Bukefalos 28 år!

Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

*generaliserar baserat på de drygt 10 Blaeravkommor jag sett*

De är grova, ganska lågt ansatt hals, bra rygglinje, klistriga på människor, svåra att flytta på, laterala i rörelserna.

Låter som du träffat trädgårdsuppfödda exemplar :D

Jag har sett fyra, de är lättfödda, över medelstora, hälften har eksem eller eksemtendenser, verkar vara femgångare eller som pappa att det finns mkt laterala anlag men inte direkt någon pass att ta fram i full fart, rörelser klart över medel men känsliga i ryggen och kräver en bra ryttare för att få fram tölten utan passtendenser.

Men bra hållning och hals tycker jag på de avkommor jag sett. I alla fall när de inte varit feta :D
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Nej, de har inte varit trädgårdsuppfödda utan gått i flock tillsammans med avkommor till andra hingstar. På en av gårdarna har de använt Blaer och Flipi från Österåker till samma ston och det är stor skillnad på hur de är att umgås med. Flipiavkommorna är blyga och uppmärksamma. Blaeravkommorna är närgångna.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Lite bra och lite dåligt... typ...

*förvirrad*
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Just detta att en hingst har flera olika bedömningar skulle göra att jag valde bort den, orsaken är att jag gärna väljer hingst efter lynne. Och lynne för mig är något de har med sig från början, och inget som skall tränas fram. Det är sas en inbyggd del av själva hästen/själen, och för mig skall den finnas där från start utan träning. Hingsten skall kunna visa sin välvilja, och inte behöva bli tränad för sin motvilja.

Håller helt med dig! Men sedan kan ju obehagliga ryttare förstöra välviljan men det är min erfarenhet att en häst med godmodigt lynne tolerarar snarare för mycket än för litet och att det skall väldigt mycket till för att de skall vägra samarbeta. Så jag blir också mistänksam och undrande i ett sådant läge. Detta sagt utan att döma någon för jag är ju varken insatt i vad hästen gjort eller blivit utsatt för, men jag om jag skulle använda hingsten hade jag verkligen krävt korten på bordet!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Okej, Ärver Ótur eksem? Visst, fannnar har ju inte eks. men andra hästar efter honom(Ótur/Fannar)?
är det någon annan som vet ngt om Fannaravkommor?
Bilder?

Jag har en underbar Fannarson med mycket gott temperament. Han är 4 men och inte inriden. Har bar löslongerat honom några ggr men han är mycket trevlig i all hantering. Hingst och inga som helst tendenser till eksem, snarare är han nog den mest insektståliga vi har, dvs han visar knappast någon irritation över insekterna som vi har mycket gott om, särskilt knott och hästflugor, tyvärr!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Mitt vackra sto hade Thattur frá Kirkjuabe både som farfar och morfarsfar Hon var den vackraste häst jag någonsin mött, med fantastiska rörelser och ett underbart temprament! Ingen kan bli härligare än vad Freyja var! tyvärr fick hon lämna mig för en skada som inte ville läka. jag kommer alltid att sakna henne så innerligt...

Vet hur det känns. Jag saknar min Silfur-Reynir också och i januari är det 6 år sedan han dog. :(
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Ja men det är klart att det är bra och dåligt så måste det ju vara med alla hingstar !

Man får bedöma varje individ utifrån vilka behov man har, det är omöjligt att generalisera bara utifrån pappan.

Min erfarenhet är att Blaer ger rätt många avkommor med lindrigt eksem, (det vore väldigt intressant att se om eksemstudien kan bekräfta eller avkräfta det !) men gäller det vuxna hästar så vet man ju om de fått det eller inte.

Elin, de två jag umgåtts närmare med är inte närgångna/buffliga. Fast inte svårfångade heller, typ lagom? En är genomtrygg och en lite mer osäker/känslig. Fast den sista också talangfull.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Vet inte om jag har så mycket mer att tillföra diskussionen...

Men jag har själv två ston efter Blaer och har sett ett antal andra avkommor efter honom. Det är alltid svårt att ge en generell bild.. Men om jag börjar med mina egna ston så har de båda helt ok extriör, fina halsar med bra resning, stora rörelse och rena flotta gångarter. Men de är tuffa hästar,visst de är även snälla och tillgivna, men de kräver sin ryttare. De ena hästen har varit hos en tränare i Linköpingstrakten som ridit flera Blaeravkommor och håller med i den liknelsen (att han gett en del avkommor med ganska tufft psyke).
Med det menas inte att de är dumma eller farliga, utan att de helt enkelt kräver en vettig och kunnig hästmänniska för att fungera optimalt.

Så ska man avla på honom så bör man ha ett sto med mycket gott lynne, bra halsansättning (en del avkommor har fått en ganska lågt ansatt hals) och slutligen så bör stoet vara helt eksemfri.

Blaer avkomma med 8,5 för hals, manke och bog..
5256997.jpg

Hon är även en väldigt social häst som gärna kommer fram och hälsar i hagen. Men påflugen är hon då inte;)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Du kan ju nästan aldrig veta om mammorna har eksem så i så fall är det lika osäkert med alla svenskfödda :(

Min erfarenhet är att eksemet hos svenskfödda oftast syns innan de är fem. Många ser för jävliga ut som 2-3-åringar för att sedan "växa ur" symtomen tills ridhäststadiet. Men har hästen ifråga haft lång man hela tiden och inga symtom som vuxen så borde den tillhöra de odrabbade.

Med Blaer tycker jag man ska ta vara på de ston som har eksemfri mamma och själva inte visat några kli-tendenser under hela uppväxten. Dessa borde verkligen avlas på :)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Glömde - det är ju stor skillnad om man ska bedöma ett sto eller en valack.

Ett sto man ska avla på - där måste man ju ta en massa hänsyn till vad som ligger bakom och vad som kan tänkas nedärvas.

Men en valack - det spelar ju absolut ingen som helst roll vad den har för stam om den är vuxen! Där kan man ju bedöma INDIVIDEN och han är ju en genetisk återvändsgränd. Möjligen kan det vara bra att veta vad man ska titta extra noga efter, men hans egna bevisade egenskaper är ju det enda som är viktigt, inte vad som kan ligga dolt i arvet.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har sett fyra, de är lättfödda, över medelstora, hälften har eksem eller eksemtendenser, verkar vara femgångare eller som pappa att det finns mkt laterala anlag men inte direkt någon pass att ta fram i full fart, rörelser klart över medel men känsliga i ryggen och kräver en bra ryttare för att få fram tölten utan passtendenser.

Men bra hållning och hals tycker jag på de avkommor jag sett. I alla fall när de inte varit feta :D

Den avkomma jag känner till är STOR, mycket vacker (ext över 8,30) och med gångarter som stämmer mycket väl överens med beskrivningen ovan. Lååång och väl ansatt hals, mycket högbent men ändå ganska robust i typen. Har inte eksem och går ute på somrarna dygnet runt. Tycker ändå att hon reagerar ganska mycket på insektsbett för att vara svenskfödd. Hon har en totalbedömning på över 8,0 men kommer att visas om nästa år med förhoppningsvis ännu bättre gångarter :d .
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Med Blaer tycker jag man ska ta vara på de ston som har eksemfri mamma och själva inte visat några kli-tendenser under hela uppväxten. Dessa borde verkligen avlas på :)

Varför? Ifrågasätter inte ditt inlägg, men är nyfiken på ditt resonemang! Vad tycker du att de tillför i aveln? Blodlinjer? Gångarter?
Funderar nämligen på att köpa ett sto efter Blaer och hon kommer förmodligen i sånna fall att användas i aveln i framtiden.

Hur går det föresten med din fina fuxhingst efter Askur, hingsten då hade innan på din avatar. Han var ju onekligen super läcker:d
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag tycker att Blaer har egenskaper som är värda att bevaras (aktion, stark exteriör, superbra tävlingsmeriterad mamma), men att man aktivt måste avla UT från eksembenägenheten i hans blodslinje.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Det är Madelein "Madde" Johanson från Linköping, som visar Sammets_rosa's häst.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Detta var intressant. Jag har två ston. Ett sto efter Bleikur fra Habae,( som du Tim kollade vad det var för hingst tidigare, tack så mkt för det:bow: ) Hon är en grov femgångare med mkt lätt för tölten, väljer helst den, svårare att få i trav, men inte omöjlig. Henne hade jag tänkt betäcka med Eidfaxi, kan det passa. Jag är förälskad i honom. Tilläggas att stoet är fux. Mitt andra sto är skimmel e Sokki frá Ormskoti u.Tinna frá Ormskoti. Hade tänkt ta samma hingst, men hon är 4-gångare där man får jobba med tölten, har dock bra gångarter.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag tycker att Blaer har egenskaper som är värda att bevaras (aktion, stark exteriör, superbra tävlingsmeriterad mamma), men att man aktivt måste avla UT från eksembenägenheten i hans blodslinje.

Så upplever jag det också! Annars skulle jag inte välja att använda dem i min avel. Så kan bara hålla med Tim i den saken.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 752
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 788
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 238
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp