Val av hingst (samlingstråd)

Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Förlåt det var jag som läste ditt inlägg fel!

Hinner tyvärr inte ge mig in i någon debatt om "elithingstar" just i detta ögonblick. Överlåter det till någon annan;)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Okej!!
Jag har ett mörkbrunt sto med stor vit stjärna och snopp, vita tecken på fötterna och blåa ögon. Snygg:) . Pappa Mökkkur och mamma nån gråskimmel (tror jag) med ett blått öga. Kan då kanske va bärare....Han Glampi frá Vatnaleyse lr hur det nu stavas, är han en sån häst som bär på bukskäckanlaget?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

nu har jag bestämt mig!

det blir hörgull till mitt sto i sommar!

någon mer som är i dom tankarna??
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Trådlån
Skulle vilja ha lite hjälp med att hitta en passande hingst till mitt sto.
Och se om ni har samma uppfattning som jag vad som kanske skulle passa
Fick det här utlåtandet hösten 04 på fölmönstringen då var hon 2-år, blir fyra nu i sommar.
Mycket feminint ungsto med vaket uttryck.
Välrest med mycket bra bogar.
Bra rygglinje och kraftigt kors.
Välproportionerad men ngt liten.
Torra men lite klena ben.
Visar trav och galopp med spänstiga rörelser.
Vaken och självständig men med lite tuff attityd.

Inte dom vakraste bilderna (ser lite maläten ut;) )


 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

:bump: Puttar upp tråden och ser om jag får några svar:bump:
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Är det någon som vet något om hur Garri Frá Reykjaviks avkommor blivit? Allrahelst i lynnet? ;)
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

När kommer egentligen hingststamboken 2007 ut?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Hingststamboken bruka komma ut strax innan första bedömningstillfället.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Det blir så mycket Orri-fokuserat nu. Är han SÅÅÅ himla bra eller?
Tja, enligt gällande sport- och avelskriterier så är väl faktiskt Orri såååå bra ;) Kolla bara på hans blup, han förärver sig ju helt ok också.
Det visar väl inte minst Audholtshjáleigas avel, eftersom de blir årets avelsgård för 3:e gången sen -99 eller så ...

Sen inte att förglömma så är ju hingsten bara hälften. Och det finns annat, men ser man till betäckningsstatistiken så finns ändå några populära favoriter hos majoriteten av stoägare.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

nope, varken erfarenhet av eller hört några rykten om hans avkommor (de flesta är väl inte så gamla än). Har dock namnet på två: Hvinur frá Vorsabae 5 år och Ljósfari frá Vorsabae 4 år.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tja, enligt gällande sport- och avelskriterier så är väl faktiskt Orri såååå bra ;) Kolla bara på hans blup, han förärver sig ju helt ok också.
Det visar väl inte minst Audholtshjáleigas avel, eftersom de blir årets avelsgård för 3:e gången sen -99 eller så ...

Sen inte att förglömma så är ju hingsten bara hälften. Och det finns annat, men ser man till betäckningsstatistiken så finns ändå några populära favoriter hos majoriteten av stoägare.

Ej att förglömma att Orri har även endast fått de bästa stona...
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Men det förstår man väl om man ser till språngavgifter etc?
Å andra sidan - dryga 900 betäckningar, det finns nog inte bara gräddan däribland.

... sen skrev jag också "ej att förglömma - hingsten är bara hälften" ...
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Tja, enligt gällande sport- och avelskriterier så är väl faktiskt Orri såååå bra ;) Kolla bara på hans blup, han förärver sig ju helt ok också.
Det visar väl inte minst Audholtshjáleigas avel, eftersom de blir årets avelsgård för 3:e gången sen -99 eller så ...

Sen inte att förglömma så är ju hingsten bara hälften. Och det finns annat, men ser man till betäckningsstatistiken så finns ändå några populära favoriter hos majoriteten av stoägare.


Jo, jag HAR sett Orri-avkommor och blivit imponerad av många men inte alla. Tänkte dock att man inte bara ska falla för namnet "Orri" i stamtavlan utan se själva hingsten och dess förutsättningar. Som sagt så finns det annat som påverkar än själva märkesnamnet "Orri".
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Jo, jag HAR sett Orri-avkommor och blivit imponerad av många men inte alla. Tänkte dock att man inte bara ska falla för namnet "Orri" i stamtavlan utan se själva hingsten och dess förutsättningar. Som sagt så finns det annat som påverkar än själva märkesnamnet "Orri".

Men kan du nämna någon hingst som har haft 100% superduper god förvärvning? Varför skulle det vara "så fult" att använda Orri (eller Orri barn/barnbarn) bara för att han har gjort sig ett namn och bevisligen har en god förvärvning?
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Men kan du nämna någon hingst som har haft 100% superduper god förvärvning? Varför skulle det vara "så fult" att använda Orri (eller Orri barn/barnbarn) bara för att han har gjort sig ett namn och bevisligen har en god förvärvning?

Det är inte fult att välja Orri, men man ska inte välja Orri till sitt sto bara för att det är Orri och tro att det blir dunder. Stoet ska passa i sina egenskaper, så att resultatet kan bli bra.
Det är det avelsarbete går ut på. Att hitta de bästa kombinationerna.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Det är inte fult att välja Orri, men man ska inte välja Orri till sitt sto bara för att det är Orri och tro att det blir dunder. Stoet ska passa i sina egenskaper, så att resultatet kan bli bra.
Det är det avelsarbete går ut på. Att hitta de bästa kombinationerna.

Det är självklart för mig också. Menade med mitt inlägg att det inte finns någon hingst som har 100% superförvärning. Men det finns hingstar som har bättre förvärvning (ex. Orri) och det finns hingstar som har sämre förvärvning. Jag fick nästan intrycket att Balderum inte enbart ifrågasätte Orri som individ och förvärvare utan mer motsatte sig varumärket "Orri". Att man som avlare går på "Orri-reklamen" och inte tänker/väljer aktivt. Kändes inte riktigt rättvist mot dem som faktiskt valt och väljer att använda honom. Inte är jag dum nog att tro att Orri frälser allt och alla till evig lycka och framgång. Hoppas inte någon annan är det heller:(
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Det är självklart för mig också. Menade med mitt inlägg att det inte finns någon hingst som har 100% superförvärning. Men det finns hingstar som har bättre förvärvning (ex. Orri) och det finns hingstar som har sämre förvärvning. Jag fick nästan intrycket att Balderum inte enbart ifrågasätte Orri som individ och förvärvare utan mer motsatte sig varumärket "Orri". Att man som avlare går på "Orri-reklamen" och inte tänker/väljer aktivt. Kändes inte riktigt rättvist mot dem som faktiskt valt och väljer att använda honom. Inte är jag dum nog att tro att Orri frälser allt och alla till evig lycka och framgång. Hoppas inte någon annan är det heller:(

Nej, jag ifrågasätter inte valet av Orri och inte heller Orri som individ. Dock tror jag att vissa faktiskt tänker via "märkesnamn".
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Nej, jag ifrågasätter inte valet av Orri och inte heller Orri som individ. Dock tror jag att vissa faktiskt tänker via "märkesnamn".

Så de spenderar en massa pengar på Orri bara för han är hipp? Inte för att de tror att han passar deras ston? Han är ju inte direkt gratis att betäcka med om man säger så.
 
Sv: Val av hingst (samlingstråd)

Gå in på World Fengur, där kan du gå in på de hingstar du är intresserad av och kolla på Offspring där du kan se vilka avkommor som bedömts och vad de gått erhållit. Där er du också Blupen för varje delgenskap. För du var ju ute efter att få blivande stjärnor? Då måste man göra ett noggrant urval.

Det finns hingstar i Sverige som haft många betäckningar, men som inte visat upp något eller mindre bra/ej godkända avkommor.
 

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 640
Senast: Nafayette
·
Avel Ja det är ju alltid kul att kolla runt och ha en plan B ifall att.. :angel: Jag har köpt mig ett Lettiskt sto e. Donnerbube II...
Svar
11
· Visningar
1 756
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 181
Senast: Mist
·
Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 340
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp