Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Både Svalur och Fljód har kanske egentligen fått bättre avkommor än Jór så han kommer lite i skymundan. Mest för att han ägaren inte matchat honom till tävling skulle jag tro.

Han är en ganska jämn Svaluravkomma, men utan den riktigt bra aktionen en del haft tur att få med sig.

Jag har bara sett en avkomma och den var resultat av en tjuvbetäckning :o Såg ut som en normal femgångsbyggd unghäst.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jaså ?

Han går i min hage och betar vad jag vet ;)

Men det är möjligt att han gör sin sista säsong i Sverige nästa år!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Ok, så inget är klart ännu då med andra ord;)
Än så länge...:p

Åter till tråden. Jag funderar på att använda Spuni, men är lite fundersam över hans trav. Har sett honom själv i aktion, men ingen riden avkomma. Någon som har någon koll på hur han förvärvar sin "dåliga" trav? Kollade på några avkommor på WF och det verkar vara spridda skurar.. eller?!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Bäst är väl att använda ston som har en bra och taktsäker trav, då borde man ju rimligtvis öka chansen för att avkomman i sin tur får en trevlig trav. Han är ju onekligen en intressant hingst i mitt tycke.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

"flyttar inom kort" är kanske inte samma sak som "är redan såld" ;) ?

Fråga inte mig:confused: ! Jag har ingen aning, borde inte ens ha svarat på inläget. Vill inte bli indragen i någon ryktesspridning. Blev bara så förvånad när jag fann ett liknande inlägg här på Buke.
Men kul att se vilket gensvar Askur fick på Joras (vare sig han nu är såld, utlånad eller vad tusan som:rofl: )!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har en fråga till alla som håller på med avel: Är det någon som tittar på betäcknings resultaten i "Islandshästen" och låter det påverka valet av hingst? Där får man ju uppgifter om hur många som kastat föl etc. Och vissa hästar sticker ju ut lite mer än andra.
( Bara nyfiken );)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Man behöver ju veta bakgrunden till att det inte fötts så många föl - det finns ju flera faktorer än hingsten.

Ofta får ju hingsten en väldigt stor portion av uppmärksamheten i avelsarbetet, trots att många anser att stoet är än viktigare eftersom hon förutom arv även representerar miljö för avkomman. Dessutom krävs oantastliga hingstar, medan ston sällan ens kollas innan betäckning
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Nej med erfarenheten så är det inget som bekommer mig längre. Själv väljer jag mer hingsthållare än hingst.
Tyvärr så är det ju väldigt olika hur man håller hingstarna och hur noga man är.
Sen kan ju mkt hända på vägen.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Geisli från Holvret/östra greda, bd 7.78 ger stora fina avkommor, har en själv :)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

hoppsan, skrev vist fel....:crazy: Geisli är bed 7,87 :d
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Undrar vem som kommer att bli den första klonade islandshästen? Orri? Kan man registrera "honom" (klonen alltså) i Zangersheids stambok måntro:angel:

Vad kostar det egentligen att klona en häst?:confused:

Första klonade islandshästen tror jag kommer vara en valack. Förmodligen en som kastrerades pga "felaktigt" utseende eller pga att den var tex klapphingst. Hästen ifråga kommer också att ha en helt unik stam, antingen på mödernet, på fädernet eller på båda sidor. Gissningsvis kommer det också vara en 5-gångare som spöar skiten ur alla andra hästar på tävlingsbanan i åtminstone T1, F1, PP1, V1 och T2.

Tänk Askur från Håkansgården och Hvinur fra Holtsmula i samma häst, fast valack med en död mamma och en pappa som antingen är kastrerad eller död...
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag vet inte vilken hingst jag ska välja nästa gång jag ska betäcka mitt sto.. tanken är att betäcka henne som 5 åring =) nu3½ år
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tjena mittbena!:eek: Då får nog priserna på islandshästar stiga en del innan nån ger sig på att klona en tror jag...:D
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Knapplån!

Nån som har koll på vilka hingstar som kommer att betäcka i södra och mellersta Norrland nästa sommar? Har två ungston som jag kommer att känna lite på i vinter och funderar på att betäcka nästa sommar om de verkar lovande.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har köpt silverbruna Loftur frá Mödrufelli. Han betäcker i Häggdånger utanför Härnösand fr.o.m våren 2007. Supertrevlig hingst :love:
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 687
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 764
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 230
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 406
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp