Bukefalos 28 år!

Vad krävs för hästhållning?

Sv: Vad krävs för hästhållning?

"Tillfälligt" kan betyda lite vad som helst. På Bukefalos måste man som sagt vara tydlig! :laugh:

Till en tillfällig rasthage som du tänkt dig kan du använda marken, under dom övriga förutsättningar som skrivits här.

LIA
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Jag skulle rekommendera dig att du kontaktar den kommun där du tänker dig att ha hästarna. Det är bättre än att vi gissar vad du egentligen menar. För ÄVEN om du bara har hästarna där ibland - kan vindskydd och hagar innebära att kommunens regler för hästhållning i stadsplanerat/detaljplanerat område gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för hästhållning?

knapplån

jag har alltid funderat på såna här trådar där folk säger att man ska räkna med 1 Ha per häst o dylikt. Under alla mina hästår, i många olika stall och i olika län så är det ganska sällsynt att se jättestora marker om man ska utgå från sådan beräkning...

vart bor ni som kan erbjuda dessa marker till era hästar?
vad har ni betalat för dessa ställen?

jag och min sambo var och tittade på en hästgård häromveckan som hade 1 ha stor mark. stall fanns. priset ligger redan på snart 3 miljoner för stället. Ligger ute på landet, ingen paddock eller dylikt.

en annan gård vi vad med och budade på hade ca 3 ha mark, vi gav oss när budet kom upp i 3,2 miljoner. (det hade stigit ännu mer annars...)

har tittar på flera gårdar till men dom är inte billiga.
Letar fortfarande lite smått, så därför är det en intressant fråga att veta hur folk har råd att köpa dessa ställen med massor av mark?
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

knapplån

jag har alltid funderat på såna här trådar där folk säger att man ska räkna med 1 Ha per häst o dylikt. Under alla mina hästår, i många olika stall och i olika län så är det ganska sällsynt att se jättestora marker om man ska utgå från sådan beräkning...

vart bor ni som kan erbjuda dessa marker till era hästar?
vad har ni betalat för dessa ställen?

jag och min sambo var och tittade på en hästgård häromveckan som hade 1 ha stor mark. stall fanns. priset ligger redan på snart 3 miljoner för stället. Ligger ute på landet, ingen paddock eller dylikt.

en annan gård vi vad med och budade på hade ca 3 ha mark, vi gav oss när budet kom upp i 3,2 miljoner. (det hade stigit ännu mer annars...)

har tittar på flera gårdar till men dom är inte billiga.
Letar fortfarande lite smått, så därför är det en intressant fråga att veta hur folk har råd att köpa dessa ställen med massor av mark?

Jag köpte gård 2007, tre hektar mark plus arrenderar två till, stall lösdrift och stort hus, kostade 725000kr, men det kanske e dyrare nu, beror väl på vart i landet man vill bo åxå!
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

vet en stor fin gård (ie. renoverad) med två bostadshus, ladugård, två stall, belyst ridbana, corall, en ruta skog och stora hagar (+ nytt trästaket) som snart skall säljas. Beräknas gå på 2.5 mille. Härliga priser norröver
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det beror nog inte så jättemycket på var man vill bo som på var man måste bo, nämligen där man får jobb och där make/maka får jobb. Är det i Norrbotten så, fine, där kanske man kan hitta ställen fortfarande till bra priser.
I annat fall så är det mycket sällsynt att man hittar ett normalt ställe med hus o flera ha mark som du har o till ett så lågt pris som 725000 kr. Sådana ställen finns inte ens i "mitt" område och då är ändå priserna på villor o gårdar lägre här än på de flesta andra ställen i landet (bor i mellan-Sverige).
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Det beror nog inte så jättemycket på var man vill bo som på var man måste bo, nämligen där man får jobb och där make/maka får jobb. Är det i Norrbotten så, fine, där kanske man kan hitta ställen fortfarande till bra priser.
I annat fall så är det mycket sällsynt att man hittar ett normalt ställe med hus o flera ha mark som du har o till ett så lågt pris som 725000 kr. Sådana ställen finns inte ens i "mitt" område och då är ändå priserna på villor o gårdar lägre här än på de flesta andra ställen i landet (bor i mellan-Sverige).

Amen! :bow::bow::bow:
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Vi letar mark i Skåne, därtill vill pojkvännen ha pendelavstånd med sina elbilar till jobbet i västra Malmö, dvs max 3 mil. Jag vill ha minst 1 ha och vill absolut inte bo i en åker bland andra åkrar. Wish us good luck :angel:

Vi är inte så jättejätteseriösa ännu (bla studerar jag och får ju inget lån alls) men har ändå tittat på 2 ställen. Både strax utanför Anderslöv med ca 3.5 (om jag inte minns fel?) mil till pvns jobb, dryga hektaret mark, ena nyrenoverat minihus (51 kvm) med nybyggt stall 2 hästar andra gammalt hus med ickefungerande stall, lite större garage typ. Första var budstart på 1.6 andra på 1.7. Vet ju inte vad det gått för ännu för det var bara här om veckan.

Jag hittade drömmen här om dagen, 750 000 för 3-4 ha med rivningsobjekt till villa/loge :love: Såklart dryga 5 milen, Sjöbo.

Vi letar främst rivningsobjekt (klart billigast!) eller tomt, vill bygga själva. Jag ska förbi lantmäteriet och jaga rätt på fastighetsägare med stor markareal i områden vi är intresserade av och knacka på o fråga dem om de inte vill stycka av någa ha skitmark till oss :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Fast det är inte gratis att renovera eller bygga nytt. Ca 700000-800000 kr kan mycket lätt o förvånansvärt snabbt förvandlas till miljonbelopp.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

vart bor ni som kan erbjuda dessa marker till era hästar?
vad har ni betalat för dessa ställen?

Långt ut i skogen längs grusvägar utan bussförbindelse. Kommer det massa snö får man ta sats.
Här finns ett par hagar som tidigare brukats och tagits hö på men i takt med att bonden skaffat större maskiner kommer han längre inte åt dessa skiften. Och det kostar mer än det smakar för honom att bredda vägar och göra större grindhål då det ligger stenmurar precis överallt. Men jag som bara har en liten hobbytraktor kommer fram och får nu ha mina hästar där :)

Så tittar man på fastigheter är det nog inte fel att titta runt lite efter övergivna skiften som kan ligga mitt inne i skogen ibland. Har man tur blir ägaren jätteglad att någon vill beta där och ofta finns det i alla fall en liten gata till skiftet. Ingen vill väl att dessa skiften ska växa igen men med dagens stora maskiner är det sällan lönt om ens möjligt att bruka en liten bit som ligger otillgängligt.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Fast det är inte gratis att renovera eller bygga nytt. Ca 700000-800000 kr kan mycket lätt o förvånansvärt snabbt förvandlas till miljonbelopp.

Självklart. Men gör man det själv och i etappet så behöver man ju inte punga ut med alla mille på en gång :)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Långt ut i skogen längs grusvägar utan bussförbindelse. Kommer det massa snö får man ta sats.
Här finns ett par hagar som tidigare brukats och tagits hö på men i takt med att bonden skaffat större maskiner kommer han längre inte åt dessa skiften. Och det kostar mer än det smakar för honom att bredda vägar och göra större grindhål då det ligger stenmurar precis överallt. Men jag som bara har en liten hobbytraktor kommer fram och får nu ha mina hästar där :)

Så tittar man på fastigheter är det nog inte fel att titta runt lite efter övergivna skiften som kan ligga mitt inne i skogen ibland. Har man tur blir ägaren jätteglad att någon vill beta där och ofta finns det i alla fall en liten gata till skiftet. Ingen vill väl att dessa skiften ska växa igen men med dagens stora maskiner är det sällan lönt om ens möjligt att bruka en liten bit som ligger otillgängligt.

Precis det vi oxå vill hitta. Förhoppningsvis är inte hela Skåne upplöjt. (det är det inte, jag har studerat flygfoton på eniro en gäng timmar :angel:)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Ja, visst kan man absolut renovera i etapper och göra så mycket som möjligt själv. Dock får man ju ändå räkna med allt man lägger ut, material kostar förvånansvärt mycket även om man försöker hålla sig till det billigare, kanske behöver man ha ett nytt kök? eller badrum? tak? Dessutom kommer gården sedan att värderas om = högre taxeringsvärde.

Du pratar ju också om "rivningsobjekt" och då undrar jag om du verkligen menar "rivning"? Eller renovering? Om du letar efter ett rivningsobjekt så undrar jag hur mycket du har tänkt lägga ned innan du överhuvudtaget kan bo i huset? Om det alls kommer att gå att bo i huset. Eller har du tänkt riva ned det gamla och bygga bytt?

Bara lite funderingar, även om jag förstår hur du tänker och jag hade tänkt likadant själv om jag letat ställe nu.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Pojkvännen har noll tilltro till hantverkare och vill ha ett passivhus (eller vad fasen det heter?) med en jäkla massa egna lösningar - vi bygger själva. Med rivningsobjekt menar jag att det är tråkigt att köpa ett nyrenoverat hus när man ändå själv vill bygga nytt. Vi vill alltså inte renovera utan i första hand bygga nytt från grunden. Står det redan ett ok hus bor vi gärna i det under tiden och bygger nytt på annan del av tomten och antingen river eller kanske renoverar o hyr ut det gamla huset.

Typ så tänker vi :) Men det som styr är ju främst:
1. mina krav för hästen (stor och bra mark, eller i värsta fall åtm nära till bra mark att rida i)
2. pendelavtånd
3. pris

Alltså är ändå "allt" av intresse :)
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

vart bor ni som kan erbjuda dessa marker till era hästar?
vad har ni betalat för dessa ställen?

1) i västernorrland. Minsta hagen var på ca 1½ hektar till 1 A-ponny, 1 B-ponny och en C-ponny.
2) inte en krona då det är en släktgård, men taxeringsvärdet ligger på runt 2 000 000 och skulle vi sälja skulle det inbringa betydligt mer än så, då det hör till en hel del skog till fastigheten.

Fans härom året en liten lantbruksfastighet till salu med ca 30 hektar mark som det begärdes strax över miljonen för.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Långt ut i skogen längs grusvägar utan bussförbindelse. Kommer det massa snö får man ta sats.
Här finns ett par hagar som tidigare brukats och tagits hö på men i takt med att bonden skaffat större maskiner kommer han längre inte åt dessa skiften. Och det kostar mer än det smakar för honom att bredda vägar och göra större grindhål då det ligger stenmurar precis överallt. Men jag som bara har en liten hobbytraktor kommer fram och får nu ha mina hästar där :)

Så tittar man på fastigheter är det nog inte fel att titta runt lite efter övergivna skiften som kan ligga mitt inne i skogen ibland. Har man tur blir ägaren jätteglad att någon vill beta där och ofta finns det i alla fall en liten gata till skiftet. Ingen vill väl att dessa skiften ska växa igen men med dagens stora maskiner är det sällan lönt om ens möjligt att bruka en liten bit som ligger otillgängligt.

Det där har jag redan testat...ägt ett litet hus långt ute i skogen på en grusväg med skiftesmark brevid som luggit orörd i 10 år...funkade inget vidare. Bonden var helt omöjlig att prata med....
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

nja, i södra skåne är det nog hiskeliga priser. otroliga miljöstöd fär åkermark tex.
men i norra skåne /blekinge /småland är det andra priser...men du får räkna med att bli "stenrik" oxå.
marken kan funka som bete men är i de flesta fall världelös....iaf i hö/plöjningssynpunkt. Och träd kostar oxå pengar....tyvärr..
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

*kl* hoppar in och försöker svara flera här.

Fin-fin åkermark i Skåne kan kosta sådär 300 000 per hektar :eek:

Jämför man med tex norrlandslänen så kostar åker där ca 8000 per ha i inköp.

Ett ha per häst är ju faktiskt för att kunna hålla med bete till hästen, om man bara ska ha en ordentlig rasthage för hästarna så kan det räcka gott och väl med 1/4 av detta - vi har en vinterhage på 0,75 ha för 3-4 hästar/ponnyer och dom far allt annat än illa på den arealen, tvärtom så räcker den storleken till för att dom både ska kunna snoka runt och för att springa och busa.

Det handlar många gånger mer om markförhållanden, naturtyp upplägg på hästhållningen etc hur mycket mark det går åt till hästhållningen.

Har man inte bete själv så går det ju faktiskt att tex hyra in sig i en flock med kvigor, hästar kan ju beta tillsammans med andra djur än just hästar.

Det är inte djurplågeri att ha häst på mindre än 1 ha per häst... att inte ge hästarna daglig utevistelse i hage där den kan umgås med artfränder på vettigt sätt kan jag anse är vansinnigt att det ens får förekomma, men det är inte detsamma som att det krävs 1 ha per häst eller mer.

Jordbruksverkets anger att på häst är högsta djurtäthet för häst 3 hästar per ha, men då är spridningsarealen för dyngan inräknad däri.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

Håller med i allt du skriver!

Jag har två hästar i en vinterhage på 9000 kvm. Jag känner mig inte som en djurplågare :crazy:

Bifogar ett par bilder så kan ni själva se. Nederdelen av hagen - biten till höger om stall/vindskydd, där ena hästen står längst ner - hör också till, där är en öppning i staketet så att pållarna kan kuta igenom. Observera att hela hagen inte är synlig på bilderna, det hör alltså ännu lite mer till de 9000 kvadratmeterna.

Kan mina hästar röra sig här i alla gångarter? Jo men visst kan dom det ... Far dom illa av att gå på så "lite" mark? Knappast ...

Marken till höger om min hage (där rapsen börjar bli gul) var till salu för något år sedan. Det hade varit mumma att ha den som bete. Men - priset .... det gick helt enkelt inte att lösa med min ekonomi. Det är nämligen A+-mark med ha-priser i stil med det Tacitus skriver. Då blir det betydligt billigare att skicka iväg hästarna på sommarbete istället.

Hage2.jpg


Hage1.jpg


Om TS tillfälligt vill ha två hästar på 4000 kvm så blir det alltså ungefär som knappt hälften av hagen på mina bilder. Som en tillfällig hage skulle det kunna fungera utan problem, som jag ser det.
 
Sv: Vad krävs för hästhållning?

På TS tomt finns byggnad mm som ska räknas bort.

Jag ser en stor gräsmatta på dina bilder, varken mer eller mindre. Visserligen mer och bättre än vad många hästar tvingas stå ut med, men ändå inte tillräckligt för en tillvaro som liknar den naturliga i frihet.
Vore behovet bara att "röra sig i gångarterna" skulle frimärkena på 10x20 m räcka. Så enkelt är det ju inte.

LIA
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 972
Senast: co-SMAD4
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp