Val av hingst (samlingstråd)

Venus_in_Furs

Trådstartare
nu är det bestämt att två av stona ska betäckas i vår och jag är inte sen att leta efter pappor till blivande stjärnor ;)

Tänkt om nån kanske har koll på vad hingstarna brukar nedärva, jag har ganska stor koll på hingstarna men inte dess avkomor.

Stona är: Tindra 6 år, ganska välbyggd, ngt lågställd. I övrigt mkt bra exteriör. Hon är lugn, medelvilja, gångarter över medel fast ändå inte det där lilla extra för de högre klasserna (än iaf). Hon är e. Atlas (Otur-Hrafn, mamman bed klass 2) u. Frigg (ovisade föräldrar, ee. Blesi frá Skaney). Mamman är lättbyggd och medelridegenskaper.

Eyja 10 år, mkt välbyggd, ganska välrest. Medelbra exteriör. Hon är ganska het och mkt lyhörd. Hon är tävlad ett par ggr med gångartspoäng mellan 5,5-6,5 som högsta. Hon är e. Skinfaxi (e. Oddur frá Selfossi), även hennes mamma är ee. Blesi.

Det vi önskar av avkommorna är (förutom fantastiska gångarter såklart :p ) att de ska vara lite mer lättbyggda, välresta, vilja över medel och framförallt mycket aktion i gångarterna. Så vet ni några hingstar som nedärver sånt?

Helst med saudarkroki-blod eftersom båda tjejerna har det, men gärna lite inblandning av kolkousi med.

De hingstar vi funderat på är Frami, Teitur, "klassikern" Mökkur, Solfari, Toppur och den nyinkommne Veangur (för Eyja)

Så, hjälp vore jättesnällt!
 
Sv: val av hingst

Va kul att din Tindra är efter Atlas, det är våran Hlin oxå! Hon är i år betäckt med Isar frá Keldudal och jag tror det var ett bra val, han har många förfäder som är hederspremierade för avkommor.
Lägger in en bild....

th_7e4ae2d1.jpg
 
Sv: val av hingst

oh, kul! inte så vanligt att man ser avkommor till honom.

Hon var VÄLDIGT lik Tindra, jag ska sätta in en bild här när jag kommer hem sen! Jättefin!

Hur är hon att rida och så? ålder?
 
Sv: val av hingst

Venus_in_Furs skrev:
oh, kul! inte så vanligt att man ser avkommor till honom.

Hon var VÄLDIGT lik Tindra, jag ska sätta in en bild här när jag kommer hem sen! Jättefin!

Hur är hon att rida och så? ålder?

Ja, skulle vara kul att se fler avkommor efter Atlas!

Hlin har fyra mjuka gångarter, lätt för tölt, är trygg och som en kompis sa "onödigt lugn"- hon är alltså inte den stressiga typen men anpassar sig efter ryttaren. Hon är dock bara fem år än och riden sedan förra året så därför får hon gå med föl och vila...
 
Sv: val av hingst

hon låter lik Tindra i humöret med. Har hon kraftig hals eller ser det bara ut så på kortet? Tindra har det nu, men är lättbyggd förövrigt (förutom tjockismagen :crazy: ) så jag antog att det var allt extra fett, men hon kanske kommer ha kvar sin grova hals.

Tindra 1,5 år sen- under inridning

I sommar
 
Senast ändrad:
Sv: val av hingst

Ser inga bilder... :(

Ja, Hlin har nog ganska tjock hals men hon bär den väl. Lägger in en bild till...

th_cc6c0aa7.jpg
 
Sv: val av hingst

Blaer från Stenholmen är ju en snygg kille som ger fina avkommor!!
blaer3.jpg


Magni från Gnubbarp - är efter Thor från Kalvsviks (Världsrekord innehavare på 250 m pass ).
Magni är verkligen en as snygg och trevlig kille.
Magni_hingst_stambok.jpg
 
Val av hingst...

Frågar också er om ni har något tips... :)
Jag hade tänkt att betäcka mitt 12-åriga sto nästa sommar men är fortfarande inte helt hundra på vilken hingst jag ska välja.. :crazy:

Mitt sto är ganska liten och har fem fina och rena gångarter. Hennes bästa och starkaste gångart är passen och hon har även väldigt bra skritt. Tölten, traven och galoppen ligger väl på 6,0 på tävlingar ungefär...

Jag vill gärna att hennes avkomma skall vara ganska kraftig och även den med fem starka gångarter. Ska jag välja en häst som har stark pass eller blir det helt galet då?

Jag vil ju gärna ha en häst med speciellt stark tölt och trav för att det saknar mitt sto.

Har ni några tips?

Mina funderingar ligger på:
Gestur, Thor, Mökkur, Solfári.. Hmm, kommer inte på några fler nu.

Jag är otroligt tacksam för svar och funderingar!

Tack!
 
Sv: Val av hingst...

Birkir gillar jag väldigt mycket också!!!
 
Sv: val av hingst

Jag har ju haft Atlas i närheten i många år, och jag tycker att Atlas-avkommor skall betäckas med 4-g hingst men bra trav och tölt. Du behöver någon hingst med bra resning med tanke på den rejäla halsen, ang Tindra.
 
Sv: Val av hingst...

Stark fyrgångare MED passanlag, då?!
Jag är ju väldigt svag för Godi frá Audsholtshjáleigu, som själv är fyrgångare men har en helbror (Glaumur, står i Tyskland) som är femgångare. Passen främst från ue: Ofeigur 882. Bra tölt och härlig häst.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Ja, det stämmer nog. Tindra är ju väldigt säker 4-gångare, hur blir dte om man betäcker med 4gångare då? Med för lite passanlag minskar töltanlagen har jag hört iallafall :confused: jag har kollar lite nu på Hördur från gröna Gången, en fin reslig 4-gångshingst. Vet nån avkommor till honom? Sett honom live?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Så länge du avlar på bra tölthästar försvinner inte tölten, det är en myt utan verklighetsunderlag. Passen behövs inte för att behålla bra fyrgångshästar. Men vill du ha chans på en femgångsavkomma ska du inte välja en ren fyrgångshingst.
 
Ny fråga!

Har hört att bäst resultat ges om man betäcker fyrgångare med femgångare eller tvärtom.
Stämmer detta?

Tacksam för svar!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Det beror på vad du tycker är bäst.

Vill du avla passhästar ska du förstås använda TVÅ sådana för bästa resultat.

På samma sätt är min erfarenhet att om du vill avla tävlingsfyrgångare får du "jämnast" resultat med två fyrgångare.

Vill man ha en "lättöltad 4½-gångare" är jämnaste resultatet enligt min erfarenhet en ren fyrgångare och en femgångare med svag trav.

Två femgångare utan särskild passdominans eller två 4½-gångare kan ge lite mer blandad kompott.

Och i samtliga fall ska båda föräldrarna ha bra tölt ;)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Silverkedjan skrev:
Så länge du avlar på bra tölthästar försvinner inte tölten, det är en myt utan verklighetsunderlag. Passen behövs inte för att behålla bra fyrgångshästar. Men vill du ha chans på en femgångsavkomma ska du inte välja en ren fyrgångshingst.

Jag har faktiskt träffat på ett par hästar där båda föräldrarna har haft stark tölt men ingen pass och visst tölten försvinner inte men det har tagit månader och tom år att töltsätta dem, och då tycker jag som Einar Öder Magnusson sade när han såg min lille hingst som hade så lätt för alla 4 gångarter och klockren tölt efter 12 ggrs ridning, och som var resultatet av en fyrgångare, med stark trav och galopp och en femgångare med mycket stark pass, att den bästa kombinationen är en fyrgångare med en femgångare om man vill ha bra gångarter och en naturligt stark tölt medan avel på enbart 4-gångare ger en artificiell tölt som måste plockas fram. Han talade varmt för 4½-gångaren med lätt för alla 4 gångarter och en naturlig tölt som fanns där redan från början, så som min hingst var. Och jag håller med! De är lätta och behagliga att rida in och få fram gångarterna på och de behåller dem lättare även med lite mindre erfarna ryttare.

Min tro är att om man bara avlar på 4-gångare så blir det till sist 3-gångare också och enligt det Einar sade den gången, och han är eller var en hel del i Tyskland och undervisade så han borde veta, så hade man gjort det misstaget i Tyskland så där fanns hästar som inte kunde lära sig tölta bättre än ett svenskt halvblod... :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 641
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 757
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 197
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 340
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp