Bukefalos 28 år!

Vad krävs för hästhållning?

Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det finns betydligt värre saker som klassas som djurplågeri. Att kalla det djurplågeri att ha en hage som är 1 ha är lite väl magstarkt. Jag tror man ska vara lite försiktig med att använda ordet "djurplågeri" i tid och otid.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Fast här talar vi om 0,4 ha (ung 3 gånger långa ridbanan) som ska innehålla ett hus, uppställningsplats för familjens bilar, ev trädgård/uteplats, stall/lösdrift med foderförvaring, sadelkammare etc, gödselkontainer och hagar till 2-3 hästar där de from 1 augusti i år ska ha möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter...

De flesta här inne är väl inne på att kommunens tillstånd behövs, risken finns att hästar öht inte är att tänka på, om det rör sig om detaljplanerat område, avstånden till grannfastigheterna kan ställa till problem (det finns väl en gräns för hur nära grannfastigheter/bostadsbebyggelse ett nytt stall får läggas? I Stockholm är det 200 meter - dvs ett potentiellt problem om tomten är 40 x 100 m), bygglov krävs (dvs grannars tillstånd)... 0,1 ha per häst är lite och det ökar risken för att de tillstånd som behövs inte kan fås. Dessutom finns risken för att grannarna i efterhand klagar och får rätt
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Så det är ok att ha det dåligt ekonomiskt bara för att andra har det ännu sämmre?
Så det är ok för en häst/ hästmänniska att ha för lite mark bara för att andra har ingenting? FÖr det finns ju faktist dom som låter sina hästar stå inne.

Det är väldigt stor skillnad att ha häst på som i ditt fall 1 hk och i ts fall på 0,2 kvm som det kanske blir över till hagar när byggnader osv har tagit sin platts.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag svarade på ett inlägg av ylvaaskersund där 1 ha nämndes. Möjligen missförstod jag henne men det kan hon nog klargöra själv i så fall.


När det gäller tillstånd osv är jag väl medveten om vad som krävs då vi själva nyligen byggt stall på villatomt (med arrenderad mark).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag svarade på ett inlägg av ylvaaskersund där 1 ha nämndes. Möjligen missförstod jag henne men det kan hon nog klargöra själv i så fall.


När det gäller tillstånd osv är jag väl medveten om vad som krävs då vi själva nyligen byggt stall på villatomt (med arrenderad mark).

Jag menade att det kan vara svårt för fler än två hästar att vandra på ett hektar, det var ngn som hade tre? på ett hektar å det tycker jag är för lite, att göra som TS tycker jag är taskigt mot hästarna!

Dom är ett vandrande djur, punkt slut!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Finns det någon lagreglerad (dvs inte vad ni bukefalister bara tycker och tänker) minsta-yta?

1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

Såvitt jag vet finns det inget minimimått på yta utan bara att den ska "kunna röra sig i alla gångarter" (hur många steg?) Det finns även undantag för när man inte behöver rasta hästen. Jag hittar ingen minimitid för hur länge hästen ska rastas...
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Har man inte möjlighet att låta hästen beta och vandra samt sträcka ut i full galopp så ska man inte ha häst tycker jag!

Du är inte bekant med termen "Stockholmshage" förstår jag? :o

Det är faktiskt inte bara i och kring de större städerna som hagarna är väldigt små, utan även ute i Europa på elitanläggningarna ser det oftast likadant ut.
Jag tycker tvärtemot dig - Att ha tillgång till stora arealer man bara kan låta hästarna ströva omkring på och beta ner är LYX! Din utopi är vacker, men realistisk för så få.

Till TS: Att ha en areal motsvarande en ridbana för 2-3 hästar ger dem den lagstadgade möjligheten att röra sig fritt i samtliga gångarter, och funkar som tillfällig lösning, bara marken håller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det är faktiskt inte bara i och kring de större städerna som hagarna är väldigt små, utan även ute i Europa på elitanläggningarna ser det oftast likadant ut.
Jag tycker tvärtemot dig - Att ha tillgång till stora arealer man bara kan låta hästarna ströva omkring på och beta ner är LYX! Din utopi är vacker, men realistisk för så få.
Det finns även runt våra städer stora hagar där hästar kan strosa runt. Ingen utopi. Gäller bara att åka någon mil utanför stadsbebyggelsen. Men stadsbor ska väl ha gångavstånd till allting? :grin:

Är det inte dags att prioritera hästarnas behov?? Kan man inte erbjuda hästar ett rimligt liv på deras villkor, ska man inga hästar ha. Då kan man nöja sig med vad staden erbjuder.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Håller med, kollar man in hagar vid t.ex travbanor där det går två eller tre hästar i en liten fyrkant.

Motionerar man hästarna ordentligt tror jag inte de tar någon somhelst skada av att stå i en mindre hage.

Mina har stått i både stora och små hagar, märkte ingen skillnad på dem.

Hur fasen kan man skylla på att ANDRA håller sina hästar dåligt och använda det som argument att det är ok?


TS + Flip:
Nope inga lagstadgade krav än så länge annat än att hästen ska ha möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter varje dag men för det räcker det ju att släppa på banan lite, om man har en sådan. Vilket jag tycker är pinsamt dåligt. Men det är ju min åsikt.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Du är inte bekant med termen "Stockholmshage" förstår jag? :o

Det är faktiskt inte bara i och kring de större städerna som hagarna är väldigt små, utan även ute i Europa på elitanläggningarna ser det oftast likadant ut.
Jag tycker tvärtemot dig - Att ha tillgång till stora arealer man bara kan låta hästarna ströva omkring på och beta ner är LYX! Din utopi är vacker, men realistisk för så få.

Till TS: Att ha en areal motsvarande en ridbana för 2-3 hästar ger dem den lagstadgade möjligheten att röra sig fritt i samtliga gångarter, och funkar som tillfällig lösning, bara marken håller.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur. Lyx in my ass.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Hur fasen kan man skylla på att ANDRA håller sina hästar dåligt och använda det som argument att det är ok?
.

hade det varit så dåligt så tror jag nog att de flesta proffstränare inom travet skulle få lägga ner.

djurskyddet verkar ju tycka det är okej eftersom ingenting görs!

och jag ser inte att jag någonstans skrivit hur många hektar jag anser vara en liten hage.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Fast här talar vi om 0,4 ha (ung 3 gånger långa ridbanan) som ska innehålla ett hus, uppställningsplats för familjens bilar, ev trädgård/uteplats, stall/lösdrift med foderförvaring, sadelkammare etc, gödselkontainer och hagar till 2-3 hästar där de from 1 augusti i år ska ha möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter...

Men herre gud! Ni måste verkligen ha missförstått mig! Det skall icke byggas varken uteplats, stall eller sadelkammare! Min TANKE var bara att om man har 4000 kvadratmeter mark, får man då stängsla upp en hage, sätta dit ett vindskydd och ha 2 stycken islandshästar där ett tag? Alltså inga extra byggnader eller dylikt!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag antog att när jag skrev att det skulle vara "tillfälligt", så skulle alla förstå att jag inte skulle bygga upp en hästgård!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det finns även runt våra städer stora hagar där hästar kan strosa runt. Ingen utopi. Gäller bara att åka någon mil utanför stadsbebyggelsen. Men stadsbor ska väl ha gångavstånd till allting? :grin:
LIA
"Någon mil" i storstadsmiljö kommer man inte så långt på. Jag åker 5+ mil enkel väg för att kunna erbjuda hästarna Utopi.

Hör jag ett lätt förakt mot stadsbor i din mening? :eek::angel::devil:
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Om man köper en villa med 4000 kvadratmeter tomt. Vad krävs för att man ska få ha 2-3 hästar på gården?
Inte så konstigt om man får uppfattningen att du på en villatomt tänker ha, förutom allt som finns normalt, även vad som behövs för hästarna.

Även om man inte räknar med stall etc, så behövs mark för vindskydd, utfodring, vatten mm. Räknar man så med att ni vill spara eventuella rabatter, gångar etc runt och till villan, så återstår inte så många m2.
Personligen skulle jag kunna se den hagen som en rasthage, dvs något man tillfälligt har sin häst i. Några timmar någon dag då och då, ev över enstaka natt etc. Typ ha hästen med hem för att det är kul och mysigt. Alltså inget utrymme man håller häst på.

Även en hage om 0,4 ha inkl vindskydd etc är alldeles för lite för utedrift för 2-3 hästar enligt min mening. Tänk på hästarna i första hand.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

"Någon mil" i storstadsmiljö kommer man inte så långt på. Jag åker 5+ mil enkel väg för att kunna erbjuda hästarna Utopi.
Heder åt dig!
Observera att jag skrev "utanför stadsbebyggelsen". Det kanske kostar, men det finns.

Hör jag ett lätt förakt mot stadsbor i din mening?
Möjligen mot dom som för sin egen bekvämlighet anser att hästarna ska leva i stadsmiljö utan hagar eller annat som borde vara självklart i ett hästliv.

LIA, f d storstadsbo ;)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Möjligen mot dom som för sin egen bekvämlighet anser att hästarna ska leva i stadsmiljö utan hagar eller annat som borde vara självklart i ett hästliv.

LIA, f d storstadsbo ;)
:bow::bow::bow: Precis detta som det tjafsas om nu när större hagar blir krav. Men oj, folket får lov att åka buss(!!!) en bit för att komma till ridskolan/stallet. Det är ett av argumenten mot hagvistelse från innerstadsridskolornas sida. Föregå med gott exempel, jojo:angel: Sedan finns det ju också gårdar med mycket mark som ändå har små plutthagar eftersom hästarna skadar sig om de går i större hagar...
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Även om man inte räknar med stall etc, så behövs mark för vindskydd, utfodring, vatten mm. Räknar man så med att ni vill spara eventuella rabatter, gångar etc runt och till villan, så återstår inte så många m2.
Personligen skulle jag kunna se den hagen som en rasthage, dvs något man tillfälligt har sin häst i. Några timmar någon dag då och då, ev över enstaka natt etc. Typ ha hästen med hem för att det är kul och mysigt. Alltså inget utrymme man håller häst på.

Som jag skrev i ett senare inlägg, det skulle vara TILLFÄLLIGT! Och det du skrev här över om vad du skulle kunna tänka dig att ha hagen till, var exakt det som jag hade tänkt ha den till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 972
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp