Vad heter bitflugan?

Vet inte, jag har nog aldrig sett en.... Om jag hade så skulle jag nog kalla den "stor fet fluga" kanske för jag vet inte vad det är. Men alltså, min häst drabbas mest av typ...flugor kanske?

Jag är skåning.

Fast flugor bits inte. Blinning eller bromsar. Östergötland. De större helikoptrarna (dvs de som kan vara lika stora som hela tummen på en välväxt man men bara finns ett par veckor varje sommar) som bits som f-n kallar vi bromsar.
 
Fast flugor bits inte. Blinning eller bromsar. Östergötland. De större helikoptrarna (dvs de som kan vara lika stora som hela tummen på en välväxt man men bara finns ett par veckor varje sommar) som bits som f-n kallar vi bromsar.
Men jag har aldrig blivit biten av en fluga och de som cirkulerar kring pålla är vanliga svarta flugor som jag försöker mörda i mitt hem också. Jag har inte sett de där stora grejerna ni diskuterar. Är de vanliga i Skåne? Eller är jag blind? Eller ja, glasögonorm är jag ju så jag får väl i så fall skylla på min dåliga syn ;)
 
Är jag i Sverige (Skaraborg/Norra Älvsborg) är det Jävla flygfä elller blinning, när jag är i norge är det en Klägg.
 
Empirisk undersökning på hög nivå!
Vad kallar du den här bitflugan, och var kommer du ifrån?

10425177_10153017334953761_8916716765152491421_n.jpg


Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).

Jag kallar alla större bitande flygfän för bromsar, och det har jag nog "lärt mig" från mormor och morfar i Hälsingland.
Fast dom jag tänker på, för att vara exakt, är dessa:
Fliege_auf_Holzbrett.jpg

:wtf:
Den på din bild känner jag igen från stallet, och dom kallar jag alltså också för bromsar, alt. hästbromsar (Uppsala).
 
Fast flugor bits inte. Blinning eller bromsar. Östergötland. De större helikoptrarna (dvs de som kan vara lika stora som hela tummen på en välväxt man men bara finns ett par veckor varje sommar) som bits som f-n kallar vi bromsar.
Visst finns det flugor som bits! Svarta små sattyg som biter så det gör ont på både människor och djur. Ungefär hälften så stora som husflugor men i övrigt väldigt lik. :wtf:
 
Visst finns det flugor som bits! Svarta små sattyg som biter så det gör ont på både människor och djur. Ungefär hälften så stora som husflugor men i övrigt väldigt lik. :wtf:

Det är väl hjort/älg loppan du tänker på då, som tappar vingarna när sattyget hittar en lagom värd att gotta sig på?
 
Det är väl hjort/älg loppan du tänker på då, som tappar vingarna när sattyget hittar en lagom värd att gotta sig på?
Nejdå, de ser ut som vanliga husflugor och tappar inga vingar utan flyger upp om man stör dem för att sedan komma tillbaka och bitas igen. Lite slankare modell.

Förra året hade de bitit ett djupt hål på min ena shettis och det hjälpte inte med flyweil eller salvor utan jag fick ta in henne och sedan skaffa flughuva för att såret skulle ha en chans att läka. I år chansade jag ine alls utan flughuvan kom på tidigat och just nu står de inne för att slippa bromsar, blinningar och de här svarta jävlarna. :mad:
 
Nejdå, de ser ut som vanliga husflugor och tappar inga vingar utan flyger upp om man stör dem för att sedan komma tillbaka och bitas igen. Lite slankare modell.

Förra året hade de bitit ett djupt hål på min ena shettis och det hjälpte inte med flyweil eller salvor utan jag fick ta in henne och sedan skaffa flughuva för att såret skulle ha en chans att läka. I år chansade jag ine alls utan flughuvan kom på tidigat och just nu står de inne för att slippa bromsar, blinningar och de här svarta jävlarna. :mad:

Tur att jag inte träffat på dem då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 744
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 472
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 362
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp