Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Vængur går tyvärr bort pga släktskap, känner mig inte sugen att betäcka med en Orrison då båda damerna är efter Orrisöner (Þristur frá Feti och Sær frá Bakkakóti).
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Vad kostar det egentligen att klona en häst?:confused:

Första klonade islandshästen tror jag kommer vara en valack. Förmodligen en som kastrerades pga "felaktigt" utseende eller pga att den var tex klapphingst. Hästen ifråga kommer också att ha en helt unik stam, antingen på mödernet, på fädernet eller på båda sidor. Gissningsvis kommer det också vara en 5-gångare som spöar skiten ur alla andra hästar på tävlingsbanan i åtminstone T1, F1, PP1, V1 och T2.

Tänk Askur från Håkansgården och Hvinur fra Holtsmula i samma häst, fast valack med en död mamma och en pappa som antingen är kastrerad eller död...

Tjaaaaaa, det blir väl min häst dårå:angel: om sisådär 15-20 år:rofl:vallack KOMMER ATT spöa skiten ur alla så småningom:angel: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:



bara jag blir sponsrad så:rofl:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Mer seriöst:

*kl*

Val av hingst- Jag vill ha reda på en hingst som nedärver mycket gång- gärna femgångare men fyrgångare ok:) så, massa tipps tack:p
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

är det någon här inne som vet något om hingsten Hörgull fra Stedja?
han ska ju stå här i sverige för betäckning till sommaren. tror att han kommer från danmark, om jag inte har fel.

vet ni något om honom?? all info uppskattas
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tja han har ju färg, du hittar massor om du googlar på honom
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Lånar knapp. Satt och skrev ett svar i en tråd där någon frågade om avkommor efter Ari från Alvargården. Men medan jag skrev svaret försvann tråden, så jag lägger in svaret här. Ari är en hingst som är mycket vacker med enorm man och jag tycker om honom. dessutom har han ett gott lynne:

Jag har ett mycket vackert och flott sto efter Ari, min Saga. Men nu spelar ju också mamman in och hennes mamma är mycket vacker. Saga är mitt vackraste sto och är 4½-gångare med mycket lätt för gångarterna. De är rena och fina och obs, detta trots att hon inte är inriden!!! Saga är 7 men jag har haft skador och inte hunnit med. Hon har fått 2 föl, båda 5-gångare. Hennes första föl är 3 och lovande hingstämne. Han är dessutom Aris första barnbarn. Du hittar honom genom att gå in på följande länk och klicka på "Våra Djur" och sedan Sorti Thor också kallad Frieser.

http://www.sangfagelnskennel.com/NY.htm

Han är ganska lik sin mamma men Saga är mycket längre man, vilket hon ärvt efter Ari. Saga är en underbar häst med jättefin exteriör och bra gångarter. Hon är ganska tuff men tar en tillrättavisning på rätt sätt och är positivt inställd till människan. Pappa till Sorti Thor är Thrymur frá Gershlid. Sorti Thor har ett underbart lynne och mycket starka gångarter. Jag är helnöjd med mitt Ari-sto och anser henne vara mitt bästa sto.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

så han har bara fin färg då el :crazy:
hur e gångarter,lynne mm.mm?

jag har försökt googla, men hittar inte den info jag vill ha.
Blup 99
Ext 7.5 - 8.0 - 7.5 - 8.0 - 8.0 - 7.0 - 8.0 - 9.0 = 7.89
Rid 8.0 - 8.0 - 8.0 - 8.0 - 8.0 - 8.5 - 8.0 - 7.0 = 8.08

Faðir: IS1990135927 Undri frá Litla-Bergi
Ff: IS1976158320 Elgur frá Hólum
Fm: IS1981235012 Sunna frá Litla-Bergi


Móðir: IS1982235860 Alúð frá Steðja
Mf: IS1963135860 Háttur frá Steðja
Mm: IS1964235822 Dokka frá Teðja
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Läckert med en bukskäck :9

Tänk dock på att kan liksom inte nedärva den färgen om inte stoet OCKSÅ har bukskäcksanlaget.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Hörgull kan nedärva färgen till ston som ja som Tim säger är bukskäckar själva ELLER som bär på splash-white-gener. "Vanliga" skäckston får inte bukskäck utan chansen finns istället på vanlig skäck.

Jenny
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

...där chansen på det vanliga ryggskäcksanlaget måste komma från stoet ;)

Alltså, en bukskäck är jätteläcker, men kan inte nedärva sin färg annat än till ett mycket begränsat antal ston som bär bukskäckanlaget, så det gäller att ragga upp dessa!

Om stoet är bukskäck ger det 100% utdelning och det är förstås ett bra tillfälle om man skulle ha sådant sällsynt sto ! Obs att många har fel och tror att vanliga ryggskäckar är bukskäckar bara för att de tex har mycket vitt. Man måste kunna följa bukskäcksanlaget bakåt på BÅDA sidor fritt från de vanliga ryggskäcksanlagen.

Om stoet är bukskäcksanlagsbärare (syns ofta på stora bläsar, blå ögon och strumpor där man inte kan förklara fynden med ett vanligt ryggskäcksanlag) har man 50% chans att få en bukskäckavkomma med en bukskäckhingst.

Men det borde finnas en hel del anlagsbärare efter Jarl frá Budardal - de stona efter honom med stora tecken vore ju spännande att betäcka med en bukskäckhingst!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har inte läst igenom alla inlägg så noga men jag rider hos en kvinna som nyss tagit hem en 1:a klass 5gångshingst från island. Mars frá Feti! Gården Feti har bara mycket fina hästar så ett tips. Tror det finns en bild på honom om man söker på Mars frá Feti på google! (en svart liten sak) :D
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

*kl*

Bläddrade igenom hingstkatalogen -06 och det finns verkligen många hästar, även svenskfödda, med bra poäng på tölt, bra lynne med mera som knappt används i aveln. Vissa hingstar har jag knappt hört talas om. Många har en blup över 110 också.

Vad är det egentligen som styr vårt val av hingst?

Är "nykomlingarna" och de tävlingsmeriterade så intressanta att vi glömmer de som redan finns?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

*kl*

Bläddrade igenom hingstkatalogen -06 och det finns verkligen många hästar, även svenskfödda, med bra poäng på tölt, bra lynne med mera som knappt används i aveln. Vissa hingstar har jag knappt hört talas om. Många har en blup över 110 också.

Vad är det egentligen som styr vårt val av hingst?

Är "nykomlingarna" och de tävlingsmeriterade så intressanta att vi glömmer de som redan finns?


Jag väljer alltid hingst efter vad som passar mitt sto, stammässigt, gångartmässigt samt lynnesmässigt. Med förhoppningen att det ska bli en perfekt blandning såklart ;) Sen är det ju så att de "nya" hingstarna har man ju bättre koll på med allt detta (gångarter, lynne m.m.) medan de som man aldrig ser på tävlingsbanor, uppvisningar, reklam etc. vet man ju inte riktigt om man inte har nån relation till hästen för övrigt. De "nya" kommer man ju också bättre ihåg från avelsvisningarna än de som visades för ca tio år sen eller kanske t.o.m. på island.

Mvh Pernilla
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

På hemsidan står det inget om att han ska stå i Jämtland.
"Betäckning 2007
From 15 maj- tom 30juni tar Vængur emot ston hos Ninni på marklanda växjö.
För bokning Tfn: 0470- 777102 E-post: info@marklanda.dinstudio.se
Sedan finns han hemma i Eskeryd resten av säsongen.

Välkommna att boka plats."
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har hittills undvikit nya hingstar (efter ett första misslyckat försök ;)). Men nu har jag hört om en ung nyimporterad topphingst som jag ska kolla. Han har några avkommor på Island så helt ny inom aveln är han inte.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 685
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 209
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 402
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp