Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Oops! Det måste den ha börjat med efter att jag lämnade den då :angel: Det var ju ett tag sen...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag somnar av Purple Hibiscus, så till den grad att jag funderar på att riva ut de första trettio sidorna,

Då ska jag nog inte ge mig på den - eller så är det precis det jag ska;)

Fast härbärgera känslor, säger jag!!! :o:o:o:D:D:D

Haha, gotcha:devil::D

Det skulle jag också kunna göra - i ett sammanhang där det är just känslor som diskuteras. Men när jag reflekterar över mig själv i ett visst givet ögonblick, då tänker jag inte att "nu måste jag härbärgera den här känslan". Vilket varenda en gör i den där boken.

För övrigt måste jag nog testa Arne Dahl!

Ja, jag tror att du kan gilla honom! Misterioso och Ont blod är de två första.

Det jag gillar med honom är att han skapar en egen litterär värld kring sina snutar. De är visserligen poliser som löser mord i ett igenkännbart Stockholm - men ändå är de helt annorlunda. Varenda en av dem är klassiskt bildad och svänger sig med alltfrån klassisk musik till grekisk mytologi - något åtminstone jag inte skulle köpa i en hel grupp poliser. Men Dahls A-grupp köper jag helt och hållet.

Dessutom lägger han, vid några få tillfällen, in nåt annat som jag inte brukar gilla men som funkar i hans universum - lätt övernaturliga händelser som att två personer vaknar samtidigt i varsin ända av stan och tänker på exakt samma sak.

Sen är det ibland lite väl slaskiga mord men upplösningen hänger alltid ihop på ett väldigt smart sätt.

Jag tycker definitivt att du ska pröva, även om du inte är så road av deckare. Det är ju inte jag heller.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Måste ju hitta tillbaka till denna nya tråd :) Jag läser just nu Baddaren av Emma Hamberg. Hittills är jag inte jätteimponerad.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag vill å det innerligaste rekommendera Somaly Mams bok "De oskyldigas tystnad".

Kan väl förvarna om att det inte precis är en bok som lämpar sig för slappa sköna dagar i hängmattan eller på stranden dock. Däremot är det en bok som alla människor borde läsa och begrunda, sörja över och diskutera.

Boken handlar dels om Somalys egna uppväxt, hur hon såldes som ung flicka och utsattes för mycket brutala sexuella övergrepp och hamnade på bordell, boken handlar också om hur Somaly startade upp en organisation för att bekämpa trafficking.

I boken finns inte hennes dotters historia med. Dottern kidnappades som en hämnd på Somaly för hennes arbete mot trafficking. Efter fyra månader återfanns dottern på en bordell. Somaly ville då avbryta sin kamp, ge upp, men dottern begärde att hon skulle fortsätta.

Det som hände dottern inträffade efter att boken skrivits och nämns därför inte i den.

Det var ett uppvaknande för min del, jag har sett prostitution i Kambodja men inte förstått - på riktigt allvar - hur vedervärdiga saker de prostituerade utsätts för. Människans ondska är obegriplig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Hehe, just det där gillade jag! Gav en klar känsla av autencititet. Precis som när hon hela tiden har ont i nacken, huvudet osv - mycket tjat om det men det gör också att jag verkligen tror på det. Det som möjligen retade mig - om det nu var i den boken eller hennes andra - var att karln beter sig som en yxa vilket får henne att komma fram till hur mycket hon älskar honom. Ungefär.

Språket är ingen höjdare, nej - men jag kräver inte alltid det... Men nog är det mycket bättre än t ex Marklund och Pellejöns Kallentoft.

Jag tycker att du ska läsa nästa också, Bara ett barn;)! Den är bättre. Fast hon har ett fånigt avsnitt i den där hon skojar med/hyllar sin farsa, Leif GW Persson. Hade varit mycket roligare om hon avrättat honom:D

Pellejöns Kallentoft :rofl: Jag läste inte många sidor i hans bok, ev av dem, och jag vägrade läsa vidare! Hans språk liksom :eek: Marklund har också ett tråkigt språk.

Jag läser inte mycket nu. "Bad Boy" av Peter Robinson har jag givit mig in på. Funderar på vad jag ska läsa sedan.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Nu har jag med hittat den nya tråden :D

Har precis läst ut En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie, och jag gillade den. Behöver nog inte beskriva vad den handlade om :angel: men kan säga att jag uppskattar en bok som skildrar en del av historien jag inte vet mycket om utan att vara en "historiebok" :D

Lyssnade på i lagens limo av Michael Conelly. Den var en bok som passade utmärkt att ha som ljudbok, är inte helt säker på att jag hade tyckt den var så bra att läsa :p Hans skrivsätt påminner en del om Grisham, men kanske inte riktigt lika bra. Dock en smart story och bra skriven.

Nu läser jag the timetravelers wife av Audrey Niffenegger, och är redan från prologen fängslad :o Verkar bli en intressant story, romantsik, och gillar verkligen hennes språk!
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

KL

Just avslutat De imperfekta av Tom Rachman - ganska roande tidningsnostalgi men inget som skakade min värld. Dock gillade jag verkligen hans språk, han skriver snyggt utan en massa onödiga ord (men en del klumpiga översättningar).

Kanske är det pga hans stilistik som jag blir galen på språket i nästa bok, Vredens tid av Stefan Tegenfalk, redan på de första sidorna:

Det var kallt och hon låg med ansiktet ner i den leriga marken. Ögonen var täckta med lera.

Just det, hon låg ju med ansiktet ner i leran, självklart har hon lera i ögonen.

Benen och armarna spretade lealöst åt olika håll. Hon såg inget, kände inget. Hjärtat hade för länge sedan slutat att slå.

Ja, det är vad som händer när man är död. Och "spretar lealöst", är det så man tänker sig en död kropp?

Han tog av sig handskarna och kände med händerna på den förvridna plåten.

Vad vore alternativet? Att han tog av sig handskarna och kände med fötterna?


Huvudet hängde framåt och ansiktet var söndertrasat. Hasse böjde sig in och satte fingrarna mot halsen för att känna efter puls. Ett knappt märkbart dunkande nådde hans fingertoppar, och ur ansiktet kom ett svagt rosslande.

Ur ansiktet?

Dessutom är här alldeles för många som "röt" och "tjöt" saker. Faktafelen är trista - en åklagare fattar inte beslut i åtalsfrågan innan den misstänkte ens är anhållen och i brottmål i svenska domstolar finns ingen jury .... Dessutom är huvudpersonen Walter Gröhn kalkerad från Ewert Grens hos Roslund&Hellström och det är enormt klyschigt att en gammal sur manlig polis har en ung, lovande kvinnlig praktikant som parhäst.

Arrgh! Det här har potential att bli ÄNNU uslare än Kråkflickan, en annan svensk deckardebut som jag nyss läst. Och då trodde jag ändå att den var svårslagen.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har Golda Meir's biografi kommit till bibban, ska åka och hämta den så fort jag skrattat färdigt åt Statsrådet. Bo Baldersson håller ännu!:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag blir imponerad av att du ens orkar lägga tid på att kommentera Tegenfalk, jag blev helt hopplöst uppgiven av att läsa Vredens tid. Bäst är personporträttet av den manlige polisen som bitvis är en riktig Wallander, butter och otidsenlig, vet knappt hur man knappar in en portkod, för att i nästa sekund vara modern och expert på datorer.
Ah, ser att du skrev Ewert Grens också, håller med om det. Härligt ihopparad med en ung, snygg tjej som minsann är bättre än alla killarna tillsammans och också bevisar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Gabbi: ja precis! Skönt att få stöd av någon som också läst den. Märkligt nog måste jag läsa klart den, andra böcker som är dåliga läser jag inte klart men just med deckare så gör jag det. Antar att jag drivs av ett slags sadistisk lust att få se hur de inte fick till en trovärdig upplösning den här gången heller.

Petruska: det finns massor av samma sort. Dessutom irriterar det mig att han använder skall i stället för ska. I synnerhet när två tonårstjejer pratar med varann blir det minst sagt problematiskt:

"Okey de e chill", sa hon till slut.
"Jag skall bara ringa Musse och käka lite", gäspade Sanna. "Skall vi träffas elva utanför pressbyrån vid tunnelbanan?"
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Det som är lite illa är att han använder sig av en skrivcoach som jag funderat på att anlita. Efter den boken är jag inte längre säker på om jag kommer att ha nytta av den tjänsten. Okej, det är inte coachens fel att han skriver illa, hon kanske har lyft honom från nivån han var på innan, men en del av de stycken som har släppts igenom gör mig tveksam. Hade jag skrivit "Det var lera i ögonen" hade jag önskat att min coach levererat ett fotavtryck i röven på mig.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Tack för den fnissattacken mandalaki! :rofl: Hoppas inte lilla fabrorn som kom in i receptionen märkte något - han kan ju få för sig att jag fnissar åt honom. :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag förstår din tvekan, helt klart!

Här är en annan fantastisk mening som jag har grubblat en del över:

Han gav Walter en blick som föll på kroppen i trappen.

HUR tittade karln? Och hur fasen kan sånt där släppas igenom??

Jozze: haha, det där är faran med att surfa på jobbet. Tifo lade ut en högst prekär bild här en gång, jag tror det var av ett ollon, och dessvärre råkade jag öppna den på jobbet:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 309
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
13 524
Senast: thoora
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
434
Senast: hamilton1
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 550
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp