Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, det kan nog vara lite olika. Jag tror att en skrivcoach kan fylla flera roller, beroende på var man själv är i sin skrivarprocess. Är man tex inte publicerad eller har svårt att ta sig tiden (och rätten) att skriva så kan en bra coach troligtvis pusha och stötta. Jag hade velat prova en coach för att få en professionell syn på språket, handlingen och karaktärerna, men det blev jag som sagt tveksam till nu.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Kan vettiga vänner inte funka hyfsat för den uppgiften?

Jag har ett par, tre (skönlitterära) författare bland mina kompisar, och de lämnar rätt ofta ifrån sig idéer och texter i olika faser till bland andra mig för att få diverse synpunkter. Inte för att jag direkt är litteraturkännare eller så, men just för att jag läser en del, skriver en del och så där. Och att jag är kompis, så klart.

Eller om du känner någon författare som är lite mer rutinerad än du själv? Jag tror att många författare drunknar i texter från förhoppningsfulla (även forskare, universitetslärare etc får underliga manus från optimister ibland), men du är ju helt klart lite mer än så, och om det dessutom är någon du känner lite.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag har just läst ut The Passage av Justin Cronin. Underbar bok! Rekommenderas till alla även om man inte är inne i vampyreriet. Har börjat på Imorgon när kriget kom av John Marsden, en serie av ungdomsböcker som verkar bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tycker det är ganska svårt att hitta bra läsare av texter. Jag har idag en duktig förläggare vars åsikter jag litar på, och det är möjligt att han ställer upp på att hjälpa mig även när det gäller böcker som han själv inte ska ge ut. Utöver det har jag en vän som också är författare som läser åt mig, men jag skulle vilja ha mer och fler. En vän, hur ärlig den än är, är ju alltid en vän, medan någon som jobbar med det kanske kan förhålla sig annorlunda till texten? Eller det är en förhoppning jag har iallafall.
Många andra jag har testat har antingen inte förstått uppgiften och lämnat rapport i stil med; Den var bra, eller visat sig fel på så sätt att de stressat igenom något de inte förstått och gett kritik därefter.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det är ju lite det där med språket som gör att jag blir så irriterad när jag försöker läsa deckare (ja, svenska deckare då, framförallt) nu. Jag har ju brutit av mitt Knausgård-läsande med ett par Johan Theorin och det är inte samma saker jag reagerar på i hans språk som i Knausgårds, så att säga (sen är det naturligtvis korkat att blanda just de två författarna, men ibland bara blir det så).

T.ex. ur Nattfåk:
"... Ett par meter längre bort gick en gammal trästege nästan lodrätt upp i mörkret.
[4 meningar längre fram]
Stegen framför honom gick nästan lodrätt upp i mörkret."

Nähä!?

"Tilda ville berätta allt för honom, men kunde inte. Hon kunde inte berätta att Martins fru hade blivit gravid samtidigt som han fortsatt att träffa Tilda. [...]
Tilda suckade och sa:
- Jag borde ha satt stopp då.
- Ja, ja, sa Gerlof. Men det har du väl gjort nu."

Vadå? Hon kunde ju inte berätta det för Gerlof. Det skrev han ju två gånger. Tre meningar längre fram har hon i alla fall tydligen ändå pratat hela tiden. Eller så kan Gerlof läsa tankar...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Jag har just läst ut The Passage av Justin Cronin. Underbar bok! Rekommenderas till alla även om man inte är inne i vampyreriet.

Åh, är det vampyrer? Tack för upplysningen!

Jag var lite nyfiken på den för den har omtalats som bra spänning - men är det vampyrer, då går det bort helt för mig.

Jag såg faktiskt flera avsnitt av True Blood men hoppade av när det blev för mycket blod och tänder, det är så tråkigt... Fast Dracula var ett storverk, förstås:D

Det är ju lite det där med språket som gör att jag blir så irriterad när jag försöker läsa deckare (ja, svenska deckare då, framförallt) nu. Jag har ju brutit av mitt Knausgård-läsande med ett par Johan Theorin

Jag läste Theorins två första och som jag minns dem tyckte jag att de var ovanligt välskrivna, även om intrigerna lämnade mig ganska oberörd. Nej förresten, den andra tyckte jag nog var ganska okej, den första däremot, rätt tråkig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Gabbi: ja precis! Skönt att få stöd av någon som också läst den.

Jag kan också stämma in i sågningen. Den var bland det sämsta jag läst i deckarväg... När jag varnade för den på fb så tyckte "alla" att jag var helt konstig som inte gillade den :eek:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läste Theorins två första och som jag minns dem tyckte jag att de var ovanligt välskrivna, även om intrigerna lämnade mig ganska oberörd. Nej förresten, den andra tyckte jag nog var ganska okej, den första däremot, rätt tråkig.
Varning för Blodläge om du är känslig för sakfel och en pappa som hellre far runt med sin halvkriminella far än är med sin dödssjuka dotter på sjukhuset :angel:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Låter lite som Hypnotisören: visst är det logiskt att man, när ens son har försvunnit, plötsligt blir kåt på sin gallerist, förför honom på golvet i galleriet och sen inleder en affär?

Jag förstår att kriminal/spänningsromaner inte kan vara helt verklighetstrogna. Men nån måtta på hur orealistiskt människor reagerar i svåra situationer får det ändå vara.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

jag har just läst ut "outliers" och "what the dog saw" av malcolm gladwell, "lilla stjärna" av john ajvide lindqvist och har påbörjat "glädjedödarna" av mattias svensson.

malcolm gladwell är mycket underhållande läsning, ajvide lindqvist alltid lättläst och trevligt på något vis - böcker man gärna läser ut på en dag. glädjedödarna har jag inte kommit så långt i ännu men jag ser fram emot den.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Färdig med Bo Baldersson och som jag skrattat!:D

När jag var på bibban idag för att hämta Golda Meirs biografi hittade jag ett bokbord med utgallrade böcker och köpte Per Wästbergs "Luftburen"-trilogi; Vattenslottet, Luftburen och Jordmånen för 15 spänn.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Läser som sagt "the timetravellers wife" och är helt fängslad! Älskar lite smarta böcker :idea: Någon som läst den? Annars rekomenderar jag den klart! Jag läser den på orginalspråk dock, vet inte om det (enligt mig) fina språket håller en översättning....
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja men precis, nån måtta får det vara. Jag retade mig något otroligt på detta med den sjuka dottern. Sen fanns många sakfel i boken som inte lyfte den direkt. Nepp, Theorin får skriva för andra hädanefter, ska inte slösa min dyrbara lästid på honom fler gånger (och inte på Stefan Tegenfalk heller).
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Har precis läst ut Denise Minas "i midnattens stillhet". gjorde det inatt och vet inte om det var därför jag inte helt förstod slutet, men jag gillar Mina.

Ska börja på fortsättningen på "Sorgenfri" av Mary Andersson; "barnrika" och "solgårdarna" heter de tror jag. "Sorgenfri" var bra men korrekturen usel om det funnits någon.

Ska läsa "Bomull" av Gunilla Ander till vår bokcirkel.

Har Henning Mankells "Kinesen" i badrumsskåpet att ta fram i nödfall:D Har börjat på den en gång men tyckte den var kass.

På tal om att börja så har jag börjat på Tamara McKinleys "Jakaranda" två gånger men det blir nog inte något denna gången heller. Någon som kan motivera mig att ge det lite mer försök?
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det låter som en höjdarbok! :D

Är det ens möjligt att någon eller något spretar lealöst? Förutsätter inte spretande att man inte är lealös?

Jag tänker mig att när något spretar så är det lite stelt åtminstone. En kropp som är lealös kan inte spreta samtidigt, känner jag.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag funderar på det här med deckare och författare. Jag känner själv och andra säger också att brittiska deckare är bättre än svenska. Har ni också den uppfattningen?

Funderar lite på varför jag inte gillar svenska deckare, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Kanske är det språket?
Svenska deckare känns så tomma liksom, överdrivna är kanske också ett passande ord, precis som tråkiga.

Jag kanske är ute på tunn is här....:p
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Varning för Blodläge om du är känslig för sakfel och en pappa som hellre far runt med sin halvkriminella far än är med sin dödssjuka dotter på sjukhuset :angel:

Jag som just köpt den!:D
Men jag köpte en av Stephen Booth också. Får kanske börja med den! :)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag tänker mig att när något spretar så är det lite stelt åtminstone. En kropp som är lealös kan inte spreta samtidigt, känner jag.

Lite så tänker nog jag också. Något lealöst är som en kokt spaghetti, något som spretar är som en okokt.

Den där författaren saknar helt känsla för beskrivande ord. En kille i boken lyssnar till ett förslag eller en historia som han blir väldigt skeptisk till. Detta skildras med: "Jörgen får en tveksam min". Han skriver tamejfasen med yxa:crazy:!

Jag funderar på det här med deckare och författare. Jag känner själv och andra säger också att brittiska deckare är bättre än svenska. Har ni också den uppfattningen?

Jag har nog också läst fler bra brittiska deckare på svenska. Men kan det kanske bero på att den sämsta smörjan inte översätts och kommer hit? Den svenska smörjan, däremot, väller över oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 505
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
26 27 28
Svar
543
· Visningar
14 909
Senast: Lingon
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 283
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp