Bukefalos 28 år!

Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Å herregud vilken dag...
Har inte sovit alls. Inatt när vi kom hem från festen stod det två hästar i hagen! Jubel och fröjd, tills jag upptäckte att det hängde något konstigt i baken på stoet. Det var ändtarmen som hon krystat ut - ringde vet som kom ut så fort han kunde och tryckte tillbaka den. Mycket dålig prognos...:cry: Stor risk att jag måste avliva stoet och att lille Solero blir moderslös. Amma är redan kontaktad om det skulle behövas. Se tråd under hästvård för mer info.
I alla fall föddes underverket (en fin stor fuxhingst med tre vita ben och vit bläs - supersöt!) i natt ca 01.00 helt utan alla jäkla förvarningar och tecken. 3:a på kalkstickorna (på em), inga vaxproppar, gick och åt och såg oberörd ut senast en timme före hon antagligen fölat. Lilla damen klarade allt själv och hade inte detta med ändtarmen hänt så skulle allt vara underbart. Hon har såna modersinstinkter att jag blir alldeles rörd - förstföderska och gör allt helt rätt!
Så - nu är även jag ute ur tråden.

Håll gärna alla tummar ni har för vårt tappra sto!:cry: /knäckt matte
 
Senast ändrad:
Sv: Väntans Tider - del 3

*Håller tummarna* för att allt går bra med ditt sto.

Hur gör veterinären? Stoppas bara tarmarna tillbaka och sen hoppas man på det bästa eller vad?
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Å herregud vilken dag...
Har inte sovit alls. Inatt när vi kom hem från festen stod det två hästar i hagen! Jubel och fröjd, tills jag upptäckte att det hängde något konstigt i baken på stoet. Det var ändtarmen som hon krystat ut - ringde vet som kom ut så fort han kunde och tryckte tillbaka den. Mycket dålig prognos...:cry: Stor risk att jag måste avliva stoet och att lille Solero blir moderslös. Amma är redan kontaktad om det skulle behövas. Se tråd under hästvård för mer info.
I alla fall föddes underverket (en fin stor fuxhingst med tre vita ben och vit bläs - supersöt!) i natt ca 01.00 helt utan alla jäkla förvarningar och tecken. 3:a på kalkstickorna (på em), inga vaxproppar, gick och åt och såg oberörd ut senast en timme före hon antagligen fölat. Lilla damen klarade allt själv och hade inte detta med ändtarmen hänt så skulle allt vara underbart. Hon har såna modersinstinkter att jag blir alldeles rörd - förstföderska och gör allt helt rätt!
Så - nu är även jag ute ur tråden.

Håll gärna alla tummar ni har för vårt tappra sto!:cry: /knäckt matte

Du har pm..
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Stort grattis till en ny liten stjärna. Ska hålla en stor tumme för din stackars märr, hoppas att det går bra med henne. Skriv så snart du kan och orkar så vi får veta hur det går med henne, vore även intressant om du ville beskriva hur det går till med själva ingreppet att få tillbaka tarmen på plats.

Ett stort grattis till alla andra också förresten som har hunnit få sina bäbisar under de sista veckorna. Har inte skrivit så mycket i denna tråden på senaste tiden men jag har följt er som fått med störta spänning, längtar redan till nästa år när det är dags igen (förhoppningsvis ska väl tilläggas).
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Å herregud vilken dag...
Har inte sovit alls. Inatt när vi kom hem från festen stod det två hästar i hagen! Jubel och fröjd, tills jag upptäckte att det hängde något konstigt i baken på stoet. Det var ändtarmen som hon krystat ut - ringde vet som kom ut så fort han kunde och tryckte tillbaka den. Mycket dålig prognos...:cry: Stor risk att jag måste avliva stoet och att lille Solero blir moderslös. Amma är redan kontaktad om det skulle behövas. Se tråd under hästvård för mer info.
I alla fall föddes underverket (en fin stor fuxhingst med tre vita ben och vit bläs - supersöt!) i natt ca 01.00 helt utan alla jäkla förvarningar och tecken. 3:a på kalkstickorna (på em), inga vaxproppar, gick och åt och såg oberörd ut senast en timme före hon antagligen fölat. Lilla damen klarade allt själv och hade inte detta med ändtarmen hänt så skulle allt vara underbart. Hon har såna modersinstinkter att jag blir alldeles rörd - förstföderska och gör allt helt rätt!
Så - nu är även jag ute ur tråden.

Håll gärna alla tummar ni har för vårt tappra sto!:cry: /knäckt matte

LÄSKIGT!!!!! Vi fick ta väck vårat sto när våran lille bebbe var bara 4 veckor å han heter just SOLERO =) han e nu 13 veckor =) å stor som ett hus å helt underbar..

Hoppas ditt sto klarar sej. Håller tummarna..
kramara/misen
 
Sv: Väntans Tider - del 3

i väntarn på att dobbis läser sitt pm så tänkte jag att ni ska få hjälpa mig att fundera kring mitt sto

jag har misstänkt mitt sto är tommt i och med att hon har ingen mage och juvren är som taxöron, sommarfet:devil:

stoet är kollad av vet i mars och då sa vet att hon inte känner livmoderkanten och att hästen fortfarnade är dräktig, jag har inte efter detta sett någon misstänkt i varken hagen eller i stallet (kastning)

vi skulle kolla nu i juni igen men då var min vet sjuk och nu när jag varit i kontak med vet så sa han(annan vet) att vi väntar till sista juli i och med att datumen var en aning kluriga (30 juni till 8 augisti)

i morse var jag ut i beteshagen vid 07:00 och då låg stoet ner och det andra vaktade jag fyllde på vatten och klappade om hästarna och de dräktiga eller tomma:confused: stoet reste sig

jag var ut än en gång vid 10:00 och då låg stoet ner igen jag fick upp henne och kollade så att inget är brutet mm

jag åkte hem och började måla och när jag målat klart ringer min mobi och det är en arbetskompis som uppmärksammat att stoet lagt sig ner igen efter att jag varit och legat fortfarande vid 13:30

jag hoppade upp på cyckeln och byborna har nog ALDRIG sett mig vina förbi i den farten på en cyckel

då stod stoet upp igen jag kollade igenom henne och fick henne att röra på sig
kollade juvren som fortfarnade är som taxöron kollade vulvan hon hon är ljusröd precis som det andra stoet inget kaldd heller på benen

vulan har förändrats redan vid ankommst på betet blivit skrynkligare

jag har varit i kontakt med vet som har först möjlighet att komma ut i morgon alt på kvällen men han visste inte mer ljust nu

så nu behöver jag alla hjälp jag kan få

// vickis en orolig hönsmamma
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Gurglar det som det ska i magen? Det ska låta som ett avlopp där i. Är det tyst kan man nog misstänka kolik.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

jag har varit ut och promenerat med stoet sett till att få igång magen, i fall det är kolik och även flyttat hästarna i en hage närmre huset så jag har full koll på henne oavsett vad det är. så känns det bättre

pratat med vet oxå som kommer ut först i morgon men han har på mobilen i kväll i fall det är något så var det bara att slå en pling
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hur har det gått?

stoet har legat i natt och sovit som vanligt, brukligt och gått omkring och betat har full koll på båda pållarna 30 meter bort

vet kunnde inte komma ut idag för han hadde fått något akut ärende långt bort i ingemansland

så vi satsar på i morgon igen
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hur går det för hejzan och Vickis-pajala???? Håller tummarna för er båda!
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hejzan miste sitt sto i tarmframfall i samband med fölningen, dock hittade de snabbt en ama till fölis.

Vicki´s häst var väl tom tror jag

jepp stämmer fröken sto är tommt inge föl men håller som bäst på att spana efter ett fux sto på ett år

// hukar mig innan dobbis tar mig i öronen :D
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Nej, så tråkigt att höra att det inte gick bra med stoet :cry:, skönt i alla fall att fölet har fått en ny mamma, vad vore livet utan alla dessa ammor som ställer upp :love::love:. Hoppas Hejzan kommer tillbaka till oss och berättar om hur det går för det lilla fölet.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

4/8 kl 23.50 kom min lilla efterlängtade hingstungen!

Låt mig presentera, Hooligan Hurricane!

22621851.jpg

22621853.jpg

22621854.jpg

22610287.jpg

22610288.jpg


en riktig bjässe blev det :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 293
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 528
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 664
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 449
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp