Bukefalos 28 år!

Vad står i lagen?

Sv: Vad står i lagen?

Ja menar Junior passerar bara, Lurven bajsar i rabatten, den grå ligger på utemöblerna så då borde ju jag inte behöva lägga några pengar då Junior bara går förbi?

Eftersom du inte håller din katt under konstant uppsikt har du ingen som helst aning om vilken katt det är som ex. bajsar i rabatten. Just trädgårdsmöbler syns det på ibland ganska väl, men kan lika gärna vara en orättvis bedömning då din katt kanske ligger där men är korthårig jämfört med den andra som kanske släpper enormt mycket hår och då syns ju självklart "lurven" mer. I vissa fall kan man omöjligt veta.

Allt vore ju lättare om du bara inte släppte ut katten istället för att behöva lägga ned pengar på att ersätta någon annans möbler eller skaffa en "kattavskräckare". För en katt, hund eller häst är ingen skillnad- förstör de din egendom är det du som ansvarar för vandalismen.
 
Sv: Vad står i lagen?

Det är LAG på att allmänheten ska få slippa sådant. Man får inte släppa ut sin katt vind för våg utan de, precis som hundar, får vara ute under sådan uppsikt att de inte kan skapa problem/vandalisera för andra människor. Är det ingen som kan läsa lagstiftningen?

Ingen ska behöva leva med "lösspringande smittobärande, trädgårdsmarodörer, billacksrepande katter" lika lite som man ska få leva med lösspringande hundar, hästar och vandaliserande barn!

Fast Miljödomstolen har satt praxis att katter visst får gå lösa "med hänsyn till deras natur". Praxis går dock att ändra vilket ju är mycket positivt. Jag tror att praxis kommer ändras nästa gång ett fall om en utekatt går upp i Miljödomstolen.
 
Sv: Vad står i lagen?

Det är LAG på att allmänheten ska få slippa sådant. Man får inte släppa ut sin katt vind för våg utan de, precis som hundar, får vara ute under sådan uppsikt att de inte kan skapa problem/vandalisera för andra människor. Är det ingen som kan läsa lagstiftningen?

Ingen ska behöva leva med "lösspringande smittobärande, trädgårdsmarodörer, billacksrepande katter" lika lite som man ska få leva med lösspringande hundar, hästar och vandaliserande barn!

Kan du vara så hemskt vänlig och hänvisa vart jag kan läsa om denna lagstiftning? Det enda jag hittar på jordbruksverkets hemsida är att katter ska ha daglig tillsyn ( 2ggr om dagen om jag inte minns fel) och att utekatter ska ha tillgång till friskt vatten utomhus.
 
Sv: Vad står i lagen?

Eftersom du inte håller din katt under konstant uppsikt har du ingen som helst aning om vilken katt det är som ex. bajsar i rabatten. Just trädgårdsmöbler syns det på ibland ganska väl, men kan lika gärna vara en orättvis bedömning då din katt kanske ligger där men är korthårig jämfört med den andra som kanske släpper enormt mycket hår och då syns ju självklart "lurven" mer. I vissa fall kan man omöjligt veta.

Allt vore ju lättare om du bara inte släppte ut katten istället för att behöva lägga ned pengar på att ersätta någon annans möbler eller skaffa en "kattavskräckare". För en katt, hund eller häst är ingen skillnad- förstör de din egendom är det du som ansvarar för vandalismen.

Det är ju precis som jag säger, ingen kan ju egentligen peka ut vilken katt som gör vad, eller hur, och hur lätt är det då att kräva att en specifik kattägare ska betala? Det var ett ex som jag skrev i det inlägget.

Min katt är väldig fluffig och orange och välkänd bland grannarna och då i positiv bemärkelse. Har inte hört någon klaga faktiskt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Här är lagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.htm

där står bl.a.: 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Settis: Jag citerar boccia som skrev tidigare i tråden. Och tillägger (vad jag talade om tidigare om katter utan ID):

7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260).
 
Sv: Vad står i lagen?

Allt vore ju lättare om du bara inte släppte ut katten istället för att behöva lägga ned pengar på att ersätta någon annans möbler eller skaffa en "kattavskräckare". För en katt, hund eller häst är ingen skillnad- förstör de din egendom är det du som ansvarar för vandalismen.

Jag har inte lagt ut en krona på ersättning för skadegörelse min katt skulle vara skyldig till. Vet du varför? Ingen av mina grannar klagar på min katt. Det verkar ju onekligen som om inte mina grannar stör sig på min katt ivf då de aldrig har klagat.

Å andra sidan klagar jag inte på dem heller när den ena röker utomhus, grannens hund kommer in på vår trädgård, grannens ungar som hoppar studsmatta tidigt på morgonen, grannar som klipper gräset tidigt på morgonen, ungar som springer in o hämtar bollar på min trädgård osv osv. Nej jag måste säga att jag trivs bra i mitt kvarter!
 
Sv: Vad står i lagen?

Fast Miljödomstolen har satt praxis att katter visst får gå lösa "med hänsyn till deras natur". Praxis går dock att ändra vilket ju är mycket positivt. Jag tror att praxis kommer ändras nästa gång ett fall om en utekatt går upp i Miljödomstolen.

Jag citerar igen:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Katter får släppas ut men ska hållas under sådan uppsikt att de inte kan vandalisera eller skapa problem för andra.
 
Sv: Vad står i lagen?

Denna lag är från 1996 läste jag längst ner på sidan, och på sidan står det oxå att den är upphävd 2008-01-01. På jordbruksverket kan man läsa om föreskrifter från dem som gäller from 2008-05-01. Vad gäller tror du?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad står i lagen?

Kopierat från jordbruksverket.

Nya djurskyddsregler för hund och katt
Nya regler om hur hundar och katter ska hållas och skötas har nyligen beslutats av Jordbruksverket. Bestämmelserna sätter en lägsta nivå och talar om vad som minst måste vara uppfyllt för att din hund eller din katt ska ha möjlighet att må bra och kunna bete sig på ett naturligt sätt. De nya reglerna börjar gälla från den 1 maj 2008.

Den 1 maj 2008 träder Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt i kraft. De nya djurskyddsbestämmelserna kommer att ge hund- och kattägare, samt verksamheter med hund och katt, tydliga regler och praktiska råd om hur en bra och ansvarsfull hund- och katthållning uppnås.

De bestämmelser som finns idag reglerar främst utrymmeskraven för hund och katt och innehåller väldigt lite om tillsyn och skötsel. Bestämmelserna har visat sig vara svårtolkade och inte tillräckligt omfattande för att fungera för både allmänhet och kontrollpersonal. Många av de gamla bestämmelserna kommer dock att vara kvar i den nya författningen.

Här kan du läsa om några av nyheterna i de nya reglerna. Den nya L 102 i sin helhet hittar du bland länkarna till höger.

Nyheter
Hundar och katter ska få tillsyn minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.
Hundar och katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
Hundar som hålls inomhus ska regelbundet rastas utomhus och hänsyn ska tas till hundens ålder och hälsotillstånd. Hundar som permanent hålls i rastgårdar ska dagligen rastas på annan plats.
Hundar får inte hållas bundna inomhus. Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent.
Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid vissa specifika tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och i samband med transport).
Boxar, rastgårdar och andra förvaringsutrymmen för katter ska ha miljöberikning såsom hyllor, klösanordningar och gömställen.
Kunskapskraven för den som driver ett hunddagis, katthem eller ett hund- eller kattpensionat förtydligas.
I tabellerna som innehåller måttbestämmelser för hundrastgårdar och boxar anges hundens storlek som mankhöjd istället för vikt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Du har grannar som accepterar din katt. Eftersom just han inte gör något. Men det finns många fler som förpestar tillvaron för andra människor och det vet jag- min pappa försöker hela tiden skrämma bort katterna från hans rabatter för han uppskattar inte deras gödsel där :cool:

Sedan är inte en katt enbart en odåga för grannarna men som sagt bland annat ett miljöproblem och en smittobärare. jag har hört väldigt många i vår kommun som klagar över kattbajs i sandlådorna och ser man till att hålla katterna inne så slipper de också utsättas för faror. Många katter dör årligen i trafiken och enligt Agria så ligger död till följd av trafik på plats nr. 1 i en utredning om vad katter i Sverige dog av 1999. När det gäller skador på katt ligger det på nr. 9.

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3840

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/5610

http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3841

Denna är en sammanfattning av statistik och på s. 41 så står det om katter. Här visas det tydligt att fler och fler katter dör i trafiken varje år.
http://www.agria.se/Agria/bilder.nsf/LookUpByKey/Femarsskrift/$file/Femarsskrift.pdf
 
Sv: Vad står i lagen?

Det var faktiskt jättesvårt att hitta att den gamla lagen upphörde att gälla i år. Letade bra länge innan jag hittade, men du har rätt: lagen idag säger att de kräver tillsyn två gånger om dagen och det är det enda som står.
 
Sv: Vad står i lagen?

Denna lag är från 1996 läste jag längst ner på sidan, och på sidan står det oxå att den är upphävd 2008-01-01. På jordbruksverket kan man läsa om föreskrifter från dem som gäller from 2008-05-01. Vad gäller tror du?

Och ersattes av:

Lag om tillsyn av hundar och katter (utfärdad 29/11 2007)
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Läser du längst ner på den sidan finner du texten 1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2008.

Detta gäller, vad tror du?
 
Sv: Vad står i lagen?

Jag citerar igen:
Katter får släppas ut men ska hållas under sådan uppsikt att de inte kan vandalisera eller skapa problem för andra.

Lag och praxis är olika saker. Jag vet vad lagen säger, praxis är dock domstolens tolkning och Miljödomstolen har tolkat det som att det ligger i kattens natur att gå lösa samt att det är fastighetsägaren som är skyldig att freda sig. Jag avskyr verkligen denna tolkning, men det är så det ser ut. Sorry.
 
Sv: Vad står i lagen?

ja du, det jag läste är från jordbruksverket och gäller from 2008-05-01. Det är djurskyddsregler och jag trodde att det är det som gäller i sverige, men jag kanske har fel och då har du lärt mig något nytt.
 
Sv: Vad står i lagen?

Då är vi överens

Du blandar ihop äpplen med päron. Lagen om tillsyn av hund och katt är en sak. Föreskrifterna om hur katter och hundar ska skötas är en annan.

Lagen om tillsyn av hund och katt=SFS 2007:1150 (Svensk författningssamling)

Du talar om Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt=SJVFS 2008:5 Saknr L 102 (Statens Jordbruksverks författningssamling)

Om ni läser dem ser ni att de behandlar olika områden.
 
Sv: Vad står i lagen?

ja du, det jag läste är från jordbruksverket och gäller from 2008-05-01. Det är djurskyddsregler och jag trodde att det är det som gäller i sverige, men jag kanske har fel och då har du lärt mig något nytt.

Och jag blev då väldigt förvirrad.. :crazy:
 
Sv: Vad står i lagen?

Ok, så om jag fattat rätt, enligt lag får min katt inte springa vind för våg, men enlig djurskyddet så får den det bara jag ger den daglig tillsyn två gånger om dagen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hyr ett hus på landet med egen trädgård och har en granne som har sin hund lös, problemet är att ägaren verkar ha dålig pli på...
2
Svar
34
· Visningar
3 219
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 792
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 751
Övr. Hund För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 296
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp