Vad har era hästar för täcken nu?

Ofodrat regntäcke men fortsätter tempen sjunka får det bli mer kläder snart.
Oklippt än så länge.
Halvblod med mkt fullblodsinslag.
allroundhäst ;)
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Endast regntäckte när det är ihållande regn, kommer bli vintertäcke i vinter också då hon inte sätter ordentlig vinterpäls.

Klippt eller inte?
Oklippt.

Ras?
Wielpolska.

Vad använder du hästen till?

Allround - allt, ridning, körning m.m.
 
Islandshäst
Ej klippt än. Men kommer nog spårklippas inom ett par veckor.
Tränas och tävlas på hobbynivå.
Har eksemtäcke dygnet runt än så länge. När det tas bort kommer han ha täcke (Bucas cooletäcke och Bucas regntäcke av tjocklek som passar vädret över) när han är svett och det är kallt ute. Klarar sig bra utan oftast. Men har Bucas regntäcke om det behövs.
Går fortfarande ute dygnet runt och hoppas dom kan göra det en månad till.
 
Hej!

Arab, 10 år, än så länge naken och oklippt. Blir det ihållande regn när hon bytt hage (och inte längre ha skydd att gå in under) får hon regntäcke på.
Hon kommer spårklippas så snart jag hinner eftersom hon blir svettig mest hela tiden.

Jag skulle säga att hon rids lätt och är under uppbyggnad efter några års skador. Hon bor i utebox, där hon kommer få det mesta av dygnets mat, eftersom hon delar hage dagtid med en liten fet shettis.

/Lavinia
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?

Oklippt Andalusier allround. Har eksem så har vid fint väder Rambo sweet itch hoody o vid regn ett amigo regntäcke m halvhals el ett fleecefodrat Horze avalanche regntäcke. Står ute dygnet runt!
 
Sto, varmblodig travhäst, 15år, fryyyyyyyser. Inte klippt.
Gammalt vintertäcke, har säkert varit 300g nån gång i tiden, men nu är det urtunnat och slitet och är kanske som ett 150g täcke. Det går hon med nu, dygnet runt. Det är kanske aningens för varmt ett par timmar mitt på dagen, men hellre så än att hon fryser och blir stel resten av dygnet.

Hingst, varmblodig travhäst, 3år, fryser aldrig, inte klippt.
går naken dygnet runt. ofodrat regntäcke om det regnar sidledes.
På vintern har han ett 300g täcke om det är blötsnö eller snöstorm eller kallare än -20grader

och nu har stoet fått ett fleecetäcke under vintertäcket. 4-5minusgrader på mornar och kvällar har det varit nu i veckan. men idag var det faktiskt åtta plusgrader på morgonen.
 
Welsh partbreed, 11 år.
Oklippt.
sällskapshäst på lösdrift för närvarande.
Känslig rygg, fleecefodrat regntäcke.

Islandshäst, 16 år.
Oklippt.
Konvalecent, så rids ej än. Ute dygnet runt.
Inget täcke.
 
Ofodrat horsware regntäcke.
Halvblod 7 år som är oklippt än så länge p.g.a. konvalescens, promeneras endast med en halvtimme om dagen, när vi kommer igång och ska träna igen kommer hon klippas.
Här är inte så kallt om dagarna men det blåser en del och eftersom hon bara står i en lite sjukhage utan något vindskydd så får hon faktiskt ha täcke på sig även om det kanske blir lite varmt mitt på dagen.. Det är så jobbigt nu i mellan-perioden eftersom det är kallt på morgon och kvällar och när det blåser, när det är vindstilla eller mitt på dagen är det runt 15 grader och då hade jag gärna haft henne täckeslös men jag vill inte åka dit hela tiden för att ta på/av täcke..
 
Vbl traver 14 år, tunn i pelsen og fryyyyser fort.
Rambo orginal 0 gr med hals + 200 gr liner ute.
200 gr dyne inne (liten stall med 5 hester, åpen dør om det ikke e storm)

1-15 grader ute, alt fra noe sol og fint til storm og regn.
 
Vbl travare 6 år. Har inte satt vinterpäls än.
Ofodrat regntäcke med hals vid kallare väder fleecetäcke under
fleecetäcke i stallet

Under igångsättning, hobbyridning.
 
Arab, fryslort
hobbyridning
Har haft fleece inne med ett skaltäcke på ute. Har funkat bra. Hon blir lätt kall med bara skaltäcke och står och skakar.
Nu på em har det börja blåsa ordentligt så jag prova 100g innetäcke och skaltäcke på. SKa till stallet ikväll och kolla hur hon har det under
 
Fodrat lite tåligare regntäcke + Back on Track nättäcke under.
Varmblod som används till trav, han är oklippt, har fortfarande sommarpäls.
 
3,5 årigt halvblodssto. Jag rider i skogen och jobbar henne en del för hand. Hon går utan täcke än så länge, de dagar det är "skitväder" har hon ett ofodrat regntäcke på sig.
 
12årigt quartersto tränas och tävlas oklippt än så länge 200g Amigo med hals

14årig quartervalack tränas och tävlas oklippt än så länge 250g Amigo med hals

Temperatur runt nollan, upp till ca 4 plus
 
Oklippt varmblodstravare 12 år gammal: 300g vid uppehåll, 350g + hals vid nederbörd, 150g inne. Runt 2-9 grader ute, stallet har jag faktiskt ingen aning om men skulle gissa på runt 10 (kallstall).
 
7-15 grader utomhus.
10-12grader i stallet.


Båda är nakna inomhus.

Helklippt halvblod 10 år. (Hoppning/Dressyr) Lite övervikt. Amigo mio fleece + amigo ofodrat regn.

Halvklippt ponny 26 år. (promenadridning/sällskap) Normalhull, mycket päls. Naken Vid regn Fleece + amigo ofodrat regn.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Inget alls. Ofodrat regntäcke med halvhals om det blåser och regnar på tvären.
Klippt eller inte?
Oklippt
Ras?
Svenskt halvblod
Vad använder du hästen till?
Hagprydnad
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
366
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
987
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 209
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 576
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp