Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser Heart of the Sea av Nora Roberts, tredje boken i trilogin om syskonen Gallagher.

Läser även sista sidorna av femte boken i Diana Gabaldons Outlander-serie; Det flammande korset. När jag är klar med den ska jag läsa den sjätte delen och sedan måste jag beställa den sjunde då jag inte har den.

Har även en till Nora Robertsbok ligger och väntar; Charmed & Enchanted.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Vad är det för bok? Lät lite intressant i titeln.
Boken handlar om Kivrin, som studerar historia på universitetet i ett framtida Oxford. Forskare har hittat ett sätt att resa tillbaka i tiden. Hon ska resa till 1320 men av misstag hamnar hon i år 1348 när pesten härjade som värst i England. Jag har läst ungefär halva boken och ännu har ingen upptäckt misstaget eftersom en influensaepedemi har brutit ut på universitetet. Det verkar som att Kivrin också drabbats av samma influensa.

Inopererat under huden har hon en inspelningsmekanism som gör att hon kan dokumentera det som händer henne under tidsresan. Den dokumentationen kallar hon för Domedagsboken.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

*kl*

Jag har fått mitt paket med 5:e Min kamp samt De imperfekta av Tom Rachman. Den ska läsas i början av augusti och diskuteras med ett gäng boknördar i Göteborg. Kul :D

Läste ut Blodläge av Johan Theorin i natt. Precis samma som Nattfåk (typ) med andra personer. Trist. Och hyggligt förutsägbart. Men bra tidsfördriv.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag har inte alls tagit mig tid att läsa den senaste tiden. Men nu har jag kommit igång lite igen och startade med Vårlik av Mons Kallentoft. En ganska ljummen författare och bok.

Så därför läser jag nu en mycket mer spännande och engagerande bok: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Den handlar bland annat om Nigerianska inbördeskriget och bildandet av staten Biafra, utifrån högutbildade akademikers och deras tjänstefolks perspektiv.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

kl

Hade slut på böcker och panikhandlade en midsommarnattsdröm av Arne Dahl. Håller på att spy. Boken är så otroligt trög och dåligt skriven. Nån som läst den på svenska?

Haha, han är en av de tre svenska deckarförfattare jag gillar:D... Han är ju jättebra och har ett utmärkt språk!

Fast han ska läsas i rätt ordning, En midsommarnattsdröm är nummer sex av tio.

De imperfekta av Tom Rachman. Den ska läsas i början av augusti och diskuteras med ett gäng boknördar i Göteborg. Kul :D

Lustigt, den ligger hemma hos mig och väntar på att den grekiska deckaren jag håller på med ska ta slut:laugh:

Kul med din Knausgård-feber, den börjar likna Harry Potterfansens besatthet;):D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag läser "Bröllopsfixaren" av Marita Conlon-McKenna. Chicklit á la Marian Keyes, fast lite mera Harlekin-stuk. Tramsig. Jag gjorde misstaget att välja den som första bok i Låna och läs 2011/2012 för jag ville ha något lättsmält att läsa i solstolen. Vet inte om jag ska bry mig om att läsa ut slisket eller om jag ska byta in den mot något med mera substans i.

Lyssnar på "Madame Terror" av Jan Guillou där Carl Hamilton dammas av i rollen som "medlare" mellan ryssar och palestinier på en rysk ubåt. Känns inte som någon jätterealistisk historia, men jag brukar gilla Guillous böcker när han inte är för dryg och denna är lagom underhållande att ha som förströelse under bilkörning. Thomas Bolme gör som vanligt ett bra jobb som uppläsare.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Sen i tisdags har jag avverkat tre böcker (ja, jag har semester och ingen som vill leka med mig.... :p)
Funny Valentine av Amy Jenkins, Våga Flyga av Lisa Jewell och för sådär 20 minuter sen, Bedragen av Katerina Janouch.

Titel ett och två är ganska typiska chick-litt-böcker. Förstnämnda hade jag läst på engelska för många år sedan, den har jag i princip redan glömt vad den handlade om... Våga Flyga var en intressant bok om två grannhus och framförallt det ena husets inneboende. Mycket trevlig, sträckläste i princip.

Bedragen var en svårstartad bok men efter de första hundra sidorna gick det som på räls. Både påbörjade och slutförde ikväll ^^ Första boken av två(?) om en barnmorska. Intressant att läsa. Dessförinnan tyckte jag att Här och nu av Elisabeth Andersson var bra. Förvisso också chick-litt och inte så mycket oväntat, dock så fanns det fina bitar att ta till sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ahaa! Ska prova läsa ettan på svenska. Försöker läsa finska böcker för att lära mig tala bättre finska (fästmannen talar inte ett ord svenska). Kanske översättaren helt enkelt var dålig, eller så går det inte att översätta och samtidigt behålla rätt stil.:confused:
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jaså? :D Har den figurerat i den första tråden (som jag varit väldigt dålig på att läsa ikapp...)?

Jag misstänkte att den tagits upp, men det kan väl inte skada om den nämns igen? ;)

Skojar du? Första tråden handlar i princip om den boken...;) (jag har inte läst den, jag började men somnade konstant i första kapitlet så jag gav upp!)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ahaa! Ska prova läsa ettan på svenska. Försöker läsa finska böcker för att lära mig tala bättre finska (fästmannen talar inte ett ord svenska). Kanske översättaren helt enkelt var dålig, eller så går det inte att översätta och samtidigt behålla rätt stil.:confused:

Fast du måste ju inte gilla honom - det gör nog inte alla:D. Jag läste hans första, Misterioso, för många år sedan utan att den lämnade några särskilda spår.

Men för bara några år sedan läste jag om den igen, och fyllde på med tvåan ganska direkt, och fortsatte sedan med resten av böckerna med jämna mellanrum. Och uppskattade jag dem - väldigt mycket. Hans stil är väldigt säregen, men det tar nog ett par böcker innan man kommer på det.

Arne Dahl, Roslund&Hellström och Sjöwall/Wahlöö är de enda krimförfattare jag gillar. Jag överdoserade nog på deckare nån gång 80-90-tal, nu tycker jag det mesta är i bästa fall medelmåttigt, i sämsta fall erbarmligt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

En halv gul sol fastnade inte alls hos mig heller. Men jag tror att jag "har fel" där, för jag vet ingen annan som inte äääälskade den - ja, förutom du då:D

Jag är så förbryllad över det att jag till och med funderat på att läsa om den, för att försöka greppa vad det är jag missat. Men samtidigt väntar så många andra böcker på läsning så det tar emot lite att börja om...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nu har jag plockat ett citat ur den låsta tråden.

Jag läser Persson Giolito, Dubbla slag, just nu, och jag hoppas att den snart tar slut. :o

Och jag som liiiiitade på dig. :cry:

Att deckardimensionen är underordnad har jag inga problem med, jag tvärtom föredrar den sortens deckare. Men socialrealismen, diskbänksrealismen, går den inte lite väl långt? Barnpassandet sker ju praktiskt taget i realtid i boken, alla som någon gång har sett ett barn skulle nog kunna hänga med i handlingen även om någon enstaka tappad napp eller blöjbyte utelämnades ur handlingen.

Och så språket.

Om någon frågade mig vad boken handlar om skulle jag svara något i stil med "hur dumt det är med könsroller, och hur hopplöst det är för man och kvinna som lever/jobbar ihop att förstå varandra när de är helt inpräglade i att man och kvinna ska vara olika varandra", men jag har ingen känsla av att det är vad författaren tycker att boken handlar om.

Jag behövde något mindre berörande, något mer lagom, efter Lessings Det femte barnet och högg Dubbla slag av Malin Persson Giolito.

När den kom avfärdade jag den med Jaha, Leif GW Perssons dotter skriver deckare, så förutsägbart - men jag tror att jag gravt underskattade henne.

När hennes andra, Bara ett barn, kom i pocket såg jag att den fått så fina recensioner att jag blev nyfiken så jag köpte båda - och nu är det alltså den första jag håller på. Har bara kommit 125 sidor men gillar verkligen hennes skildring både av livet som kvinna bland karriärsjurister och livet som småbarnsmamma. Spänningsdimensionen verkar underordnad.

Hon verkar skarpsynt och klok trots att hon inte försöker vara särskilt "djup". Jag är klart imponerad så här långt.
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Att deckardimensionen är underordnad har jag inga problem med, jag tvärtom föredrar den sortens deckare. Men socialrealismen, diskbänksrealismen, går den inte lite väl långt? Barnpassandet sker ju praktiskt taget i realtid i boken, alla som någon gång har sett ett barn skulle nog kunna hänga med i handlingen även om någon enstaka tappad napp eller blöjbyte utelämnades ur handlingen.

Hehe, just det där gillade jag! Gav en klar känsla av autencititet. Precis som när hon hela tiden har ont i nacken, huvudet osv - mycket tjat om det men det gör också att jag verkligen tror på det. Det som möjligen retade mig - om det nu var i den boken eller hennes andra - var att karln beter sig som en yxa vilket får henne att komma fram till hur mycket hon älskar honom. Ungefär.

Språket är ingen höjdare, nej - men jag kräver inte alltid det... Men nog är det mycket bättre än t ex Marklund och Pellejöns Kallentoft.

Jag tycker att du ska läsa nästa också, Bara ett barn;)! Den är bättre. Fast hon har ett fånigt avsnitt i den där hon skojar med/hyllar sin farsa, Leif GW Persson. Hade varit mycket roligare om hon avrättat honom:D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Ja, jag funderade på det där i samband med att jag tänkte att det handlar om hur dumt det är att inbilla sig att det finns könsskillnader.

Man kan kanske inte säga att boken handlar om ett trist förhållande, men nog visar eller gestaltar boken ett trist förhållande? Ett som dock aldrig någonsin diskuteras, analyseras eller ifrågasätts, vare sig på eller mellan raderna.

Så är det väl iofs hos Marklund också. Och ja, hennes språk är sämre. Pellejöns har jag inte läst.

Men om ordet "utav" dyker upp en enda gång till i Dubbla slag, ringer jag Språket i P1!

Med tanke på att huvudpersonen visar tecken på självbiografiskt Duktig Flicka-syndrom, tycker jag nog också att författaren borde ha fått liiite fler personliga pronomen rätt.

Jag var nära att beställa även Bara ett barn efter din lyriska recension, men något hejdade mig. Vi får se hur det här utvecklar sig. :D
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Nja, lyrisk var jag inte - när jag blir det kommer du att märka det:D

Utav tänkte jag inte på. Däremot blev jag galen på hur alla härbärgerade sina känslor i Högre än alla himlar av Boije af Gennäs. De använde alltså det ordet när de reflekterade över sig själva. Och det var väl möjligen ok att den romanfigur som var psykolog tänkte så - men alla i boken funderade över hur de härbärgerade sina känslor hela tiden. Jättetrovärdigt:crazy:

Lustigt hur enstaka ord kan påverka en...
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

En halv gul sol fastnade inte alls hos mig heller. Men jag tror att jag "har fel" där, för jag vet ingen annan som inte äääälskade den - ja, förutom du då:D

Jag är så förbryllad över det att jag till och med funderat på att läsa om den, för att försöka greppa vad det är jag missat. Men samtidigt väntar så många andra böcker på läsning så det tar emot lite att börja om...

Jag somnar av Purple Hibiscus, så till den grad att jag funderar på att riva ut de första trettio sidorna, men ja, jag älskade en halv gul sol....men det vet du ju redan. :-)
 
Sv: Vad läser du just nu? - del 2

Jag hade en gång en obildad och korkad svensklärare som lärde oss att pga var en förkortning av på grund utav. Jag vet inte exakt hur hon fick ihop det. Samma lärare uttalade alla namn i den grekiska mytologin som de stavas, typ Z-e-u-s.

Jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig. Skolan i den mindre orten gjorde verkligen sitt bästa för att hålla mig nere i obildad dumhet.

Fast härbärgera känslor, säger jag!!! :o:o:o:D:D:D Jag vet inte riktigt varför, hur det kommer sig. Lite har det nog att göra med att titta lite på känslan istället för att fullständigt falla offer för den.

Antagligen sa L BafG:s terapeut så också. Något säger mig att hon har lagt ett antal timmar på sådana.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 309
Senast: Badger
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
13 535
Senast: thoora
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
437
Senast: hamilton1
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 561
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp