Bukefalos 28 år!

Vad sjutton ska jag äta?

Vilken sorts viktproblem har man som normalviktig, då?
En hel del faktiskt. Många normalviktiga får kämpa dom med med att hålla vikten eller må bra och trivas i sin vikt. Man ska inte ta för givet att normalviktiga har lätt för att hålla vikten. Många måste tänka väldigt på vad dom stoppar i sig för att inte gå uppåt eller nedåt.

Liksom som sagt, ingen kunskap sitter i vikten hos någon.
 
En hel del faktiskt. Många normalviktiga får kämpa dom med med att hålla vikten eller må bra och trivas i sin vikt. Man ska inte ta för givet att normalviktiga har lätt för att hålla vikten. Många måste tänka väldigt på vad dom stoppar i sig för att inte gå uppåt eller neråt.

Fast där är ju skillnaden att de får god utdelning för sitt kämpande, eftersom kalorier in och ut uppenbarligen funkar på dem.
 
Fast där är ju skillnaden att de får god utdelning för sitt kämpande, eftersom kalorier in och ut uppenbarligen funkar på dem.
Hur vet du det? Du vet väl inte vilken metod någon har bara för att den är normalviktig eller vad den kan och inte kan äta för att behålla vikten. Och jag har hört en hel del överviktiga prata om att kalorier in och ut är sättet att gå ner i vikt på för dom också men att dom inte klarar av att äta mindre av olika anlednignar, alla kroppar fungerar ju olika och reagerar olika på olika metoder. Vissa metoder fungerar bättre för vissa än andra.

Som sagt, tror inte det är sån skillnad i vem som kan det ena och det andra, både normalviktiga och överviktiga har fel och säkerligen snudd på lika många har rätt.
 
Senast ändrad:
Hur vet du det? Du vet väl inte vilken metod någon har bara för att den är normalviktig eller vad den kan och inte kan äta för att behålla vikten. Och jag har hört en hel del överviktiga prata om att kalorier in och ut är sättet att gå ner i vikt på för dom också men att dom inte klarar av att äta mindre av olika anlednignar, alla kroppar fungerar ju olika och reagerar olika på olika metoder. Vissa metoder fungerar bättre för vissa än andra.

Som sagt, tror inte det är sån skillnad i vem som kan det ena och det andra, både normalviktiga och överviktiga har fel och säkerligen snudd på lika många har rätt.

Nej, Men nu pratade jag som sagt om normalviktiga UTAN större viktproblem, och om under/överviktiga MED större viktproblem. Det var du själv som hittade på att jag menade alla. Nu tänker inte jag tjafsa om det här längre.
 
Fast där är ju skillnaden att de får god utdelning för sitt kämpande, eftersom kalorier in och ut uppenbarligen funkar på dem.
Inte alls. Många med anorektiskt ätbeteendet är fortfarande rent tekniskt sett normalviktiga tex. Det har inget att göra med att normalviktiga har en högre förbränning eller liknande (förutom i vissa specialfall/sjukdomar då), snarare tvärt om.
 
Inte alls. Många med anorektiskt ätbeteendet är fortfarande rent tekniskt sett normalviktiga tex. Det har inget att göra med att normalviktiga har en högre förbränning eller liknande (förutom i vissa specialfall/sjukdomar då), snarare tvärt om.

OK, jag viker mig på den punkten. Ytterligare ett exempel på hur mycket mer komplicerat det är än kalorier in och ut, för övrigt. Och självklart ett viktproblem.
 
OK, jag viker mig på den punkten. Ytterligare ett exempel på hur mycket mer komplicerat det är än kalorier in och ut, för övrigt. Och självklart ett viktproblem.
Men hur är det mer komplicerat än kalorier in och ut? Det som är komplicerat är vad som utgör kalorier in och ut och hur hur svårt det kan vara att räkna på det, inte kalorier in och ut i sig.
 
En person som varit normalviktig hela sitt liv, men ändå ser vikten som ett stort problem, har nog viktproblem av en annan sort än en person som har riktigt stora viktavvikelser. Jag fattar t ex att man kan ha ätstörningar och störd kroppsuppfattning och vara normalviktig, men nu handlade diskussionen om tvärsäkra uttalanden om vad som händer med kalorier in och ut.

Om man t ex har BMI på 35 och inte ett skit händer med vikten trots att man stoppar in avsevärt mindre kalorier än vad man rimligen förbrukar, för att ämnesomsättningen är uppfuckad på grund av sköldkörtelproblem, PCOS eller något annat skit, eller om man har ett BMI på 15 trots att man äter som en häst och inte rör sig så mycket - då har man vad jag kallar viktproblem. När man inte får utdelning vad man än försöker göra, och har fysiska hälsoproblem eller blir begränsad i det man vill göra i livet. Jag tror inte att någon människa som suttit i den sitsen det går fram till en annan människa och säger "Fixa din vikt nu, det är bara att äta mindre kalorier än du förbrukar".

Fast där är ju skillnaden att de får god utdelning för sitt kämpande, eftersom kalorier in och ut uppenbarligen funkar på dem.

Fast vi ar manga med skoldkortel problem som med hjalp av att rakna "kallorier in och kallorier ut" haller en normalvikt. Det ar inte alltid latt ... och ibland far man lov att skara pa intaget av kallorier sa att man standigt ar lite hungrig for att det ska fungera. Men det handlar fortfarande om kallorier in och kallorier ut ...
 
Det är lika många överviktiga som har fel om saker som det är normalviktiga. Som sagt, vikten någon har säger ingenting om vad någon vet.
Jag som fet som fått allehanda goda råd hela livet kan bara konstatera att normalviktiga ytterst sällan vet vad de pratar om utan förenklar in absurdum och tenderar att mest killgissa. Majoriteten missar exempelvis vilka följder som kommer av en etablerad fetma och på vilka vis kroppen motarbetar en viktnedgång.

Det är en försvinnande liten andel feta som lyckas gå ner och hålla vikten på sikt (någon enstaka procent, minns inte siffran nu, håller vikten i 5 år), och således en försvinnande liten del normalviktiga som själva varit feta och vet first hand vad man har att jobba med. Undantaget är normalviktiga som läst in sig på området men let's face it, det är inte många det heller. Kort sagt, det finns normalviktiga som har kunskap men det är ytterst få och oddsen är snarare att majoriteten som uttalar sig inte har en aning om vad de pratar om.
 
Ja du, har du inte fattat det än så lär inga förklaringar i världen hjälpa dig.
Det är inte ett problem med självaste definitionen av kalori in/ut utan att man beräknar fel. Man kan inte tro att man kan förändra bara en faktor i beräkningen utan att det påverkar annat.

Det är inte kcal in/ut som är komplicerat som princip, det är hur man ska beräkna vad som är in och ut och hur det påverkar varandra.
 
Det är inte ett problem med självaste definitionen av kalori in/ut utan att man beräknar fel. Man kan inte tro att man kan förändra bara en faktor i beräkningen utan att det påverkar annat.

Det är inte kcal in/ut som är komplicerat som princip, det är hur man ska beräkna vad som är in och ut och hur det påverkar varandra.
De pratar om olika sjukdomar, störningar och t.ex. mediciner dom gör att det inte funkar att bara äta mindre för att gå ner i vikt. Jag tror jag och du och några till har pratat om friska som överäter.
 
Det är inte ett problem med självaste definitionen av kalori in/ut utan att man beräknar fel. Man kan inte tro att man kan förändra bara en faktor i beräkningen utan att det påverkar annat.

Det är inte kcal in/ut som är komplicerat som princip, det är hur man ska beräkna vad som är in och ut och hur det påverkar varandra.
Det stora felet är att det sällan stämmer, åtminstone inte på kraftigt överviktiga. Det är mycket få som exakt följer en uträknad kalori in kalori ut kurva. Det diffar så gott som alltid.

I princip stämmer det, men att komma dragandes med det som svar på alla överviktsproblem är naivt.
 
Ang att kroppen kompenserar intag beroende på näringsinnehåll har jag fått höra att den gör det efter en gastric bypass, men då mest i form av att ju kaloritätare desto mindre får man i sig.
Jag tycker mig se det hos mig själv också (utan att vara opererad alltså). Kebabrulle? Mätt på några tuggor. Sallad? Går ner typ hur mycket som helst om det inte finns något protein eller fett i. Antar att det gäller typ alla?
Neej, jag kan äta mer kebabrulle än sallad, äppelpaj likaså. :)

Det är snarare så att jag kan äta mer av saker med salt eller socker i. Dvs ren vispad grädde, typ en matsked. Vispad grädde med äppelpaj, då kan jag definitivt äta mer grädde. Nötter utan salt? några stycken, med salt -många. Sallad -typ ett salladshuvud, inte så mycket. Häll på saltsöt dressing...
 
De pratar om olika sjukdomar, störningar och t.ex. mediciner dom gör att det inte funkar att bara äta mindre för att gå ner i vikt. Jag tror jag och du och några till har pratat om friska som överäter.
Olika faktorer kan påverka in och ut delen men principen stämmer fortfarande i grunden. Är man sjuk kan man använda bra mycket mer eller mindre än man förväntar sig likadant som upptaget från maten kan variera på personer (men om man inte tar upp det så kommer det ut igen).

I mitt tycke så tjänar man inget på att säga att det inte stämmer. Det man kan och BÖR göra är att påpeka är att båda sidorna av in/ut påverkas av många faktorer och vissa av dessa faktorer kan göra det nästintill omöjligt att hälsosamt förändra sin vikt (utan medicinering osv).

Annars får man konstiga påståenden som att "man kan äta hur mycket som helst på lchf".
 
Jag som fet som fått allehanda goda råd hela livet kan bara konstatera att normalviktiga ytterst sällan vet vad de pratar om utan förenklar in absurdum och tenderar att mest killgissa. Majoriteten missar exempelvis vilka följder som kommer av en etablerad fetma och på vilka vis kroppen motarbetar en viktnedgång.

Det är en försvinnande liten andel feta som lyckas gå ner och hålla vikten på sikt (någon enstaka procent, minns inte siffran nu, håller vikten i 5 år), och således en försvinnande liten del normalviktiga som själva varit feta och vet first hand vad man har att jobba med. Undantaget är normalviktiga som läst in sig på området men let's face it, det är inte många det heller. Kort sagt, det finns normalviktiga som har kunskap men det är ytterst få och oddsen är snarare att majoriteten som uttalar sig inte har en aning om vad de pratar om.
Ingen har väl påstått att det är enkelt att hålla en vikt eller att det är enkelt att gå ner ens.

Och jag står ändå fast vid att det finns mängder av feta människor som inte har en aning om hur dom ska gå ner eller hur kroppen fungerar och det finns mängder av normalviktiga som vet hur kroppen fungerar och hur man påverkar vikten. För som sagt igen, kunskapen sitter inte i hur mycket fett någon har på kroppen, kunskapen om det kommer genom att någon tar reda på saker och ting och intresserar sig för det.

Och jag kan lova dig att även normalviktigas kroppar kan kämpa emot en viktnedgång, det är inte bara dom med "etablerad fetma" som har det så. Det är svårt att gå ner i vikt, för dom flesta, även för dom som inte lider av fetma.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp