Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om det här?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om det här?

OK
Men graman och martingal har inte samma effekt/verkan..
så då frågar jag..ska martingal bort från samtliga hopphästar??

AM
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Vilka studier är det?

Om man rider och enbart inverkar på gramantygeln så drar hästen ihop huvudet mot bogen..försöker släppa bettet, går bakom lodplan och sänker ryggen.

När en ridhäst släpper bettet är det ungefär samma som att köra på E18 i 110 km och kasta ut ratten genom fönstret.

Sänker hästen ryggen så kan den inte bära varken sig själv eller ryttaren på rätt sätt. Den får felbelastning och j-igt ont.

AM
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

OK
Men graman och martingal har inte samma effekt/verkan..
så då frågar jag..ska martingal bort från samtliga hopphästar??

AM
Jag har inte skrivit att graman o martingal har samma effekt, och man kan aldrig få den ihopdragande effekten med en martingal. Vad en del inte vet om graman är att den gör ett vanligt bett väldigt skarpt. Man får inte den effekten av martingalen, som om den är ditsatt korrekt, gör att bettet istället trycker nedåt i hästens mun om hästen tar upp huvudet..
Jag har tänkt på din fråga och kan inte svara. Helt klart är att jag tycker att graman o liknande absolut inte ska användas och vad gäller martingal så är det väl så att många av de som använder den skulle tjäna på att lära sig rida bättre.
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Nu är det så att martingalen faktiskt har väldigt lite med ryttarens skicklighet att göra.

Den sitter endast där för att skydda ryttaren från att få mosade näsben.
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Nu är det så att martingalen faktiskt har väldigt lite med ryttarens skicklighet att göra.

Den sitter endast där för att skydda ryttaren från att få mosade näsben.

Martingal är väl ändå den snällaste hjälptygeln man kan ha, eftersom att den bara hänger där i stort sett.
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Martingal är enlig tmig ingen direkt hjälptygel då den inte inverkar på hästens form, utan endast skyddar ryttaren från att få ansiktet mulat. Mer som en säkerhetstygel.
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Min uppfattning av hjälptyglar är denna: Alla kan brukas och de kan missbrukas.

Jag har själv använt graman ett fåtal gånger. Fördelen med denna, är att man kan använda den för inverkan, och man kan därefter ta bort all inverkan av gramanen genom att släppa efter. Att jämföra med ex thiedemanstygel, som sitter fast och man ej lika lätt kan påverka.

Den häst jag använde gramanen på var en travare som var helt blockerad. Körde upp huvudet och tog bettet, gick ej att stoppa i detta läge. Använde gramanen en gång, hästen sänkte huvudet, och det gick sedan att rida utan att vara fundersam om man kunde få stopp på den eller inte. Därefter hade jag gramanen på några gånger till, men den behövde aldrig användas igen.

Vissa andra hjälpmedel som ex halsförlängare och pessoasele, har inverkan på hästen så länge den ej går "rätt", sänker huvudet och arbetar med bakbenen under sig.

Rätt använt, har man bra hjälpmedel, men man kan missbruka allt, fel inspänning, eller "ersätta" god ridkonst med hjälptyglar.

För att gå tillbaka till tungbandet (sorry, men jag tycker inte denna reflektion har kommit fram...): Rätt anlagt tungband är inte smärtsamt för hästen. Har hittills sällan varit med om hästar som varit irriterad av tungbandet! (Däremot som jag tidigare skrivit, har jag stött på en hel del ridhästar som ej gått att tränsa pga tungfelsbett osv...). Att jämföra tungband med barrering tycker jag ej är korrekt. Man använder inte tungband för att orsaka skada på hästarna, medan barrering tillfogar hästarna medvetet skada för att de ska lyfta på benen.
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

En studie som har utförts av bl a veterinärer på Ultuna. Tror att du kan läsa om det på SLUs hemsida.

Ok. Det är ett examensarbete från veterinärprogrammet. Ett sammandrag finns här. Jag vill gärna veta vad det är för källa när man kallar saker för "studier" eftersom det kan vara allt mellan himmel och jord.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000323/

Utrdag ur sammanfattningen: "Det kan tyda på att gramantygeln, men endast i kombination med vanlig tygel, kan bidra till ökad upplagring av elastisk energi i bakdelen, vilket sedan kan utnyttjas för ökad propulsiv kraft i slutet av understödet. Förändringarna kan också ha samband med ökad vertikal belastning av bakdelen."

I mina öron låter det som att man inte har fastställt något om spänningar eller felbelastningar, utan bara uppställer hypoteser för framtida forskning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om det här?

Martingal är enlig tmig ingen direkt hjälptygel då den inte inverkar på hästens form, utan endast skyddar ryttaren från att få ansiktet mulat. Mer som en säkerhetstygel.

Det var precis vad jag menade! :bump:
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Det var precis vad jag menade! :bump:


Nä men se där.....:devil::devil:

Då kan man fråga sig en sak..

Varför i hela fridens namn skulle det finnas nån risk för ryttaren att få ett knäckt näsben om intet martingalen satt på plats???

Varför kastar ridhästen upp skallen?????

Ryttarna på elitnivå måste vara mer kassa att rida än vissa på denna tråd...eller annars har dom självbevarelsedrift liksom kuskarna har då tungbandet sätts på plats.

Det är enkelt att vara kritisk så länge man håller sig bland skogsvägarna sittandes på ett snällt ök och ha själv på skallen både hjälm och helstängt.

Det är enkelt att kritisera saker som man inte begriper nåt om..:confused::crazy:

AM
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Har fortfarande inte sett någon som har travare som spänner för sulkyn och tar en tur i naturen för skojs skull. Möjligtvis någon som billigt har köpt en travare, alltså en som redan fått visa att den inte håller måttet, på det ena eller andra sättet.

det gjorde jag när jag hade travare, inte sulkyn då utan speedcarten
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Ginnies: Jag kör ju då min "svindyra" Supergill valack med LÅNGVAGN i SKOOOGEN! Bland älgar & rådjur, över stock & sten.. Med tungband dessutom!:eek:
 
Sv: Vad tycker ni om det här?

Hahaha och jag kör min halvkassa sexåriga "hobbyhäst" MED LÅNGVAGN, I SKOOOGEN! Dessutom RIDER jag honom I SKOGEN flera dar i veckan, det gör gott för själen! Både hans och min...
Förövrigt har jag även ett visst ekonomiskt intresse i den här hästen, han ser till att min plånbok är konstant tom så jag inte blir övermodig eller så... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska testa Melatonin i ett par veckor för att se om det kan hjälpa mig att få lite ordning på sovtiderna. I "instruktionerna" står...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: _Elly_
·
Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Flixon
·
Övr. Djur Min granne har förlorat en katt. En stor, fin, fluffig hane. Bra jägare och ute i alla väder. Idag tog hon ut ID-hund som spårade. Den...
Svar
14
· Visningar
2 478
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp