Vad tjänar du och vad är du utbildad till?

Jag pluggar fortfarande men ska sommarjobba som läkarassistent. Får 21 000 i månaden, vilket känns rätt awesome eftersom jag lätt skulle kunna göra det för halva den summan för erfarenhetens skull, plus att det ser bra ut i CV:t. Kommer att ha pluggat i tre och ett halvt år till sommaren.
 
Gör en liten ändring pga nya avtal.
Jobbar som personlig assistent jobbar mer än heltid, i snitt 45 timmar i veckan, men ofta 60. Vissa veckor jobbar jag ju mindre, som minst 35.

Nu har jag precis gått ner några procent, så tidigare hade jag i snitt 49 timmar i veckan.
Dock har jag sovande jour några timmar i veckan (betalt 1/4 av lönen), så för att få heltidslön måste jag jobba 46 timmar varje vecka istället för 40. Så jag skulle behöva några timmar till för att komma upp i samma lön som tidigare.

Hoppas på att löneökningen blir lite större än förra året, då fick jag 300 kr (vilket var samma som hyreshöjningen på min lilla etta, yaaay!). I år har jag fått betydligt större ansvar så jag hoppas på 500.
 
Utbildad kock, jobbar som kökschef och gick in på en väldigt låg ingångslön på nya jobbet, så tjänar i dagsläget 21500 + ob per månad, brutto. När provanställningen är slut i slutet av maj, så blir det antingen en bra löneförhöjning eller så går jag ner i tid och har kvar den här lönen, vilket skulle höja upp min timpenning med ca 50 kr per timme.

Så gnäll från vård och läraryrken om att de är "så lågavlönade" håller inte riktigt vi kockar med om alla gånger för vi tjänar oftast avsevärt mindre, även vi som är kökschefer med allt vad det innebär ;)

Men en kock har väl ingen eftergymnasial utbildning? Så att jämföra med lärare eller sjuksköterskor blir ju fel. Rimligtvis skulle du kunna jämföra med en undersköterska då? (Om jag inte missförstått kan man väl bli det också på gymnasiet?)
 
Läste till pesronalvetare. Får ca 38.500.
Jag hade dock en ingågnslön på 18.000 efter universtietet. Men jag bytte jobb några gånger, löneförhandlade och jobbade mig uppåt.

Innan jag läste till personalare så pluggade jag bla arkeologi men tyckte arbetsmarknaden var för osäker så satsade på andra saker. Om jag inte behövde bry mig om ekonoi/ tillgång till jobb så skulle jag satasa på något inom musik/ kultur.
 
Jag pluggar fortfarande och tar examen i april, men ingångslönen i min bransch ligger på runt 28000. Väldigt varierande dock, men jag hoppas på att kunna landa där någonstans. Får jag jobb där jag gör min praktik kommer jag förhoppningsvis att kunna ligga på runt 35000 inom ett par år.
Jag läser till webbkommunikatör, inriktning sociala medier.
 
Men en kock har väl ingen eftergymnasial utbildning? Så att jämföra med lärare eller sjuksköterskor blir ju fel. Rimligtvis skulle du kunna jämföra med en undersköterska då? (Om jag inte missförstått kan man väl bli det också på gymnasiet?)

Många kockar studerar "kockandet" avsevärt mer än enbart på gymnaisenivå som tur är, för det som lärs ut där är inte mycket att hänga i julgranen i matlagningsväg..
 
Jag pluggar fortfarande och tar examen i april, men ingångslönen i min bransch ligger på runt 28000. Väldigt varierande dock, men jag hoppas på att kunna landa där någonstans. Får jag jobb där jag gör min praktik kommer jag förhoppningsvis att kunna ligga på runt 35000 inom ett par år.
Jag läser till webbkommunikatör, inriktning sociala medier.

Jag tror att det är väldigt få webbisar som har en ingångslön på 28'. Var hittade du de uppgifterna? DIKs statistik sa förra året runt 24' om man var ca 25 år när man började.
 
Många kockar studerar "kockandet" avsevärt mer än enbart på gymnaisenivå som tur är, för det som lärs ut där är inte mycket att hänga i julgranen i matlagningsväg..

Många, inom de flesta yrken, vidareutbildar sig ju på något sätt efter sin ursprungliga utbildning. Men för kockar är det är ingen universitetsutbildning som man tar studielån för antar jag?
 
Jag tror att det är väldigt få webbisar som har en ingångslön på 28'. Var hittade du de uppgifterna? DIKs statistik sa förra året runt 24' om man var ca 25 år när man började.

Det är ingångslönen i snitt för de som tagit examen från min skola, från min utbildning, de senaste 5 åren (dvs så länge utbildningen funnits) :)
 
Jag tänkte att det måste du göra då! Det är verkligen sjukt, men Värmland verkar ha en väldig brist också

Verkligen galet! Jag är IVA-sköterska och fick som nyexad sådan 250kr/h , resor och boende när jag stafettade i Värmland.. Typiskt landsting, missköta sin personal och hyra in dyr extern...

Jag har jobbat i två år som IVAsyrra, har 28.650 i månadslön( innan skatt). Men nu ska jag jobba i Norge så det lär höjas en del :)

2010 jobbade jag på sjukhem i Norge och med sommartillägg tjänade jag 35' innan skatt... Så kan man så är det värt att ta en sommar här :)
 
På tal om klassikern läkare vs sjuksköterskor när det kommer till lön, jag tycker löneskillnaden i snitt är rimlig.

Ibland kan jag se det skeva i att en AT läkare som jag måste handleda tjänar mer än mig ;) Men de har en helt annan utbildning och yrke, läkare bör tjäna mer än oss, men vi borde ha ett längre hopp från undersköterskornas lön.

Det jag tycker är fel är de olika övertids och ob-avtalen. Min sambo som är läkare får relevant ersättning för sin obekväma arbetstid medan jag får en bitchslap i form av 30kr/h för att jobba t.ex natt. Så ett bättre fackförbund hade inte varit fel ;)
 
Pluggade statistik och nationalekonomi. Blev klar 2011 och började då jobba som analytiker på en statlig myndighet och är fortfarande kvar på samma tjänst men med till vissa delar förändrade arbetsuppgifter. Hade 26000 i ingångslön och nu får jag 35000, och är rätt nöjd med min löneutveckling. :) Är 27 år gammal.
 
@Tora

Det har gått bra :) Jag var ständigt ungefär 8 min sen igår men kände mig inte ett dugg stressad över det.
Jag körde så fort jag fick och kunde efter omständigheterna, och kan ju inte stänga igen dörrarna för passagerarna så de kläms heller.
Idag gick det lite bättre tidsmässigt när jag körde tvåan och tian (förutom i morgonruschen).
Det känns bra iallafall och tror jag kommer trivas galant! :)
 
@Tora

Det har gått bra :) Jag var ständigt ungefär 8 min sen igår men kände mig inte ett dugg stressad över det.
Jag körde så fort jag fick och kunde efter omständigheterna, och kan ju inte stänga igen dörrarna för passagerarna så de kläms heller.
Idag gick det lite bättre tidsmässigt när jag körde tvåan och tian (förutom i morgonruschen).
Det känns bra iallafall och tror jag kommer trivas galant! :)
Vaaa? Stannar du för att ta upp passagerare???? :confused:
Inte konstigt att du blir sen då.

:D:D

Linje tio är bra att lära sig på. En kort linje och oftast bra med reglertid.
Tvåan är också bra men det är lätt att bli sen från Domkyrkan till AxelDtorg och tvärt om.

Hur många nya är ni i gruppen?

8 min sen är ingenting. Upp till tre minuters försening räknas ju som om man är i tid. Bra jobbat :up:
 
Många, inom de flesta yrken, vidareutbildar sig ju på något sätt efter sin ursprungliga utbildning. Men för kockar är det är ingen universitetsutbildning som man tar studielån för antar jag?

Skämtar du?!
Aldrig hört talas om t ex kostvetare och gastronomer? Tror du att bagare och konditorer lär sig sitt hantverk under ett par fjuttiga gymnasiekurser? Det är väl nästan så dom lär sig putsa kött och hacka lök!

Du måste verkligen ha ätit urusel restaurangmat för att komma med sådana här påståenden...
 
Jag har ingen eftergymnasial utbildning och jobbar idag som butikschef på en Smoothiebar och hälsobutik. Man börjar ganska lågt och får sedan jobba sig upp, så räknar med att kunna höja lönen en del efter ett tag. Eftersom jag jobbar en del övertid, har möten och får hoppa in vid sjuk personal så har jag timlön. Men har ungefär en 25000 Nok innan skatt. Är 23 år.
 
Skämtar du?!
Aldrig hört talas om t ex kostvetare och gastronomer? Tror du att bagare och konditorer lär sig sitt hantverk under ett par fjuttiga gymnasiekurser? Det är väl nästan så dom lär sig putsa kött och hacka lök!

Du måste verkligen ha ätit urusel restaurangmat för att komma med sådana här påståenden...

Oj, sorry, känsligt ämne? ;) jag ställde bara frågan, eftersom de kockar och den konditor jag känner är just gymnasieutbildade. Men då vet jag bättre nu då. :up:
 
Ja, det är det. Men det hör inte till vanligheterna att du blir bedömd med hjälp av ett helt vansinnigt system, poängsatt och erbjuden ett jobb som ligger långt iväg som fan.
Sättet detta går till på har som sagt dessutom ändrats och blivit helt bisarrt. Hur det fungerar är förmodligen inte särskilt intressant, så det låter jag bli.

Hur som handlar inte den här tråden om vad jag tycker är fel med förfarandet gällande hur en polisassistent anställs, hur gärna jag än diskuterar det. (och tro mig, det här kan jag diskutera tills jag blir blå... :p)

Då förstår jag dig, bedömningssystemet känner jag inte till och att det ändras så att det inte är detsamma som när man började är förstås inte bra.
 
Vaaa? Stannar du för att ta upp passagerare???? :confused:
Inte konstigt att du blir sen då.

:D:D

Linje tio är bra att lära sig på. En kort linje och oftast bra med reglertid.
Tvåan är också bra men det är lätt att bli sen från Domkyrkan till AxelDtorg och tvärt om.

Hur många nya är ni i gruppen?

8 min sen är ingenting. Upp till tre minuters försening räknas ju som om man är i tid. Bra jobbat :up:

@Tora Haha, det är sant ;)

Jasså? Ja men då blev jag genast nöjd med mina 8 minuter :D

Vi är indelade i två grupper denna kursen, det har vart 8 i min grupp och 6 i den andra tror jag. Uppskattat av andra förare vad jag ha hört, ni har tydligen haft rätt kort om folk :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 476
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 509
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp