Vad heter bitflugan?

Skönt att höra att fler kallar den Blinnknagg, trodde nästan jag var ensam om det (plus att jag kände mig som hundra år efter Tajgers inlägg :D )
 
Empirisk undersökning på hög nivå!
Vad kallar du den här bitflugan, och var kommer du ifrån?

10425177_10153017334953761_8916716765152491421_n.jpg


Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).

Jag säger blinning (Västra Götaland) och de riktigt stora är bromsar...

Blä!
 
Broms, blinning, klägg. Är uppvuxen och bor i närke, med föräldrar från småland och dalsland.

De gulaktiga "trekantiga" med fläckiga vingar kallar vi för bitflugor och de tumstora för flygplan eller renbroms.
 
Jag säger blinning om dem. Jag är från Stockholm.
Bromsar är för mig större och annan sort.

Stötte nog på blinningar i Småland första gången och lärde mig kalla dem det då.
Har också kollat lite med folk på olika orter vad de kallas. Verkar vara rätt olika, som du märkt.
 
Vet inte, jag har nog aldrig sett en.... Om jag hade så skulle jag nog kalla den "stor fet fluga" kanske för jag vet inte vad det är. Men alltså, min häst drabbas mest av typ...flugor kanske?

Jag är skåning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 740
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 336
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp