Vänliga alltiallo töl tråden

Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

KL: Eftersom det skulle vara en "töl-tråd" så kanske man kan snabbsvara utan att markera "knapp-lån, eller...? Jag menar, då ä dä ju inte säkert att man svarar nån speciell, liksom... ;)
Gud va kallt vi har här! 15 minus igen och blir säkert 22-25 innan morronen. Jag har jättesvårt att hålla plusgrader i stallet nu. Två element går hela tiden - å drar kopiöst med ström. Jag måste ha värme annars fryser vattnet. Har stenstall och troligen rätt taskig isolering. Hur gör ni andra som försöker hålla värme i stallet?
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Finns bara ett ord för fång - ett h*****e!!! Har haft fång på min pöjk och lider av ständig "fångest"!
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Brr, hej föresten:)
här har vi en varmluftsfläkt som får gå nu , trotts att vi nu har 6 hästar inne nattetid och utsugsfläkten går lågt ( ingen varmluft på natten) ligger stallet bara runt pluss 3- 5 grader på morgonen..ännu har inte vattenkopparna frusit..peppar peppar ta i trä
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Mitt vatten frös för över en månad sen, så jag får kånka vatten morgon och kväll... Hos mig är det varmt och gott i sadelkammaren där jag har vattnet(värmefläkt på timer som går igång lite då och då) men det fryser i ledningarna i backen istället:mad: Men, men, man vill ju inte dra om vattenledningarna i lånat stall...

Jag har precis tinat upp fingrar och tår hyffsat efter att ha frusit i bilen på väg hem från jobbet, och laddar nu för att bylsa på mig och traska till stallet. Och bära vatten:p Och mocka och fixa mat... Kanske gå en promenad med lilleman ifall det inte är glashalt...

Imorgon ska det snöa, 1-2 dm, så jag laddar inför att tolka efter ponnyn i morgon eftermiddag, jobbar bara halvdag:bump:
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

gjör ni nått xtra nu med hästarna i kylan? stora hästen går nu ut med 3 täcken!! visserligen är han helklippt o en tunn grabb av naturen ..äter 20 kg hö per dag för att hålla värmen pluss 3 kg krafft..jises att han inte har spruckit än. Min bästa investering gjorde jag förra veckan på rean , ullstrumpor pluss Gore Tex kängor , termo ställ.. fryser inte ..än
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Halloj halloj! Skoj med en töl tråd faktiskt.
Jodå, vårt vatten frös också, dåligt isolerat stall och bara 4 hästar där. Vi har elvärme i ledningen, det tinade dock upp idag. Jag hyr in mig på ett ställe nu när jag bara har 1 häst, annars har vi eget stall med 2 boxar. Känns sådär att behöva knacka på husdörr´n till ägaren och be om vatten... Lääängtar tills jag får hem den andra hästen i april!
Jag gör ingenting med min unghäst (1½) just nu, vädret har varit hemskt här i kumla till och från. J***ligt kallt och tidvis blåsigt, en dålig kombo. Iofs köpte jag henne för 1 vecka sen så jag har ju inte hunnit heller. Hon går med täcke när det är -20, annars tog jag faktiskt av det idag när det bara var -5.
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

ja det kan vara roligt o töla o svamla lite med varann härinne ...:D
hoppas för alla gudars att det nu inte blir mer snö..otroligt jobbigt o pulsa i den:p men dem har lovat oss alla mkt kallare väder under veckan..brrrr .är orolig att ledningarna kan frysa i stallet snart här med . ska fylla upp stora vattendunkarna o ställa i varma sadelkammaren i morgon..fall de fryser igen alla vatten koppar nu
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Visst är det jobbigt med snön och kylan, men OJ vad underbart det är att galoppera över snötäckta fält! :love:
Har precis varit ute med kompisarna och dragit runt. Sitter för övrigt och funderar på mitt st och betäckning. Första gången för oss båda, och jag har tusen funderingar!
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Fy, jag gillar inte vintern!!! Vill ha varmt och skönt =) Men det är iaf väldigt vackert ute när det är -20 grader. Tom istapparna har fått frost på sig....burr ;) Vi håller ju på och bygger stall i vår stora maskinhall så det finns fortfarande några ställen som inte alls är isolerade men vi har dragit helt nya vattenledningar och lagt in värmeslingor + att det hela tiden går runt, runt vattnet så det står aldgrig stilla. Inte ens när det var -20 frös det och då var det säker upp mot -8 i stallet....
Hästarna verkar inte alls ha ont av kylan. Inga hästar är klippta och alla har ordentligt med täcken pch så förstårs massor av mat!! =)=) För hästarnas skull tror jag att det är bättre när inne och ute-tempraturen inte är för olika...även om det hade vart skönt med nollgradigt i stallet iaf och det är ett väldgt bytanade av vattenhinkar. (har inte vattenkoppar). Som tur var har vi en varm och god sadelkammare där hinkarna får bli fria från is och där man kan värma sig =)
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Varit -16 här ett par dagar (men idag var det bara -2, lite trist faktiskt) och den enda som fryser är jag! Inte kul att cykla en halvmil över slâtta när man glömt halsduk och mössa hemma..
Hästen är halvklippt eller spårklippt kanske det heter, och går utan täcke. Han har sitt skyddande späcklager, ingen som fryser där inte. Och pigg som tusan är han! Oj vad det går ute på skogsstigarna när vi är ute! Riktigt kul, då kan man ju faktiskt jobba lite utan att jag får ont i hela kroppen!
Håller på att träna på att flytta undan rumpan, ungefär som en sluta. Går otroligt nog ganska bra, åtminstonde i skritt. I trav tolkar han det som en galoppfattning men vi ska träna vidare tills det går!
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Våra hästar går på lösdrift nu så för dom blir det ju kallt hela tiden :D Men dom verkar verkligen må kanon allesammans. Ingen av våra är häller klippt.
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Kul med betäckning , har du några herrar på lut?
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Tänk så allt kan förändras :angel:
Snackade precis med syrran, och bestämde att vi ska vänta ett år. Jag är alldeles för tävlingssugen detta året, och så känns det lite hastat. Det är första fölet för oss alla, och då ska det kännas rätt och förberett. Så jag avvaktar till nästa år med betäckning. Känns kanon!

Men herren har vi nog redan spikat, i alla fall var det Tejons Nifty Pine som var tanken till i år. Tror han kompletterar stoet bra!
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

ha ha se va fort de kan gå när inte haspen e på;)
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Hoppar bara in för att meddela att även Skåne har det kaaaallt. Varit riktigt kyligt någon tid nu, neråt -16 på natta. Ligger väl på -10 nu. Å vattnet i stallet är fruset sen ett par veckor. Kånka, kånka - tur de har rinnande vatten i hagarna, fast de flesta bäckarna är också frusna nu.
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

hehe..

jag njuter for fulla muggar av att ha utehastar... kora till dom tre stora balar var fjarde-femte dag... kasta till dom lite extra kraftfoder da och da... uppvarmda vattenhoar i hagen som inte ens fryser nar det ar -44 ute :love: De ar fluffiga, pigga o feta dar ute o snon :)


...pa tiden att det bidde en tolatrad! Hur gar det med allas hundar o kritter? Surt med fang, Wrang.. det ar ett jamrans herke till sjuka...
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

HUR har jag kunnat missa er???? Men nu är jag här!:laugh:
-22 här idag, huva.....TVå hästar ute och dom ser ut som isbjörnar men verkar trivas med livet! Promenerar upp till grinden på morgonen och inväntar kompisens utsläpp, sen vandrar dom ner till höbalen igen. Har en STOOOOR hage i år och fodrar i ena änden samt vattnar i andra, så dom rör sig mycket!
Håller med Bew ang storbal, underbart är det!
Hingsten står också inne på nätterna ihop med fjällan sin, idag får dom stanna inne lite extra så att vattnet står sig, har klarat det så här långt iaf....
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

go fm brrrrrrrrr -20 ute , höll på att frysa ansiktet av mig ute, såg ut så här:o
men nu ska jag :banana: så man blir varm..skojjar..jag dansar inte utan nått harkel som e starkt i kroppen;)
Funderar ärligt snart o flytta te en annan kontinent :cool:
Hade så mkt planer för dagen ..dotra skulle komma hem tidigare fr pojkvännen o köra vilden på träningsbanan , men - 20 e de nog ingen hitt för honom att få i sina stora lungor när han tränar...suck
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Va ..e de inte varmt i ert land ;):D
 
Sv: Vänliga alltiallo töl tråden

Vi verkar ha sluppit den värsta kylan här.... men iof går mina innehästar ändå klädda från svanstipp till nostipp så... :D

Mina lösdriftsston har för första året fått gå UTAN täcken :eek: men det är för att fodret är så bra i år.
Bara lite synd om dom två sjuka lurvmonstrena som var tvugna att flytta in i varmstall mitt i vintern!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
43 776
Senast: Tranan
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 074
Hästmänniskan Vad gör man om man blir utbränd av omständigheter kring sin häst och bästa vän? Vad gör man när man inte vill vakna till nästa dag då...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Squie
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 029
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp