Bukefalos 28 år!

Vad har era hästar för täcken nu?

Nu har vi 9-12 grader är om dagarna, lite blåsigt till och från, endel skurar.

Mitt halvblod går fortfarande oklippt (i väntan på vinterpälsen...)
Han har börjat få på sig ett 100g täcke nu :)
tränas inför lätt klass i hoppning.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?

En ponny oklippt och den går naken ute om det är uppehåll, och får ofodrat regntäcke vid regn. Alltid naken på natten.
Ponny nr två, är dels frusen och dels klippt, 100 g täcke ute och fleece inne på natten.
SWB har även den 100 g täcke, både ute och inne.
 
Ej klippt

Vanligt tunt regntäcke om det är jätteblött och regnigt, försöker att inte ha täcke i onödan. Har även ett lite tjockare vintertäcke om det skulle bli suuuuperkallt.

Ras är tysk ridponny (om det nu räknas som ras?:)

Allround så lite allt möjligt är planen:)
 
Samma häst har nu bytt till 300 gram täcke och halsen är på under hela utevistelsen :)
Oj, var bor du? :)

Kl*
Fram tills för några dagar sedan hade vi jättevarmt och fint här i Skåne men nu har det börjar bli dåligt väder och hästarna är helklippta och har 100 respektive 150 gram ute och 100 gr stalltäcke inne. Tränas och tävlas på hobbynivå.
 
Nyklippt, täckesklippt connemara som har samlat rätt mycket päls hittills: 100 g helhals
Oklippt arabsto med betydligt mindre päls: 100 g + ofodrat med halvhals

Inne ska även min börja ha täcke tänkte jag, typ 100/150 g. Stoet har sitt kvar nattetid.

Regn, blåst och ca 10 grader idag.
 
halvblod, 4 år, oklippt, hobbyridning
fri tillgång på grovfoder. Men ingen möjlighet till skydd i hagen.

Går med 100g amigotäcke

I hagen har alla olika tjocklek, en naken, en bara regntäcke, en 300 g och en 300 g med hals.
 
och nu har stoet fått ett fleecetäcke under vintertäcket. 4-5minusgrader på mornar och kvällar har det varit nu i veckan. men idag var det faktiskt åtta plusgrader på morgonen.

Stoet har numera samma vintertäcke, men med ett ofodrat regntäcke ovanpå, då vintertäcket inte håller tätt. :crazy:
treåriga hingsten har fortfarande inget täcke, inte ens då det tok-regnar. Han vet inte hur man fryser. :up: Han frös inte ens när det hällregnade och var tre plus en hel dag. :)
 
vi har 2-12 grader ungefär nu.

Båda mina har regntäcken, förtidspensionären fleecefodrat och unghästen ofodrat. båda oklippta men ska klippa dem snart.
 
Quartersto 12 år Oklippt ännu. Tränas. Amigo 200 g med hals

Quartervalack 14 år Oklippt ännu. Tränas. Amigo 250 g med hals

Imorse när hästarna kom ut var det 8 minus, under dagen har det legat på 0 som varmast
 
2 oklippta ute 24/7 i Skåne (dvs 8-10 grader).

De hade varsitt regntäcke på sig, men idag var de blöta igenom för det har regnat konstant ett par dygn. Mina beställda täcken har inte kommit, så när jag skulle byta till torra täcken fick stoet ha sitt 300 grams täcke på sig. Pinsamt tjockt, men hon lär vara både varm och torr i morgon:o:D
 
2 oklippta skåne hästar, runt 10grader har ganska tunna ofodrade regntäcken, men de har hållt otroligt bra för allt regn som kommit denna veckan, har bara behövt hänga dem på tork en dag. ;) och då var det endast pga att de var blöta i bogen.
 
Mitt oklippta, dräktiga sto går med ett ofodrat regntäcke med halvhals ute (om det inte är soligt, då är hon naken) och är naken inne än så länge. Brukar täcka mer så att hon inte blir så lurvig eller om hon är klippt och tränas men nu bara lullar vi runt lite så gör inget om hon ser ut som en lurvponny.
 
Oklippt shettis men knappt satt någon vinterpäls. Har 100 grams täcke inne på nätterna och tidigare haft ett 50 grams på stalltäcket. Men har stått och skakat när jag kommit två dagar i rad nu så bytt till ett 150 grams på stalltäcket.
Idag stod hon inte och skakade iaf. Men grubblar redan på vad jag ska ha när det blir ännu kallare om hon är såhär frusen nu.
Har haft ett par minusgrader senaste veckan.
 
Ridtravare 7 år. Helklippt. Naken inne och har ofodrat helhalstäcke ute. Fri tillgång på gräs ute nu, sen hösilage. Fri tillgång på hösilage och halm inne.

Ca 10-12 grader ute. Regn, lite blåst
 
Oj, var bor du? :)

Kl*
Fram tills för några dagar sedan hade vi jättevarmt och fint här i Skåne men nu har det börjar bli dåligt väder och hästarna är helklippta och har 100 respektive 150 gram ute och 100 gr stalltäcke inne. Tränas och tävlas på hobbynivå.
Bor i Östergötland, vi har haft 4-6 grader och regn flera dagar i streck nu. För båda våran skull täckar jag henne istället för att klippa varannan vecka
 
Bor i Östergötland, vi har haft 4-6 grader och regn flera dagar i streck nu. För båda våran skull täckar jag henne istället för att klippa varannan vecka

Brr, då förstår jag! Blev nyfiken då vi har runt 20 grader de dagarna när inläggen skrevs :-) Men av ännu mer nyfikenhet, räcker det med 300 gr till vintern också eller du har mer då?
 
Min ponny (15-årigt oklippt connemarasto med väldigt fin päls) har just nu något täcke ifrån Ullared. Det har hals på sig och är lite fleeceat om jag minns rätt! Vi har även ett mörkblått täcke med hals från Börjes, men det blir lätt blött inuti. Tränar både hoppning och dressyr varierat och rider ganska mycket i skogen; tävlar alltså inte så mycket just nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
373
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 013
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 251
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 671
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nödvändiga resor?
  • Positiva tråden del 2
  • Masked Singer 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp