Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Är det samma hingst som varit pappa till de båda långa dräktigheterna?
Är stona på någon sätt släkt?
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Längesen jag besökte forumet!
Ja det är samma pappa till bägge fölen, eller rättare sagt alla fölen. Så dom har bägge två gått normala dräktigheter med samma hingst innan. Stona är släkt på sätt och vis då dom kommer ifrån samma linjer generation 3-4-5 bakåt osv.
Tror det är slumpen som avgjort. Dom kommer när dom är färdiga helt enkelt.

En bild på gossen som nu är döpt "Iglatjärns Spike".
P8310110-3.JPG


P8310106-2.JPG
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Jag väntar än ...mitt sto har gått 325dygn nu .....jag har inte sovit på 5 nätter :crazy: jag har gett mej f-n på att vara med vid fölningen ...
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Oh va roligt att höra att jag inte är ensam!
Är det hennes första föl?
Har hon visat nå tecken på att fölning är på g?
Ska hon föla inne eller ute?
Mitt sto har haft tre föl innan, alla födda ute, känner mig osäker hur jag ska göra..lite kallt ute...men det är ju det hon är van vid..

www.kungaskogen.com
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Oh va roligt att höra att jag inte är ensam!
Är det hennes första föl?
Har hon visat nå tecken på att fölning är på g?
Ska hon föla inne eller ute?
Mitt sto har haft tre föl innan, alla födda ute, känner mig osäker hur jag ska göra..lite kallt ute...men det är ju det hon är van vid..

www.kungaskogen.com

Hej
Jätte kul ju , jag trodde jag var ensammen kvar *s'
Detta är hennes andra föl , men första hos mej ( min första fölning)
Ja du ,, hon har släppt bäcken banden -väääldigt stor mage som ändrat form -gigantiskt stenhår juver -trött-liite blod i vulvan senaste dygnet nu , gul genomskinlig mjölk.
Jag vet inte , jag hoppas hon får snart .
jag ä'r trött på att nattvaka .
Hon får föla inne , det är så rått ute på natten nu .
Vill inte att fölungen ska bli nedkyld direkt .
Vart i landet bor du ?
Vi har 8-10 grade på natten och det regnar titt som tätt här .
Jag finns i norra östergötland.
Vilket dygn är ditt sto på nu ? Ras?
Jag har en tinker som är på dygn 326.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Det är du som inte sover någe utan vakar rent av just nu va?

Isåfall, kika efter om hon står en hel natt.

Min tjej stod hela natten innan hon föla, och många på buke sa det att dom gör så natten innan dom ska föla. Och vad rätt dom fick :D
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Jag bor i södra dalarna, och visst är det kallt på nätterna...och regnar väldigt mycket..men nu har vi haft lite sol i två dagar!
Jag har ett Islandssto,hennes 4 föl,men första hos mig..
Vet inte vilket dygn eftersom jag inte har ultraljudat henne...hon hade föl vid sidan när jag köpte henne och ville inte krångla med henne och fölis..har först nu insett att jag hade kunnat fått henne ultraljudad hemma...
Hon gick med hingst hela förra sommaren och hösten, jag hämtade/köpte henne 8 november..trodde nog att det skulle bli ett sent föl eftersom hingsten betäkte om henne i slutet av september, (tror jag det var) men inte så här sent!!
Hon är inte så rysligt tjock men hon har en riktig föl mage, kantig liksom..blodiga flytningar, inte så att det rinner men man ser torkat blod på slid kanten..platt rumpa (i brist på bättre ord..) inget jätte juver men det kommer lite mjölk när man klämmer lite,inte vit, men igår var den i allfall lite vitaktig, typ som när man sköljer ur ett glas mjölk med vatten..spökmjölk..
Är helt nojjig..har fått två föl förut men det har varit mitt på sommaren och stona har gått ute och fixat det helt själva...
Detta sto har fått alla sina tidigare föl ute, är orolig att det ska strula till sig för att hon står inne på nätterna..
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Jag är inte så nojjig, men jag hade nog tagit in stoet (vi låter alla föla ute men då är det maj/juni) iallafall om du inte är där HELA tiden och vakar på henne. För en liten blöt unge mitt i natten när det är minusgrader blir KALL.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Det är du som inte sover någe utan vakar rent av just nu va?

Isåfall, kika efter om hon står en hel natt.

Min tjej stod hela natten innan hon föla, och många på buke sa det att dom gör så natten innan dom ska föla. Och vad rätt dom fick :D

Precis det är jag !:cool:
Så jag kör inte bil nu ,, är nog en trafikfara.
Hon har stått dom senaste tre nätterna :grin: så jag vet inte om det stämmer ..
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Mitt sto hade pytte små kristaller på spenarna i morse :bump: det närmar sej iaf :)
Hon var konstig i natt hon ville inte att jag skulle gå i från henne .
Hon la huvet över min axel och kelade , denna dam kelar inte annars .
Hon går och betar nu och är så sprängdfylld i juvren så det ser om som det kommer att spricka snart.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Känns som jag börjar stirra mig blind på div tecken, tycker juvret ändrar sig hela tiden...
Även hon har blivit väldigt gosig, är i vanliga fall något av en grin kärring;).
Tittar till henne med jämna mellanrum men vill inte störa henne för mycket..hon har väldigt bråttom in på kvällarna, vill gärna gå in redan vid 16 tiden..konstigt då hon brukar hata att stå inne...:confused:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Känns som jag börjar stirra mig blind på div tecken, tycker juvret ändrar sig hela tiden...
Även hon har blivit väldigt gosig, är i vanliga fall något av en grin kärring;).
Tittar till henne med jämna mellanrum men vill inte störa henne för mycket..hon har väldigt bråttom in på kvällarna, vill gärna gå in redan vid 16 tiden..konstigt då hon brukar hata att stå inne...:confused:
Ja jag med !
Min vill oxå in nu direkt det börjar skymma o denna dam har gått på lösdrift tidigare så jag antar att det är ett tecken.
Jag blev varnad att störa stoet på nätterna men min vaknar inte ens när jag kommer in ju så då kan hon väl inte bli störd? :eek:
Hon hade pissat sönder hela boxen i natt ,,jag tolkar oxå det som ett tecken *s*:rofl: allt är föltecken nu *asg*
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Ja man blir ju hel nojjig!
I morse när jag kom ut trodde jag att hon hade fått fölet och att det låg dött någonstans..tyckte hon såg så himla smal ut.. Men när hjärnan hann med så insåg jag att min man i så fall borde ha sett det när han släppte ut henne imorse, och berättat det för mig..och att hon borde haft blod på benen (hon är nästan helt vit) haha..
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Sitter och tittar på henne genom fönstret, har gjort en hage åt henne ute på gårdsplanen..nu går hon väldigt stelt med bakbenen och håller upp svansen mycket till och från..tecken??
Väntar på att min man ska komma hemfrån jobbet så jag kan ut och undersöka henne...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 103
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 534
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 191
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Bli av med getingar på balkong
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp