Vad heter bitflugan?

En blinning, Småland.

Syrran får världens allergireaktioner av dem, läkaren visste inte vad vi menade förrän vi visa bild, han kallade broms (också smålänning).
 
Broms, säger jag om den på TS bild (Småland/Östergötland). Blinning för mig är de trekantiga med färg på:

chrysops_relictus_080714STOR.jpg
 
Jag har aldrig sett någon av de insekterna ni visat bild på här. Eller jo, möööööjligtvis den som visades senast, det kan ha varit en sån jag och sonen upptäckte utanför jobbet på marken.

Men inget sånt i närheten av hästen faktiskt.
 
Empirisk undersökning på hög nivå!
Vad kallar du den här bitflugan, och var kommer du ifrån?

10425177_10153017334953761_8916716765152491421_n.jpg


Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).

Jag säger blinning eller blinnknagg. Bor och är från mellanskåne. Tror jag googlade fram någon gång att de egentligen heter regnbroms. http://sv.wikipedia.org/wiki/Regnbroms men jag vet inte riktigt om det är samma fluga. Bits gör den i alla fall så att jag får stora bölder. Vi har en hel del här där jag bor.

Broms kallar jag de stora flygande insekterna som kommer vid den här tiden på sommaren (hade en efter mig när jag red idag).
 
De är vidriga!
Ja, fy satan! Jag tror jag blev biten av en sån en natt. När jag vaknade hade jag ont och det vätskade, inget stick utan riktigt sår som trots över en vecka nu så kliar det något så förbannat.

Hu, tyckte synd om hästarna nu när jag släppte ut dem ikväll, trots täcken och flughuvor/flyweil. I morgon får de nog stå inne längre med tanke på att det ska bli ännu varmare!
 
Jag säger broms om alla sorterna, gör ingen skillnad på dem i terminologi. Uppväxt i Gästrikland med pappa från Medelpad och mamma som bott lite här och där.

Fy tusan vad mycket broms det är nu för övrigt! Himla glad att jag inte har någon häst som kan bli angripen.
 
Jag säger broms om alla sorterna, gör ingen skillnad på dem i terminologi. Uppväxt i Gästrikland med pappa från Medelpad och mamma som bott lite här och där.

Fy tusan vad mycket broms det är nu för övrigt! Himla glad att jag inte har någon häst som kan bli angripen.
Men har du så mycket broms hemma, eller är du på rymmen när du ska vara barfota vid spisen och föda barn? :nailbiting:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 465
Senast: Hazel
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 857
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 792
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 960
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Mindre kombi?
  • Bärstol

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp