Bukefalos 28 år!

Vad står i lagen?

Sv: Vad står i lagen?

Ok, så om jag fattat rätt, enligt lag får min katt inte springa vind för våg, men enlig djurskyddet så får den det bara jag ger den daglig tillsyn två gånger om dagen?

Nej. Lagen säger att du ska hålla din katt under uppsikt så att den inte är en oläglighet för omgivningen och du är skyldig att tillse katten minst två gånger om dagen såvida den inte är sjuk eller ett ungdjur. Tillsynen handlar om att du helt enkelt inte får lämna katten en vecka utan att någon ser efter den, inte ens ett dygn utan tillsyn.

Lagen om tillsyn av hund och katt säger att du ska ha uppsikt över katten när den är utomhus.
 
Sv: Vad står i lagen?

Men tycker du inte att det är lite märkligt att djurskyddet säger att det räcker med daglig tillsyn 2ggr per dag när lagen säger att katten inte får vara ute utan tillsyn? Det tycker jag ivf.

Men hur som helst, min Junior kommer forsätta att få vara ute själv om dagar och om nätterna om han vill ut då. Jag får väl bryta mot lagen. Tänk om jag ger mig in i politiken, vilken skandal om någon kommer på detta va?;)
 
Sv: Vad står i lagen?

Men tycker du inte att det är lite märkligt att djurskyddet säger att det räcker med daglig tillsyn 2ggr per dag när lagen säger att katten inte får vara ute utan tillsyn? Det tycker jag ivf.

Men hur som helst, min Junior kommer forsätta att få vara ute själv om dagar och om nätterna om han vill ut då. Jag får väl bryta mot lagen. Tänk om jag ger mig in i politiken, vilken skandal om någon kommer på detta va?;)

Jag förstår inte vad som är förvirrande. SJV säger att en katt ska ha tillsyn (dvs. att man kollar så att den har det bra, mår bra och har mat och vatten) minst två gånger om dagen.

Lagen om tillsyn av hund och katt säger att du ska ha katten under uppsikt när den är ute. Det ena utesluter inte det andra.
 
Sv: Vad står i lagen?

Det som JAG tycker är förvirrande är att om man som jag, enbart går in på jordbruksverket och läser att katten ska ha tillsyn 2ggr om dagen så tolkar JAG det som att det är ok att ha sin katt ute utan uppsikt bara jag ser över honom 2ggr om dagen, vilket jag gör då han springer ut och in x antal ggr per dag.
 
Sv: Vad står i lagen?

Kan förtydliga det lite mer. Lagen om tillsyn av hund och katt handlar om vad vi är skyldiga att göra för att förhindra att våra djur är till olägenhet för omgivningen.

SJVs föreskrifter handlar om hur vi ska sköta hundar och katter för att de ska må bra. Att de ska få mat och vatten, att de inte får sitta i bur, att hundar ska rastas osv.
 
Sv: Vad står i lagen?

Hej jag är själv katt ägare och bor på en gård på landet.
Jag tycker du har lite fel.
Alla har vi olika intresse.
Jag har en kompis. Bor i ett villa område utan för gbg. Hon har hobby Blommor o växter. Pyntar o grejar i sina rabatter. Men nu för några årsedan flyttade en familj in i huset mitt e mot dom. Dom har 3 katter.
Dessa 3 katter skiter o pissar i min kompis rabatter. När hon ränsar o gräs. sätter hon nävarna i katt skit. Katterna springer även på deras nya bil . då står den under en carport på deras garage plats,.
Så grannarna runt om är heltokiga på dessa JJ### llaa katter. På landet passar en katt. där kan de jaga muss mm. Inte i villa område.
Skita i sandlådora , där små barn leker.:eek:

Ash, jag skriver väl ett litet inlägg till i den här tråden då.
För att förtydliga: Jag tycker INTE att katter ska bo i tätbebyggt område. Jag tycker att det är fel av kattägarna att ha dem bland massor med folk, bilar osv. MEN jag tycker att det är ännu värre att det ska behöva vara inne jämt.
Visst är det beklagligt med katter som förstör i grannarnas trädgård, men jag tycke rinte att katterna ska behöva lida för att deras ägare är så dumma i huvet att de tar med sig dem till stan/skffar katt när de bor i stan.

Jag bor på landet. Katterna går som de vill och mår utmärkt. Fåglar tar de aldrig. Den ena är för gammal, den andra föddes utan jaktinstinkt (ja, vi misstänker det) och den tredje har inget fågelintresse. Han sitter nere vids bäcken och släpar hem ödlor :crazy:

Men seriöst... stör det din kompis att katterna går över hennes bil? Är man så till den grad fixerad vid materiella ting att man stör sig på det kanske man ska se sig om efter något vettigt att ägna tankar och energi åt.

Som någon annan har nämnt innan... fåglar bajsar duktigt de oxå. Men ingen verkar störa sig det minsta på dem.
 
Sv: Vad står i lagen?

Som någon annan har nämnt innan... fåglar bajsar duktigt de oxå. Men ingen verkar störa sig det minsta på dem.

Tja, jag känner fler än en som skjuter duvor, skator och kråkor för att de skiter ner bilarna och orsakar annat sattyg som katter kommer undan med.
 
Sv: Vad står i lagen?

*kl*

Skriver nu för att alla inte ska tro att jag hatar katter.

Jag har egentligen inga problem med lösgående katter på landet eller katter som går ut i sele. Bara inom tätorter, då man bor så tätt intill varandra och alla gillar inte katterna heller. Pappa avskyr dom, hans citat är "en död katt är en bra katt". Och mamma är djurvän, men hon vill bara ha sina rabatter ifred.

Jag kelar med min kompis katt i princip varje dag. Nu är det såhär att en hel del katter attackerar hundarna som bor här, det spelar ingen roll om hundarna totalignonerar katterna. Min syrras hund som inte bryr sig ett dugg om katter var nära på att bli påhoppad av tre katter samtidigt och då fick jag rycka in och försöka ta bort dessa katter. Jag fick liksom snurra med överdelen av kopplet som om det såg ut som helikopterblad och katterna stack.

Många av dessa katter avskyr hundar, och många här har hundar. Borde inte kattägarna även visa respekt mot oss hundägaren?
 
Sv: Vad står i lagen?

Det krävs verkligen inte att man hatar katter för att man ska ogilla att ha andras katter springades på sin egen tomt. Jag gillar katter men vill inte ha andra katter än de jag skaffat själv. Min svärfar gillar mina katter och bygger gärna rastgårdar åt dem och fixar så att de ska ha det bra, men han tycker inte om när katterna i området pissar på hans ved. Ved som ska in i huset för att eldas. Presenningar lyckas katterna på något sätt ta sig in under och gör de inte det pissar de på presenningen och gissa hur kul det är att dra av den när det ligger pölar med kattpiss på den?

Folk ogillar i allmänhet utekatter för att några missköter sig och eftersom så gott som inga utekattsägare har koll på vad deras katter gör ute kan de liksom inte svära sig fria, men istället heter det "min katt är sååå snäll, han skulle aaaaldrig göra något sådant".

Det är ignorans från kattägarna och en ovilja att hantera problemet som är problemet. Att hela tiden hävda att ens katt har rätt att springa lösa som de vill är inte konstruktivt och slutar ibland med att folk i omgivningen får nog. Hyresvärdar som samlar ihop katter och tar betalt för att ägarna ska få tillbaka dem, privatpersoner som lägger ut råttgift, folk som kastar skor eller andra hårda saker efter katterna, folks om bussar hundar på katterna... är det för att människorna i grund och botten är onda? Nej, men vad ska de göra? Ska de bara ta skit? Är det så grannsämja funkar?
 
Sv: Vad står i lagen?

Jag håller med Sol.

Älskar själv katter men avskyr när lösa katter kommer och förstör ens och andras egendom,likaväl som jag hade avskytt om det var en hund eller någon annans barn.

De allra flesta människor tycker ju inte illa om katter däremot att få sina saker förstörda.

Hundägare och föräldrar brukar man i de flesta fall kunna prata med i mycket större utsträckning än kattägare som anser att katter inte går att dressera och att det är djurplågeri att ha innekatt.

Dessutom hur mycket bryr man sig om sina djur när man släpper dem i tätbebygt område? Många är trötta på katter som förstör och tar till div mindre vänliga metoder för att få bort dem. Tex sköt en granne med soft airgun på katterna som kom in på hans uteplats,en dängde en katt i en bassäng (nu pratar vi hårda tag inte bara putta i den),många bussar hunden på dem och andra gasar för fulla muggar för att lyckas köra på katten som går på vägen.

Hur mycket bryr man sig om sin katt då?
Det brukar heta att "hellre får katten dö naturligt ute och lycklig än inne" men hur lyckligt dör en utekatt som plågas ihjäl? Eller kompsens katt som legat en hel natt på deras uteplats med större delen av buken på utsidan och fortfarande levde?

Ang katter som attackerar hundar tycker jag de är riktigt otäcka finns en hel del sådana och de kan ju göra stor skada.

Men det är tydligen helt okej,medan en hund som kommer lös och skadar en annan hund,där vidtas åtgärder.
 
Sv: Vad står i lagen?

Nej eller hur... det är en dödssynd ju.
På med kopplet och fram med stängslet.
Lösspringande katter är ju det mest hatade som finns :grin:

Så länge de springer är det väl ingen som bryr sig. När folk får börja leva som fångar i sitt eget hem pga grannens katt bryr sig däremot folk. Att få altanen indränkt i kattpiss,tvätten nerpissad,ungarnas sandlåda förstörd,lacken på bilen repad och lägenheten besökt av katter somgår in och kanske tom dödar ens gnagare...ja där reagerar många. Speciellt som de flesta kattägare bara rycker på axlarna och vägrar ta ansvar över sina katter.

Hade det varit ett barn eller en hund som gjort samma sak hade troligtvis både ägaren och föräldrarna reagerat med att plocka fram kopplet och ge ungarna en förmaning.

Sedan att det finns vilda djur som också förstör,det får man leva med,men en katt har en ägare,likaväl som jag får ta ansvar över min häst,min hund,mina barn får man ta ansvar över sin katt.

Min egen katt har sedan han var bebis hängt med mig ut (bor på tätbeygt område) antingen går han brevid mig eller om jag sitter ute så ligger han brevid...så visst går det att ha katten med ute bara man har uppsyn över den.

En hundägare är ju oftast ute med hunden några timmar per dag,varför kan man inte vara det med en katt om man vill att den skall få vara ute och tror att den far illa inomhus? Av ren lathet?
Mina katter kommer alltid på kommando och går med på promenader och när de inte orkar gå ligger de under barnvagnen. Och jag tror knappast varken jag eller mina katter är unika.
 
Sv: Vad står i lagen?

Zanuzzi skrev:
MEN jag tycker att det är ännu värre att det ska behöva vara inne jämt. [...] jag tycke rinte att katterna ska behöva lida för att deras ägare är så dumma i huvet att de tar med sig dem till stan/skffar katt när de bor i stan.

Men det finns faktiskt INGENTING som säger att en katt mår sämre än något annat djur (häst, hund, kanin etc.) bara för att den inte får springa lös ute vind för våg. Tvärtom så visade ju Agrias statistisk tydligt att lösspringande katter lever ett betydligt farligare (och kortare) liv än innekatter, framför allt därför att risken är så stor att de dödas eller skadas p.g.a. all trafik.

Och att ha en innekatt handlar fortfarande inte om att stänga in katten i ett trångt utrymme och låta den sitta där, natt som dag. Verkligen inte! Min katt som är innekatt har flera rum att röra sig i inomhus, han har en kattkompis som han busar vilt med, vi går ofta ut och undersöker världen (enda skillnaden gentemot utekatter är att han vid dessa tillfällen har en sele på sig) och jag ska i sommar försöka bygga en rastgård till honom som han kan vara ute i, o.s.v. Min katt får t.o.m. vara lös ute ibland (på landet) - men bara om jag är med och kan ha honom under uppsikt. Jag tror absolut att han trivs ganska bra med livet!

Dessutom är katter ett ganska lugnt djur som faktiskt vilar/sover större delen av dygnet, så de går inte att jämföra med t.ex. en häst som helst går ute och betar 14-18 h/dygn och bara sover 3-4 timmar. Ändå är det knappt någon som protesterar över att vi håller hästar på box och ransonerar ut deras mat...

Men seriöst... stör det din kompis att katterna går över hennes bil? Är man så till den grad fixerad vid materiella ting att man stör sig på det kanske man ska se sig om efter något vettigt att ägna tankar och energi åt.

Vet du vad en bil kostar i inköp, försäkring, reparationer o.s.v.? Det är tyvärr inte gratis eller ens vad man kan kalla billigt. Så jag hade också blivit läskigt förbannad (inte på katten utan på ägaren) om någon av mina granners katter hade repat min bil (vilket de riskerar att göra om de är och klättrar på den). Och det är inte för att jag är någon extremt prylgalen eller ens särskilt bilintresserad människa, utan för att jag behöver min bil. Och för att jag tyvärr inte är ekonomiskt oberoende så att jag har råd att reparera onödiga skador på den.

Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att förstå att man även som djurägare måste ta hänsyn till andra människor.
 
Sv: Vad står i lagen?

Som någon annan har nämnt innan... fåglar bajsar duktigt de oxå. Men ingen verkar störa sig det minsta på dem.

Eh, många städer har stora problem med duv- och fiskmåseinvasioner. Vi har ett jätteproblem med det och försöker göra något åt det här. Så blir det när man många människor samlas över en mindre yta och har mat med sig.

Vissa städer har också haft jättestora kattproblem- lösspringande hemlösa katter som är en följd av att flera släpper ut sina katter, utan koll på vad de gör, och många katter springer bort eller parar sig okontrollerat med andra katter.
 
Sv: Vad står i lagen?

Tja, jag känner fler än en som skjuter duvor, skator och kråkor för att de skiter ner bilarna och orsakar annat sattyg som katter kommer undan med.

Själv skulle jag intekunna tänka mig att umgås med folk som hellre skjuter ihjäl fåglarna än tvättar bort skiten.
Men vi är ju väldigt olika i våra val av vänner. Och tur är väl det.
 
Sv: Vad står i lagen?

*kl*

Skriver nu för att alla inte ska tro att jag hatar katter.

Jag har egentligen inga problem med lösgående katter på landet eller katter som går ut i sele. Bara inom tätorter, då man bor så tätt intill varandra och alla gillar inte katterna heller. Pappa avskyr dom, hans citat är "en död katt är en bra katt". Och mamma är djurvän, men hon vill bara ha sina rabatter ifred.

Jag kelar med min kompis katt i princip varje dag. Nu är det såhär att en hel del katter attackerar hundarna som bor här, det spelar ingen roll om hundarna totalignonerar katterna. Min syrras hund som inte bryr sig ett dugg om katter var nära på att bli påhoppad av tre katter samtidigt och då fick jag rycka in och försöka ta bort dessa katter. Jag fick liksom snurra med överdelen av kopplet som om det såg ut som helikopterblad och katterna stack.

Många av dessa katter avskyr hundar, och många här har hundar. Borde inte kattägarna även visa respekt mot oss hundägaren?

Okej. Om katterna verkligen skaadar andra djur (hundar i det här fallet) fattar jag att det inte funkar att ha dem lösa. Om katterna verkligen gör skada borde ägarna flytta med dem någonstans där det inte finns hundar.
 
Sv: Vad står i lagen?

Det krävs verkligen inte att man hatar katter för att man ska ogilla att ha andras katter springades på sin egen tomt. Jag gillar katter men vill inte ha andra katter än de jag skaffat själv. Min svärfar gillar mina katter och bygger gärna rastgårdar åt dem och fixar så att de ska ha det bra, men han tycker inte om när katterna i området pissar på hans ved. Ved som ska in i huset för att eldas. Presenningar lyckas katterna på något sätt ta sig in under och gör de inte det pissar de på presenningen och gissa hur kul det är att dra av den när det ligger pölar med kattpiss på den?

Folk ogillar i allmänhet utekatter för att några missköter sig och eftersom så gott som inga utekattsägare har koll på vad deras katter gör ute kan de liksom inte svära sig fria, men istället heter det "min katt är sååå snäll, han skulle aaaaldrig göra något sådant".

Det är ignorans från kattägarna och en ovilja att hantera problemet som är problemet. Att hela tiden hävda att ens katt har rätt att springa lösa som de vill är inte konstruktivt och slutar ibland med att folk i omgivningen får nog. Hyresvärdar som samlar ihop katter och tar betalt för att ägarna ska få tillbaka dem, privatpersoner som lägger ut råttgift, folk som kastar skor eller andra hårda saker efter katterna, folks om bussar hundar på katterna... är det för att människorna i grund och botten är onda? Nej, men vad ska de göra? Ska de bara ta skit? Är det så grannsämja funkar?

Katter verkar främst ställa till problem för grannarna i tätbebyggda områden. Därför är det olämpligt att ha katt om man bor i städer.
Här smiter vi inte från problemet. Våra katter,och våra grannars katter, går lösa som de vill. Skulle katterna förstöra något skulle vi naturligtvis stå för skadorna,eftersom det är våra katter som har orsakat dem (om det nu är det).
Funkar utmärkt för oss, och katterna mår utmärkt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hyr ett hus på landet med egen trädgård och har en granne som har sin hund lös, problemet är att ägaren verkar ha dålig pli på...
2
Svar
34
· Visningar
3 213
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 728
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 737
Övr. Hund För ett tag sedan träffade jag min pojkvän. Vi har en väldigt bra relation och jag vill verkligen fortsätta att vara tillsammans med...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 276
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp