Bukefalos 28 år!

Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Har ni öht tänkt på att det hela kanske har reformerat honom?

Snubben har ju uppenbarligen smak för unga tjejer. Det är inget som ändrar sig bara för att han blivit tagen med fingrarna i kakburken.

Självklart ska detta inte accepteras i sporten. Handlingar får konsekvenser, vill man framstå som seriös får man uppföra sig bättre än han gjort. Det är inte bara en av alla de som då och då är på sina stalltjejer, den här killen är DÖMD för våldtäkt och utnyttjande av minderårig. Det är inget att förringa, ursäkta eller stötta.

Kombinationen att tjejer vågar säga nej och att vuxna i ungdomssporten tar sitt ansvar måste till för att få stopp på eländet. Det finns massor av unga tjejer som bjuder ut sig till de relativt få karlar som florerar i ridsporten. Det är svårt att stoppa, men det är de vuxnas ansvar att styra upp. Både den som blir föremål för dyrkan och uppvaktning, och omgivningen.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Många skriver om att flickor ska lära sig att stå upp för sig själva så att de inte ska bli hans offer.
Vad står ni själva upp för?

Det är för övrigt helt normalt för barn och tonåringar att svärma för idoler, det är en del i utvecklingen mot att bli vuxen. Skuldbelägg aldrig barnen!

Som jag påpekade i mitt tidigare inlägg så är det inte att skuldbelägga tjejerna jag är ute efter. Det är alltid den vuxnes fel.

Men jag vill ändå att unga tjejer lär sig att de är värdefulla, att de är bra , att de är starka och att de kan. Att de har ett värde som människor, inte som sexobjekt. Det är inte bara i stallarna det behövs utan i hela samhället. Unga tjejer har en förmåga att förminska sig själv, att inte våga stå på sig och ta för sig.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Snubben har ju uppenbarligen smak för unga tjejer. Det är inget som ändrar sig bara för att han blivit tagen med fingrarna i kakburken.

Självklart ska detta inte accepteras i sporten. Handlingar får konsekvenser, vill man framstå som seriös får man uppföra sig bättre än han gjort. Det är inte bara en av alla de som då och då är på sina stalltjejer, den här killen är DÖMD för våldtäkt och utnyttjande av minderårig. Det är inget att förringa, ursäkta eller stötta.

Kombinationen att tjejer vågar säga nej och att vuxna i ungdomssporten tar sitt ansvar måste till för att få stopp på eländet. Det finns massor av unga tjejer som bjuder ut sig till de relativt få karlar som florerar i ridsporten. Det är svårt att stoppa, men det är de vuxnas ansvar att styra upp. Både den som blir föremål för dyrkan och uppvaktning, och omgivningen.

Jag har varken "förringat, ursäktat eller stöttat".

Så länge han håller fingrar och andra kroppsdelar i styr, så tycker jag faktiskt att han borde få fungera som vilken annan människa som helst, även om man kanske borde vara extra uppmärksam.
Klart att handlingar har konsekvenser, men hur länge då?
Kan en människa inte ändra på sig?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Handlingar har konsekvenser livet ut. Och även efter döden, det har ju inträffat. Gjort är gjort.

En människa kan ändra sig, men ingen kan ändra det förflutna. Människor minns, och självklart också det man gjort. Det är därför det är viktigt att hålla tungan rätt i mun och fundera på vilket intryck man ger och om man kan stå för sina handlingar långt tid efter.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Som om alla 22 åringar är exakt likadana. Dina fördomar och okunskap är helt skrämmande. Usch

KL

Jag är helt inne på Snuffsans och Lovis linje, absolut inte skuldbelägga tjejerna, men de måste lära sig att de har ett värde som inte är speglat i sex, utseende och yta. De skall skyddas av vuxna i omgivningen.

Att bli medborgargarde som skall rulla dessa män i fjädrar och tjära tycker jag inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Sedan är det upp till var och en att ta ställning om man vill ha med dessa personer att göra.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Här glömmer du ju den viktigaste poängen! Det rör sig inte bara om en vuxen som haft sex med en mindreårig tjej. Han stod dessutom i en maktposition och det han har gjort är jmfbart med en lärare som sexuelt utnyttjar sin elev. Sånt får bara inte hända, spelar öht INGEN roll om tjejen "ville" det (det ville hon nog inte, brukar du anmäla dina partners för våldtäkt??). Det är alltid den vuxna läraren, ridlärare, prästen eller vad han nu är som har ansvaret!

Fram för en lag om kastrering av alla väldtäktsmän! Det vore ett utmärkt straff. Och ja, jag tycker de borde hängas ut med namn så alla vet vad de har gjort. Jag skulle blivit vansinnig om jag hade en dotter som blivit våldtagen av en som visade sig vara tidigare dömd för det samma men som bara bytt namn och fortsatt hålla på. :crazy:

Om något är naivt, så är det att tro at sexbrottslingar ändrar sig.....

Jag håller med du :bow:

Jag skulle förmodligen begå en brottslig handling om jag fick tag i den man som utnyttjat mitt barn på det sättet.

Och det är skillnad på överfallsvåldtäkt och samlag som en i maktposition lurar till sig. Självklart.
Man mår dåligt pga olika saker efteråt, men frågan är om den ena mår mindre dåligt än den andra?

Jag antar att det finns en brottsrubricering som innefattar båda dessa situationer, jag gissar att de egentligen är ganska likvärdiga, mätt i det slutgiltiga lidandet.

Jag har bara (nästan)varit i samma situation som tjejerna i det här fallet, och hur man mår, när man inser att man borde skrikit, slagits och sagt NEJ, men inte gjorde det... När omvärlden tycker att man liiiiite liiite grann får skylla sig själv...
Ja, jag vet inte, men man mår inte bra kan jag säga.
Personligen håller jag koll på den mannen som utsatte mig, och närmar han sig en unge, då river jag upp himmel och jord vill jag lova :devil:
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

*kl*

Insåg precis att jag har jobbat ihop med denna killen på en ridskola...
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Sedan är det upp till var och en att ta ställning om man vill ha med dessa personer att göra.

Det är ju minst sagt svårt att få möjlighet att ta ställning, om människorna kan byta namn och fortsätta precis som vanligt.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Som om alla 22 åringar är exakt likadana. Dina fördomar och okunskap är helt skrämmande. Usch

KL

Jag är helt inne på Snuffsans och Lovis linje, absolut inte skuldbelägga tjejerna, men de måste lära sig att de har ett värde som inte är speglat i sex, utseende och yta. De skall skyddas av vuxna i omgivningen.

Att bli medborgargarde som skall rulla dessa män i fjädrar och tjära tycker jag inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Sedan är det upp till var och en att ta ställning om man vill ha med dessa personer att göra.

Nej alla 22-åringar är inte likadana. Men det är inte heller två 13-åringar.

Men någonstans måste man ändå dra en gräns.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Tyvärr söker sig ju många yngre flickor till äldre män.
Jag har flera bekanta som är i 29-30 årsåldern som har flickvänner som är 20-23 år. Jag tycker det är både osmakligt och omoraliskt. Visst, om ålderskillnaden är två- kanske tre år neråt, men inte mer än så. Man måste ju få ut något psykiskt. Vad kan vuxna män få ut av att vara tillsammans med småtjejer?

Det må vara min åsikt, men jag anser att vuxna män bör hålla sig till vuxna kvinnor.

Vänta nu lite här. Du anser alltså att min sambo/fästman betett sig osmakligt och omoraliskt? Vi blev tillsammans när jag var 23 år gammal och han 30 år gammal.
Anser du då att jag som 23-åring var en "småtjej"?
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag håller med du :bow:

Jag skulle förmodligen begå en brottslig handling om jag fick tag i den man som utnyttjat mitt barn på det sättet.

Och det är skillnad på överfallsvåldtäkt och samlag som en i maktposition lurar till sig. Självklart.
Man mår dåligt pga olika saker efteråt, men frågan är om den ena mår mindre dåligt än den andra?

Jag antar att det finns en brottsrubricering som innefattar båda dessa situationer, jag gissar att de egentligen är ganska likvärdiga, mätt i det slutgiltiga lidandet.

Jag har bara (nästan)varit i samma situation som tjejerna i det här fallet
, och hur man mår, när man inser att man borde skrikit, slagits och sagt NEJ, men inte gjorde det... När omvärlden tycker att man liiiiite liiite grann får skylla sig själv...
Ja, jag vet inte, men man mår inte bra kan jag säga.
Personligen håller jag koll på den mannen som utsatte mig, och närmar han sig en unge, då river jag upp himmel och jord vill jag lova :devil:

Se det fetmarkerade.

Om man inte är navlad på samma nivå som banemannen så kommer man inte att begå någon brottslig handling även om man kommer på en sådan person med sitt barn.

Jag har varit i samma sits, men min mamma hade noga poängterat för mig om dessa vad man då kallade för fula gubbar. Så jag berättade det för min mamma och det tog hus i :devil:
Det är detta som snuffsan med flera menar, att förberdea och lära tjejerna att säga NEJ, vilket inte ska likställas med att de får skylla sig själva.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja, den gränsen tycker jag är lämpligt att dra vid myndighetsåldern.

Det finns tjejer som vill ha äldre snubbar, det finns tjejer som vill ha yngre killar. Det finns killar som vill ha yngre tjejer, och de som tycker om äldre kvinnor. Vem ska döma tycke och smak? Dock säger det en partner en del om den andra delen av relationen, om en 50-åring konsekvent är tillsammans med 19-åringar och byter vartannat år säger det onekligen en del om bägge - oavsett vilken part som har vilket kön.

Sedan finns det de som inte bryr sig om ålder, utan älskar individen oavsett ålder. Men jag tycker fortfarande att det är lämpligt att iaktta myndighetsålder. Om det inte rör sig om jämngamla minderåriga givetvis.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag vet inte det jag... Jag har ganska hetsigt temperament...

Sedan handlar det ju också om att barnet ska känna till vad som är ok och vad som INTE är det, om man ska kunna säga ifrån/skvallra.
Själv var jag 10 år och rätt oskyldig, jag fattade faktiskt(vad jag kan minnas) inte vad som egentligen pågick. Svårt att säga nej eller skvallra då.
Särskilt om mannen "ligger bra till" typ är duktig ridlärare, lärare i skolan eller liknande, väldigt lätt att man tror på deras försäkringar om att allt är som det ska.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Karln har varit ett ärkesvin, men ska han rullas i tjära och fjädrar och behandlas som en paria resten av livet?

Jag tycker han har betett sig som en skitstövel, men ska han få en livtidsdom för det av de som anser sig vara mer moraliskt högstående?

Uppenbarligen har han försökt gå vidare, men det verkar svårt att få en "nystart" eftersom drevet går.

Har ni öht tänkt på att det hela kanske har reformerat honom?

Jag är inte ute efter att "stämpla" honom som just pedofil, jag ifrågasatte varför det var så noga att rentvå honom från att vara pedofil, när han uppenbarligen har våldfört sig på barn.
Poängen för mig är allvarligheten i det han har gjort.

Och nej, jag förespråkar inte ett "drev".
Som jag skrev kan vi inte bestämma vad han ska göra, men man kan använda sina medel till att inte gagna honom.
Det är ju inte synd om honom på minsta vis. Det är inte någon engångshändelse och det var inte han som var ett omdömeslöst barn. Detta har han valt att göra och då har man också valt konsekvenserna.
Jag tycker att det är viktigare att de drabbade flickorna och deras anhöriga kan vara kvar i sporten och slappna av, än att han ska vara med där.
Men som det verkar så är folk fega och väljer att blunda, och hur behandlar man då hans offer egentligen och hur fick de chansen att välja sin roll?

Varsågod att starta ett nytt liv med ett nytt namn. Men kom inte tillbaka till just hästsporten och tjäna brödfödan, äran och frottera sig med småbrudarna igen, vilket redan pågår.

Om du är ekonomchef på ASEA och svindlar bort en miljard, har du då rätt att slippa allas fördömande när du kommer ut från fängelset och kommer du att få jobb igen som ekonomichef, eller borde du satsa på något annat?
Han har bränt det skeppet tycker jag.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det är detta som snuffsan med flera menar, att förberdea och lära tjejerna att säga NEJ, vilket inte ska likställas med att de får skylla sig själva.

Fast grejen med en pedofil, även om vissa inte vill kalla just den här personen pedofil, är ju att han får offret att vilja.
Det är därför det kallas grooming.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det är därför alla unga (pojkar som flickor) måste lära sig om fula gubbar. Som kommer förklädda som snygga ridlärare, trevliga fritidsledare, häftiga pappor till kompisar men som alla kan vara fula gubbar.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det är därför alla unga (pojkar som flickor) måste lära sig om fula gubbar. Som kommer förklädda som snygga ridlärare, trevliga fritidsledare, häftiga pappor till kompisar men som alla kan vara fula gubbar.

Och det är därför vi vuxna kan hjälpa till och visa den fula gubben när man nu har honom mitt framför näsan!
(OBS då alla känsliga, inte jaga honom med nåt drev men avvisa honom och frysa ut honom från jaktmarkerna.)

När jag såg vilka som var hans vänner på FB och som gladeligen kopplas ihop med honom så tappade jag respekten rejält för dem.
Visst kan man vara vän med en dömd brottsling, men vänner emellan kan man väl komma överens om att inte skylta öppet med det i ett sånt här känsligt fall och särskilt nu när det talas så otroligt mycket om en moralisk upprustning i sportvärlden.

Menmen, vem skymtade man inte spankulera omkring helt avslappnat i Falsterbo om inte en annan dömd pedofil och dessutom tidigare djurplågeridömd fd domare. Han skämdes inte utan tyckte det var helt naturligt att vara där. Så mycket för det hemska drevet... Verkar inte vara någon fara med det, särskilt inte inom ridsporten.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men vad menar du? Ska dömda sexbrottslingar inte få vistas på offentlig plats?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Att man har ett exempel hjälper ju föga, vad man måste få barnen att förstå är att oavsett vem som beter sig illa och hur de gör så kan man och ska berätta det för andra vuxna människor eftersom den här vuxna personen har/eller gjort/gör fel. Det viktiga att komma ihåg att framföra på ett bra sätt är, att oftast finns dessa människor i barnen/ungdomarnas närhet. Är det inte en ridlärare/tränare i annan sport så kan det vara en kompis förälder, släkting eller annan nära anhörig. Det är inte så ofta det handlar om främmande personer för barnen, oftast är det någon de känner och därför litar på. Just det här är knepigt att få barn att förstå då de flesta är uppfostrade att lyda, och iom att det handlar om en känd person för dem så är de säkert pålitliga också.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag är inte ute efter att "stämpla" honom som just pedofil, jag ifrågasatte varför det var så noga att rentvå honom från att vara pedofil, när han uppenbarligen har våldfört sig på barn.

Bara för rentvås han inte från det ryktet så blir han stämplad som pedofil-och det är han ju inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
635
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 766
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 450
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp