Vad heter bitflugan?

Empirisk undersökning på hög nivå!
Vad kallar du den här bitflugan, och var kommer du ifrån?

10425177_10153017334953761_8916716765152491421_n.jpg


Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).
Jag säger broms, kommer från Gävle men bor utanför Örebro nu
 
Empirisk undersökning på hög nivå!
Vad kallar du den här bitflugan, och var kommer du ifrån?

10425177_10153017334953761_8916716765152491421_n.jpg


Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).




Det där är en broms/brems här i västerbotten. Blinning/blinding i Norrbotten och dom mer gula, som ser ut som jetplan är bromsar.
 
Hmm. Vi säger brems. Men just den där vet jag inte om jag säger brems? Fast allt som bits som flyger å ej är mygg el sviare är nog brems :p

Utflyttad från västernorrland.
 
broms, skåning

de gulrandiga har jag sett här också men det är bara de grå som tycks sätta sig på hästarna.
 
De avlånga grå kallar jag blinningar. De trekantiga fläckiga är hästflugor och de stora hemska som låter som flygplan är bromsar, alternativt "fan-nu-kommer-ett-sånt-där-monster-igen-nu-galopperar-vi-fort-som-fan!!".

Är göteborgare.
 
förresten, de super stora äckliga sakerna som man verkligen inte kan bli av med hur snabbt och långt man än galopperar, vad heter de egentligen? :/ har endast sett dem när jag ridit på bortaplan och har ingen aning om vad de egentligen är för ngt :/.
flygande monster fluga är enda namnet jag använt på dem..
 
förresten, de super stora äckliga sakerna som man verkligen inte kan bli av med hur snabbt och långt man än galopperar, vad heter de egentligen? :/ har endast sett dem när jag ridit på bortaplan och har ingen aning om vad de egentligen är för ngt :/.
flygande monster fluga är enda namnet jag använt på dem..

Den gulrandiga muterade getingen med en halvmeter mellan ögonen är hästbroms!
 
Blinning eller hästfluga, är från Skåne (från början Malmö och det var där jag sa hästfluga, nu bor jag på landet och har gått över till blinning). Broms kallar jag de där stora jetplanen som hugger riktiga köttstycken av en:eek:
 
förresten, de super stora äckliga sakerna som man verkligen inte kan bli av med hur snabbt och långt man än galopperar, vad heter de egentligen? :/ har endast sett dem när jag ridit på bortaplan och har ingen aning om vad de egentligen är för ngt :/.
flygande monster fluga är enda namnet jag använt på dem..

+ @Buck

Från wikipedia:
De är snabba flygare och fäbromsen kan komma upp i en hastighet av 60 km/h.
Hos honorna är mundelarna omvandlade till bladlika stiletter, och med dem biter de hål på huden hos däggdjur. Betten är därför smärtsamma.

*dog väl av skräck nu*
 
+ @Buck

Från wikipedia:
De är snabba flygare och fäbromsen kan komma upp i en hastighet av 60 km/h.
Hos honorna är mundelarna omvandlade till bladlika stiletter, och med dem biter de hål på huden hos däggdjur. Betten är därför smärtsamma.

*dog väl av skräck nu*
det är definitivt de jag sett :/ är nästan bud på att rida runt med en burk insekts spray i fickan. (eller ngt mer effektivt gift mot dem..)

@Luff ultrashield hjälper måttligt, de sätter sig åtmninstone inte, men hovrar runt och runt en tills man blir galen..
 
Uppväxt i Stockholm men bott både i Norrland men nu i södra Skåne. Har hört olika namn men de gråa som drar in vingarna när de sätter sig kallar jag Regnbroms. De med fläckiga vingar Blindbroms/Blinning och den stora är en Fäbroms.

Rolle
IpL
 
Född i Stockholm med jämtländskt påbrå och jag har alltid kallat de grå för broms och de stora grå(?) för hästbroms ("det var en riktig hästbroms!" om man stött på en riktigt stor bitande jäkel).

Men numera använder jag blinning (med tjockt l) för alla odefinierade irriterande surrande flygfän som försöker bita en. Oftast hinner jag ju liksom inte se vad det är för några innan jag slår efter dem, så det mesta kallas för blinning (utom de största baddarna). Blinning har jag fått från sambon som är sörmländsk lantis.
 
Västgötska beteckningar som jag använder dom (rätt namn om nu det dialektala inte stämmer)
Blinning (regnbroms)
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stad_bild/regnbroms.jpg
Blinnbroms (Blindbroms)
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stad_bild/blinning.jpg
Broms (Fäbroms)
http://3.bp.blogspot.com/-4JEjh-ArstM/TgtioHlApII/AAAAAAAAR2s/3Iza-xpDoZE/s1600/110629-1.jpg
Styngfluga - den som skjuter fast sina ägg på hästens ben.
http://www.nzitrap.com/Nzi_trap/horses/Bot_Fly.jpg
Älgaloppa (Älglusfluga)
http://www.nrm.se/images/18.1cc5d231001a53217f8000274/1367705848361/lusfluga-1-2000-1.jpg
 
De stora gulrandiga kallar jag broms (eller hästbroms), brems i plural.
De trekantiga är blindingar och de grå avlånga "jävla satanistflygfä!" ;) - Kalix, Norrbotten
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 465
Senast: Hazel
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 853
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 773
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 923
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp