Bukefalos 28 år!

Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag jobbade själv som lärare på en mindre trafikskola i Göteborgsområdet för något år sedan, och var själv i samma ålder som ridläraren.
Det var väldigt vanligt att flickorna stötte på en, och kom med både det ena och andra förslaget.

Men det är mannens skyldighet att säga nej. Det spelar ingen roll om hon är 13 eller 21. Bara för att man är myndig är man inte vuxen. Glöm inte att
man inte är psykiskt färdigutvecklad förrens man är 25.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det var väldigt vanligt att flickorna stötte på en, och kom med både det ena och andra förslaget.

Visst är det så, och jag känner till många 13-åriga tjejer som har haft väl så regelbundet sexliv, typ pippat 3 gånger om dagen, fasta förhållanden med killar som är 16-17, ätit p-piller osv osv, men lagen är till för att skydda och lägga ansvaret på den mest vuxne, precis som du skriver, och göra skillnad på förhållande och det som tolkas som eventuellt utnyttjande.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Tyvärr söker sig ju många yngre flickor till äldre män.
Jag har flera bekanta som är i 29-30 årsåldern som har flickvänner som är 20-23 år. Jag tycker det är både osmakligt och omoraliskt. Visst, om ålderskillnaden är två- kanske tre år neråt, men inte mer än så. Man måste ju få ut något psykiskt. Vad kan vuxna män få ut av att vara tillsammans med småtjejer?

Det må vara min åsikt, men jag anser att vuxna män bör hålla sig till vuxna kvinnor.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja, eller kanske är det dags att lära kvinnor att inte gå ut i för korta kjolar efter en viss tid på dygnet :grin:?

Naturligtvis inte. Men det ligger lite i vad BAL skriver. Det är viktigt att unga tjejer lär sig sitt värde, ger dem tillräckligt med skinn på näsan och får dem att inse att de inte ska gå med på sånt här för att bli sedda.

Jag menar absolut inte att skuldbelägga flickorna, tvärt om. Det är dags att ridporten tar sitt ansvar och får unga tjejer att se sitt värde. Det har ju alltid sett ut så här, unga flickor som svansar runt kända tränare/ridlärare. Dags att ändra den maktbalansen som definitivt inte hör hemma på 2000-talet.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

KL

Enligt intervjun i radion så har SvRf redan tagit fram ett material som ska presenteras nu på Globen.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja, du har rätt, tänkte på sterilisering. Fick för mig att regelrätt kastrering där kulorna avlägsnas helt inte är något som förekommer i dagens samhälle (så vida inte mannen vill eller måste pga sjukdom).

Men som sagt, fantasierna och lusten försvinner ju inte för det. Så kastrering som ett "botemedel" för sexförbrytare tror jag inte på. Kan dem inte använda kuken finns det andra tillhyggen man kan använda...
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Tyvärr söker sig ju många yngre flickor till äldre män.
Jag har flera bekanta som är i 29-30 årsåldern som har flickvänner som är 20-23 år. Jag tycker det är både osmakligt och omoraliskt. Visst, om ålderskillnaden är två- kanske tre år neråt, men inte mer än så. Man måste ju få ut något psykiskt. Vad kan vuxna män få ut av att vara tillsammans med småtjejer?

Det må vara min åsikt, men jag anser att vuxna män bör hålla sig till vuxna kvinnor.


Säg att du driver med oss.

Det här var nog ett av all-time-high korkade buke inlägg.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men det är ändå VÄLDIGT skillnad på en tjej i 17-21 års ålder än en på 13. En normal funtad man på 30 har inte sex med ngn på 12-15 år. En normal funtad man VET att det inte är okej och de allra flesta vill nog inte heller ha sex med ngn som är så pass ung. Men jag tycker inte denna mannen ifråg är normalt funtad. Någonting fel har han ju.

Och att lägga skulden på tjejerna att de ska lära sig säga nej. Hur kaxiga var ni själva när ni var 12 år? Hamnar man i en situation där man inte vet hur man ska ta sig ur är det inte så lätt. Läser man domen så är det faktiskt väldigt synd om flicka C.

Nu var han visserligen "bara" 20 år då, men när man är 20 år vet man att det är fel det han gjorde. Och 10 år senare så är han fortfarande med lika unga tjejer? Ja ngn stört fel är det ju på karn.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Tyvärr söker sig ju många yngre flickor till äldre män.
Jag har flera bekanta som är i 29-30 årsåldern som har flickvänner som är 20-23 år. Jag tycker det är både osmakligt och omoraliskt. Visst, om ålderskillnaden är två- kanske tre år neråt, men inte mer än så. Man måste ju få ut något psykiskt. Vad kan vuxna män få ut av att vara tillsammans med småtjejer?Det må vara min åsikt, men jag anser att vuxna män bör hålla sig till vuxna kvinnor.

Måste man?


Kl

När och med vem är det ok att som ung tonåring börja att utforska sin sexuallitet?

Jag tycker absolut att vuxna ska ge faan i att ligga med ungdomar under 15, men jag kan bara se tillbaka på min egen ungdom och se att det är snårigt
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Alltså måste man få med sig verktygen så man VET hur man ska hantera en sådan situation. Det får man bara genom att normala, vettiga vuxna åter och åter berättar vad som är okej och vad som inte är okej.

Men det tar inte bort ansvaret från den vuxna som gör fel.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

*KL

Kan man från förbundet entlediga dömda sexualbrottslingar från sina förtroendeuppdrag som domare/överdomare så bör man ju kunna göra desamma med en dömd tränare (oavsett namnbyte)?

I den Disciplindomen kan man läsa:
”Ridsportförbundets medlemsorganisationer och dess medlemmar skall i alla avseenden följa svensk
lag sålunda däri inkluderat bl a djurskyddslagen, djurskyddsförordningen och föreskrifter i alla
tillämpliga delar. Sådant beslut fattas av Ridsportförbundets disciplinnämnd efter anmälan av
förbundets generalsekreterare.”

För att en prövning i Disciplinnämnden
ska kunna leva upp till rimliga krav på förutsebarhet och framstå som meningsfull är det angeläget
det finns fastlagda policys eller principer för vad som förväntas respektive inte kan accepteras av de
som innehar förtroendeuppdrag inom Ridsportförbundet. Sådana policys kan utarbetas inom
förbudet men kan också finnas inom Riksidrottsförbundet. Såvitt Disciplinnämnden känner till har
Ridsportförbundet inte antagit någon publik generell policy för personer med förtroendeuppdrag
eller rörande sexuella övergrepp. Riksidrottsförbundet (RF) har dock antagit ”Riksidrottsförbundets
policy mot sexuella övergrepp inom idrotten med vägledning”. RF har också en policy mot sexuella
trakasserier. Riksidrottsförbundets policy mot sexuella övergrepp inom idrotten är vägledande för
svensk idrott således också för ridsporten. Av policy mot sexuella övergrepp inom idrotten framgår
bl.a. följande. Svensk idrott accepterar ingen form av sexuella trakasserier. Policyn inriktar sig särskilt
på skyddet av barn och ungdomar upp till 18 år. Att vara ledare och/eller tränare är ingen rättighet
utan ett förtroendeuppdrag. En styrelse har rätt att omedelbart belägga en misstänkt förövare med
timeout och en dömd förövare med permanent suspendering från barn- och ungdomsverksamhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

LillaGubben; [B skrev:
Riksidrottsförbundets policy mot sexuella övergrepp inom idrotten är vägledande för
svensk idrott således också för ridsporten. Av policy mot sexuella övergrepp inom idrotten framgår
bl.a. följande. Svensk idrott accepterar ingen form av sexuella trakasserier[/B].


Ja ska man gå efter Riksidrottsförbundets policy och att de ska vara vägledande så har de väl inte gjort annat än att stoppat huvudet i sanden och låtsas som inget, eller vad menar du de gör som är så bra?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men personen i fråga har ingen tränarlicens eller några andra uppdrag inom förbundet.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Tyvärr söker sig ju många yngre flickor till äldre män.
Jag har flera bekanta som är i 29-30 årsåldern som har flickvänner som är 20-23 år. Jag tycker det är både osmakligt och omoraliskt. Visst, om ålderskillnaden är två- kanske tre år neråt, men inte mer än så. Man måste ju få ut något psykiskt. Vad kan vuxna män få ut av att vara tillsammans med småtjejer?

Det må vara min åsikt, men jag anser att vuxna män bör hålla sig till vuxna kvinnor.

Det är kanske en viss skillnad om tjejen är 14 och mannen 34 ( eller äldre).... jämfört med om tjejen är 18 och mannen är (38 eller äldre).

Varför skulle det vara osmakligt med stor åldersskillnad under förutsättning att den yngste är vuxen eller näst intill, för även om man fortfarande är väldigt ung som 17-18 är man ändå inget barn längre.

Det KAN ju vara så att folk älskar varandra och respekterar varandra trots en stor åldersskillnad.

Jag känner folk som faktiskt levt harmoniskt och bra många år i fasta förhållanden trots en stor åldersskillnad. Precis som jag känner folk som haft kortvariga, stormiga och olyckliga förhållanden med jämnåriga.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Säg att du driver med oss.

Det här var nog ett av all-time-high korkade buke inlägg.

Nej jag driver inte.

Som lärare är man i beroendeställning till sin elev oavsett hur gammal eleven är. Därför har man ett väldigt stort ansvar.

Sedan är man som sagt inte fullt utvecklad förrens man fyllt 25.

Jag anser det vara både osmakligt och omoraliskt att som 30-åring vara tillsammans med någon som är så pass mycket yngre.
Även om man känner sig vuxen som 21-åring så är man det inte.


Visst, det är skillnad på en 14-åring och på en 18-åring, men bägge är barn.
Och jag kan omöjligen ta en 30 åring som har en 18 årig flickvän på allvar.

Vad är det för fel på vuxna kvinnor?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

:confused:
Alltså, är det åldersskillnaden du tycker är osmaklig eller en person som är psykiskt utvecklad (26 år) som är tillsammans med en psykiskt outvecklad (20 år)? :grin: Min pojkväns föräldrar har 10 års ålderskillnad och träffades när hon var 22 och han var 32. Kan inte säga att jag tycker att de är osmakliga.

Tror man inte bara kan gå efter åldern utan måste tänka lite till individen när man väljer partner.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det är inte enbart åldersskillnaden jag tycker är osmaklig, utan det faktum att man som 24-åring och yngre inte är fullt utvecklad.
Jag ser det som ett utnyttjande när en exempelvis 30-35-åring är till sammans med en 18-22-åring.


Och utnyttjande är fel i alla former.

Jag hade själv yngre flickvänner när jag själv var yngre. Exempelvis hade jag en 23-årig flickvän när jag var 28.
Mot slutet var det dock enbart ett platoniskt förhållande, eftersom jag inte längre klarade av att ha något sexuellt med henne.
Tyckte hon kändes för ung, och jag ville inte att hon skulle känna sig utnyttjad.

Det är inte åldersskillnaden i sig som stör mig. Om en 40-åring är tillsammans med en 60-åring kan jag inte säga något om. Jag gillar själv kvinnor över 50.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Så du tycker att vi ska lägga ansvaret på de unga tjejerna - DE ska lära sig säga nej? Jag tycker att vuxna karlar ska hålla sina smutsiga labbar från barn PUNKT. De ska inte ens "ställa frågan" för tusan!

Man blir beklämd av att läsa era inlägg som indirekt, ännu en gång, försöker lägga ansvaret på tjejerna, barnen. Ska tjejerna också tänka på om de bär utmanande kläder, som t ex åtsittande ridbrallor?? Kan ju hända att det triggar ngt av de här svinen? Förbannad blir man. Skicka gubbjä-ln till mig så kan jag förklara för honom hur ett nej ser ut.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Nej jag driver inte.

Som lärare är man i beroendeställning till sin elev oavsett hur gammal eleven är. Därför har man ett väldigt stort ansvar.

Va? Jag har då aldrig varit i någon beroendeställning till mina elever. (jag gissar att du menar tvärtom?)

Och oj vad hemsk jag är som förfört en stackars ung gosse.;) När vi flyttade ihop var han 22 och jag 32, det var ett antal år sen och det är absolut inget konstigt med det. Han är bra mycket mer mogen än vad mitt ex som var äldre än mig nånsin var. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 339
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 529
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 397
Senast: LiviaFilippa
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp