Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Kl
Bytte täcke från tjockt vintertäcke till tunt stalltäcke + regntäcke förra helgen, tog idag bort stalltäcket då det bara var strax under nollan. Ponnyn har dock varit utan täcke flera timmar då vi gick en riktigt lång promenad. Ska dock bli kallare igen. Det är runt 10 minus 2-3 veckor i taget, spännande väder. Mellan de perioderna är det plusgrader, lite regn, någon minus och uppehåll.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Eh...nej...mina går nakna oavsett temperatur ner till -20...ja t.o.m. ner till -25...det var då jag tog fram vintertäckena men nu har jag hängt undan dom igen, oanvända i år så här långt...
...och nu gör jag en pudel... :o

-16 grader denna morgon och jag har tänkt jobba herrn. Han är rätt tunnpälsad och jag funderade en stund hur jag bäst skulle hålla honom lagom varm innan träningspasset...så, vintertäcket åkte fram igen och han har det på sig för första gången i år :o ...donnan går naken dock. Hon har päls för två hästar...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ja! Och jag blir än mer övertygad om att hästens miljö har stor inverkan på hur vida den fryser eller inte.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*

-4 och svag blåst. Frusen travare med ryggproblem, spårklippt med utväxt, har 200 g vintertäcke på sig både ute och inne. Står i kallstall på nätterna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*
Runt 0'an sol och knappt några vindar. Alla nakna förutom ena miniatyren, klädde av honom men han började skaka så täcket åkte på igen (200 g amigo).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl*
Dagarna varierar från +2 till -5 och sol.

4 årigt fullblod, oklippt, 300 g innetäcke + fleecefodrat regntäcke
Nyklippt halvblod 15 år, 200 g innetäcke + 100 g utetäcke.


Fullblodet är en fryslort.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Här är det 7- och rätt så lugnt väder för övrigt. Alla inne i isolerat kallstall som är runt 3+.

H1 Sto 15år helklippt med kortkort päls har Amigo Insulator 550g

H2 Val. 11år helklippt med lite utväxt har Hansbo Event Plus 400g

H3 Val. 8år helklippt med lite utväxt har Shires TCH Stable 400g

H4Sto 6år helklippt ingen utväxt har Eskadron termotäcke 400g

H5 Val. 9år oklippt shettis naken

H6 val. 13år helklippt nyligen har shires stalltäcke 200g + termotäcke 200g
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

-9 grader, snöstorm, stark vind
Oklippta vbl-travaren går ute med vintertäcke ca 400 g
De får nog komma in några timmar tidigare ikväll...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

Idag har det varit sol och +1, så vid lunch fick hästen slippa sitt 300g-täcke och gå naken för första gången sedan september. Mycket nöjd häst som kastade sig ner i snön och rullade sig våldsamt innan det blev fnattgalopp i hagen. :D

Täcket åker på vid 16-17-tiden igen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Vintertäcket är undanplockat, nu är det endast 100 g eller fleece+ ofodrat regntäcke som gäller för mitt varmblod, eller naken om det är sol och relativt vindstilla... Fleecetäcke eller möjligen 200 g stalltäcke inne beroende på hur kallt det är (kallstall).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

20 årig varmblodstravare har 100 g täcke på sig både ute och inne. Tempen ligger runt nollan, lite varmare i solen på dagarna och en eller två plus inne i stallet på natten.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Oklippt ponny, lite vinterpäls kvar. Mellan 0-10 grader (i solen) just nu mkt blåst. Ofodrat tunt, lätt regntäcke (främst när det snöar) eller ingenting. Fritt med hö.
Brukar ha 300 g vintertäcke vid -10 eller mindre.
Står i "varmstall" alltid utan täcke. Oftast ca 5-10 grader där.

Nästa år ska han dock få sig en filtklippning men sparar benen. Funderar på att köpa ett 200 g vintertäcke plus kanske 300/400 g vintettäcke med hals till de kallaste dagarna på -20/-25. Vad tror ni? Han är inte såå frusen. Ev. fleecetäcke inne i stallet om det är kyligare än vanligt. Fritt med hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Häst 1. Helklippt men med lite utväxt - naken inne (10-12 grader)
Ute, ca 4+ men endel blåst. 150g Amigo insulator stable & Amigo ofodrat regn. Alldeles lagom go under täcket!

Häst 2. Samma stall o samma väder som häst 1. Helklippt. Naken inne.
ute, 150g Amigo Insulator stable + 100g Shires. Hon var lite för varm under täckena när de kom in idag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

Temp runt nollan senaste dagarna, fast lite varmare när solen varit framme. Oklippt 17årig valack med känslig rygg har dumpat vintertäcket till förmån för sitt 100grams halvhalstäcke. (När solen tittat fram har han t.o.m. varit naken någon/några timmar också om jag varit där.)

Nattetid (några minusgrader) har stalltäcket (150-200g) blivit alldeles för varmt, så nu har han ett Amigo Jersey Cooler inne istället.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

En filtklippning innefattar aldrig klippning av benen iof - per definition ;)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

När jag har haft filtklippning har jag klippt ner till knät / hasen, men fortfarande kallat det filtklippning;)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl
Sol, lite blåsigt ca +5. Ute på dagarna och inne i kallstall på natten.
H1: SWB 6år oklippt. Bucas 50g.
H2: Sv.Ridponny 22år. Ofodrat regntäcke.

Samma täcke på inne och ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Under kvällen och natten var det -20 och neråt - vintertäcke på alla lösdriftshästarna.
Nu är det "bara" -15 och de slipper täcket fram tills kvällen. Fryslorten får behålla sitt på.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 291
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp