Bukefalos 28 år!

Vad sjutton ska jag äta?

Gravad lax 100 gr = 179 kcal
4 normalstora kokta potatisar = 378 kcal
1 msk hovmästarsås (tror jag du skrev?) = 73 kcal
1 medelstor avokado = 394 kcal

= 1024 kcal

Jag förstår inte riktigt hur du fick det till 1700? Tusen kalorier på en måltid är ju fortfarande mycket, du hade inte behövt avokadon t ex och hade då hamnar på lite över 600 kcal.

Vad använder du för app?
Samsungs egna app.
 
Ingen har väl påstått att det är enkelt att hålla en vikt eller att det är enkelt att gå ner ens.

Det är en mycket vanlig kommentar. Eller att folk insinuerar att det är enkelt. Bara minska kalorierna.

Och jag står ändå fast vid att det finns mängder av feta människor som inte har en aning om hur dom ska gå ner eller hur kroppen fungerar och det finns mängder av normalviktiga som vet hur kroppen fungerar och hur man påverkar vikten. För som sagt igen, kunskapen sitter inte i hur mycket fett någon har på kroppen, kunskapen om det kommer genom att någon tar reda på saker och ting och intresserar sig för det.
Ja det är uppenbart att du ser det som ditt kall att upplysa mindre vetande. Att du sen verkar ha noll koll på all utom kalori ut kalori in är också uppenbart och att de du verkar anse vara mindre vetande har mycker mer kunskaper om problemet är också uppenbart. Jag är övertygad om att ingen här behöver upplysningen om kalori ut/kalori in. Det man behöver är tips hur de kan få det att fungera. Hur man kan få kroppen att reagera rätt och undvika hunger/sug.

Och jag kan lova dig att även normalviktigas kroppar kan kämpa emot en viktnedgång, det är inte bara dom med "etablerad fetma" som har det så. Det är svårt att gå ner i vikt, för dom flesta, även för dom som inte lider av fetma.
De som har normalvikt börjar vid målet för överviktiga. Klart de kan få kämpa men det lovar jag dig att överviktiga kommer att få göra om 5 - 75 kg elle kanske mer.
Det blir mest ett hån när folk som utan nämnvärda problem med ätstörningar och eller överviktig klagar på sina problem. Ibland problem med att hålla en vikt som är för låg för kroppens behov.
 
Olika faktorer kan påverka in och ut delen men principen stämmer fortfarande i grunden. Är man sjuk kan man använda bra mycket mer eller mindre än man förväntar sig likadant som upptaget från maten kan variera på personer (men om man inte tar upp det så kommer det ut igen).

I mitt tycke så tjänar man inget på att säga att det inte stämmer. Det man kan och BÖR göra är att påpeka är att båda sidorna av in/ut påverkas av många faktorer och vissa av dessa faktorer kan göra det nästintill omöjligt att hälsosamt förändra sin vikt (utan medicinering osv).

Annars får man konstiga påståenden som att "man kan äta hur mycket som helst på lchf".

Fast då blir ju principen inte så solklar som du vill framställa. Att räkna instoppade kalorier är svårt, att räkna upptagna kalorier är omöjligt. Och en kropp som vid underskott i kalorier ägnar sig i månader åt att kompensera genom sänkt ämnesomsättning och så fort man höjer antalet ökar. En kropp som reagerar på underskott och överskott för att kompensera, både direkt och indirekt (tröttare ger mindre aktivitet etc) Helt plötsligt har det mätbara förhållandet (kalorier in - kalorier ut) genom appar o hjälpmedel bara en ganska svag koppling till storheten vikt, stor hysteres med svag koppling med lång fördröjning. Det är mest andra parametrar som håller ekvationen sann.

Påför man sedan träning som parameter som påverkar kroppen på ännu mer komplicerade sätt, så blir det ännu mer komplext.

Det är ju ingen som påstår att det omvända förhållandet existerar, att det finns en negativ korrelation mellan kalorinetto och vikt.
 
Fast då blir ju principen inte så solklar som du vill framställa. Att räkna instoppade kalorier är svårt, att räkna upptagna kalorier är omöjligt. Och en kropp som vid underskott i kalorier ägnar sig i månader åt att kompensera genom sänkt ämnesomsättning och så fort man höjer antalet ökar. En kropp som reagerar på underskott och överskott för att kompensera, både direkt och indirekt (tröttare ger mindre aktivitet etc) Helt plötsligt har det mätbara förhållandet (kalorier in - kalorier ut) genom appar o hjälpmedel bara en ganska svag koppling till storheten vikt, stor hysteres med svag koppling med lång fördröjning. Det är mest andra parametrar som håller ekvationen sann.

Påför man sedan träning som parameter som påverkar kroppen på ännu mer komplicerade sätt, så blir det ännu mer komplext.

Det är ju ingen som påstår att det omvända förhållandet existerar, att det finns en negativ korrelation mellan kalorinetto och vikt.

Principen är solklar det är hur man uppnår balansen som är mer komplicerad. Att in/ut är föränderliga och påverkar varandra förändrar inte att principen i grunden är solklar. Man gör ingen någon tjänst genom att påstå att det inte gäller. Att det sedan i praktiken är svårt att få exakta beräkningar och beräkna resultatet bara genom kost/träningsjusteringar är en helt annan sak än att principen i sig inte stämmer eller gäller.
 
@Grazing Jag kan i princip garantera att fler feta och överviktiga har kunskap om hur kroppen fungerar jämfört med normsmala. Vi blir nämligen upplysta om det i tid och otid, av alla möjliga sorters människor. :grin:
Och det blir även normalstora människor då faktiskt väldigt många är fixerade vid sin vikt och vill förändra den. Kanske svårt för en med fetma att förstå att även normalstora människor också kämpar med sin vikt hit och dit men så är det.
 
Ja det är uppenbart att du ser det som ditt kall att upplysa mindre vetande. Att du sen verkar ha noll koll på all utom kalori ut kalori in är också uppenbart och att de du verkar anse vara mindre vetande har mycker mer kunskaper om problemet är också uppenbart. Jag är övertygad om att ingen här behöver upplysningen om kalori ut/kalori in. Det man behöver är tips hur de kan få det att fungera. Hur man kan få kroppen att reagera rätt och undvika hunger/sug.
Vart någonstans har jag skrivit om hur man går ner i vikt? Vart har jag ens gett råd om det? Jag har inte gett en kommentar om hur man går ner i vikt överhuvudtaget. Bara att vissa metoder fungerar bättre och vissa sämre, det går inte att säga att en metod fungerar för alla.

Det jag sätter mig emot är denna tråkiga attityd att normalviktiga inte kan någonting om viktproblem och att dom med fetma per automatik vet mera.
De som har normalvikt börjar vid målet för överviktiga. Klart de kan få kämpa men det lovar jag dig att överviktiga kommer att få göra om 5 - 75 kg elle kanske mer.
Det blir mest ett hån när folk som utan nämnvärda problem med ätstörningar och eller överviktig klagar på sina problem. Ibland problem med att hålla en vikt som är för låg för kroppens behov.
Är det en tävling på något sätt att den som får kämpa mest vinner eller? Att förminska någon normalviktig persons kämpande gör inte att dom med fetma får det lättare. Det går inte att jämföra problem.
 
Senast ändrad:
Principen är solklar det är hur man uppnår balansen som är mer komplicerad. Att in/ut är föränderliga och påverkar varandra förändrar inte att principen i grunden är solklar. Man gör ingen någon tjänst genom att påstå att det inte gäller. Att det sedan i praktiken är svårt att få exakta beräkningar och beräkna resultatet bara genom kost/träningsjusteringar är en helt annan sak än att principen i sig inte stämmer eller gäller.

Fast det är en hyfsat meningslös "solklar" princip, att använda för den som vill justera sin vikt, om de ingående komponenterna inte är hyfsat mätbara, observerbara eller möjliga att påverka.
 
Fast då blir ju principen inte så solklar som du vill framställa. Att räkna instoppade kalorier är svårt, att räkna upptagna kalorier är omöjligt. Och en kropp som vid underskott i kalorier ägnar sig i månader åt att kompensera genom sänkt ämnesomsättning och så fort man höjer antalet ökar. En kropp som reagerar på underskott och överskott för att kompensera, både direkt och indirekt (tröttare ger mindre aktivitet etc) Helt plötsligt har det mätbara förhållandet (kalorier in - kalorier ut) genom appar o hjälpmedel bara en ganska svag koppling till storheten vikt, stor hysteres med svag koppling med lång fördröjning. Det är mest andra parametrar som håller ekvationen sann.

Påför man sedan träning som parameter som påverkar kroppen på ännu mer komplicerade sätt, så blir det ännu mer komplext.

Det är ju ingen som påstår att det omvända förhållandet existerar, att det finns en negativ korrelation mellan kalorinetto och vikt.
Du glömde ärftlighet, att man sett att bakteriekultur man bär på påverkar och sjukdomar och säkert en hög andra faktorer. Det är inte så lätt att få tilldet.

Hade det bara varit kalori in/kalori utan några andra variabler, fysiska och psykiska, hade flertalet lyckas hålla vikten.
 
Fast det är en hyfsat meningslös "solklar" princip, att använda för den som vill justera sin vikt, om de ingående komponenterna inte är hyfsat mätbara, observerbara eller möjliga att påverka.
Alla lösningar kommer bygga på den principen så jag vet inte hur meningslös den är. Hur ofta hör man inte att folk tror att man ska träna för att gå ner i vikt eller äta nyttigt för att gå ner i vikt. Allt detta kan vara en del av att påverka vikten men det är inte någon magisk komponent. Har man grundprincipen klar och bestämd så kan man sedan börja leka med delarna och förstå hur komplext det är och till slut hitta en lösning som fungerar för en själv och ens egen situation (förhoppningsvis). Saker som att varför man inte kan äta på samma sätt som man gjorde när man var yngre faller även på plats då man kan börja tänka på saker som att man kanske aktiverar sig annorlunda.

Har du principen på plats och förstådd så känns ingenting magiskt eller konstigt utan man kan hitta förklaringar och sedan lösningar på problemen inom principen. Gör jag av med mindre? Varför gör jag av med mindre? Äter jag mer?

Frågan blir snarare vad man får ut av att göra gällande att principen inte skulle stämma?
 
Du glömde ärftlighet, att man sett att bakteriekultur man bär på påverkar och sjukdomar och säkert en hög andra faktorer. Det är inte så lätt att få tilldet.

Hade det bara varit kalori in/kalori utan några andra variabler, fysiska och psykiska, hade flertalet lyckas hålla vikten.

Fysiska och psykiska variabler påverkar in/ut så vet inte riktigt vad du menar med "hade det bara varit", det är det.
 
Fysiska och psykiska variabler påverkar in/ut så vet inte riktigt vad du menar med "hade det bara varit", det är det.
Nej det är uppenbart, du verkar mest förstå kalori in och ut. Jag riktade mig till @sjoberga, han förstår förmodligen alldeles utmärkt. Och så har han inte samma intresse av att märka ord.
 
Frågan blir snarare vad man får ut av att göra gällande att principen inte skulle stämma?

Att man förstår att det är mer komplicerat och att en lösning på ett eventuellt problem kan behöva betydligt mer kunskap än att räkna kalorier på saker stoppade i munnen och räkna motionsaktiviteter.

Det kan också öka förståelsen för dem som antyder att det är lätt att påverka sin vikt åt ena eller andra hållet, som inte upplevt att de två lite svårt, men ändå möjligt, mätbara mekanismerna ovan faktiskt inte ens behöver vara dominerande i resultatet på väldigt enkelt mätbara storheten kroppsvikt.

Nu handlar det inte om ett ifrågasättande av principen som sådan och den korrelation den pekar på, utan bara en omvärdering, att den inte alls är allenarådande och solklar.
 
Att man förstår att det är mer komplicerat och att en lösning på ett eventuellt problem kan behöva betydligt mer kunskap än att räkna kalorier på saker stoppade i munnen och räkna motionsaktiviteter.

Det kan också öka förståelsen för dem som antyder att det är lätt att påverka sin vikt åt ena eller andra hållet, som inte upplevt att de två lite svårt, men ändå möjligt, mätbara mekanismerna ovan faktiskt inte ens behöver vara dominerande i resultatet på väldigt enkelt mätbara storheten kroppsvikt.

Nu handlar det inte om ett ifrågasättande av principen som sådan och den korrelation den pekar på, utan bara en omvärdering, att den inte alls är allenarådande och solklar.
Jag syftar inte på mätandet och räknandet utan på principen i sig vilken är grundläggande. Mätandet är väldigt svårt både på in och ut men det är fortfarande en grundläggande princip som gäller.

Det ser man bara på beräkningarna av åtgången energi för olika aktiveteter där jag höjde en varningens flagg för att det inte verkade vara rimliga siffror och som jag nämnde att det är inte så kul att räkna med fel siffror och det finns egentligen inga rätta siffror bara olika nivåer av uppskattningar.
 
Neej, jag kan äta mer kebabrulle än sallad, äppelpaj likaså. :)

Det är snarare så att jag kan äta mer av saker med salt eller socker i. Dvs ren vispad grädde, typ en matsked. Vispad grädde med äppelpaj, då kan jag definitivt äta mer grädde. Nötter utan salt? några stycken, med salt -många. Sallad -typ ett salladshuvud, inte så mycket. Häll på saltsöt dressing...
Men, vad lustigt. Det låter galet främmande för mig. Häftigt ändå hur olika kroppar kan fungera :)

Ingen har väl påstått att det är enkelt att hålla en vikt eller att det är enkelt att gå ner ens.

Och jag står ändå fast vid att det finns mängder av feta människor som inte har en aning om hur dom ska gå ner eller hur kroppen fungerar och det finns mängder av normalviktiga som vet hur kroppen fungerar och hur man påverkar vikten. För som sagt igen, kunskapen sitter inte i hur mycket fett någon har på kroppen, kunskapen om det kommer genom att någon tar reda på saker och ting och intresserar sig för det.

Och jag kan lova dig att även normalviktigas kroppar kan kämpa emot en viktnedgång, det är inte bara dom med "etablerad fetma" som har det så. Det är svårt att gå ner i vikt, för dom flesta, även för dom som inte lider av fetma.
Case in point - att du ens kan med att jämföra en normalviktig som kämpar med vikten med någon som kämpar med etablerad fetma visar rätt klart och tydligt att du faktiskt inte har en enda liten aning om vad du pratar om.
 
Samsungs egna app.

Jag kan rekommendera Viktväktarna. Fungerande och enkelt koncept, bra app men främst en kunskap för livet. Den vad som är vettigt att välja i matväg. Första veckan får jag stålsätta mig, för det är så lätt att dra iväg och äta som vanligt, göra de vanliga valen. Så lägger jag in vad jag har ätit och inser varför jag gått upp i vikt :/

Visst, det är en kostnad. Men det blir övertydligt hur mycket olika val gör för totala kaloriintaget, vad som är vettiga portioner, vad som är bra mellanmål och främst att det går att äta allt men inte alltid. Jag har lärt mig för livet, och även om jag går upp under perioder med dåliga val, kan jag gå ner genom att förändra tänker. Det blir också en enorm uppmuntran till aldrig så lite aktivitet. Det gör skillnad.

Som exempel så gick jag ner 0,5-0,7 kg/vecka men kunde unna mig pizza (hemgjord) på helgerna, med ett choklad till efterrätt. Sällan har något smakat så gott.
 
Att man förstår att det är mer komplicerat och att en lösning på ett eventuellt problem kan behöva betydligt mer kunskap än att räkna kalorier på saker stoppade i munnen och räkna motionsaktiviteter.

Det kan också öka förståelsen för dem som antyder att det är lätt att påverka sin vikt åt ena eller andra hållet, som inte upplevt att de två lite svårt, men ändå möjligt, mätbara mekanismerna ovan faktiskt inte ens behöver vara dominerande i resultatet på väldigt enkelt mätbara storheten kroppsvikt.

Nu handlar det inte om ett ifrågasättande av principen som sådan och den korrelation den pekar på, utan bara en omvärdering, att den inte alls är allenarådande och solklar.
Hur ska man då, menar du, bära sig åt? Om man har t.ex. 30 kilos övervikt, eller mer eller mindre, och vill bli av med dessa kilon. Om man inte ska inleda med att titta på sitt kaloriintag och sin kaloriförbrukning? Helst då på ett vettigt och "vetenskapligt" sätt och inte via diverse varierande appar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp