Bukefalos 28 år!

Vad krävs för hästhållning?

Koltinna

Trådstartare
Om man köper en villa med 4000 kvadratmeter tomt. Vad krävs för att man ska få ha 2-3 hästar på gården?
(privat, ej företag)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det var ju inte så mycket mark men om man av någon anledning ändå vill hålla hästar där så är det det "vanliga" reglerna om bugglov, mått, gödeselplatta, evt förprövning osv som gäller. Finns info på jordbruksverkets hemsida, även kommunen kan nog hjälpa till.

Eftersom det är så "liten" tomt så kolla om det ligger inom detaljplanerat område, är det så så kanske man inte får ha hästar där.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

2-3 hästar på en villatomt?
Du skämtar, hoppas jag.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Du får förmodligen arrendera mer mark till hagar, om du inte vill grusa upp en liten rasthage till hästarna.

Personligen vill jag har mkt mer mark, ca 2 hektar (20 000 kvm) tycker jag funkar för 2-3 hästar, om mna har searat sommarbete att åka till. Man får räkna med en del arbete med marken också för att inte få lervälling på så lite mark.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Och varför skulle jag skämta? Antar att du syftar på att det är för lite mark, men mitt syfte med detta var endast tillfälligt.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Vi letar hus och skulle gärna vilja ha lite större mark så att man i framtiden tillfälligt kan ha hästarna hemma. (om man nu skulle vilja ha det) Alltså inte att jag är i behov av det utan OM det skulle finnas möjlighet att ha det?
Men antar att jag är helt ute och cyklar med tanke på era svar.

Då ställer jag en ny fråga, hur mycket mark ska man ha för att det ska vara lagligt att ha 3 st hästar på?
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Vi letar hus och skulle gärna vilja ha lite större mark så att man i framtiden tillfälligt kan ha hästarna hemma. (om man nu skulle vilja ha det) Alltså inte att jag är i behov av det utan OM det skulle finnas möjlighet att ha det?
Men antar att jag är helt ute och cyklar med tanke på era svar.

Då ställer jag en ny fråga, hur mycket mark ska man ha för att det ska vara lagligt att ha 3 st hästar på?

Tre hektar ungefär!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det är inte alla som har tillgång till flera hektar mark, och ändå har häst.
Det finns iallafall minst en tråd du kan läsa, om folk som endast har tillgång till mindre hagar.

Det beror såklart på hur stor del av de 4000kvm som byggnaderna tar upp.

Jag har sett 'Gårdar' till salu med lika lite mark, så det är inget konstigt eller ovanligt.
Givetvis räcker det inte till bete, men rasthage.

Lycka till! :)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

så pass mycket mark att hästarna ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter och hur stor det är är ju lite beroende på häst. Finns ingen lag om hur stora hagarna måste vara men det finns lag om att dom ska kunna röra sig i alla gångarter.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

så stor tomt hade vi förut o det är på tok för lite för att jag skulle velat ha ngn häst där.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Ligger villan i tätbebyggt/detaljplanerat område så måste man ha tillstånd från kommunen att få ha hästar där. Sedan behövs bygglov om man ska bygga stall. Som alltid ska Jordbruksverkets föreskrifter när det gäller hästhållning följas.

Skulle man få tillstånd från kommunen så tycker jag att det är alldelse för lite mark, minst 1 ha till 3 hästar vintertid + annat sommarbete rekommenderar jag.

De nya reglerna kommer troligen bli att hästar, undantaget sjuka/skadade hästar, ska få röra sig minst 30 minuter i sina naturliga gångarter på en yta som är minst 30 meter lång och troligen 20 meter bred ( ev. 10 m) per dag. Större yta om flera hästar finns på ytan samtidigt. Det är så de har tolkat regeln i några andra länder, men inget är helt säkert fastställt i Sverige ännu.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Ska man ha hästar är det nästan alltid bättre med för mycket mark då hästar sliter ganska rejält på marken.

Planerar du att någon gång i framtiden ha hästar hemma så tänk på att många grannar inte alls är förtjusta i att få djur så nära in på sig. I ett villa område tex kan det bli många klagomål och till slut hästförbud även om kommunen ger tillstånd till att börja med. Grannar kan även överklaga bygglov om du vill bygga stall. Det bästa är nog att försöka hitta en mindre jordbruksfastighet utanför tätbebyggt område

Ta också reda på vad dricksvattenbrunnar befinner sig då det häromkring har varit flera tvister om att hästarnas gödsel förorenar grannens dricksvatten.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Har man bara 0,4 hektar och ska få plats med såväl hus, trädgård, stall, gårdsplan och vinterhage så ställer det stora krav på marken.

Hagen bör vara hårdgjord (dvs grusad) för att hålla ordentligt när det inte finns några hagar att växla mellan.

Det finns ingen lag sm säger hur mycket mark som krävs, om man inte räknar med att om man har 10 hästar eller mer måste ha antingen egen spridningsareal till dyngan eller ha skriftligt kontrakt med någon som tar emot dyngan.

Det som krävs är att vinterhagen ska vara tillräckligt stor för att hästarna ska kunna röra sig fritt i samtliga gångarter för att uppfylla de lagkrav som finns.

Annars om du tittar på hus så kan en tumregel vara det numera fd kravet på 2 hektar för att få klassas som jordbruksfastighet, det ger bättre möjligheter till djurhållning.

Bostadshus + trädgård tar ju i vart fall 0,1 ha, stallet och gårdsplan tar ju ytterligare 0,1 ha - så då återstår i storleksordningen 40x50 att göra hage av vilket då funkar bra om marken är hårdgjord och man inte har den som annat än rasthage.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Ring till miljökontoret i den kommun det handlar om. De kan svara på massor med praktiska frågor.
Min var supertrevlig och kom med mycket råd dessutom.
Flera av svaren här har ju berättat det du behöver veta.
Flera faktorer spelar ju in. Mina stora halvblod hade ju trampat sönder snabbt medans 3 miniatyrhästar kunde gått på din gräsmatta ;)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

KL

Hur många stall har inte mindre yta per häst än TS?! Som ni hoppar på! Alla har inte möjligheten att erbjuda sina hästar den optimala hästhagen och TS hästar kommer troligen röra sig på mkt större yta än mången 'storstadshäst'.

Vi har bara 1 ha till våra tre, snart fyra, hästar och det är inte en tillfällig utan en permanent lösning. De går på lösdrift och är alltså ute i sin hage långt mycket mer än de som har ett vanligt stall - och det fungerar alldeles utmärkt! Jorden är bra och det är nog en förutsättning, det är sandjord och det blir aldrig någonsin lerigt. Där vi stod inackorderare förrut var det lerjord och de hagarna var fullständigt söndertrampade. En av hästarna åker på sommarbete några månader, de andra stödutfodras med hö om det behövs. Hästarna trivs kalas och vi är nöjda med hur vi har det.

Finns det någon lagreglerad (dvs inte vad ni bukefalister bara tycker och tänker) minsta-yta?
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Håller med, kollar man in hagar vid t.ex travbanor där det går två eller tre hästar i en liten fyrkant.

Motionerar man hästarna ordentligt tror jag inte de tar någon somhelst skada av att stå i en mindre hage.

Mina har stått i både stora och små hagar, märkte ingen skillnad på dem.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Hästen är ett vandrande betande flockdjur, hur ska dom kunna vandra på en hektar?:confused:

Att sedan folk har mindre hagar och i inga hagar alls tycker inte jag är försvarbart utan djurplågeri!

Har man inte möjlighet att låta hästen beta och vandra samt sträcka ut i full galopp så ska man inte ha häst tycker jag!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 858
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp