Vallningstråden

Nej, jag hade också snällt men bestämt tackat nej till valpköpare som vill hålla på med agility, lydnad freestyle som främsta sysselsättning med sin hund. Och jag tycker nog inte att man ska satsa på att föda upp BC om man inte är nördig på vallning. Du får helt enkelt börja med en aussie till och sen köpa en BC att ha när du är helt biten på vallningen ;)
När jag letade valp gick alla kullar bort där det stod att någon av föräldrarna var meriterade i lydnad, agility osv :p och det var förvånansvärt många sådana kullar! Fast vad vet jag, jag kanske har massa förutfattade meningar :o
 
Det poppar upp enstaka färgglada hundar även i vallningslinjer. Men de är FÅ. När man selekterar på färg kan man inte samtidigt selektera på vallning, kennlarna som har hög frekvens piffiga färger har därför också betydligt sämre vallningsegenskaper. Sen finns det ju gott om "vanliga trefärgade" som inte heller kan valla, tyvärr.
Konstigt det där. Jag menar, jag gillar ju olika färger, men har svårt att se färg vinna prio-plats O_o Finns ju så mycket annat som ska stämma! Egenskaperna, hälsan, mentaliteten, pälskvalitén, allt sånt är ju fastgjutet högst upp på priolistan. Färg är ju bara bonusmaterial.

Typ som när jag skaffade Tinja. Jag hoppades på en red tri eller red merle, åkte iväg med den valp jag tyckte hade fulast färg av alla :rofl: En blue merle med dilute-fläckar, konstigt placerade svarta fläckar (snor-randen från nosen..), ingen bläs, ingen krage, och så väldigt blond, lite 'smutsig' tan.
1509965_10203901865375086_8225333397807797928_n.jpg

Älskade fuling :love:

Men nu ska jag inte kapa mer med mitt färgnörderi! :rofl:
 
SM går i kungsör i år, bara 35 min från mig. Är det nån mer än jag som planerar att åka dit? (för att titta då, jag räknar inte med att vi placerar oss på kvartsSM för att få tävla :p)
Jag ska troligtvis dit, kanske som funktionär :)

Hur mkt svårare är kvartsSM jämfört med ik2? Inser att jag har ingen koll alls, är ju inte riktigt relevant än här ju :p Planen i år är att få så mkt ik2-träning som möjligt, räknar inte med att det kommer gå så bra än :D
 
SM går i kungsör i år, bara 35 min från mig. Är det nån mer än jag som planerar att åka dit? (för att titta då, jag räknar inte med att vi placerar oss på kvartsSM för att få tävla :p)
Näää, jag flyttar i augusti, annars hade jag bara haft en timme dit. :arghh: Hade varit så himla roligt att åka men det blir lite för besvärligt att åka dit om vi har flyttat.
 
När jag letade valp gick alla kullar bort där det stod att någon av föräldrarna var meriterade i lydnad, agility osv :p och det var förvånansvärt många sådana kullar! Fast vad vet jag, jag kanske har massa förutfattade meningar :o
Samma här. Sedan blir jag förvånad över hur många hundar som verkar säljas till främst agility. Såg flera kennlar där man enbart lyfte fram tidigare valpars meriter i agility. Hos en uppfödare fanns det endast en valp som klarat VP och det har jag för mig var den valp som uppfödaren själv sparat.

Nä, jag har sållat bort massor av kullar och uppfödare under senaste åren, men nu kändes det helt rätt! Är så glad över att ha fått chansen att förvalta en sån fin liten valp. Jag hoppas på minst ett gk VP och att han ska funka som hjälp med våra får. Sen har jag väldigt storslagna planer också men dem håller jag inne med ifall vi inte blir så duktiga. :D Hoppas på att om några år (och trådar) få skryta om hur duktig Z har blivit. :p
 
Jag ska troligtvis dit, kanske som funktionär :)

Hur mkt svårare är kvartsSM jämfört med ik2? Inser att jag har ingen koll alls, är ju inte riktigt relevant än här ju :p Planen i år är att få så mkt ik2-träning som möjligt, räknar inte med att det kommer gå så bra än :D
Det beror nog väldigt på... När vi kammade hem våra kvalpoäng nu i våras så var det på samma bana - fast större och med längre hämt - som ett av förra årets kvartsSM. Så jag tror att man ska räkna med en CK-bana, typ. Kan säkert vara både dubbelhämt och singling osv.

Vi lär ses där då, jag kommer också jobba. Med vad vet jag inte än, hittills sitter jag i komunikationsgruppen:)

Jag har fina möjligheter till träning på svårare Ik2-"moment" hemma i sommar, kom gärna förbi om du vill!
 
Det beror nog väldigt på... När vi kammade hem våra kvalpoäng nu i våras så var det på samma bana - fast större och med längre hämt - som ett av förra årets kvartsSM. Så jag tror att man ska räkna med en CK-bana, typ. Kan säkert vara både dubbelhämt och singling osv.

Vi lär ses där då, jag kommer också jobba. Med vad vet jag inte än, hittills sitter jag i komunikationsgruppen:)

Jag har fina möjligheter till träning på svårare Ik2-"moment" hemma i sommar, kom gärna förbi om du vill!
Ok kul :) Är inte insatt alls i bestyren runt tävlingen men det brukar ju alltid behövas folk och jag tycker det är roligt att hjälpa till, man lär sig så mycket :)

Tack det vore jättekul, alltid roligt att träffa likasinnade! :)
 
Följer tråden lite i det tysta. Min aussie kommer från vallade linjer. Mamman och pappan används till renvallning och även lite får, och det är vad uppfödaren fokuserar på i sin avel. Det märks på valpen att han har stark vallningsinstinkt. Inte minst första gången jag tog fram damsugaren :angel:

Det finns även lite planer på att skaffa får längre fram som betesdjur och då kan man ju inte låta bli att låta tankarna sväva iväg åt att börja lära sig valla även om det aldrig kommer bli mer än en hobby :)
 
Följer tråden lite i det tysta. Min aussie kommer från vallade linjer. Mamman och pappan används till renvallning och även lite får, och det är vad uppfödaren fokuserar på i sin avel. Det märks på valpen att han har stark vallningsinstinkt. Inte minst första gången jag tog fram damsugaren :angel:

Det finns även lite planer på att skaffa får längre fram som betesdjur och då kan man ju inte låta bli att låta tankarna sväva iväg åt att börja lära sig valla även om det aldrig kommer bli mer än en hobby :)
Finns det duktiga vallhundar bland aussies? (En uppriktig fråga.) Jag har sett aussies som "vallar" på youtube men det är inte vallning i mina ögon, har inte sett en enda hund av någon annan ras än BC och WK som ser ut att veta vad de gör eller med god djurhantering.

Länka gärna till något filmklipp på en (duktig) vallande aussie om någon känner till något, vore jättekul att se.

Roligt med får @Evolution! Har du tittat på någon särskild ras? Själv har jag bestämt mig för att köpa in Helsingefår så snart vi flyttat.
 
Finns det duktiga vallhundar bland aussies? (En uppriktig fråga.) Jag har sett aussies som "vallar" på youtube men det är inte vallning i mina ögon, har inte sett en enda hund av någon annan ras än BC och WK som ser ut att veta vad de gör eller med god djurhantering.

Länka gärna till något filmklipp på en (duktig) vallande aussie om någon känner till något, vore jättekul att se.

Roligt med får @Evolution! Har du tittat på någon särskild ras? Själv har jag bestämt mig för att köpa in Helsingefår så snart vi flyttat.
De flesta jag sett där människor skryter om att hunden vallar har varit mer att fösa runt djur på ren lydnad. Mycket ljudkommandon, nästan inget självständigt arbete, och då kan man ju inte se om hunden har djurkänsla, avvägningsförmåga, mod att ta sig an svårigheter själv, balans eller någonting... Hunden tittar mest på föraren, inte på fåren.

Tinja kommer ju från vallande linjer på pappans sida, och hon som äger pappan (och brorsan och halvsyrran) brinner för vallning och avskyr när det görs på ren lydnad. Så jag hyser hopp om Tinjas vallning. Men jag lämnar det upp till @Migo att döma om hon har i fårhagen att göra :D
 
De flesta jag sett där människor skryter om att hunden vallar har varit mer att fösa runt djur på ren lydnad. Mycket ljudkommandon, nästan inget självständigt arbete, och då kan man ju inte se om hunden har djurkänsla, avvägningsförmåga, mod att ta sig an svårigheter själv, balans eller någonting... Hunden tittar mest på föraren, inte på fåren.

Tinja kommer ju från vallande linjer på pappans sida, och hon som äger pappan (och brorsan och halvsyrran) brinner för vallning och avskyr när det görs på ren lydnad. Så jag hyser hopp om Tinjas vallning. Men jag lämnar det upp till @Migo att döma om hon har i fårhagen att göra :D
Precis och de hundarna travar runt lite bland fåren men mer än så har det inte varit på filmklippen jag har sett. Så finns det tyvärr de där hundarna som enbart jagar fåren också och där människorna inte har en tanke på att köra ut hunden från fållan utan låter hunden hålla på och jaga och stressa fåren. :mad:

Finns det film på någon vallhund från pappans sida?
 
Finns det duktiga vallhundar bland aussies? (En uppriktig fråga.) Jag har sett aussies som "vallar" på youtube men det är inte vallning i mina ögon, har inte sett en enda hund av någon annan ras än BC och WK som ser ut att veta vad de gör eller med god djurhantering.

Länka gärna till något filmklipp på en (duktig) vallande aussie om någon känner till något, vore jättekul att se.

Roligt med får @Evolution! Har du tittat på någon särskild ras? Själv har jag bestämt mig för att köpa in Helsingefår så snart vi flyttat.

Nej jag har inte tittat på någon får-ras än men känner jag mig själv rätt så kommer det bli dom jag tycker är sötast :angel:
Angående vallningen så kan jag ingenting om det men kan tänka mig att det är skillnad på att valla får och renar?
Tror inte dom hundarna går på så mycket kommandon då det handlar om tusentals renar i en stor flock (brett utspritt) och en handfull hundar som sköter sitt själva och så ett par människor på snöskoter. Det funkar för dom iallafall mer vet jag inte :)
 
Nej jag har inte tittat på någon får-ras än men känner jag mig själv rätt så kommer det bli dom jag tycker är sötast :angel:
Angående vallningen så kan jag ingenting om det men kan tänka mig att det är skillnad på att valla får och renar?
Tror inte dom hundarna går på så mycket kommandon då det handlar om tusentals renar i en stor flock (brett utspritt) och en handfull hundar som sköter sitt själva och så ett par människor på snöskoter. Det funkar för dom iallafall mer vet jag inte :)

Suffolk eller dorper ska du ha osså kommer jag och klipper :D
 
Finns det duktiga vallhundar bland aussies?

Allt beror på vad man menar med "vallning". För mig är det hundar som har en naturlig förståelse för flyktdjurens språk - flyktzon, hur de tänker och rör sig, hur deras synfält är osv. Alltså en medfödd förmåga till artöverskridande kommunikation - som INTE innebär en tyglad "jaklust" eller liknande. Det är vallning. Att skällande pendla bakom stora hjordar djur är inte vallning på samma sätt, och kräver inte alls samma typ av hund. Tyvärr är det svårt för folk att förstå skillnaden på raser som ska driva hjordar, och vallningen som vi ser bra border collies göra det.

För att det sen ska bli en bra vallhund, tycker jag att det behövs en massa andra saker utöver språket med djuren. Den ska söka motstånd, förstå när den ska ta av trycket för att inte skrämmas (Se Karla med den vaktande mamman i filmen tex), kunna kliva in i enorm press från djuren utan att gå upp i arousalnivå, ha lätt att reagera men inte göra det utan eftertanke, kunna vara explosiv men inte använda det i onödan, vara självständig på stora avstånd men samtidigt väldigt lyhörd och styrbar, kommandovillig, ha hög arbetsmoral (inte bara flytta djur för sin egen skull, utan se sin del i det stora arbetet), själv hitta lösningar, tycka om sina djur (!), hålla koncentrationen på djuren men ändå lyssna på mig och massa annat.

Rent krasst har jag aldrig sett en aussie som är tränad till en sån nivå att den motsvarar mina förväntningar på en bra vallhund.
 
Allt beror på vad man menar med "vallning". För mig är det hundar som har en naturlig förståelse för flyktdjurens språk - flyktzon, hur de tänker och rör sig, hur deras synfält är osv. Alltså en medfödd förmåga till artöverskridande kommunikation - som INTE innebär en tyglad "jaklust" eller liknande. Det är vallning. Att skällande pendla bakom stora hjordar djur är inte vallning på samma sätt, och kräver inte alls samma typ av hund. Tyvärr är det svårt för folk att förstå skillnaden på raser som ska driva hjordar, och vallningen som vi ser bra border collies göra det.

För att det sen ska bli en bra vallhund, tycker jag att det behövs en massa andra saker utöver språket med djuren. Den ska söka motstånd, förstå när den ska ta av trycket för att inte skrämmas (Se Karla med den vaktande mamman i filmen tex), kunna kliva in i enorm press från djuren utan att gå upp i arousalnivå, ha lätt att reagera men inte göra det utan eftertanke, kunna vara explosiv men inte använda det i onödan, vara självständig på stora avstånd men samtidigt väldigt lyhörd och styrbar, kommandovillig, ha hög arbetsmoral (inte bara flytta djur för sin egen skull, utan se sin del i det stora arbetet), själv hitta lösningar, tycka om sina djur (!), hålla koncentrationen på djuren men ändå lyssna på mig och massa annat.

Rent krasst har jag aldrig sett en aussie som är tränad till en sån nivå att den motsvarar mina förväntningar på en bra vallhund.
Blir ju bara mer kär i vallning när du beskriver det och vad som krävs av hunden :love:

Du får hjälpa mig att träna Tinja, får vi se om hon kan hävda sig som vallhund! :rofl: Vem vet, kanske kan blir så pass bra att hon iallafall kan hävda sig mot BC-valpar på 5 månader... :angel:

(Nej vadå, jag har inte alls spenderat den senaste timmen med att typ dregla över hur fascinerande det är med BC-valpars medfödda, instinktiva beteende kring får..)
 
Allt beror på vad man menar med "vallning". För mig är det hundar som har en naturlig förståelse för flyktdjurens språk - flyktzon, hur de tänker och rör sig, hur deras synfält är osv. Alltså en medfödd förmåga till artöverskridande kommunikation - som INTE innebär en tyglad "jaklust" eller liknande. Det är vallning. Att skällande pendla bakom stora hjordar djur är inte vallning på samma sätt, och kräver inte alls samma typ av hund. Tyvärr är det svårt för folk att förstå skillnaden på raser som ska driva hjordar, och vallningen som vi ser bra border collies göra det.

För att det sen ska bli en bra vallhund, tycker jag att det behövs en massa andra saker utöver språket med djuren. Den ska söka motstånd, förstå när den ska ta av trycket för att inte skrämmas (Se Karla med den vaktande mamman i filmen tex), kunna kliva in i enorm press från djuren utan att gå upp i arousalnivå, ha lätt att reagera men inte göra det utan eftertanke, kunna vara explosiv men inte använda det i onödan, vara självständig på stora avstånd men samtidigt väldigt lyhörd och styrbar, kommandovillig, ha hög arbetsmoral (inte bara flytta djur för sin egen skull, utan se sin del i det stora arbetet), själv hitta lösningar, tycka om sina djur (!), hålla koncentrationen på djuren men ändå lyssna på mig och massa annat.

Rent krasst har jag aldrig sett en aussie som är tränad till en sån nivå att den motsvarar mina förväntningar på en bra vallhund.
Det blir ju aldrig rättvist att jämföra ända vallhundar med BC då olika raser har utvecklats för olika ändamål. Jag har sett en del aussie, som för att vara aussie, var ganska bra men min dåliga, gamla BC var ändå hästlängder bättre än dem.

Med det sagt så kan man ju ändå ha nytta av sin aussie eller annan ras, om man har en liten hobbybesättning hemma. Fast de jag känner som haft aussie så, har alla BC nu ;)
 

Liknande trådar

Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
4 701
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 385
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 144
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 017
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp