Bukefalos 28 år!

Vad står i lagen?

Sv: Vad står i lagen?

jag är också nyfiken på vad det är för medel? Funkar det verkligen?

//Kattägare som också vill erbjuda något till grannarna.
 
Sv: Vad står i lagen?

jag är också nyfiken på vad det är för medel? Funkar det verkligen?

//Kattägare som också vill erbjuda något till grannarna.

Pappa köpte något i Ungern, har ingen aning vad det heter, och så står det ju på ungerska.
Men sedan har jag läst om diverse medel (som självklart inte är giftigt) här på kattforum?
 
Sv: Vad står i lagen?

Det är ingen som säger att katterna ska leva instängda hela sina liv, bara att de inte ska springa lösa och härja som de vill. Hundar får inte springa lösa och härja fritt, inte hästar, inte kossor, inte höns... inga andra djur än katten och katter fungerar också bra att ha i rastgårdar och i koppel.

Bor man på landet och katten inte stör några grannar, fine. Men bor man i tätort får man banne mig se till att katten inte ställer till det hos grannarna.

Katten är inget vilt, fredat djur.

Hej.
Bor man i tätort och grannarna stör sig så till den milda grad på katten att de kräver koppel och rastgård tycker inte jag att man ska ha katt om man bor i tätorter. Då är det bättre, och snällare mot katten, att avstå.
 
Sv: Vad står i lagen?

Well, du verkar uppenbarligen inte ägnat en hel dag åt att plantera i trädgården och några timmar är det förstört :smirk: Jag har svårt för människor som inte FATTAR att alla vill inte ha en totalförstörd trädgår, att vissa VILL planera saker som gräslök, blommor m.m. Eller ska vi icke kattägare sätta liknande fängelsedörrar runt hela trädgården kanske?

Då kan väl jag lika gärna släppa mina hundar lösa och låta dom förstöra i andras trädgårdar, skulle jag kunna säga att "det är hundarnas natur" det också? Nej, då skulle jag fan få betala en ny jäkla gräsmatta åt dom. :smirk:

Varför ska VI behöva flytta? Varför kan inte kattägarna som resonerar som dig flytta till landet istället, för där lär ni iaf slippa klagomål från grannar m.m.
Alla är kanske inte lika rika som resten av befolkningen som flyttar iväg som om man blir jagade av några huliganer.

Hej.
Nej, jag har inte ägnat en hel dag åt plantering. Plantering intresserar mig inte. Våra kaniner gräver upp gräsmattan här hemma, men det får de gärna göra. Deras välmående är betydligt viktigare än gräsmattan. Gräsmattan bryr sig ju knappast om den blir uppgräven.
Det är däröfr jag resonerar som jag gör. Växter känner inte och bryr sig inte, djur gör det.

Jag bor redan på landet :) Här får katterna gå som de vill, mår hur bra som helst och förstör aldrig en enda liten rabatt (ja, vi har faktiskt grannar). Att få kattägare som resonerar som jag att flytta är nog väldigt svårt, eftersom de bara äger katten. Det är ju ni med trädgårdarna som blir drabbade av dem, så att säga.
Därför tror jag att det är bättre att flytta om man har trädgård än om man har katt. Men för katternas skull tror jag att det bäst att de inte bor i tätorter överhuvudtaget.
 
Sv: Vad står i lagen?

Eeeehhh???? :confused:

Även hundar är djur med känslor och behov, ska de oxå få springa runt i andras trädgårdar och förstöra? Eller andra djur?
SJÄLVKLART ska inte någon behöva stå ut med att få sina rabatter osv förstörda av andras djur.
Alla har olika intressen, så är det bara, men att anse att de som inte uppskattar att grannarnas katter saboterar planteringarna ska flytta, det är ju absurt!

Okej, jag är väl lite absurd av mig.
Själv tycker jag att det är absurt att tycka att växter och blad är viktigare än djur, i det här fallet katter.
 
Sv: Vad står i lagen?

Men det är väl ändå ingen som har påstått att växter är viktigare än djur, eller tvärtom! Dock så får man som djurägare faktiskt acceptera att inte alla tycker lika mycket om ens älsklingar som man själv gör, samt att det för många är ett stort intresse att t.ex. sköta om sin trädgård.

Och eftersom det inte finns någonting som säger att en katt inte kan må bra om den inte får springa lös ute vind för våg (tvärtom faktiskt, eftersom det är de lösa katterna som löper störst risk att råka illa ut, t.ex. genom att en elak arg granne skadar den eller att den råkar bli överkörd) så hoppas jag verkligen att lagen skärps till lite gällande kattägaransvar. Man borde ju knappast kunna lägga över ansvaret på grannen med trädgården i alla fall, och tvinga denne att flytta. Det är ju ungefär som att sätta offret i fängelse och låta brottslingen gå lös, om man hårddrar det lite. :crazy:

Dessutom får man ju inte glömma att det i slutändan är just den stackars katten som hamnar i kläm om en konflikt - människor emellan - uppstår. Och det hade i alla fall inte jag velat utsätta mina katter för.
 
Sv: Vad står i lagen?

Ja självklart är det de trädgårdsintresserade som ska flytta. Det är ju deras fel att de får sina rabatter förstörda. Hur tänker du egentligen? :mad:

Om du inte bryr dig om din gräsmatta blir uppgrävd betyder inte att alla tycker det är ok. Man ska inte behöva stå ut med vad som helst. Vad skulle du tycka ifall dina granna släppte lös sina katter som dödade dina kaniner. Det är också i deras natur så du kan ju inte klaga eller hur?

Din tomt är ditt revir och du ska få ha det ifred.Och nån dag kommer du träffa på någon som verkligen tar det på alvar och sen har du ingen katt. Om kattägare absolut måste ha sina katter utomhus i tätort eller där de har grannar så får dom ta och bygga en staket som katten inte kan ta sig igenom och på så sätt hålla katten på den egna tomten (om katter stör grannarna vill säga)

Get off my garden funkar rätt så bra mot katter
http://www.martleyelectronics.co.uk/cat_control.htm
Sidan är på engelska men produktena ska gå att köpa i sverige.
 
Sv: Vad står i lagen?

Jag står fast vid att jag tycker att katter ska få gå lösa.

Visst är det katterna som lider vid eventuella konflikter mellan grannarna, därför tycker jag att att man i te ska ha katt om man bor i tätort.

Jag VET att våra katter skulle lida fruktansvärt om vi satte stängsel runt vår tomt och satte koppel på dem. Jag skulle hellre avliva dem än göra det. Och de får hellre bli överkörda och dö lyckligt än att plågas ihjäl av stängsel och koppel. Så jo, våra katter säger att de mår dåligt av att inte få springa lösa vind för våg.

Varför är det alltid människan som ska ha rätt att tränga undan allting annat? Det är så vi tar död på tigrar, koalor, pandor och väldigt många andra utrotningshotade djur.
Vi är människor, och måste fatta någon gång att andra arter oxå lever på den här planeten.
Några förbaskade plantor ska inte få stå ivägen för det.
 
Sv: Vad står i lagen?

Jag står fast vid att jag tycker att katter ska få gå lösa.

Visst är det katterna som lider vid eventuella konflikter mellan grannarna, därför tycker jag att att man i te ska ha katt om man bor i tätort.

Jag VET att våra katter skulle lida fruktansvärt om vi satte stängsel runt vår tomt och satte koppel på dem. Jag skulle hellre avliva dem än göra det. Och de får hellre bli överkörda och dö lyckligt än att plågas ihjäl av stängsel och koppel. Så jo, våra katter säger att de mår dåligt av att inte få springa lösa vind för våg.

Varför är det alltid människan som ska ha rätt att tränga undan allting annat? Det är så vi tar död på tigrar, koalor, pandor och väldigt många andra utrotningshotade djur.
Vi är människor, och måste fatta någon gång att andra arter oxå lever på den här planeten.
Några förbaskade plantor ska inte få stå ivägen för det.

Du ger inte dina katter mycket cred. De flesta katter tycker att en rastgård är helt OK. Om man till råga på allt stängslar in hela trädgården blir det en hyfsat stor rastgård också.

Och varför börjar du blanda in vilda djur i det hela? Ja, det är fruktansvärt hur människan förstör habitaten för vilda djur så att de riskerar att dö ut men vad f*n har det med katter att göra? Tamkatten är ett tamdjur och den har inget naturligt habitat annat än det den delar med människan. Skilj på äpplen och päron.

Men, men... då vet jag vart du står. Flyttar jag så jag hamnar i närheten av dig släpper jag både hundar och hästar, tja varför inte några kossor också lösa. Om mina hundar klipper dina katter sk*ter väl jag i, det är ju fullt naturlig. Om Bosse surtjur jagar dina barn struntar jag väl i, det är naturligt och om kossorna använder dina utemöbler som ryktborstar, äh... det är väl helt OK.
 
Sv: Vad står i lagen?

Och de får hellre bli överkörda och dö lyckligt

När katten sedan är påkörd och släpar sig hem med tarmarna på utidan och ingen är hemma på kanske 3 timmar,är det ett sätt att dö lyckligt på?

Jag värderar iaf min katt högre än så,dessutom trivs han alldeles utmärkt med att vara innekatt.

Däremot håller jag med dig att man i så fall kanske inte skall ha katten i tätbebygt område om man anser att katten lider av att vara innekatt eller ha kattgård, att ha katt är ingen rättighet,och när jag skaffar katt så skaffar jag den till MIG inte till mina grannar,de skall inte behöva ta ansvar och städa och sanera efter mina djur likaväl som de skall slippa att mina barn och djur skall få gå in i deras trädgård och förstöra allt i sin väg bara för att jag är slapp och inte orkar se efter mina djur eller vänjer dem från början vid att inte springa lösa.
 
Sv: Vad står i lagen?

Hej.
Nej, jag har inte ägnat en hel dag åt plantering. Plantering intresserar mig inte. Våra kaniner gräver upp gräsmattan här hemma, men det får de gärna göra. Deras välmående är betydligt viktigare än gräsmattan. Gräsmattan bryr sig ju knappast om den blir uppgräven.
Det är däröfr jag resonerar som jag gör. Växter känner inte och bryr sig inte, djur gör det.

Jag bor redan på landet :) Här får katterna gå som de vill, mår hur bra som helst och förstör aldrig en enda liten rabatt (ja, vi har faktiskt grannar). Att få kattägare som resonerar som jag att flytta är nog väldigt svårt, eftersom de bara äger katten. Det är ju ni med trädgårdarna som blir drabbade av dem, så att säga.
Därför tror jag att det är bättre att flytta om man har trädgård än om man har katt. Men för katternas skull tror jag att det bäst att de inte bor i tätorter överhuvudtaget.

Vi bor i en tätort.
Vi kan inte bara flytta, anledningen har du inget med att göra då jag inte vill säga allt om vårt liv.
Visst, du tycker kanske att djur som gräver i era trädgårdar m.m inte är något problem, men alla resonerar inte som dig.
Mamma är uppvuxen på landet, trägdårdar, plantering, blommor m.m är hennes stora intresse, efter allt som hänt så är just det som får henne må bra.

Jag har inte påstått att jag hatar katter, jag har inte påstått att jag lider av dom. Men jag vill att mamma ska kunna få ha den trädgård hon vill ha.
Skulle du tycka det är ok om jag släpper mina hundar i din trädgård och be dom gräva, kissa, skita? Skulle du bli glad då månntro? :)
 
Sv: Vad står i lagen?

Du ger inte dina katter mycket cred. De flesta katter tycker att en rastgård är helt OK. Om man till råga på allt stängslar in hela trädgården blir det en hyfsat stor rastgård också.

Och varför börjar du blanda in vilda djur i det hela? Ja, det är fruktansvärt hur människan förstör habitaten för vilda djur så att de riskerar att dö ut men vad f*n har det med katter att göra? Tamkatten är ett tamdjur och den har inget naturligt habitat annat än det den delar med människan. Skilj på äpplen och päron.

Men, men... då vet jag vart du står. Flyttar jag så jag hamnar i närheten av dig släpper jag både hundar och hästar, tja varför inte några kossor också lösa. Om mina hundar klipper dina katter sk*ter väl jag i, det är ju fullt naturlig. Om Bosse surtjur jagar dina barn struntar jag väl i, det är naturligt och om kossorna använder dina utemöbler som ryktborstar, äh... det är väl helt OK.

Hej!
Ärligt talat skulle jag nog tycka att det vore ganska trevligt med lite kor traskande här utanför. Men så är jag ju extrem av mig också.

Om nu jag ska skilja på äpplen och päran tycker jag att du ska göra det oxå. Jag tänker på storlek nu. Det är hyfsat skillnad på en tjur och en katt, kan du hålla med mig om det?
En tjur/ko/häst skulle kunna vara farlig. En katt oxå, men de är så små att de inte kan göra någon större skada.
 
Sv: Vad står i lagen?

När katten sedan är påkörd och släpar sig hem med tarmarna på utidan och ingen är hemma på kanske 3 timmar,är det ett sätt att dö lyckligt på?

Jag värderar iaf min katt högre än så,dessutom trivs han alldeles utmärkt med att vara innekatt.

Däremot håller jag med dig att man i så fall kanske inte skall ha katten i tätbebygt område om man anser att katten lider av att vara innekatt eller ha kattgård, att ha katt är ingen rättighet,och när jag skaffar katt så skaffar jag den till MIG inte till mina grannar,de skall inte behöva ta ansvar och städa och sanera efter mina djur likaväl som de skall slippa att mina barn och djur skall få gå in i deras trädgård och förstöra allt i sin väg bara för att jag är slapp och inte orkar se efter mina djur eller vänjer dem från början vid att inte springa lösa.

Att bli överkörd och inte dö på än gång är naturligtvis inget trevligt sätt att dö på, men jag förutsatte att folk skulle fatta det utan att jag skrev till det. Fel kan alla ha.

När vi stänger in våra katter för att de inte ska bli överkörda kallas det inte kärlek. Då kallas det överbeskydd.
Men du vet hur din katt funkar. Om den trivs med att vara inne så gör den det.

att ha katt är ingen rättighet :bow: Bland det bästa jag läst på länge.
 
Sv: Vad står i lagen?

Vi bor i en tätort.
Vi kan inte bara flytta, anledningen har du inget med att göra då jag inte vill säga allt om vårt liv.
Visst, du tycker kanske att djur som gräver i era trädgårdar m.m inte är något problem, men alla resonerar inte som dig.
Mamma är uppvuxen på landet, trägdårdar, plantering, blommor m.m är hennes stora intresse, efter allt som hänt så är just det som får henne må bra.

Jag har inte påstått att jag hatar katter, jag har inte påstått att jag lider av dom. Men jag vill att mamma ska kunna få ha den trädgård hon vill ha.
Skulle du tycka det är ok om jag släpper mina hundar i din trädgård och be dom gräva, kissa, skita? Skulle du bli glad då månntro? :)

Hej.
Jag ber ödmjukast om ursäkt för att jag har sabbat din tråd. Du bad om råd om vad man ska ta sig till med lösspringade katter, och så fick du en stängsel-och-koppel-motståndare på köpet :angel:

Jag kräver inte av dig att du ska berätta din livs historia. Och jag beklagar verkligen att ni har problem i familjen.
Jag är ingen hemsk människa bara för att jag tycker att katter ska få gå lösa. Jag är snäll egentligen, det lovar jag :D

Dina hundar får gärna gå lösa i min trädgård. Du förstår, vi har ändå inget gräs de kan gräva upp. Det är mest mossa.

Men varför ska katter få gå lösa men inte hundar då? Det är ju trots allt mer accepterat med lösspringade katter än hundar. Har inget vettigt svar på det, annat än att våra hundar fungarar utmärkt i koppel, men våra katter skulle självdö av tristess om de stängdes in och fick gå i koppel. De behöver röra sig i skog och mark, jaga råttor och sorkar och springa av sig överskottsenergi.

Skaffar man djur är man skyldig att se till att miljön är så naturlig för djuret som möjligt. Fiskar tex. Akvarium är för små när de eg ska simma i ett helt hav/sjö. Men ska man ha fiskar får man skaffa ett jätteakvarium. Likadant med fåglar. Och ormar.
Det är djur som man inte borde få ha som husdjur tycker jag.

Och så katterna då. De ska ju ändå, precis som tamkaniner, vara utomhus. Våra ridhästar är oxå tamhästar, men att ha dem instängda i stallet ständigt och jämnt är inte accepterat. Varför ska det vara det med kattarna då?

Visst, stäng in era katter och sätt dem i koppel. Men jag kommer aldrig göra det. Hellre avstå från att ha katt, vilket jag kommer att göra om jag någonsin flyttar till tätbebyggt område.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad står i lagen?

Hej!
Ärligt talat skulle jag nog tycka att det vore ganska trevligt med lite kor traskande här utanför. Men så är jag ju extrem av mig också.

Om nu jag ska skilja på äpplen och päran tycker jag att du ska göra det oxå. Jag tänker på storlek nu. Det är hyfsat skillnad på en tjur och en katt, kan du hålla med mig om det?
En tjur/ko/häst skulle kunna vara farlig. En katt oxå, men de är så små att de inte kan göra någon större skada.

En katt kan vara livsfarlig trots sin fysiska litenhet. En allergiker som åker på anafylaktisk chock efter att grannes katt har legat och myst på utmöblerna kan vara dödligt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Men varför ska katter få gå lösa men inte hundar då? Det är ju trots allt mer accepterat med lösspringade katter än hundar. Har inget vettigt svar på det, annat än att våra hundar fungarar utmärkt i koppel, men våra katter skulle självdö av tristess om de stängdes in och fick gå i koppel. De behöver röra sig i skog och mark, jaga råttor och sorkar och springa av sig överskottsenergi.

Skaffar man djur är man skyldig att se till att miljön är så naturlig för djuret som möjligt. Fiskar tex. Akvarium är för små när de eg ska simma i ett helt hav/sjö. Men ska man ha fiskar får man skaffa ett jätteakvarium. Likadant med fåglar. Och ormar.
Det är djur som man inte borde få ha som husdjur tycker jag.

Precis, skaffar du fiskar fixar du en så naturlig miljö som möjligt MEN den är fortfarande "artificiell". Du släpper inte ut dem i grannens damm eller in närmsta sjö.

En katt med en stimulerande inomhusmiljö, somfår vara ute i koppel och/eller i rastgård får utlopp för sina naturliga behov och för sin energi. Det handlar bara om hur mycket arbete ägaren är beredd på att lägga ner på miljön.
 
Sv: Vad står i lagen?

Jag hade gladeligen tagit katten med mig och kastrerat den om det är så att den pinkar på saker och ting. det kostar en femhundring och sedan slipper du att köpa nya grejer stup i kvarten. Se det som en god gärning; Du slipper problemen och katten mår bättre själv. Strunta i ägaren..

Själv har jag alltid bott i kattbebyggda områden, men har aldrig haft några problem med katter som "förstör" rabatterna.. de kanske sätter sig och kissar eller bajsar i dem, men har fått behålla alla blommor och växter..

Det finns andra djur än katter i vår natur som "förstör" saker.. Tex. fåglar och deras skit på utemöbler m.m..

Det är inte hela världen..
 
Sv: Vad står i lagen?

Om du nu anser att man ska skapa en så naturlig omgivning som möjligt för sina husdjur borde du sluta rida dina hästar. Du borde låta dina kaniner bo ute året runt och aldrig ge dem mat, samma sak med katterna.

Du kan ha dina hundar i koppel men du kan inte ha dina katter i en inhägnad trädgård. Låter lite konstigt om du frågar mig. Hundar har också ett behov av att vara lösa.

Och den där överskottsenergin kan dom göra sig av med i trädgården.

Visst katter tycker säkert om att få gå vart dom vill men det betyder inte att dom måste få göra det. Nu handlade ju tråden om att katter förstör trädgårdar i tätorter och efter vad jag förstått så skulle du inte ha en katt i en tätort. Det är ju bra för dina katter att du väljer att bo på landet men du borde kanske tänka på att lösspringande katter på landet och lösspringande katter i tätort inte är samma sak.
 
Sv: Vad står i lagen?

Har grymt svårt för att förstå mig på människor som stör sig på lösspringande katter.

Fattar inte ni att katter är levande varelser precis som ni själva? Hur skulle ni tycka om att bli instängda i ett hem och aldrig få gå ut? Eller traska runt några minuter om dagen i halsband och koppel?

Katter är djur med känslor och behov. De är viktigare än växter, som varken kan känna eller tänka. Så är det bara.

Passar det inte med katterna får ni väl flytta. Jag kommer aldrig förstå mig på människor som resonerar så som TS.

Jag tycker också att katter ska få vara ute. MEN jag skulle inte ha katt om jag bodde i tättbebyggt område just pga problemet med lösa katter som förstör och pissar överallt.
När jag bodde i lägenhet var mina katter inne! När jag flyttade ut på landet fick de komma ut.
Varför ska kattägare hållas ansvarslösa förstår inte jag. Jag håller min hund kopplad när jag är i tättbebyggt område främst pga alla dessa lösspringande katter. Jag vill inte att min hund ska jaga dem, vilket hon gör.
Hunden mår också bäst om hon får vara lös, och det får hon, på ställen där det är lämpligt. Andras tomter är inte lämpligt ställe, det borde gälla för katter med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hyr ett hus på landet med egen trädgård och har en granne som har sin hund lös, problemet är att ägaren verkar ha dålig pli på...
2
Svar
34
· Visningar
3 216
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 782
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 750
Övr. Hund För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 290
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp