Vad har era hästar för täcken nu?

Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?
Min häst är en korsning av lite grövre typ (ser ut som en ponny). Han är filtklippt och går fortfarande utan täcke utom vid ihållande regn, då har han ett ofodrat regntäcke.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
- Inga
Klippt eller inte?
- Oklippta
Ras?
- Halvblod (50% fullbod)
- Gotlandsruss
Vad använder du hästen till?
- Rider - fritids/hobbynivå.

Håller på att bygga deras blivande lösdriftshall som i princip är klar ska bara stängsla in och då kommer de få tak över huvudet när det regnar. Tanken är att försöka ha dem så länge det går utan täcke :) Vi får väl se när matte blir för hönsig ;)
 
Två dressyrpållar, 13 och 5 år, oklippta inte satt just nån päls än, tränas, går ute dygnet om om det inte är riktigt jäkla pissväder.
Täcken om jag vet det blir dåligt väder, annars får dom komma in och torka en stund innan ridning.
Inatt snöade det visst här ^^
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Just nu ofodrat regntäcke men kommer gå över till 100g nu då vädret är riktigt ruggigt, kallt + regn (dock givetvis tillbaka till det ofodrade om tempen stiger igen.
Klippt eller inte?
än så länge oklippt då han knappt fått mer än sommarpälsen än. Klipps dock senare i höst/vinter.
Ras?
Svenskt halvblod
Vad använder du hästen till?
Ridning, dressyr. Träning/tävling
 
Min SWB valack på 5 år har nu precis börjat ha ett Jacson Everyday Wug Regntäcke. Fleece-insdia (vet ej hur mkt foder, max 100 g).

Han är oklippt, varm av sig och inte så mkt päls. Står inne med ett tunt fleece när det är under 10 grader ute (litet stall, med ytterdörren öppen).

Tränas för tävling i lätt klass hoppning.
 
Varmblodstravare, 19 år. Blir lätt spänd när det blir kyligare. Får rejäl vinterpäls. Har nu ett 100 gram täcke. Kommer få på sig ett Bucas turnout 300 i vinter.
 
halvblod oklippt, protector ofodrat regntäcke.
idag har det varit runt 12grader och soligt, nu på kvällen är det ca 9grader.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Nu står de inne med varsitt Rambo stable sheet på sig, ute har de Rambo original 0g
Klippt eller inte?
Oklippta men väldigt korthåriga
Ras?
Fullblod 5år och arab 27år
Vad använder du hästen till?
Fullblodet tränas på hobbynivå, har inte börjat tävla än och araben promenadrids
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?

Beroende på väderslag/då han kan frysa..: (Över 10 grader naken fortfarande)

Under 10 grader el blåst lättare 100g utetäcke
Under 5 grader eller mycket regn 300g utetäcke

Oklippt
Varmblodstravare, helpensionär/haghäst typ, äldre herre på 24 år
Går fortfarande ute dygnet runt pga det än så länge bra vädret

Hos oss åker temperaturen berg och dalbana nu..nätterna framöver ska det vara minus
 
Senast ändrad:
Vad har era hästar för täcke nu?

Inne. Fleecetäcke
Ute. ofodrat regntäcke om det regnar/är ostabilt väder

Klippt eller inte?

Inte klippt

Ras?

Varmblodig travare

Vad använder du hästen till?

Just nu titta på. I vanliga fall så rider vi mest dressyr och ut i skogen
 
Helt plötsligt blev det ordentlig Höst! I natt var det minusgrader och i morgon ska det regna hela dagen och va riktigt skitväder så nu åkte 100 g täcket på.

Hästen ifråga är ett fruset halvblod imponerad Holland med jätte tunn päls som står i mindre sjukhage. Han är inte klippt men kommer klippas senare i vinter.
 
Eftersom jag häromdagen hade det otvivelaktiga nöjet att hitta en skakande och iskall häst i hagen, och som rände runt i panik över hur ont hon hade av kylan, så har min häst nu ett 250g ute på soliga och/eller vindstilla dagar, 300g + halstäcke 100g på blåsiga, regniga och/eller kyliga dagar. I boxen på natten har hon 150g. Nöjd och lagom varm pålle både morgon och kväll.

Hästen är 12 år, varmblodig travare, inte klippt och rids för tillfället inte.
 
Sv. halvblod, 15 år frusen av sig vid blåst och regn inte annars
För tillfället oklippt, håller på att sättas igång

50g regntäcke vid dåligt väder annars otäckad. Vi har haft både kallt och blött de senaste två dagarna. Hoppas det ger med sig. Hade gärna haft otäckat ett tag till.
 
Rejält väderomslag här i veckan, nu är det höst på riktigt...

5 årig holsteiner, tyskimport. Tävlar hoppning. Oklippt men obefintlig päls, ovan vid den svenska kylan. Varierar mellan 100-200g ute beroende på väder, hals på vid nederbörd. Inne 200g thermotäcke.
 
Mitt oklippta halvblod som för närvarande står still i en liten sjukhage under dagtid har den här veckan gått från att vara naken i lördags till att ha ett 50 g täcke med fleecefoder, så det är jämförbart med ca 100 g upplever jag.
 
Har ett 7-årigt varmblod i bra kondis. Används till dressyr och uteritter.
Går fortfarande i sommarhagen men inne på nätterna.
Inget täcke inne men ofodrat helhals regntäcke ute.
Runt 0-2 grader på nätterna och 6-16 grader på dagarna
 
Här är det ca 7-17 grader dagtid, ena studen sol nästa storm och regn.
På natten kryper det ned mot 1-2 grader ute. Inne i stallet är det varmt. Stängde fönster i boxarna här om dagen.

Sv.halvblod
17år, Allroundrids Msv A, Svårfödd, lätt frusen och inte klippt än
inne: 100gr
Ute: Rambo med hals regntäcke

Sv.halvblod
4år, Promenadrids inte klippt
Inne: exemtäcke
Ute: vid regn Rambo regntäcke med halvhals, ofodrat
 
5 plus som varmast under dagen. Blåsigt.

Quartersto 12 år. Tränas/tävlas. Än så länge oklippt. Amigo 200 g utan hals.
Quartervalack 14 år. Tränas/tävlas. Än så länge oklippt. Rambo 200 g med hals.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
366
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
987
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 209
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 567
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp