Bukefalos 28 år!

Vad heter bitflugan?

Men har du så mycket broms hemma, eller är du på rymmen när du ska vara barfota vid spisen och föda barn? :nailbiting:

Jag är vid mina föräldrars sommarstuga utanför Gävle och låter andra laga mat åt mig i väntan på bebisen (som inte ska komma ut förrän i september) :)
 
Bromsjävlar kort och gott :D Från Uppsala. Det vimlar av båda de sorter som visats bild på här ute vid kusten där jag är nu (Östhammar) så jag är halvt sönderbiten. Brems är nog den ännu större sorten för mig.
 
Blinning (även -jävla äckliga flygAS!)- Bohuslän

Klegg som några nämner är, för mig, lite "samlingsnamn" på dessa flygfän som far omkring och bits så förbannat.
När man inte ser exakt vad som bet innan man slagit ihjäl den så är det en "klegg" :D
 
Senast ändrad:
broms eller klägg
bor i värmland

(och klägg kommer nog av att jag bor så nära norge för där heter det klegg)
 
Senast ändrad:
Den grå kallar jag broms och den trekantiga för blinning. Född närking numera värmlänning. Men innan jag träffade min lapplandsfödda värmlänning till sambo skiljde jag inte på dom.
 
Dem små/normal stora: Broms/bromsjävlar!
Dem stoooora: helikoptrar eller jetplan eller mega broms :p
Vidriga fanskap iaf ;)

Från Stockholm
 
Blinning kallar vi de mindre, de där gigantiska som surrar så jorden skakar under fötterna kallat vi broms.

Klegg för mig är någon kletig sörja, typ smegma och tjärsalva är klegg. :p

Born and raised i Varberg Halland.
 
Den på bilden är en broms, de större som låter som helikoptrar är hästbromsar och de trekantiga, fläckiga är blinningar. Är Stockholmare :)

Klegg är något smetigt, äckligt - typ ketchup :wtf:
 
Jag säger broms om alla. Västmanland/Närke
Den där hästbromsen, eller jättebromsen, är dock nått jag inte sett så mycket av tidigare. Eller är dom extra stora i år? Satt och läste på om bromsar igår efter att ha haft sällskap av 3 sånna där herkulesvarianter och ärligt talat är jag livrädd :( Jag ska ut och rida ikväll med, finns det nått sätt att slippa dom på? Nu var den mer intresserad av hästen än av mig, men ändå. Känns som den kommer ta med hela kroppsdelen den sitter på :cry:
 
Hästfluga har jag alltid hört. Men det verkar inte vara ett speciellt utbrett namn. Sydvästra Skåne. :)
 
Senast ändrad:
8698853753_cbefbe5da1_m.jpg


Hästfluga
 
Jag vet men det är ändå flera som kallar den hästfluga ändå. även om det är fel namn kanske. Men roms för mig är de där enorma stora sakerna.
 
Ketilog (med reservation för stavningen..) heter det där jag bor (en viss by med knepigt språk i norra dalarna), men när jag bodde i Östergötland sade jag broms eller blinning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 466
Senast: Hazel
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 859
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 796
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 970
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp