Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Idag när det är -1 och skuggit har min oklippta häst ett 100g WB endast, naken inne. Vid kallare dagar -5--10 ett MT 350g endast. Kallare än -10 ett 200g innetäcke med halvhals och MT-täcket. :) Inne är det sällan kallare än 0, oftast varmare :)

Min får så mycket skav då han är omusklad och benig, därför naken inne så mycket det bara går! Men täcke ute för att spara på energin!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ca 6 grader, varierad molnighet och halvt storm (enligt yr.no är det 16 m/s), kusen har på sej 100g fodrat regntäcke. Hade det inte blåst så förbannat hade han nästan fått vara utan :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

Här har det de senaste dagarna varit nån plusgrad om dagarna. Trots det har min helklippta haft 300gr innetäcke+400gr utetäcke på sig. Hon är förstås varm under men nu äntligen har hon inte frysgropar i rumpan som tytt på att hon stått och spänt sig innan när det varit kallare. Den oklippta står naken inne och har 200gr ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

+ 2 grader, sol.
Vi har kört på bucas smartex rain de senaste dagarna, räcker bra åt halvklippta kallblodet. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

3-4+ ute, nästan vindstilla o solen tittar fram då o då.
Ute: fleecefodrat regntäcke
Inne: 100g stalltäcke (dock gammalt, så fodret har satt sig lite)

18-årigt vbl, halvklippt (men mer än hälften är tillbaka)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Här är det -6 ska strax släppa ut och då får de:

H1 Sto 15år helklippt har horsesaver termotäcke 200g + Shires stormcheeta combo 400g
H2 Val. 11år helklippt har Amigo Bravo Heavy Plus 400g med en 200g liner (men allvarligt, är det något fel på amigot, känns som max 200g. Surt när man trodde man köpte ett tjockt täcke och fick ett tunt. Därav linern.)
H3 Val. 8år helklippt har Shires stormcheeta combo 400g
H4Sto 6 år helklippt har Rambo Supreme Heavy 420g med Rambo California hals 100g
H5 Val. 9 år oklippt shettis naken
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Nu är det vår!

Nyklippt, filtklippt har 100 g och går utan hals för första gången på länge. Runt 0 och ingen blåst!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Täcken som är äldre eller tvättade mkt förlorar ju luftigheten o blir kompakta. Luften mellan fibrerna är det som gör det varmt.

Hästtäcken är ju inte knäppta som en jacka o blåser det mkt kommer mkt av värmen att gå förlorad- underifrån.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*KL*

- 6 grader ute, 3 grader inne.

300 gram termotäcke inne, regntäcke ovanpå ute.

Nu börjar det ju blir längre dagar plus att solen kan värma på när det är vindstilla, så jag försöker vara observant så att det inte blir för varmt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

-5, snöar. Hästen som var lite fuktig efter ridturen fick fleecetäcke på under 200g amigo fullneck när han gick ut. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Hänger undan vintertäckena ... + grader, snöar för fullt. Räcker nog med att ha fleecefodrade regntäckena beredda resten av vintern...båda oklippta hästarna går nakna i hagen som inne i stallet.

*uppdaterar*

Knappt någon minusgrad alls idag. Släppte ut hästarna nakna men sen har dom jobbat hårt i meterdjup snö i 45 minuter så återbördade i hagen bär dom fleecefodrade regntäcken på sig då dom andas bäst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*Kl*

Är det bara jag som låter min gå naken nu?:p
5+ sol och vindstillla, han klipptes i oktober så har en del utväxt:)

Om jag vistades nära stallet hela dagarna skule jag gärna ta av täcket de varmaste timmarna en solig dag, men nu måste täckesnivån funka från utsläpp till insläpp.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*Kl*

Är det bara jag som låter min gå naken nu?:p
5+ sol och vindstillla, han klipptes i oktober så har en del utväxt:)

Eh...nej...mina går nakna oavsett temperatur ner till -20...ja t.o.m. ner till -25...det var då jag tog fram vintertäckena men nu har jag hängt undan dom igen, oanvända i år så här långt...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*
-6 ute nu pållarna på lösdrift.
Shettisen: klippt huvud,hals,bog & sadelstandard - 100 g täcke
Miniatyr 1: typ utav filtklippning - Weatherbeta 100-150 g
Miniatyr 2: samma som ovan - 200g Amigo föltäcke
Russet: oklippt men svettig - fleecetäcke + regntäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

Jag älskar hur det kan gå från +3 till -11 på två dagar. :grin:
Varmblodet 350g ute, 280g inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Täcken som är äldre eller tvättade mkt förlorar ju luftigheten o blir kompakta. Luften mellan fibrerna är det som gör det varmt.

Hästtäcken är ju inte knäppta som en jacka o blåser det mkt kommer mkt av värmen att gå förlorad- underifrån.

Jag köpte alltså täcket nytt och oanvänt. Amigot 400g. Det var redan första gången tunnare än mina andra 200grams täcken. Känns som det i Amigot som är nytt är mindre än hälften så mycket fyllning som i mitt fyra år gamla Rambo supreme 400g.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl.

Stod i valet och kvalet idag, mellan 5 och 8 minus. 200g stalltäcke inne och samma plus 100g utetäcke ute.
Hela veckan har varit plusgrader så då har det varit naket inne och 100g ute. Hoppas på samma igen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 604
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 467
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp