Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Ann-Marie Rösts hingst Viglundur tycker jag är bara såå cool! Min mamma funderar på att ta föl på sitt sto med honom.:) :love:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Läckert med en bukskäck :9
Tänk dock på att kan liksom inte nedärva den färgen om inte stoet OCKSÅ har bukskäcksanlaget.

Det visste jag inte. Att det skall vara så krångligt. :p Jag som gillar bukskäckar. Superläckert med stora bläsar och blå ögon. Man måste alltså ha antingetn ett sto med en "hel" färg och garanterat inget skäckanlag, eller en bukskäck för att kunna tillverka en sådan med en bukskäckhingst?

Tycker också att det är synd att fina hingstar som ger bra avkommor glöms bort vartefter det kommer nya stjärnor. Men det handlar naturligtvis en del om vart de finns geografiskt och hur bra de marknadsförs också.

Och inte minst om hur mycket eller lite skitsnack som cirkulerar om hingstarna/ hingsthållarna... :devil:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

. Men det handlar naturligtvis en del om vart de finns geografiskt och hur bra de marknadsförs också.

Så upplever jag det också! Men ibland kan man tro att hingsthållarna inte vill ha några ston till sina hingstar:angel: . Det finns hingstar som funnits i Sverige i flera år och jag har ingen aning om vad de är för hingstar. Man vet knappt mer än vad de har för stam, bedömning eller färg. Ibland knappt det.
Idag känns det som att rätt marknadsföring är oerhört viktigt. Det finns ju så många hingstar att välja på. Kanske är marknaden mättad? Sen underlättar det såklart om hingsten får avkommor som kan tala för sin far och om hingshållaren har ett gott rykte. Tror även att folk går mycket på det. Man väljer i vissa fall hingst beroende på vem hingsthållaren är. Det finns flera kanonfina hingstar som jag gladeligen skulle kunna tänka mig att betäcka med. Men deras ägare/hingsthållare är i mina ögon inte tillräckligt seriösa för att få jag ska våga skicka mina ston till dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag har hittills undvikit nya hingstar (efter ett första misslyckat försök ;)). Men nu har jag hört om en ung nyimporterad topphingst som jag ska kolla. Han har några avkommor på Island så helt ny inom aveln är han inte.

Vilken hingst är det? Det finns så många nya!
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Är det han som är efter Orri? Det har väl kommit (minst?) två nya hingstar efter Orri. Kommer dock inte på vad Rolstas hingst heter.
Vad vet du om Veigar? Är också nyfiken på honom.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tycker också att han är en ytterst intressant hingst och kommer förmodligen att använda honom till mina ston. Men han ska tävlas en del till sommaren och tar bara emot ett begränsat antal ston så anmäl er intresse omgående;) ! Har hört att han redan har ett antal ston bokade.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Silverkedjan (eller nån annan som kan:)
Hur vet man om stoet bär på bukskäck anlag:angel: ?
Har dom "alla" tecken så som blå ögon, bred bläs och vita tecken.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Är det han som är efter Orri? Det har väl kommit (minst?) två nya hingstar efter Orri. Kommer dock inte på vad Rolstas hingst heter.
Vad vet du om Veigar? Är också nyfiken på honom.


Jag vet inte.... Det blir så mycket Orri-fokuserat nu. Är han SÅÅÅ himla bra eller? Ibland får jag en känsla av alla hästar är efter Orri, Otur, Hrafn, Mökkur, Askur/Håkansgården.... Det blir så fokuserat.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag var ju på samma kurs som Gisli och Lotta med deras häst. Där hade Gisli med sig Veigar och Lotta ett MYCKET flott sto som jag nu inte minns namnet på.

Och det lilla jag såg av hingsten så var han fantastisk. Vacker att titta på, flotta gångarter och lynnet hans verkade helt superbt. Han gjorde aldrig ngt ljud, inte ens inne i boxen bredvid en massa ston.
För att vara fem år såg han extremt lovande ut, tyckte jag med mina rätt så unga ögon.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag vet inte.... Det blir så mycket Orri-fokuserat nu. Är han SÅÅÅ himla bra eller? Ibland får jag en känsla av alla hästar är efter Orri, Otur, Hrafn, Mökkur, Askur/Håkansgården.... Det blir så fokuserat.

Det vet vi ju inte ännu! Men i mitt fall så tror jag att han skulle kunna passa mina ston och han står på lagom långt geografiskt avstånd + att jag har god erfarenhet av hingsthållaren/ägaren.
Nu hoppas jag snart kunna åka och titta på hingsten i fråga, sen får vi väl se.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag tror faktiskt att han är SÅÅÅ bra:angel:
Men som någon skrev tidigare så vet vi ju inte. Det är först om 4-5 år som de första avkommorna kommer att börja visa sina framfötter
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jag tror faktiskt att han är SÅÅÅ bra:angel:
Men som någon skrev tidigare så vet vi ju inte. Det är först om 4-5 år som de första avkommorna kommer att börja visa sina framfötter


Å, jag menar inte det är något fel på Lottas och Gíslis häst, den såg jättefin på bild. Och de är duktiga på hästar, det vet jag som haft häst hos dem.

Jag menar - det blir så fokuserat på vissa hingstar.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Silverkedjan (eller nån annan som kan:)
Hur vet man om stoet bär på bukskäck anlag:angel: ?
Har dom "alla" tecken så som blå ögon, bred bläs och vita tecken.

Det vet man först när hon fått ett bukskäckföl, eller om hon har en bukskäckförälder. ;)

Men man kan starkt misstänka det om hon har tecken OCH man kan följa en linje i stammen med stora tecken på svarta hästar, mycket glas- eller glosögon och sockor bak.

Sedan behöver de inte visa mer än en liten snp själva ibland. Men vanligast är bläs som breddas nedåt, bredare vit sclera runt ögat och sockor bak. Det blir större tecken på fuxar och andra rödbaserade färger än på svartbaserade färger.

De flesta fuxar med bläs är INTE bukskäcksbärare. Medan de flesta svarta med bläs är det.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Det vet man först när hon fått ett bukskäckföl, eller om hon har en bukskäckförälder. ;)

Men man kan starkt misstänka det om hon har tecken OCH man kan följa en linje i stammen med stora tecken på svarta hästar, mycket glas- eller glosögon och sockor bak.

Sedan behöver de inte visa mer än en liten snp själva ibland. Men vanligast är bläs som breddas nedåt, bredare vit sclera runt ögat och sockor bak. Det blir större tecken på fuxar och andra rödbaserade färger än på svartbaserade färger.

De flesta fuxar med bläs är INTE bukskäcksbärare. Medan de flesta svarta med bläs är det.

jag är ochså väldigt nyfiken på bukskäck anlaget :)

då jag har ett sto efter Jarl fra budardal ue Kormakur fra Kjarnholtum. modern är skimmel.

funderar själv på att betäcka henne med hörgull. han ser mycket trevlig ut.

fifla.jpg


tror du det kan finns någon chans att hon har bukskäckanlag?
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 641
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 757
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 196
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 340
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp