Bukefalos 28 år!

Vad står i lagen?

Sv: Vad står i lagen?

Själv skulle jag intekunna tänka mig att umgås med folk som hellre skjuter ihjäl fåglarna än tvättar bort skiten.
Men vi är ju väldigt olika i våra val av vänner. Och tur är väl det.

Man väljer inte alla man känner, vissa ingår i släkten men ärligt talat har jag inget emot att jägare skjuter skadedjur. Jag vet att dessa jägare är väldigt duktiga.

Fågelskit fräter sönder bilens lack och alla kan tyvärr inte vara hemma och vakna dygnet runt för att vakta sin egendom och tvätta av bilen så fort en fågel släppt ett lass. Dessutom har denna avskjutning en bieffekt, fåglarna lär sig att området är farligt och försvinner efter ett tag.
 
Sv: Vad står i lagen?

Så länge de springer är det väl ingen som bryr sig. När folk får börja leva som fångar i sitt eget hem pga grannens katt bryr sig däremot folk. Att få altanen indränkt i kattpiss,tvätten nerpissad,ungarnas sandlåda förstörd,lacken på bilen repad och lägenheten besökt av katter somgår in och kanske tom dödar ens gnagare...ja där reagerar många. Speciellt som de flesta kattägare bara rycker på axlarna och vägrar ta ansvar över sina katter.

Hade det varit ett barn eller en hund som gjort samma sak hade troligtvis både ägaren och föräldrarna reagerat med att plocka fram kopplet och ge ungarna en förmaning.

Sedan att det finns vilda djur som också förstör,det får man leva med,men en katt har en ägare,likaväl som jag får ta ansvar över min häst,min hund,mina barn får man ta ansvar över sin katt.

Min egen katt har sedan han var bebis hängt med mig ut (bor på tätbeygt område) antingen går han brevid mig eller om jag sitter ute så ligger han brevid...så visst går det att ha katten med ute bara man har uppsyn över den.

En hundägare är ju oftast ute med hunden några timmar per dag,varför kan man inte vara det med en katt om man vill att den skall få vara ute och tror att den far illa inomhus? Av ren lathet?
Mina katter kommer alltid på kommando och går med på promenader och när de inte orkar gå ligger de under barnvagnen. Och jag tror knappast varken jag eller mina katter är unika.

Jag tycker inte att kattägare som vägrar ta ansvar för sina katter är föredömliga kattägare, tvärtom.
Orsakar katten skador ska man naturligtvis stå för kostnaderna (under de 18 år som jag har levt och haft katt har de aldrig någonsin förstört något annat än en porslinsprydnad).
Jag utgårfrån mina katter när jag skriver, och jag vet att de skulle lida fruktansvärt (och när jag säger lida så menar jag verkligen det - de klarar inte av att leva som innekatter och skulle vi sätta koppel på dem skulle de flippa) om vi stängde in dem. Det vore vanvård.
 
Sv: Vad står i lagen?

Man väljer inte alla man känner, vissa ingår i släkten men ärligt talat har jag inget emot att jägare skjuter skadedjur. Jag vet att dessa jägare är väldigt duktiga.

Fågelskit fräter sönder bilens lack och alla kan tyvärr inte vara hemma och vakna dygnet runt för att vakta sin egendom och tvätta av bilen så fort en fågel släppt ett lass. Dessutom har denna avskjutning en bieffekt, fåglarna lär sig att området är farligt och försvinner efter ett tag.

Alla kan tyvärr inte heller vara hemma och vakta sina katter, och ta ut dem i sele och koppel så fort de vill gå ut.
Men visst...ta livet av fåglarna bara, så att de andra inte kommer tillbaka. Det är ju BARA VI som har rätt att leva, eftersom andra förstör lacken på våra bilar. Herregud!!!
 
Sv: Vad står i lagen?

Alla kan tyvärr inte heller vara hemma och vakta sina katter, och ta ut dem i sele och koppel så fort de vill gå ut.

Men hundar funkar utmärkt att låta vänta hemma tills man kommer hem från jobbet?

Men visst...ta livet av fåglarna bara, så att de andra inte kommer tillbaka. Det är ju BARA VI som har rätt att leva, eftersom andra förstör lacken på våra bilar. Herregud!!!

Läs mitt inlägg som jag skrev tidigare och som du inte verkar vilja svara på. Genom att DU är så egoistisk och vill ha en katt som DU inte vill hålla inomhus så får flera ekosystem världen över problem med lösspringande katter.
Men det är ju bara vi som har rätt att leva- ja vilket annat resonemang har du när detsamma gäller VÅRA HUSDJUR som VI ANSVARAR FÖR och som FÖRSTÖR FÖR ANDRA LEVANDE ARTER I NATUREN. Då har ju DU bestämt att bara för att DU vill ha katt och för att DU vill släppa ut den så ska för det första ANDRA MÄNNISKOR lida för DITT val men också ANDRA DJURARTER ska få problem för att DU valt detta. Jag tycker tyvärr inte att ditt resonemang om att andra djur ska också få ta plats håller, för du låter bara din katt ta plats- inte de andra djurarterna som åker på skit för att katten är lös ute utan uppsikt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Alla kan tyvärr inte heller vara hemma och vakta sina katter, och ta ut dem i sele och koppel så fort de vill gå ut.
Men visst...ta livet av fåglarna bara, så att de andra inte kommer tillbaka. Det är ju BARA VI som har rätt att leva, eftersom andra förstör lacken på våra bilar. Herregud!!!

Och en katt måste släppas ut omedelbart så fort lusten faller på? Shit, hur gör hundägare? Deras hundar kanske vill gå ut när de är på jobbet? :confused:

Har man en katt som verkligen panikar eller faller i djup depression för att den inte kan gå ut som den vill när matte/husse är på jobbet kan man kanske bygga en rastgård i anslutning till huset med en sådan där fiffig dörr katten kan öppna själv, kattlucka heter de visst.

Jag säger inte att endast människan har rätt att leva, men en samexistens kräver kompromisser och att man får stryka på foten ibland (avsett om man är människa, hund, katt, häst, fågel, älg, rådjur, varg, lodjur etc.).
 
Sv: Vad står i lagen?

Men hundar funkar utmärkt att låta vänta hemma tills man kommer hem från jobbet?



Läs mitt inlägg som jag skrev tidigare och som du inte verkar vilja svara på. Genom att DU är så egoistisk och vill ha en katt som DU inte vill hålla inomhus så får flera ekosystem världen över problem med lösspringande katter.
Men det är ju bara vi som har rätt att leva- ja vilket annat resonemang har du när detsamma gäller VÅRA HUSDJUR som VI ANSVARAR FÖR och som FÖRSTÖR FÖR ANDRA LEVANDE ARTER I NATUREN. Då har ju DU bestämt att bara för att DU vill ha katt och för att DU vill släppa ut den så ska för det första ANDRA MÄNNISKOR lida för DITT val men också ANDRA DJURARTER ska få problem för att DU valt detta. Jag tycker tyvärr inte att ditt resonemang om att andra djur ska också få ta plats håller, för du låter bara din katt ta plats- inte de andra djurarterna som åker på skit för att katten är lös ute utan uppsikt.

Hej.
Nej, jag vill inte svara på det inlägget. Jag tror inte att skulle ge så mycket.

Hur hundägarna gör vete gudarna. Men inte tusan ska de lämna sina hundar ensamma mer än max ett par timmar.

Ja, visst är jag egoistisk? Jag har ju katt. Och är därmed skyldig katterna att ge dem bästa möjliga liv. Klart att man blir ego.
Iaf, våra katter (inte vet jag hur mycket du hänger med, men jag kan INTE ansvara för ANDRAS katter och det ANDRAS katter ställer till med) stör inte något ekosystem. De är en del av det.
Är det någon som stör ekosystemen så är det inte våra husdjur, utan du och jag för att vi är människor. Innan du kommer och anklagar djur för att utrota andra djur så tänk efter vad människor gör. Vem utrotar flest djurarter tror du, mina katter eller du själv?
Att sångfåglar utrotas är naturligtvis beklagligt. Men som jag har skrivit innan (läst det eller?) har mina katter inte mycket till övers för sångfåglar eller fåglar öhvt och bidrar därmed inte till utrotningen.
 
Sv: Vad står i lagen?

Ska man då gå upp mitt i natten också för att släppa ut katten eller rasta hunden? En valp, ja det är så illa tvunget men med en vuxen hund eller katt? Aldrig i livet. Har aldrig varit med om att någon anpassar sitt liv så efter sin katt eller hund och jag är uppvuxen med utekatter och hundar.

Var katten inne när vi åkte på jobbet/till skolan fick katten vara inne och så släpptes han ut när vi kom hem. Han är nu 13 år gammal och har aldrig visat några som helst tecken på vantrivsel. Det är en vanesak.
 
Sv: Vad står i lagen?

Ska man då gå upp mitt i natten också för att släppa ut katten eller rasta hunden? En valp, ja det är så illa tvunget men med en vuxen hund eller katt? Aldrig i livet. Har aldrig varit med om att någon anpassar sitt liv så efter sin katt eller hund och jag är uppvuxen med utekatter och hundar.

Var katten inne när vi åkte på jobbet/till skolan fick katten vara inne och så släpptes han ut när vi kom hem. Han är nu 13 år gammal och har aldrig visat några som helst tecken på vantrivsel. Det är en vanesak.

Japp. Här anpassar vi oss.
Vill katten ut så får den gå ut. Vill katten komma in så får den komma in. Oavsett tid på dygnet.
Hunden likaså. Men det behövs bara när magen krånglar.
 
Sv: Vad står i lagen?

Japp. Här anpassar vi oss.
Vill katten ut så får den gå ut. Vill katten komma in så får den komma in. Oavsett tid på dygnet.
Hunden likaså. Men det behövs bara när magen krånglar.

Ja, jag får då ärligt erkänna att jag inte är så självuppoffrande. Aldrig i livet att jag går upp mitt i natten för att ge katterna mat eller släppa ut katten (när jag är hos mamma). De lär sig faktiskt våra vanor efter ett tag och anpassar sig, utan att må dåligt.

En hund som är kass i magen får man givetvis passa på, likaså om man har en sjuk katt men det är ju inte normalfall direkt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Du verkar ju ha stenkoll på kattens välmående. Mina är innekatter, dom får aldrig gå ut :eek:
Kanske att den ena ska få gå ut i koppel, det beror lite på om hon nu vid drygt 8 års ålder accepterar ett sele. Den andra vågar inte gå på gräs, så den får stanna inne.

Men eftersom mina uppenbarligen inte alls är glada och trivs, vad skiljer din och mina i sättet? Alltså hur märker jag på mina att dom inte trivs?

Jag hade en huskatt förut, tyvärr död nu. Hon gick inte att ha inne, hon kissade aldrig i lådan. Alltid på golvet. Ju mer hon fick vara ute, desto mindre kissade hon på golvet. Så där var det rätt solklart att det inte fungerade, men hon var också hälften helt okänd och hälften vanlig utekatt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Ja, visst är jag egoistisk? Jag har ju katt. Och är därmed skyldig katterna att ge dem bästa möjliga liv. Klart att man blir ego.

Ja men vi har väl barn, klart att vi ska ge barnen det bästa möjliga liv vi kan. Skit samma om vi utrotar halva biologiska mångfalden på jorden, vi är ju ego.
Alltså ser du verkligen skillnad på detta? Det är ju fortfarande ditt fel att du har tagit in en katt som förstör för andra djur. Precis som att det är mitt fel om jag släpper ut miljöfarliga gifter i naturen, eller släpper ut en kanin som förökar som om det inte fanns någon morgondag. Allting ansvarar vi människor för och genom att hålla katterna inne så mår miljön bättre av det men också katten, som inte riskerar få sina inälvor på utsidan p.g.a. en bil.

Iaf, våra katter stör inte något ekosystem. De är en del av det.

Att sångfåglar utrotas är naturligtvis beklagligt. Men som jag har skrivit innan (läst det eller?) har mina katter inte mycket till övers för sångfåglar eller fåglar öhvt och bidrar därmed inte till utrotningen.

Jag köper inte det, du har inte koll på dina katter 24h om dygnet som jag har. Jag VET att min katt inte tar fåglar för hon kan inte, hon är ute med mig i sele varje dag. Dina katter kan lika gärna snaska på en fågel men inte ta hem den för att du ska se.
Hade en katt själv som var utekatt och som jag vet tog fåglar- men jag såg inte ett spår av att han hade gjort det. Jag kan ju dock inte utesluta själva scenariot bara för att jag inte sett det själv de få timmar jag sett honom ute.

Är det någon som stör ekosystemen så är det inte våra husdjur, utan du och jag för att vi är människor. Innan du kommer och anklagar djur för att utrota andra djur så tänk efter vad människor gör. Vem utrotar flest djurarter tror du, mina katter eller du själv?

Dina katter är ditt ansvar så vad dina katter gör står du för. Om vi säger det såhär. Jag skadar kanske 3 arter årligen + min katt skadar inga. Du skadar 3 arter årligen + din katt skadar 2.
Du ansvarar för vad din katt gör- om den gör något är det DITT FEL.

Katter är alltså här för att VI MÄNNISKOR vill det- inte för att katterna vill det. De tar plats för att VI tillåter dem att ta plats.
 
Sv: Vad står i lagen?

Du verkar ju ha stenkoll på kattens välmående. Mina är innekatter, dom får aldrig gå ut :eek:
Kanske att den ena ska få gå ut i koppel, det beror lite på om hon nu vid drygt 8 års ålder accepterar ett sele. Den andra vågar inte gå på gräs, så den får stanna inne.

Men eftersom mina uppenbarligen inte alls är glada och trivs, vad skiljer din och mina i sättet? Alltså hur märker jag på mina att dom inte trivs?

Jag hade en huskatt förut, tyvärr död nu. Hon gick inte att ha inne, hon kissade aldrig i lådan. Alltid på golvet. Ju mer hon fick vara ute, desto mindre kissade hon på golvet. Så där var det rätt solklart att det inte fungerade, men hon var också hälften helt okänd och hälften vanlig utekatt.

Aa, kan inte låta bli att skriva i den här tråden.
Ja, inte vet jag hur du märker på dina djur hur de mår. Förhoppningsvis känner du dem i alla fall lite grann och märker det själv, på samma sätt som jag ser på våra katter när de inte mår bra.

Vanlig utekatt? Vad är det? Är det sånna som inte kan bli innekatter? :confused:
Isf är våra sånna.
 
Sv: Vad står i lagen?

Ja men vi har väl barn, klart att vi ska ge barnen det bästa möjliga liv vi kan. Skit samma om vi utrotar halva biologiska mångfalden på jorden, vi är ju ego.
Alltså ser du verkligen skillnad på detta? Det är ju fortfarande ditt fel att du har tagit in en katt som förstör för andra djur. Precis som att det är mitt fel om jag släpper ut miljöfarliga gifter i naturen, eller släpper ut en kanin som förökar som om det inte fanns någon morgondag. Allting ansvarar vi människor för och genom att hålla katterna inne så mår miljön bättre av det men också katten, som inte riskerar få sina inälvor på utsidan p.g.a. en bil.





Jag köper inte det, du har inte koll på dina katter 24h om dygnet som jag har. Jag VET att min katt inte tar fåglar för hon kan inte, hon är ute med mig i sele varje dag. Dina katter kan lika gärna snaska på en fågel men inte ta hem den för att du ska se.
Hade en katt själv som var utekatt och som jag vet tog fåglar- men jag såg inte ett spår av att han hade gjort det. Jag kan ju dock inte utesluta själva scenariot bara för att jag inte sett det själv de få timmar jag sett honom ute.



Dina katter är ditt ansvar så vad dina katter gör står du för. Om vi säger det såhär. Jag skadar kanske 3 arter årligen + min katt skadar inga. Du skadar 3 arter årligen + din katt skadar 2.
Du ansvarar för vad din katt gör- om den gör något är det DITT FEL.

Katter är alltså här för att VI MÄNNISKOR vill det- inte för att katterna vill det. De tar plats för att VI tillåter dem att ta plats.

Jag fattar inte vad du vill åt riktigt? Menar du att katter är miljöfaror? Isf håller jag verkligen inte med dig. Katter är djur som saknar vår förmåga att förändra omgivningen (det är den förmågan som gör människan olik alla andra djur). De är en del av miljön och hela jorden. De finns varken jag vill det eller inte. De förökar sig oavsett om jag har katter som husdjur eller ej.
Våra kattar förökar sig dock inte alls. De är kastrerade allihop.
Och fåglar tar de inte. Att sångfåglarna utrotas kan du inte skylla på mina katter. Nej, jag har inte koll på dem 24 h om dygnet, men det har inte du heller. Vad mina katter gör vet jag bättre än du, acceptera det.
/
Z :)
 
Sv: Vad står i lagen?

Visst kan katter förändra omgivningen, främst djurlivet i ett område men in långa loppet kan det innebär en förändring i växtlivet också (ekosystem är sådär jobbigt komplicerade).
 
Sv: Vad står i lagen?

kl

Min granne har blivit så trött på att få rabatten uppgrävd och mötas av nonchalans av ägaren till katten så nu har hon lagt råttgift i hela rabatten. :crazy:
 
Sv: Vad står i lagen?

Katter klarar av råttgiftet. Men inte hundar
Vi hade anesimex här. Han la ut massa rått gift. Då frågade jag för att inte mina djur skulle bli sjuka.
 
Sv: Vad står i lagen?

Katter klarar av råttgiftet. Men inte hundar
Vi hade anesimex här. Han la ut massa rått gift. Då frågade jag för att inte mina djur skulle bli sjuka.

Nej. Katter tål inte råttgift. De påverkas på samma sätt som råttor dvs. de börjar blöda inombords. Hundar kanske är känsligare, men katter tål då rakt inte råttgift, han från Anticimex kanske inte var rätt person att fråga. Däremot är förgiftning med musgift betydligt mer akut än förgiftning av råttgift.
 
Sv: Vad står i lagen?

Nej. Katter tål inte råttgift. De påverkas på samma sätt som råttor dvs. de börjar blöda inombords. Hundar kanske är känsligare, men katter tål då rakt inte råttgift, han från Anticimex kanske inte var rätt person att fråga. Däremot är förgiftning med musgift betydligt mer akut än förgiftning av råttgift.
Han visste va han snackade om den killen.
Då hade väl våra katter stendött.
Så mycket gift som vi hade i fera år. Även mussen käkade det. Dom jagar mina katter.
Det kanske va ett mildare gift han la ut . Råttorna sten dog. Men inga katter
 
Sv: Vad står i lagen?

kl

Min granne har blivit så trött på att få rabatten uppgrävd och mötas av nonchalans av ägaren till katten så nu har hon lagt råttgift i hela rabatten. :crazy:

Du bör polisanmäla din granne. Om den andra katten inte kan hålla uppsikt över sin katt så bör den även omhändertas innan den får lida för att den råkar bo bland onda, korkade människor.
 
Sv: Vad står i lagen?

Han visste va han snackade om den killen.
Då hade väl våra katter stendött.
Så mycket gift som vi hade i fera år. Även mussen käkade det. Dom jagar mina katter.
Det kanske va ett mildare gift han la ut . Råttorna sten dog. Men inga katter

Han borde nog lära upp dagens veterinärer då för han verkar veta mer än dem. Citerar från Kattens sjukdomar (av veterinär Anne-Marie Nilsson):

Råttgift: Dagens råttgifter är mycket giftiga för katter. Det räcker med små mängder för att framkalla symptom. Det räcker också att katten ätit en råtta som dött av råttgift för att den själv ska förgiftas. Det vanligaste råttgitet består av ett ämne som bryter ner K-vitamin. Ämnet heter warfarin (används som blodförtunnande medicin hos människor) och de nyaste råttgifterna innehåller moderna så kallade superwarfariner. K-vitaminet ingår i den process som gör att blodet levrar sig. När det brutits ner av råttgiftet börjar djuret blöda inombords. Det kan blöda överallt, ofta i mag-tarmkanalen, i buken och i lungorna. Symptomen är att katten blir mycket slö, inte orkar röra sig och andas häftigt...

Hur vet du att era katter ens fått i sig råttgift? Bara för att ni haft det utlagt innebär det inte att katterna fått i sig giftet.

Jag litar hellre på veterinärer än någon från Anticimex när det gäller vad katter tål och inte tål. Det säger väl sig självt att ett gift som förstör blodets förmåga att levra sig är farligt att få i sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hyr ett hus på landet med egen trädgård och har en granne som har sin hund lös, problemet är att ägaren verkar ha dålig pli på...
2
Svar
34
· Visningar
3 216
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 771
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 741
Övr. Hund För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 282
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp