Bukefalos 28 år!

Vad står i lagen?

Sv: Vad står i lagen?

kl

det kommer just om sånt här på tv3 på tisdag.. på det här programmet grannfejden..

såg en reklamsnutt om det och tjejen (som blir störd av katten) skulle tydligen sparka ihjäl deras katt :crazy:

det ska jag titta på iaf.. kanske kommer fram bra tips och råd vad man kan göra som kattägare :D
 
Sv: Vad står i lagen?

En katt kan vara livsfarlig trots sin fysiska litenhet. En allergiker som åker på anafylaktisk chock efter att grannes katt har legat och myst på utmöblerna kan vara dödligt.

Parfymallergiker kan avlida av parfym.
Sätts parfymbärande människor bakom lås och i koppel...? Eller förbjuds de att bära parfym? Nepp... inget dera.

Jag tror säkert att somliga katter kan trivs i rastgård, om ägaren precis som du säger lägger energi på en bra miljö.
Men jag utgår från våra katter när jag skriver i den här tråden. Den ena skulle kunna fungera ändå. Han är vansinnigt gammal och tar en liten promenad runt huset varje dag, det räcker för honom.
Men de andra två skulle må jättedåligt. De behöver stora ytor, åkrar och skogar.
 
Sv: Vad står i lagen?

Om du nu anser att man ska skapa en så naturlig omgivning som möjligt för sina husdjur borde du sluta rida dina hästar. Du borde låta dina kaniner bo ute året runt och aldrig ge dem mat, samma sak med katterna.

Du kan ha dina hundar i koppel men du kan inte ha dina katter i en inhägnad trädgård. Låter lite konstigt om du frågar mig. Hundar har också ett behov av att vara lösa.

Och den där överskottsenergin kan dom göra sig av med i trädgården.

Visst katter tycker säkert om att få gå vart dom vill men det betyder inte att dom måste få göra det. Nu handlade ju tråden om att katter förstör trädgårdar i tätorter och efter vad jag förstått så skulle du inte ha en katt i en tätort. Det är ju bra för dina katter att du väljer att bo på landet men du borde kanske tänka på att lösspringande katter på landet och lösspringande katter i tätort inte är samma sak.

Hej.
Antar att inlägget riktades till mig...
Ja, jag vill sträva efter att upprätthålla en så naturlig miljö SOM MÖJLIGT för mina/våra djur.
Dvs, kaninerna får vara ute. Men inte året runt. De får mat (pellets och havrekross alltså) på vintern för att få lite hull och inte frysa. Aldrig annars.
Använder mig av NH när jag hanterar hästarna. Repgrimma. Långt mycket bättre än bett och miljontals olika signaler på än gång. Och mer naturligt för hästen: använder mig av hästens språk när jag jobbar med den.
Katterna får välja om de ska vara ute eller inne. ALLA katter borde ha rätt att välja själva.
De får mat för att inte tyna bort av svält. Ganska naturligt att ge dem mat för att förhindra det va?
Hundarna får vara ute lösa. Men är de i tätbebyggt område så är det koppel på dem. Varför? Därför att det är självklart för mig.
Kan inte säga varför det är skillnad på katter och hunbdar i den här frågan, men det är det för mig.

Nej, stadskatter och lantiskatter är inte samma sak... eller samma djur, men de medför inte samma problem. Jag fattar det.

Och blir det lag på att katter ska hållas innanför staket och i koppel kommer jag lägga mig ner och gråta för katternas skull. Innekatter är katter i fängelse. Som jag skrev ovan, borde alla katter få välja. Jag tror att väldigt få katter som fick välja skulle välja ett liv som innekatt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Och blir det lag på att katter ska hållas innanför staket och i koppel kommer jag lägga mig ner och gråta för katternas skull. Innekatter är katter i fängelse. Som jag skrev ovan, borde alla katter få välja. Jag tror att väldigt få katter som fick välja skulle välja ett liv som innekatt.

Tja gråt du men jag hurrar. Då kanske katterna blir mer värda och mer omhändertagna än vad många blir nu. De kanske kommer att öka i pris också, även små bondkatter, och människor kommer att förstå att det är inte ett slit-och-släng djur. Mindre sommarkatter, hemlösa katter och mindre buskavel.
En katt som aldrig varit ute lider inte för den har ingenting att sakna. Bara man stimulerar katterna och ser till att de får komma ut så mår de bra- dessutom slipper de bli påkörda, bortsprugna, skadade av andra människor eller omhändertagna i onödan.
Enligt körkortsteorin så blir inte ett barn helt pålitligt i trafiken förränn de når 15 års ålder, då de kan helt bedöma avstånd- en katt har mentaliteten av kanske en femåring- hur många katter tror du dör årligen i trafiken?

EN SAK som du borde tänka på, som du kanske inte riktigt fattar, är att katter har INGET i våran svenska miljö att göra. Det är FULLKOMLIGT ONATURLIGT för katterna att vistas här, de kom ju från början från egypten och går under kategorin "främmande arter". Om du nu tycker att det är synd att vi människor tar djurs habitat och bidrar till utrotning av många arter så beakta detta:
Varje år så dödar miljoner katter flera miljoner sångfåglar. Sångfåglar som är utrotningshotade.
Flera tamkatter har blandat sig med vildkattsraser och för vidare genetiska sjukdomar, smittor och dessutom så försvinner de inhemska arterna. Ett ex. är den Skottska Vildkatten som nu håller helt på att försvinna p.g.a utblandning med tamkatter.
Många katter, ex. i Australien, har skapat problem vid återinföring av hotade fågelarter då de hela tiden fortsätter att äta upp äggen och fåglarna. Många markbundna fåglar, d.v.s. de som inte kan flyga, håller på att utrotas p.g.a. de är ett sådant lätt byte för katterna. Katterna rubbar den balansen som ekosystemen har p.g.a. de har ingenting här att göra. Genom att släppa ut din katt bidrar du till att utrota och förstöra för våra inhemska arter som du så mycket värnar om.
Katterna stör också många människor i dess omgivning och sprider sjukdomar och parasiter till ex. små barn som leker i sandlådor. Katter sprider dessutom sjukdomar mellan sig själva, som ex. kattpest, som innebär onödigt lidande för många katter.


Det finns fler orsaker till varför man inte ska släppa ut katt och om du bland annat värnar om miljön ska du se till att inte släppa ut dem! Klarar du inte av att hålla dem inne ska du inte ha några alls.
 
Sv: Vad står i lagen?

Knapplån

Ni som klagar på alla dessa lösspringande katter, hur ofta ser ni möss och råttor i er närhet? Det finns faktiskt en hel del möss o råttor även i tätbebyggda områden. Skulle katter förbjudas att vistas ute fritt skulle nog möss och råttkvoterna öka ganska mycket runt omkring i samhällena.

Men det kanske är trevligare att lägga pengar på anticemx, råttgift och råttfällor än att se dessa hemska trädgårdsmarodörer, fågelmördare, allergiframkallande, pissande och skitande katter lösa runt omkring i samhället.
 
Sv: Vad står i lagen?

Knapplån

Ni som klagar på alla dessa lösspringande katter, hur ofta ser ni möss och råttor i er närhet? Det finns faktiskt en hel del möss o råttor även i tätbebyggda områden. Skulle katter förbjudas att vistas ute fritt skulle nog möss och råttkvoterna öka ganska mycket runt omkring i samhällena.

Men det kanske är trevligare att lägga pengar på anticemx, råttgift och råttfällor än att se dessa hemska trädgårdsmarodörer, fågelmördare, allergiframkallande, pissande och skitande katter lösa runt omkring i samhället.

Råttor kan man faktiskt hålla borta i stor omfattning genom en vettig sophantering och möss kan man jaga bort med hjälp av tex. ultraljud. Jag lider f ö inte av lite gnagare i närheten så länge det inte handlar om en råttinvasion och för det krävs en rätt jäkla dålig sophantering.

Katter är f ö inte vidare effektiva mot just råttor, de söker sig i regel till mindre djur. Råttor kan vara lite väl tuffa. Möss, sork och småfåglar är deras vanligaste byten.
 
Sv: Vad står i lagen?

Som djurägare är man skylldig att märka sina djur. Antingen öronmärkning, chip eller halsband (eller liknande). Men en chipmärkt/öronmärkt katt behöver inte bära halsband, även om jag anser att det är en självklarhet att man har halsband på katten oavsätt.

Det är ju så att en kattägare ska ha "koll" på sin lösgående katt. Men vad innebär det? Och vad är inte ok? Tar man det upp i domstol så har man ännu inte kunnat fälla kattägare för att deras katter befinner sig på andras ägor, bajsar i rabatten eller hälsar på när dörrn står öppen. Det finns inga regler som säger att katter inte får bajsa i rabatter. Precis som det inte heller finns regler som säger att fåglar inte får bajsa på bilar, eller rådjur inte får äta knoppar på planterade buskar.

Är det inte en katt så är det ngt annat som gräver i rabatten. :smirk:

Och jag tror inte heller att "förbud mot lösgående katter" existerar i Sverige. Inte som lag, som måste följas i vissa komuner så som många säger. Det är nog snarare rekomendationer. Jag har bott i en kommun där den lagen påstås finnas men det är minsann inget som man informerats om och inte heller ngt som följs.

En vildkatt (dvs en katt utan märkning eller som saknar hem) får avlivas. Om gemeneman får skjuta av katter med luftgevär vet jag ej, trots att vår nuvarande kommun påstod det när en granne ringde. Låter väldigt oseriöst efter som att man inte får avliva djur för egen maskin hur som helst. Ffa inte djur som inte tillhör en själv. Men du måste ändå först ta katten till veterinär för att kunna läsa av om det finns ngt chip, och då kan man ju höra med dem.
 
Sv: Vad står i lagen?

Nej, gemene man får inte skjuta katter med luftgevär. Jakträttsinnehavaren får skjuta en katt som konstaterats ägarlös (i praktiken som inte har någon ID-märkning). Hur avlivningen skall ske, vilket avstånd som gäller och vilket vapen som får användas är också reglerat av lagar.

I tätort krävs dessutom tillstån av polisen om en katt ska skjutas.
 
Sv: Vad står i lagen?

Råttor kan man faktiskt hålla borta i stor omfattning genom en vettig sophantering och möss kan man jaga bort med hjälp av tex. ultraljud. Jag lider f ö inte av lite gnagare i närheten så länge det inte handlar om en råttinvasion och för det krävs en rätt jäkla dålig sophantering.

Katter är f ö inte vidare effektiva mot just råttor, de söker sig i regel till mindre djur. Råttor kan vara lite väl tuffa. Möss, sork och småfåglar är deras vanligaste byten.

Jag håller med dig att man kan hålla borta möss o övriga gnagare i VISS omfattning genom vettig sophantering osv. Men möss o råttor blir man aldrig av med tror jag, men områdets katter håller anser jag rätt bra ordning på dem. Du lider inte av att få gnagare i din källare, i din vedhög osv men jag som tycker att vilda gnagare är skitäckligt skulle inte tycka om det.

Vissa katter är väldigt effektiva mot råttor anser jag och har även erfarenhet utav det. Ta ex vår fd stallkatt som nu har flyttat hem till mamma, han höll banne mig rent från råttor och möss i stallet. Sen katten försvann så dansar råttorna på bordet om man säger så. Har sett x antal stora råttor i stallet nu och det har jag aldrig sett så länge han befann sig i stallet. Så nu mer är det råttfällor och råttgift som gäller, vilket jag tycker är mindre trevligt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Angående lösa katter, där vi bor måste alla lösa katter ha halsband, annars plockas dom in och och skickar dom till ett djurhem om de inte vet vem ägaren är (och ja, det har stått tydligt i lapparna man får, dock så verkar dom tro att alla nyinflyttade vet det).

Nu är det så att diverse katter kommer in i trädgårdar och förstör och vi har sagt till ägaren att antagligen får de köpa ett medel till oss (vilket vi inte anser att vi är skyldiga till att köpa) som vi kan försöka hindra katterna att komma in men då pratar de om att det är katternas naturliga beteende. So? Varför ska de utan katt, men med en trädgårshobby behöva se allt förstört dagen efter? Ska inte vi med trädgårdar få lov att ha våra trädgårdar ifred?

Hur funkar lagen gällande det där? Måste vi med trädgårdar köpa medel själva eller ska kattägarna köpa det åt dom?

/carat - vars mamma blivit förstörd flera gånger efter timmars slit i trädgården resulterat i kat(t)astrof.

Undrar bara hur mkt katterna förstör eran trädgård och om ni möjligtvis har dokumenterat det? Hade varit intressant och se hur mycket katterna förstör.

Jag vet ju att när min mormor levde och bodde i hus höll hon på mycket med sin trädgård och planterade osv och fick ibland trädgården förstörd utav rådjur, men vill man bo nära skogen så får man ta den smällen resonerade hon.
 
Sv: Vad står i lagen?

Jag håller med dig att man kan hålla borta möss o övriga gnagare i VISS omfattning genom vettig sophantering osv. Men möss o råttor blir man aldrig av med tror jag, men områdets katter håller anser jag rätt bra ordning på dem. Du lider inte av att få gnagare i din källare, i din vedhög osv men jag som tycker att vilda gnagare är skitäckligt skulle inte tycka om det.

Vissa katter är väldigt effektiva mot råttor anser jag och har även erfarenhet utav det. Ta ex vår fd stallkatt som nu har flyttat hem till mamma, han höll banne mig rent från råttor och möss i stallet. Sen katten försvann så dansar råttorna på bordet om man säger så. Har sett x antal stora råttor i stallet nu och det har jag aldrig sett så länge han befann sig i stallet. Så nu mer är det råttfällor och råttgift som gäller, vilket jag tycker är mindre trevligt.

Jag har inget emot lite gnagare så länge det är på en hanterlig nivå. Eliminera dem helt kan man inte göra, katt eller inte och det är inte heller något jag önskar.
 
Sv: Vad står i lagen?

Katter är f ö inte vidare effektiva mot just råttor, de söker sig i regel till mindre djur. Råttor kan vara lite väl tuffa. Möss, sork och småfåglar är deras vanligaste byten.

Vill invända! :D
Vi bor i ett litet, gammalt hus på landet med ihåliga, sommarisolerade väggar med spån. Vi har inte haft en enda liten gnagare i varken väggarna, i huset eller utanför. Inte ett spår. 5 katter på 42 kvm gör susen! :angel:
 
Sv: Vad står i lagen?

Vill invända! :D
Vi bor i ett litet, gammalt hus på landet med ihåliga, sommarisolerade väggar med spån. Vi har inte haft en enda liten gnagare i varken väggarna, i huset eller utanför. Inte ett spår. 5 katter på 42 kvm gör susen! :angel:

Vi har aldrig haft råttor i huset, katt eller inte. Andra smågnagare har vi dock haft, men inte så det stört oss.
 
Sv: Vad står i lagen?

små möss kan väl gå ann i stallet, men råttor, fy f-n där går gränsen. Nej självklart kan man inte helt utrota råttorna, då hade man nog gjort det för länge sedan.

knapplånar av mig själv.

Vi, varken jag eller min sambo har någonsinn hört grannarna klaga på Junior, sen vet man inte vad folk längre bort tycker om honom. Men här hemma har jag aldrig hört att folk stör sig på lösa katter, vi bor i en mindre ort och i villaområde, och jag har aldrig varit med om att någon har sagt att de har fått sin trädgård förstörd av katter, inte ens våra grannar som sköter sina trädgårdar pedant har någonsinn klagat på att de fått sina trädgårdar förstörda. Så för mig låter det otroligt att en katt kan förstöra så otroligt mycket i en trädgård, att de kan skapa irritation genom att uträtta sina behov kan jag förstå men som i ts fall har jag aldrig hört.
 
Sv: Vad står i lagen?

Har grymt svårt för att förstå mig på människor som stör sig på lösspringande katter.

Fattar inte ni att katter är levande varelser precis som ni själva? Hur skulle ni tycka om att bli instängda i ett hem och aldrig få gå ut? Eller traska runt några minuter om dagen i halsband och koppel?

Katter är djur med känslor och behov. De är viktigare än växter, som varken kan känna eller tänka. Så är det bara.

Passar det inte med katterna får ni väl flytta. Jag kommer aldrig förstå mig på människor som resonerar så som TS.

Hej jag är själv katt ägare och bor på en gård på landet.
Jag tycker du har lite fel.
Alla har vi olika intresse.
Jag har en kompis. Bor i ett villa område utan för gbg. Hon har hobby Blommor o växter. Pyntar o grejar i sina rabatter. Men nu för några årsedan flyttade en familj in i huset mitt e mot dom. Dom har 3 katter.
Dessa 3 katter skiter o pissar i min kompis rabatter. När hon ränsar o gräs. sätter hon nävarna i katt skit. Katterna springer även på deras nya bil . då står den under en carport på deras garage plats,.
Så grannarna runt om är heltokiga på dessa JJ### llaa katter. På landet passar en katt. där kan de jaga muss mm. Inte i villa område.
Skita i sandlådora , där små barn leker.:eek:
 
Sv: Vad står i lagen?

På landet, i stall, i ladugårdar... där är det OK med utekatter, men jag håller med. I tätort har de inget lösa ute att göra. Grannar ska inte påtvingas andras djur.

I stall och ladugårdar har katterna ett arbete att göra, sådana katter håller sig oftast på gården (om de är kastrerade) också för allt de behöver har de där.
 
Sv: Vad står i lagen?

På landet, i stall, i ladugårdar... där är det OK med utekatter, men jag håller med. I tätort har de inget lösa ute att göra. Grannar ska inte påtvingas andras djur.

I stall och ladugårdar har katterna ett arbete att göra, sådana katter håller sig oftast på gården (om de är kastrerade) också för allt de behöver har de där.

Ok åsikterna är ju fria, men jag tycker att ni biter er lite själva i svansen. Vad är det som säger att folk ute på landet ska acceptera lösa katter? Det finns ju mängder av "lantisar" som älskar att påta i sina trädgårdar, vad är skillnaden? Ingen tycker jag. Det finns faktiskt möss ute i städernas villakvarter oxå där katterna gör nytta genom att hålla rent.

Det finns mycket jag stör mig på, bla alla rökare som promt ska stå och röka överallt, men inte går jag runt och kräver att man stoppa rökning utomhus för det.
 
Sv: Vad står i lagen?

Ok åsikterna är ju fria, men jag tycker att ni biter er lite själva i svansen. Vad är det som säger att folk ute på landet ska acceptera lösa katter? Det finns ju mängder av "lantisar" som älskar att påta i sina trädgårdar, vad är skillnaden? Ingen tycker jag. Det finns faktiskt möss ute i städernas villakvarter oxå där katterna gör nytta genom att hålla rent.

Det finns mycket jag stör mig på, bla alla rökare som promt ska stå och röka överallt, men inte går jag runt och kräver att man stoppa rökning utomhus för det.

Ute på landet är inte risken riktigt lika stor att katterna kommer gå och ofreda folk i deras trädgårdar eftersom det finns enorma ytor att uforska och trädgårdar brukar inte riktigt vara det mest spännande. Jag är uppvuxen på landet och i princip varje gård hade katt, jag såg dem aldrig i någon trädgård annan än deras ägare. Jag såg dem på sin höjd passera någon annans trädgård.

I tätort handlar det om mycket fler människor (och katter) på betydligt trängre yta vilket borgar för fler konflikter.
 
Sv: Vad står i lagen?

Precis. Jag är också uppvuxen i en liten by på landet där det finns minst en (ute)katt i varje hus och aldrig att vi har haft problem med de andra katterna. Vi ser någon av dem passera över vår tomt ibland, men that's it. (Dock så skiter vår egna katt i rabatterna ibland, men det är väl smällar man får ta. ;))

Annat var det dock när vi bodde i ett villakvarter i ett mindre samhälle. Då hade vi katter på besök ofta och då bl.a. i min och min brors sandlåda, och på altanen där de gärna tillbringade några timmar i våra utemöbler. Det här var dock aldrig något jätteproblem för oss, men det är kanske inte direkt roligt att som förälder hitta sin unge lekande med kattskit i sin egen sandlåda. :crazy:

Nu bor jag i en radhuslägenhet i ett villakvarter och här bokstavligt talat kryllar det av katter (grannen mitt emot har några stycken och grannen bredvid har också en, sedan hur det ser ut i husen runt omkring har jag ingen aning om men det är katter lite överallt) och det tycker jag faktiskt kan vara en aning irriterande ibland. Jag har verkligen ingenting emot katter i sig och jag har inga rabatter som riskerar att bli förstörda, men det är inte så kul att inte ens kunna ha altandörren lite på glänt utan att få besök av en annan katt. En gång när jag hade altandörren öppen och kom ut från köket så hittade jag en väldigt "hungrig" katt sittande på buren till mina dåvarande råttor. Inte särskilt roligt, framför allt inte enligt råttorna som förstås var totalt panikslagna.

Detta hade aldrig hänt hos min mamma på landet, så jag håller med Sol. Det är skillnad på "landet" och "stan/tätorten".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hyr ett hus på landet med egen trädgård och har en granne som har sin hund lös, problemet är att ägaren verkar ha dålig pli på...
2
Svar
34
· Visningar
3 219
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 792
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 751
Övr. Hund För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 296
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp