Vad har din häst för täcke just nu?

Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Några minus i stallet - 150 g Amigo som nästan hela vintern.

Värre är det ute, snart blir pålle helklippt dessutom så han får nog vara nakenfis de timmar man är hemma och det är fint ett tag till.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

Frost vid utsläpp, men prognosen visade på 5-10 plusgrader, sol och nästan vindstilla idag. Efter viss tvekan :D la jag på min oklippta (smått fällande) valack med känslig rygg ett ofodrat "vanligt" regntäcke istället för 100grams halvhalstäcke.

(De andra varma dagarna har jag varit där mitt på dagen och kunnat ta av varma täcket en stund, idag hinner jag inte det, så tunnare täcke fick bli ett försök till kompromiss. Lär visa sig om han kommer frysa sista timmarna innan insläpp ikväll..)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Här har det varit några plus idag och kommer sjunka under natten ner till några minus.

Ute hade de:

H1 Sto 15år hade först Shires Stormcheeta Combo 400g vid utsläpp, bytte till Amigo Heavy 350g när hon gick ut efter ridning vid lunch

H2 Val. 11år hade Amigo Heavy 400g men känns som 200g

H3 Val. 8år hade Rambo California 100g med liner 200g

H4Sto 6år hade Rambo Supreme 420g

H5 Val. 9år oklippt shettis naken

H6 val. 13år hade Rhino Ponny 200g

Nu är de inne i isolerat kallstall ca 4-5+

H1 Sto 15år har Amigo Insulator 550g

H2 Val. 11år har Hansbo Event Plus 400g

H3 Val. 8år har Shires TCH Stable 400g

H4Sto 6år har Eskadron termotäcke 400g

H5 Val. 9år oklippt shettis naken

H6 val. 13år har shires stalltäcke 200g + termotäcke 200g

Anledningen till att de har mer inne än ute är att de kan inte röra sig (hålla sig i rörelse) i boxen samt att tempen i stallet brukar sjunka under natten och ingen har hittills varit för varm med de täcken de har :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Igår när de var solsken, vindstilla o mellan 7-9 grader gick hästarna nakna! :)
Står i kallstall, ca 4-5 grader. Har ett gammalt typ 50g täcke inne.
Idag, ute ca 4-6 plus, blåsigt o molnigt, fleecefodrat regntäcke :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*kl*
-13 nu i kväll, tidigare i dag -5 och sol med vindbyar. Samtliga hästar går på lösdrift. De två sistnämnda går på halvfri tillgång på grovfoder. De andra tre begränsas pga vikten :D

Oklippta shettisar, ena 15 år och andra 4 går otäckade dygnet runt (så länge det inte stormar eller är väldigt blöt nederbörd)

Oklippt tjock kallblodstravare, 11 år, även denna otäckad (så länge vädret tillåter)

Oklippt småfrusen varmblodstravare med inte allt för mkt päls, 11 år, fleecefodrat regntäcke (skulle säkert klarat sig utan täcke, är nog mest jag som är lite blödig)

Spårklippt kallblodstravare, 13 år, fleecefodrat regntäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Megablåsigt för tredje dagen i rad, runt nollan. 200 g halvhals och i behov av mer täcke när solen går ner.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

*En uppdatering i vårsolen*

-25,5 denna morgon, klar himmel och solen på väg upp. Blir en strålande dag. Båda oklippta hästarna är utan täcken. Dom har börjat fälla lite men har det mesta av vinterfällen kvar.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Snö, -5 och 20 m/s vid sent utsläpp. 300 g med helhals, blir nog ett täcke till under efter innelunch om pålle öht ska lämna vindskjulet. Det blåser liksom lätt in under detta täcket.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Men du vet väl att hästar inte fryser/ släpper ifrån sig värme om halsen:D:rofl:

Det är därför som de agerar vindflöjlar:grin:

Mina har extra långa varmfodrade stjärtlappar v b. Då har de lite lä därbak:angel:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Ett bucas smartex med fleecefoder+fleectäcke. 2+ och omväxlande soligt/molnigt. Vindstilla .
Jag har nyligen bytt från 200g täcke+bucas täcket då han kändes väldigt varm i dem. Han är en helklippt KWPN som rör sig väldigt mycket i hagen (täckesslaktare, staketslaktare och bootsslaktare... :D ) .
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Men du vet väl att hästar inte fryser/ släpper ifrån sig värme om halsen:D:rofl:
haha, de som envist hävdar sånt kan nog få göra studiebesök hos både min och the_connemaras hästar :D

kl

I princip samma väder som hos connemaran, några minus och kulingvindar.
Pålle går i öppen hage vid havet, fäller ganska mycket vinterpäls (oklippt). Känslig om ryggen.
Jag hoppas att han har sitt 100gramstäcke med stor rumplapp, lös ofodrad helhals och lös magplatta. Kommer ivf åka dit efter lunch och byta till vintertäcket (som jag typiskt nog hängde undan i förrgår) : 2-300 g, och 100g halstäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Alltså mitt djur vill egentligen ha en egen bubbla så att det inte blåser på honom :angel:

Kände på honom nu och han var faktiskt lagom varm (= varm på den oklippta pälsen, det är kravet för att inte stå och skaka när det blåser). Men så gick han ju oxå de fem stegen ut till vindskjulet och har stått i sitt hörn och ätit/sovit sedan han kom ut halv nio :p

Det roliga är att unghästen här med typiskt halvblodsvinterpäls tycker Tiger är skittråkig som bara står och hänger där inne. Den står oftast utanför och vilar eller med halva kroppen utanför o äter. I vissa fall står de helt inne båda o sover. Men jag har ALDRIG sett den frysa minsta lilla. Den ser ut att gilla när det blåser i pälsen och får den komma in o äta så är det liksom "Jaha, vad trevlig överraskning med lite mat" medan Tiger bara "VafanjaghållerpåattDÖÖÖ!! TA IN MIG!!" i sina megatjocka täcken ;)

Nu har han faktiskt fått med sig Tiger ut en sväng, täcket är hopplöst! Blåser ju bara runt uppepå...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

In efter 4.5 h - hästen fryser, oväntat... 300 g stalltäcke och långlunch inne, sen blir det nog 300 g med helhals ovanpå det ute. Behöver veta om det funkar som backup sista blåsdagen imon när jag jobbar sent eller om sambon ska ta in tidigare.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

Båda stora har 400g hals täcken idag, hyffsat väder nu jämfört med innan, snöar åtminstone inte, blåser full storm fortfarande dock.
Shettisen ville inte ens ut idag, så hon fick stanna inne och äta hö :/
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

haha, de som envist hävdar sånt kan nog få göra studiebesök hos både min och the_connemaras hästar :D

kl

I princip samma väder som hos connemaran, några minus och kulingvindar.
Pålle går i öppen hage vid havet, fäller ganska mycket vinterpäls (oklippt). Känslig om ryggen.
Jag hoppas att han har sitt 100gramstäcke med stor rumplapp, lös ofodrad helhals och lös magplatta. Kommer ivf åka dit efter lunch och byta till vintertäcket (som jag typiskt nog hängde undan i förrgår) : 2-300 g, och 100g halstäcke.
Hästen hade, som väntat, ganska ont i ryggen när jag kände igenom honom i eftermiddags.
In, på med varma stalltäcket (150-200g) och äta hö en stund i boxen tills han såg lite gladare ut.
Istället för vintertäcket la jag på 100gramstäcket med ofodrade halsen över stalltäcket, eftersom det är enda täcket jag har med magplatta till, och såna här dagar har har en tendens att söka magskydd på annat sätt om jag inte låter honom ha den (läs: klättra upp över sin hölåda.. :crazy: )

Så totalt 250-300g, magtäcke och ofodrad hals, och jag hoppas han överlevde de sista blåsiga timmarna i hagen :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

-4 och storm, helklippt häst
Amigo 400gr med hals 150gr+ 150gr stalltäcke.

Lite skillnad mot förra helgen då det gick att sola naken i lä ett par timmar.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

- 5 och blåsigt
H1: oklippt swb 6 år. 200g bucas
H2: oklippt ridponny 22 år. 300g domani
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu?

kl

Båda täckesklippta en 18 åring och en 11 åring (vbl och arabkorsning)

Går på lösdrift och har antingen ett 200 g horseware rhino wug eller ett 300 g domani med halvhals, jag brukar helt enkelt känna på dom ifall dom är varma o gosiga under täcket, är dom det så får dom behålla täcket annars byta.
Det mest fascinerande är att arabkorsningen frös jämt jämt jämt när han stod uppstallad oavsett täcken och nu fryser han aldrig?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 481
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 296
Senast: Badger
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp