbetstid, så hade de tjänat på att samarbeta med facket för att stärka sina kort inför framtiden. Transportförbundet organiserar väl även arbetare inom andra yrken som också drabbas av regelbundna upphandlingar (t ex bussförare tunnelbaneförare)? Lokalvårdare, vård- oh omsorgspersonal, bemanningsföretag m.fl. är andra som också har samma förutsättningar. Sophämtarna är helt enkelt inte så unika som de tror att de är, och jag tror att de skulle tjäna på att acceptera det och göra sig starkare genom att samarbeta med andra. Då riskerar de att tappa sin priviligierade löneposition, vilket de förstås inte vill, men inför framtiden är det kanske ändå smartare.

Lagen om offentlig upphandling borde definitivt ses över så att den anpassas till dagens arbetsmarknad och efter det faktiska utfallet från lagen (för den slår ganska fel ibland och hamnar långt ifrån dess syfte, t ex stödstrumpeavtalet) men sophämtarna jag har hört har ju överhuvudtaget inte sagt något om det utan enbart bara pekat på här och nu och för MIG.



Jag vet för lite om detta exempel, men om jag spekulerar utanför det så kan jag absolut tänka mig lönesystemförändringar som kan beskrivas som sänkt timlön men som ändå i det stora hela är bättre för mig.
  • Att jag får betald tid för rast, toapaus, omklädning, väntetid (t ex väntar på leveranser från andra, står i bilkö, good will för nöjda kunder m.m.)
  • Att jag kan använda maskiner som tar lite längre tid att använda än att bära, dra, lyfta, hiva tunga saker med kroppen vilket går fortare men sliter på kroppen i längden.
  • Att jag slipper sura miner och suckar från kollegor som behöver vänta en minut extra om jag vill ta en omväg runt en hög kant eller använda en maskin istället för att lyfta med kroppen.
Det finns säkert fler exempel men detta är vad jag kommer på här och nu. Dvs tack vare/på grund av maskinerna så tar det längre tid men jag klarar att jobba 5 timmar mer i veckan och klarar att jobba i yrket under fler år.
Ja nu är jag ute på djupt vatten eftersom jag är lite för oinsatt på konflikten, men rent generellt gillar jag inte att kommuner har sådana här arbetsuppgifter på ackord, det känns som det lätt skulle kunna leda till arbetsmiljöproblem.
 
Är sophämtning finansierat med samma medel som ex. sjukvård? Hur kan det ens vars försvarbart att betala ut 47.000 kronor i månaden för detta (om tjänsten hade varit heltid) medan övriga samhällsviktiga tjänster får nöja sig med betydligt mindre? Det finns säkert absolut vissa svåra/tunga bitar av arbetet, men vilket jobb har inte det?

Jag ska iväg nu och kan det inte heller så bra, men @skerper är inne på det i ett inlägg ovan. Jag tror att viss kommunal bassamhällsservice (typ vatten, sophämtning) är reglerad så att den dels ska vara avgiftsbaserad av dem som utnyttjar tjänsten och dels att kommunen inte får göra vinst på det. Så det korta svaret på din första fråga är nej, det är inte samma "plånbok" även om ansvaret för båda verksamheterna ligger på det offentliga och du som medborgare utnyttjar båda tjänsterna. (Men då skatt och avgifter för samhällsservice drabbar medborgarens plånbok så hör ju diskussionerna om hur de offentliga medlen används naturligtvis ihop. Och diskussionen om LoU gäller båda)

Hoppas att någon annan kan ge ett bättre svar om vad som gäller :o

Känns som att självkörande fordon inom en snar framtid skulle kunna ta över, eller?

Till vis del ja, fast jag tror att det dröjer. Sophämtning kommer nog vara kvar rätt länge inom tätbebyggda städer och storstäderna växer. Jag tror dock att delmoment kommer att automatiseras snabbare, och det är nog bättre för sophämtarna att fokusera på hur de kan ha kvar en plats i den kedjan än att motarbeta all effektivisering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp