Bukefalos 28 år!

Vad står i lagen?

astronaut

Trådstartare
Angående lösa katter, där vi bor måste alla lösa katter ha halsband, annars plockas dom in och och skickar dom till ett djurhem om de inte vet vem ägaren är (och ja, det har stått tydligt i lapparna man får, dock så verkar dom tro att alla nyinflyttade vet det).

Nu är det så att diverse katter kommer in i trädgårdar och förstör och vi har sagt till ägaren att antagligen får de köpa ett medel till oss (vilket vi inte anser att vi är skyldiga till att köpa) som vi kan försöka hindra katterna att komma in men då pratar de om att det är katternas naturliga beteende. So? Varför ska de utan katt, men med en trädgårshobby behöva se allt förstört dagen efter? Ska inte vi med trädgårdar få lov att ha våra trädgårdar ifred?

Hur funkar lagen gällande det där? Måste vi med trädgårdar köpa medel själva eller ska kattägarna köpa det åt dom?

/carat - vars mamma blivit förstörd flera gånger efter timmars slit i trädgården resulterat i kat(t)astrof.
 
Sv: Vad står i lagen?

Lagen tolkas dock väldigt olika för hund och katt. Miljödomstolen har fastställt att katter får springa lösa i tätort och att det är upp till grannarna att skydda sig från katterna. :crazy:
 
Sv: Vad står i lagen?

Lagen tolkas dock väldigt olika för hund och katt. Miljödomstolen har fastställt att katter får springa lösa i tätort och att det är upp till grannarna att skydda sig från katterna. :crazy:

Hur då? Ska man stå vakt mitt i natten t.ex? :cool: Jag blir bara galen på dessa lagar snart.
 
Sv: Vad står i lagen?

Då säger man åt grannarna att du gör vad du vill inne på din tomt och att du inte ansvarar för om något skulle hända katterna där :angel:

Sedan skall man givetvis inte göra katterna illa,men det behöver ju inte kattägarna få veta :idea:

Är själv supertrött på oansvariga kattägare som tror att deras katter äger världen, nästan så man har lust att släppa in en häst i deras trädgård och skylla på deras naturliga betende att kliva och äta i rabatterna. :devil:
 
Sv: Vad står i lagen?

Då säger man åt grannarna att du gör vad du vill inne på din tomt och att du inte ansvarar för om något skulle hända katterna där :angel:

Sedan skall man givetvis inte göra katterna illa,men det behöver ju inte kattägarna få veta :idea:

Är själv supertrött på oansvariga kattägare som tror att deras katter äger världen, nästan så man har lust att släppa in en häst i deras trädgård och skylla på deras naturliga betende att kliva och äta i rabatterna. :devil:

Mja, men om vi skulle hålla katten i "gisslan" är väl ändå stöld? ;)
 
Sv: Vad står i lagen?

för att utvecka lite:
Låt oss säga att jag har en hund lös i trädgården, självklart staket för men en katt kan ju hoppa över. Den ena hunden skulle ju bara vilja leka eller inte bry sig alls då han är uppvuxen med katter, men den andra ogillar katter, han går bra med en katt men ingen mer.

Vad skulle hända om t.ex den som inte gillar katter hoppar på katten så den dör/måste avlivas? Vi hade ju hunden i en tomt där hunden inte kunde ta sig ut.

(och nej, jag funderar absolut inte på att bussa hunden på katterna, jag må inte gilla katter så värst men det är inte så att jag avskyr katter till max, bara att de stinker, det är väl bl.a som gör att jag inte gillar katter så värst :angel: )
 
Sv: Vad står i lagen?

för att utvecka lite:
Låt oss säga att jag har en hund lös i trädgården, självklart staket för men en katt kan ju hoppa över. Den ena hunden skulle ju bara vilja leka eller inte bry sig alls då han är uppvuxen med katter, men den andra ogillar katter, han går bra med en katt men ingen mer.

Vad skulle hända om t.ex den som inte gillar katter hoppar på katten så den dör/måste avlivas? Vi hade ju hunden i en tomt där hunden inte kunde ta sig ut.

(och nej, jag funderar absolut inte på att bussa hunden på katterna, jag må inte gilla katter så värst men det är inte så att jag avskyr katter till max, bara att de stinker, det är väl bl.a som gör att jag inte gillar katter så värst :angel: )

Du skulle bli ansvarig och <ntagligen vara skadeståndsskyldig (betala för eventuell veterinärvård/avlivning och kanske skadestånd utöver det). :crazy: Varför? Jo, strikt hundägaransvar gäller... inte strikt kattägaransvar.
 
Sv: Vad står i lagen?

Nä inte hålla katten gisslan utan mer påpeka att du gör vad du vill på din tomt och att det kanske inte slutar så roligt för katten nästa gång den gräver upp rabatten för att du vägrar att ha det så mer.

Funkade på en granne till mig vars hankatt gång på gång gick in i min lägenhet och kissade...tror den förstörde saker för 10 000 tals kronor. Och ägaren tyckte att jag kunde kastrera katten om jag nu störde mig så mycket...då blev jag lite trött,men ägaren tog siott ansvar till sist. Dock är det väl inget man gör som steg 1 dock.
 
Sv: Vad står i lagen?

Men allvarligt talat? Är det verkligen fritt fram enl. lag att som kattägare tillåta sin katt att gå in hos andra människor och kissa ner (d.v.s. förstöra) deras ägodelar?

Det låter ju helt sjukt. :crazy:
 
Sv: Vad står i lagen?

Ja tydligen...det var upp till mig att hålla altandörr och fönster stängda och jaga katten från min uteplats...För det är ju ungefär precis vad en nybliven ensamstående mamma hade tid med :crazy:

Katten var ju inte märkt heller så i princip hade ju ägarna bara kunnat säga att det inte var deras katt,för hemma hos dem fick den inte vara pga den kissade inne. Tyvärr har bla den incidenten gjort att jag hellre tar i för mycket än för lite mot kattägare som släpper sina katter vind för våg,för jag vet hur hjälplös man är,speciellt om man själv inte vill göra katten illa.
 
Sv: Vad står i lagen?

kl

har läst hela tråden, jag som ägare till 3 katter..

min ena hankatt var okastrerad förut och gick å pissade på andras bilar (finns väldigt många katter som gör det på våra bilar)
så vi fick klagomål och så kastrerade vi honom.
men det han gör istället är å gräva i rabatter när han ska skita/pissa, hur ska man undvika det? ni snackar om nått medel, vad för medel?
Jag håller han alltid inne på nätterna just för att undvika skadegörelse och den trafikerade vägen som blir ännu värre på natten.

men som tur bor jag här där ingen klagar, för alla har katter själva som springer lösa och pissar.. men det blir väl annorlunda då man flyttar.. det värsta jag vet är att få klagomål och man försöker förbättra, med då är det vissa grannar som inte har någon medkänsla över huvudtaget, det skulle kännas bra om man kunde mötas i mitten lixom =/

halsband går knappt å ha på han, för dom försvinner efter en dag, eller så har han fastnat någonstans.

dom andra två honatterna har jag inne.
 
Sv: Vad står i lagen?

Har grymt svårt för att förstå mig på människor som stör sig på lösspringande katter.

Fattar inte ni att katter är levande varelser precis som ni själva? Hur skulle ni tycka om att bli instängda i ett hem och aldrig få gå ut? Eller traska runt några minuter om dagen i halsband och koppel?

Katter är djur med känslor och behov. De är viktigare än växter, som varken kan känna eller tänka. Så är det bara.

Passar det inte med katterna får ni väl flytta. Jag kommer aldrig förstå mig på människor som resonerar så som TS.
 
Sv: Vad står i lagen?

Har grymt svårt för att förstå mig på människor som stör sig på lösspringande katter.

Fattar inte ni att katter är levande varelser precis som ni själva? Hur skulle ni tycka om att bli instängda i ett hem och aldrig få gå ut? Eller traska runt några minuter om dagen i halsband och koppel?

Katter är djur med känslor och behov. De är viktigare än växter, som varken kan känna eller tänka. Så är det bara.

Passar det inte med katterna får ni väl flytta. Jag kommer aldrig förstå mig på människor som resonerar så som TS.

Det är ingen som säger att katterna ska leva instängda hela sina liv, bara att de inte ska springa lösa och härja som de vill. Hundar får inte springa lösa och härja fritt, inte hästar, inte kossor, inte höns... inga andra djur än katten och katter fungerar också bra att ha i rastgårdar och i koppel.

Bor man på landet och katten inte stör några grannar, fine. Men bor man i tätort får man banne mig se till att katten inte ställer till det hos grannarna.

Katten är inget vilt, fredat djur.
 
Sv: Vad står i lagen?

Har grymt svårt för att förstå mig på människor som stör sig på lösspringande katter.

Fattar inte ni att katter är levande varelser precis som ni själva? Hur skulle ni tycka om att bli instängda i ett hem och aldrig få gå ut? Eller traska runt några minuter om dagen i halsband och koppel?

Katter är djur med känslor och behov. De är viktigare än växter, som varken kan känna eller tänka. Så är det bara.

Passar det inte med katterna får ni väl flytta. Jag kommer aldrig förstå mig på människor som resonerar så som TS.

Well, du verkar uppenbarligen inte ägnat en hel dag åt att plantera i trädgården och några timmar är det förstört :smirk: Jag har svårt för människor som inte FATTAR att alla vill inte ha en totalförstörd trädgår, att vissa VILL planera saker som gräslök, blommor m.m. Eller ska vi icke kattägare sätta liknande fängelsedörrar runt hela trädgården kanske?

Då kan väl jag lika gärna släppa mina hundar lösa och låta dom förstöra i andras trädgårdar, skulle jag kunna säga att "det är hundarnas natur" det också? Nej, då skulle jag fan få betala en ny jäkla gräsmatta åt dom. :smirk:

Varför ska VI behöva flytta? Varför kan inte kattägarna som resonerar som dig flytta till landet istället, för där lär ni iaf slippa klagomål från grannar m.m.
Alla är kanske inte lika rika som resten av befolkningen som flyttar iväg som om man blir jagade av några huliganer.
 
Sv: Vad står i lagen?

Du skulle bli ansvarig och <ntagligen vara skadeståndsskyldig (betala för eventuell veterinärvård/avlivning och kanske skadestånd utöver det). :crazy: Varför? Jo, strikt hundägaransvar gäller... inte strikt kattägaransvar.

Ok, tycker faktiskt det borde vara likadant för alla djurägaren.
 
Sv: Vad står i lagen?

Har grymt svårt för att förstå mig på människor som stör sig på lösspringande katter.

Fattar inte ni att katter är levande varelser precis som ni själva? Hur skulle ni tycka om att bli instängda i ett hem och aldrig få gå ut? Eller traska runt några minuter om dagen i halsband och koppel?

Katter är djur med känslor och behov. De är viktigare än växter, som varken kan känna eller tänka. Så är det bara.

Passar det inte med katterna får ni väl flytta. Jag kommer aldrig förstå mig på människor som resonerar så som TS.



Eeeehhh???? :confused:

Även hundar är djur med känslor och behov, ska de oxå få springa runt i andras trädgårdar och förstöra? Eller andra djur?
SJÄLVKLART ska inte någon behöva stå ut med att få sina rabatter osv förstörda av andras djur.
Alla har olika intressen, så är det bara, men att anse att de som inte uppskattar att grannarnas katter saboterar planteringarna ska flytta, det är ju absurt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hyr ett hus på landet med egen trädgård och har en granne som har sin hund lös, problemet är att ägaren verkar ha dålig pli på...
2
Svar
34
· Visningar
3 213
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 728
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 737
Övr. Hund För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 276
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp