Vallningstråden

Jag åkte och tittade på vallningslektioner EN gång och är både fast och helt till mig av iver över att få fortsätta och nästa valp kommer (förhoppningsvis) från linjer med vallning.

Vallning. Not even once :angel:
Nästa gång ska jag visa de utbildade hundarna göra lite mer ordentliga saker. Då kommer du köpa BC istället ;)
 
För det finns ju inga BCs som går bra inom brukset ;)
Fast tänk om jag vill testa på skydd ;) Ska ju faktiskt på IPO-läger nu i April! :D

Tanken var faktiskt från början Border Collie, eftersom jag ville lägga fokus på agility, med lydnad, freestyle och annat till sidan av. De har ju allt jag vill ha i en hund - dock fick jag ett rätt otrevligt bemötande av uppfödare när jag mejlade för att fråga om de ansåg att Border Collie skulle passa det jag ville göra. Jag var ju ärlig med att jag inte hade möjlighet att valla även om jag gärna skulle göra det.

Fick ett ganska enhetligt "aldrig i livet" ungefär. :( Så jag gick vidare från BC. För jag förstod ju ändå att en BC borde få valla.

Edit: Plus att jag vill avla. Jag har inga får, kommer inte ha på åtminstone några år. Det skulle göra avelskraven väldigt svåra att klara av för mig :nailbiting:
 
Fast tänk om jag vill testa på skydd ;) Ska ju faktiskt på IPO-läger nu i April! :D

Tanken var faktiskt från början Border Collie, eftersom jag ville lägga fokus på agility, med lydnad, freestyle och annat till sidan av. De har ju allt jag vill ha i en hund - dock fick jag ett rätt otrevligt bemötande av uppfödare när jag mejlade för att fråga om de ansåg att Border Collie skulle passa det jag ville göra. Jag var ju ärlig med att jag inte hade möjlighet att valla även om jag gärna skulle göra det.

Fick ett ganska enhetligt "aldrig i livet" ungefär. :( Så jag gick vidare från BC. För jag förstod ju ändå att en BC borde få valla.

Edit: Plus att jag vill avla. Jag har inga får, kommer inte ha på åtminstone några år. Det skulle göra avelskraven väldigt svåra att klara av för mig :nailbiting:

Nej, jag hade också snällt men bestämt tackat nej till valpköpare som vill hålla på med agility, lydnad freestyle som främsta sysselsättning med sin hund. Och jag tycker nog inte att man ska satsa på att föda upp BC om man inte är nördig på vallning. Du får helt enkelt börja med en aussie till och sen köpa en BC att ha när du är helt biten på vallningen ;)
 
Nej, jag hade också snällt men bestämt tackat nej till valpköpare som vill hålla på med agility, lydnad freestyle som främsta sysselsättning med sin hund. Och jag tycker nog inte att man ska satsa på att föda upp BC om man inte är nördig på vallning. Du får helt enkelt börja med en aussie till och sen köpa en BC att ha när du är helt biten på vallningen ;)
Ja, och jag förstod ju det, och är efter det av meningen att en BC bör få valla :D

Jag håller mig till aussie än så länge :heart Men jag vettefasen aussiens framtid... Läste rasens statistik i senaste aussie-tidningen. Trots att det registrerades flera hundra aussies både 2011 och 2012 (runt 300 st per år tror jag det var) så var det hela EN hund som gick MT 2015. (om jag inte läst allt heltokigt?) Det tycker jag är bedrövligt för en bruksras.
Börjar de korsa in MAS, ja, då vet jag inte vad jag ska ta mig till :nailbiting:
 
Fast tänk om jag vill testa på skydd ;) Ska ju faktiskt på IPO-läger nu i April! :D

Tanken var faktiskt från början Border Collie, eftersom jag ville lägga fokus på agility, med lydnad, freestyle och annat till sidan av. De har ju allt jag vill ha i en hund - dock fick jag ett rätt otrevligt bemötande av uppfödare när jag mejlade för att fråga om de ansåg att Border Collie skulle passa det jag ville göra. Jag var ju ärlig med att jag inte hade möjlighet att valla även om jag gärna skulle göra det.

Fick ett ganska enhetligt "aldrig i livet" ungefär. :( Så jag gick vidare från BC. För jag förstod ju ändå att en BC borde få valla.

Edit: Plus att jag vill avla. Jag har inga får, kommer inte ha på åtminstone några år. Det skulle göra avelskraven väldigt svåra att klara av för mig :nailbiting:

Finns BC som tränar IPO med. :angel:
 
Det är ju klart! Finns typ ingen som vill vara figge åt min Aussie, så det spelar liksom ingen roll om jag har Aussie eller BC när det gäller det. ;)
Jag tänkte mer att jag ändå sett en del kurser där alla bruksraser är välkomna - därimot tror jag ingen tar emot BC. Precis som att ingen normalt funtad valltränare tar emot dobbis.
Vi har haft med en Kelpie på våra kurser liksom.

Men nej. Det är inte enkelt med udda raser att hitta en vettig figge.
 
Jag tänkte mer att jag ändå sett en del kurser där alla bruksraser är välkomna - därimot tror jag ingen tar emot BC. Precis som att ingen normalt funtad valltränare tar emot dobbis.
Vi har haft med en Kelpie på våra kurser liksom.

Men nej. Det är inte enkelt med udda raser att hitta en vettig figge.

Uppenbarligen finns dom då det finns en del BC som tränar IPO. ;) Men jag håller med, skitsvårt om man inte har rätt ras även med brukshund.

Men nu har vi kapat vallningstråden. :nailbiting::laugh: Bäst att återgå till vallsnack.
 
SM går i kungsör i år, bara 35 min från mig. Är det nån mer än jag som planerar att åka dit? (för att titta då, jag räknar inte med att vi placerar oss på kvartsSM för att få tävla :p)
 
SM går i kungsör i år, bara 35 min från mig. Är det nån mer än jag som planerar att åka dit? (för att titta då, jag räknar inte med att vi placerar oss på kvartsSM för att få tävla :p)

Vilket datum går det? Funderar på om man ska åka dit och kika! :)
 
De färgglada kan inte valla ;)
Lustigt nog är jag inte så förtjust i red merle på just BC... älskar det på Aussie, men inte BC.
På BC älskar jag däremot svart tri och saddleback :love: (och jag gillar inte svart tri på aussie.. :rofl:)
(bild från google)
Bobbys_Jamie.jpg


Men hur kommer det sig att det blivit så med färgerna? Hundens färg borde ju inte ha med vallningsförmågan att göra. Har det bara råkat bli att vallarna är svarta, eller är det att BC mest var svart-vita och svart tri, men eftersom det inte fanns färgbegränsningar så började vissa avla med färger som främsta avelsmål..? :confused:
 
Lustigt nog är jag inte så förtjust i red merle på just BC... älskar det på Aussie, men inte BC.
På BC älskar jag däremot svart tri och saddleback :love: (och jag gillar inte svart tri på aussie.. :rofl:)
(bild från google)
Bobbys_Jamie.jpg


Men hur kommer det sig att det blivit så med färgerna? Hundens färg borde ju inte ha med vallningsförmågan att göra. Har det bara råkat bli att vallarna är svarta, eller är det att BC mest var svart-vita och svart tri, men eftersom det inte fanns färgbegränsningar så började vissa avla med färger som främsta avelsmål..? :confused:
Det poppar upp enstaka färgglada hundar även i vallningslinjer. Men de är FÅ. När man selekterar på färg kan man inte samtidigt selektera på vallning, kennlarna som har hög frekvens piffiga färger har därför också betydligt sämre vallningsegenskaper. Sen finns det ju gott om "vanliga trefärgade" som inte heller kan valla, tyvärr.
 

Liknande trådar

Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
4 700
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 385
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 144
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 017
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp