Väldigt stark vid uteritter (om jag rider med andra)

Mussea

Trådstartare
Hej alla!

Jag har en fjording på 19 år som jag köpte nu i november. Denna häst har jag känt i länge, hade honom på halvfoder i 4 år, och varje sommar, dock inte de senaste 3 åren. Det bestämdes för länge sedan att den dagen han går i pension från ridskolan skulle jag köpa honom.

Hur som, då jag hade honom på halvfoder red vi i skogen så gått som varje helg. Han gillar verkligen uteritter och är som en bulldozer som tar sig fram överallt. Red oftast ensam, men hade vi sällskap med någon ville han gärna gå först, precis som att "visa vägen och välja takt liksom"

Då, liksom nu, ett par år senare, har jag stora problem att hålla in honom om vi inte går först. Han dundrar på, nästan i baken på hästen framför. Lyssnar inte alls på mina förhållningar, med att ta & ge, ta tag i tyglarna och lätta. Han ska bara om.

Nu i helgen var jag och 2 stallkompisar ute på en runda. Han hade då vilat i 2 veckor, det var fint väder, så jag vet inte om det spelade in med. I alla fall, jag hade svårt att hålla in honom i traven, och när vi skulle galoppera en kort sträcka på grusvägen så red vi först. Det gick bra, tills han hörde att bakomvarande häst närmade sig, då la han in en växel jag inte trodde han hade, och bara for iväg! Det gick fort, och jag fick inte stopp!! For iväg så ett par hundra meter tills vägen delade sig, då visste han inte riktigt vad vi skulle, och där fick jag stopp. Hästen bakom skulle bara inte om! Så har han faktiskt inte gjort innan om vi blivit omridna. Resten av rundan gick dock bra, när de andra galopperade över en äng lyssnade han faktiskt och vi skrittade vid sidan om. Tog själva en kort galopp därefter, bara för att jag inte skulle bli rädd, och det gick bra.

Men, vad ska jag göra? Jag tycker inte om att ligga för nära andra hästar, och jag tycker definitivt inte om att tappa kontrollen. Jag galopperar gärna, men vill kunna få stopp med.

Funderar på att använda martingal, för att då ha något extra att hålla sig i om utifall att? Använder ett vanligt 2 delat bett.

Alternativet är att jag rider ut själv med honom, då är han på ett annat sätt. Han lyssnar och dundrar inte på. Samtidigt tycker han naturligtvis det är roligare när andra hästar är med.

Det konstiga är att han alltid varit sådan med mig. Han gick ju i ridskoleverksamheten innan, och när barnen red ut på sin lektion var han aldrig sådan. Han behöll sin plats i ledet, oavsett gångart, och försökte inte ens. Vilket var ju tur det.
 
Pelhamstång med två tyglar! Min nödhjälp på hästar som kunde bli starka.

Stången är inte skarp, bara tvingande och med två tyglar kan du antingen använda det som ett vanligt rakt bett eller koppla in stångverkan också. Du får två olika bett i samm,a beroende på vilken tygel du tar i.
 
Tack för svar!

Kollade nu på en bild på pelham. Då ska man ha 2:tygelparet i de nedre ringarna som man kan ta till vid nödfall? Jag har alltid varit lite rädd för skarpare bett, rädd att jag ska göra fel på något sätt och därmed orsaka skada.

Men detta kan ju vara värt att testa om vi ska rida med andra, det kan ju bli rent farligt om han bara dundrar väg, eller inte lyssnar alls.
 
Min arab är precis likadan. Min lösning är att jag har för länge sedan bestämt att galoppera, det är något vi gör när vi är ensamma.

När vi rider ut med andra är det skritt o trav som gäller. På hemvägen vill hon gärna trava först (blir jobbig annars) men då går det i hundra knyck och ingen hinner om, så det löser sig självt. :D
 
vill hästen gå först så låt den tycker jag.
min vill aldrig gå först, eller ha ngn framför sig.. lösningen är att rida halvt bakom en annan ;) så går det så bra så.

att hästen stack så tolkar jag som att den var pigg och glad efter vilan och pga det kalla vädret fick för sig att "tävla" då den andra körde om. Och sen passade på att sträcka ut när han väl fick chansen.
hade oroat mig först när hästen satt det i system.

men en rem runt halsen är alltid trevligt att ha ifall hästen hoppar till eller drar iväg. hade inte betslat upp, ett grepp om halsremmen gör att du får styrka och balans för att köra ner häcken i sadeln och få kraft att använda handbromsen, eller bara sitta kvar tills hästen blir trött.

Galopperar själv sällan i grupp om 2, och är vi fler så är det oftast med 2 i täten som håller ett jämt tempo och. Att ingen rider om då man rör sig snabbare än skritt, oftast så håller sig hästarna på sin plats om man bara undviker att bromsa den hela tiden, hästar är inte så korkade att de springer in i andra, och de bråkar oftast mindre om man undviker att bråka med dem.
Min häst som rusar, bockar och är allmänt odräglig då jag galopperar själv t ex, kan gå på helt långa tyglar vid galopp i en klunga om 30 hästar, men börjar jag tjuvhålla så både rusar och kickar hon mot andra.
 
Borde det inte lösa sig genom att låta hästen gå först? Tycker att det låter "livsfarligt" att rida om varandra i galopp :eek: Skulle personligen inte ens göra det i trav. Jag brukar inte ens galoppera med andra på hemvägen pga tävlingsinstinkter och min förra häst fick alltid gå först eftersom han annars försökte tävla (var svårt nog att få han lugn när han fick gå först). De andra blev informerade om detta innan vi bar oss iväg och de fick hålla avstånd när det gick snabbare, rent säkerhetstänk.
 
Borde det inte lösa sig genom att låta hästen gå först? Tycker att det låter "livsfarligt" att rida om varandra i galopp :eek:

Hästen bakom började närma sig, men försökte inte rida om. Ryttaren försökte hålla in den hästen vilket orsakade lite hopp & studs där. Den hästen är ca 175 och har mkt längre ben än min lille fjording så kommer ju lätt ikapp.
Min häst trodde nog att de skulle om, och därför drog iväg så.

Vi brukar gå först då jag har svårt att hålla in min, men det ser jag lite som ett problem. Att han inte lyssnar på mig utan bara dundrar på, vill ju att det ska fungera även om vi inte är först.

Skulle inte heller vilja rida om varandra i galopp, däremot har det hänt att vi kommit i fatt och ridit om i trav, tack vare att jag inte får honom att lyssna :(

Han fungerade alldeles utmärkt med barnen på uteritterna (vilket var bra!) så det måste vara mig han "kör" med.
 
Försök att inte sitta och "tjuvhålla".
Jag rider många olika typer av hästar och går i stort sätt alltid bra bara man själv är avslappnad och inte försöker hålla in hästen :). Kan tillägga att jag ofta rider i grupp och många gånger med unghästar. När man tar i tygeln ska det alltid betyda något och ge respons. :)
 
Tycker att det låter som att han faktiskt kör med dig lite, tycker inte du ska betsla upp om det inte är nödvändigt. Med nödvändigt menar jag om det går så pass mycket överstyr att du inte kan rida normalt utomhus. Brukar du galoppera på exakt samma ställen varje gång? Om du gör de prova att skritta förbi, på långa tyglar och sitt inte och tjuvhåll i honom, klappa och prata med honom och bara slappna av.
Se till att han får gå först om han nu vill det, men allt ska vara på dina villkor. Han får inte dra ifrån dig utan ska lyssna på dina halvhalter och halter. Rid mycket lydnad utomhus, övergångar, inte bara rakt fram. Lägg in lite dressyrarbete utomhus också [inte så avancerat] men övergångar, flytta, öppna/sluta mm.
Är det så att han inte lyssnar och du känner att du måste betsla upp, se till att du väljer ett bett som inte är för skarpt. Ett Pelhambett kan lätt bli väldigt fel om man sitter och tjuvhåller [rider på det på en av mina tävlingsponnyer] då måste du vara mjuka och ge eftergift direkt när han lyssnar. Tycker inte dubbla tyglar är något man ska börja med, då det kan bli ganska mycket att hålla reda på speciellt utomhus.
Men betsla inte upp förens du pratat med någon duktig hästmänniska i din närhet som kan ge sin syn på saken. :D

Har själv erfarenhet av starka ponnyer/hästar som kör med en, det gäller bara att vara mest envis och aldrig ge upp. Ta inte till våld utan var rättvis, skulle han verkligen inte lyssna. Ruska om bettet lite och bli supersnabb i fingrarna. Fastnar du i handen så finns det risk att han blir ännu mera springig och stark ;).
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 450
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 532
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp